PDA

View Full Version : Strat zadels...



Ijselrobo 07
28 augustus 2013, 20:01
Binnen een week heb ik 3x een snaar laten springen op mijn Fender strat. 2x de D en 1x de A.
De 1e 2 geknapte snaren kwamen een dag na elkaar. beiden snaren knapten bij de zadels. Schijnbaar waren mijn Graph Tech zadels (http://www.thomann.de/nl/graph_tech_stringsaver_mex_strat.htm) al na 1,5 jaar versleten. (lagen erop sinds januari 2012).
Dus ik heb maar besloten om de originele zadels terug op de gitaar te leggen. Het viel me meteen op dat er meer "leven" in de gitaar zat (betere sustain en een andere klank). dus ik was er tevreden mee. Maar wat denk je? Jup. D snaar gesprongen. en wat denk je? ook bij de zadels.
De originele zadels waren ook al zo'n jaar oud.

Dus nu ben ik opzoek naar goede zadels voor op mijn (MIM) strat.
Mijn tremolo is gemod zodat deze dieper ingedrukt kan worden. Ik studeer gitaar dus de gitaar krijgt minimaal 4 á 5 uur per dag speeltijd.

Iemand suggesties? Een hele nieuwe brug is misschien ook een optie..

Groet,
Luc

HaroldA
28 augustus 2013, 20:29
Sinds ik overgestapt ben op DR-snaren breek ik niets meer. Al een ander merk geprobeerd?

Hendriks
28 augustus 2013, 20:47
De leeftijd van zadels maakt niet zoveel uit , ik heb 2 strats 1 van 32 jaar en 1 van 35 jaar oud , beide met de originele zadels en ik heb de laatste 5 jaar geen snaar gebroken.

Rinze
28 augustus 2013, 20:54
Ik heb op een gitaar al 18 jaar Graph Tec zadels zitten en nog nooit een snaar gebroken. Sowieso de laatste 25 jaar geen snaren gebroken tijdens het spelen. Ligt denk ik meer aan je aanslag-techniek.

Ijselrobo 07
28 augustus 2013, 21:12
Sinds ik de graphtech's 1,5 jaar geleden op de gitaar had gelegd is me nooit meer een snaar gebroken. Ik gebruik Dean markley helix snaren (0.10). Misschien komt het doordat mijn trem is gemod zodat 'ie dieper ingedrukt kan.
Maar de zadels zien er versleten uit waar de snaren zitten...

Gearjunkie
28 augustus 2013, 21:46
Luc, heb je na het terugplaatsen van de originele zadels je snaren wellicht hergebruikt??

Ijselrobo 07
28 augustus 2013, 23:19
Luc, heb je na het terugplaatsen van de originele zadels je snaren wellicht hergebruikt??

Nee. toen de 1e snaar brak, de A, heb ik er een reserve op gelegd. toen de D brak, een dag later, heb ik de zadels vervangen en een nieuw setje erop gelegd. dat was vorige vrijdag. dus tot nu is dat dat goed gegaan..

barno
28 augustus 2013, 23:31
Het is een kwestie van je techniek aanpassen. Waarom breken snaren, omdat je er te hard op knalt. waarom hard knallen, het is een electrisch versterkt instrument... Billy Gibbons speelt 007 en breekt nooit snaren.

Ijselrobo 07
28 augustus 2013, 23:56
Maar het rare is.. sinds ik de graphtechs erop heb is me geen snaar meer gesprongen, en nu binnen een week tijd opeen 2 met graphtechs en 1 met de fender zadels. alle 3 gesprongen waar de snaren over de zadels gaan.
Als het aan mijn techniek lag, dan kan ik me voorstellen dat de dunnere snaren breken. maar de D (2x!) en de A toch niet?

barno
29 augustus 2013, 01:04
ofwel zit er een braampje in het zadel, zo weggeschuurd met wat 200 a 400 grid schuurpapier, ofwel gebruik je te veel (ongecontroleerde) kracht in je aanslag, of palmmute je te krampachtig of enz : simple as that. Maar zadels verslijten echt niet op 2 jaar tijd

Di Stefano
29 augustus 2013, 01:24
Wat de sound betreft. Graphtech zadels klinken inderdaad net ietsje doffer dan gewone metalen zadels. Het is dus een afweging die je moet maken, ofwel een helderdere sound ofwel minder stemproblemen en minder brekende snaren.

Ijselrobo 07
29 augustus 2013, 07:49
Dan ga ik straks even controleren op braampjes de zadels.
ik speel overigens altijd tussen de neck en middle pickup. palm-mutes doe ik amper.

barno
29 augustus 2013, 08:24
gewoon alles ff schuren, vaak zie je de braampjes niet eens wegens superklein

Buzzel
29 augustus 2013, 10:47
Volgens mij kan je de zadel puntjes beter even polijsten in plaats van schuren. Als je een dremel hebt met een polijst wieltje is dat zeker aan te raden. Ga ik ook wel eens me over mijn frets, glimmen die ook weer :D

Orpheo
29 augustus 2013, 12:24
schuren kan ook met grit 2500... en is polijsten immers niet een soort-van schuren? ;) Ik zou eerst overigens met grit 2500 aan de slag gaan en dan polijsten. Just in case. anders polijst je het braampje glimmend en dat schiet ook niet op denk ik zo? ;)

Buzzel
29 augustus 2013, 19:13
schuren kan ook met grit 2500... en is polijsten immers niet een soort-van schuren? ;) Ik zou eerst overigens met grit 2500 aan de slag gaan en dan polijsten. Just in case. anders polijst je het braampje glimmend en dat schiet ook niet op denk ik zo? ;)

Volgensmij is 2500 best wel geschikt om mee te polijsten. Polijsten is schuren met heel fijn schuurpapier/middel lijkt mij zo. Sommige brug zadels hebben ook een nickel of chromen coating, met korrel 200 schuur je dat er ook zo af, das dan ook weer zo zonde.