PDA

View Full Version : Eerste opname: cover Follow Trough



Rickenbender
28 augustus 2013, 19:56
Het moest er een keer van komen, de eerste keer iets zelf opnemen.
Ook de eerste keer werken met logic pro 9, de aanleiding een oproep in gevraagd voor een gitarist die eventueel ook backing vocals kan. Dus gezegd dat ik een opname van mezelf zou mailen.

Het is ruim 30 jaar geleden dat ik een paar jaar in een bandje gespeeld heb en bij gebrek aan een echte zanger dit ook maar voor mijn rekening nam. Mijn stem bereik is zeer beperkt maar ook toen al merkte ik dat je door veel oefenen ook met een beperkte stem een eind op weg komt.

De eerste opnames waren ontzettend vals en ik had het idee dat door de jaren mijn stem helemaal weggezakt was tot een niet om aan te horen niveau. Maar gaande weg kreeg ik weer een klein beetje hoop.
Niet dat ik de nieuwe voice wordt maar dat een tweede stem zingen toch misschien te realiseren is.

Ik heb gebruik gemaakt van een backing track met als basis drums, tamboerijn, bas en piano.
De vocals en gitaren zijn van mijn hand.
Het eerste wat mij zelf opvalt is m'n slechte uitspraak van het Engels en vooral de th-klank en laat dit nummer daar nou vol mee zitten :D.
Hier zal ik nog wel wat aandacht aan moeten besteden of Nederlandstalig moeten gaan zingen :)

https://www.dropbox.com/s/869ggkgagd4jgzj/Follow Through.mp3

Graag verneem ik wat jullie van de mix vinden, is de balans goed en zo niet wat is er niet goed.

ps excuses voor het typefoutje in de kop maar ik zei al ik heb problemen met de th :makeup:

paulusdeBKB
28 augustus 2013, 20:34
Hoi Rickenbender, en welkom in het leger der opnemenden :)

Ik ben het eens met je eerlijke mening over je eigen prestatie, maar wil je graag aanmoedigen om vooral door te gaan! Je stem en je uitspraak van het Engels zullen snel verbeteren als je regelmatig muziek blijft maken. Je hoeft niet elke scheet op te nemen natuurlijk, maar ik heb zelf gemerkt dat zingen tijdens een opname heel anders voelt dan zomaar zingen: het is voor het 'echie' en bij het terugluisteren hoor je alle foutjes en onvolkomenheden terug die je anders niet zouden opvallen. Confronterend. Maar heel, heel leerzaam!

Ernest01
28 augustus 2013, 21:47
... ik heb zelf gemerkt dat zingen tijdens een opname heel anders voelt dan zomaar zingen: het is voor het 'echie' en bij het terugluisteren hoor je alle foutjes en onvolkomenheden terug die je anders niet zouden opvallen. Confronterend. Maar heel, heel leerzaam!

Ben ik helemaal met Paul eens.
Maar met oefenen kom je een heel eind. De mix klinkt goed voor zover ik dat kan oordelen.
De zang leidt toch een beetje af.... en dat bedoel ik niet lullig, hoor.
Gewoon opnames maken en die terug luisteren. Daar leer je al een hoop van.
En niet te snel genoegen nemen met het resultaat.

Dus gewoon doorgaan, dan komt het absoluut goed.

Duhsjaak
29 augustus 2013, 07:42
Hi R
Ik hoop dat je me niet te streng zult vinden.
Daarom begin ik al gelijk subtiel: Ik heb een bloedhekel aan het moeten downloaden van muziek voordat ik kan luisteren. Als je de public code van Dropbox kopieert en die in je post plakt, dan kan ik luisteren zonder te moeten gaan zoeken naar een verdwaalde track van iemand anders. Dus niet meer flikken OK? Zo, je ziet, ik weet hoe ik vrienden maak.

De rest van het commentaar is niet in afwijking van de twee hierboven, maar in aanvulling op....

Uitspraak
Alleen oefenen heeft geen zin. Oefenen aan de hand van een aantal suggesties of voorbeelden wel. Als je vindt dat je Engels onder de maat is, dan is het een goed idee om je zelf de vraag te stellen of je Engels Engels wilt of Amerikaans Engels. Kak Engels of straat Engels. Sta er bij stil dat het verschil meer is dan alleen uitspraak.

Mix
Je achtergrond stemmen zijn op de een of andere manier harder in de mix gekomen dan je solo zang. Dat kan met een reden zo zijn gedaan. Maar ik vraag me af of het omdraaien van die rollen niet mooier zou klinken.

Zuiver zingen
Zuiver zingen wordt vreselijk overschat. Geen van de door mij aanbeden Franse fluistermeisjes zingt zuiver, met als ab-so-lu-te topper France Gall die het Eurovisie songfestival won met een lied over de geneugten van de orale seks. Geen mens had dat kennelijk begrepen, ook niet toen ze tamelijk suggestief met een 20 cm grote lolly stond te zwaaien. Alors, in mijn enthousiasme raak ik de draad kwijt. Luister naar dat lied (YouTube) en je bent gelijk meer senang met je eigen prestaties.

Gevalletje koptelefoon?
Als je een groot verschil hoort tussen zingen en opgenomen zang? Zou het volgende kunnen spelen:
Welkom bij de club van mensen (ja, ongeveer de helft) die niet kunnen zingen met een koptelefoon. Ikzelf incluis.

Soms is de woonsituatie (stadsvilla, 7 onder 1 dak) zodanig dat je niet voluit een backing kunt laten bulderen en daar zelf heerlijk onbekommerd tegenin kunt zingen. Want waartoe een mens dan in staat is....

Kijk of dat een rol speelt. Als dat zo is:
- backing heel zacht zetten op je koptelefoon
- één oorschelp NIET op je oor
- pedaaltje kopen die je noten rechttrekt, bijvoorbeeld Boss VE20

Als je problemen verwacht over je Engelse uitspraak, sta er dan bij stil dat ik ook opmerkingen krijg over de NL uitspraak. Dus who cares?

Blijf niet te lang poetsen en schaven aan dit lied. Begin gewoon een nieuw lied en probeer daar 1 specifiek punt te verbeteren. Heb je dat punt onder de knie.....

Mijn voornaamste punten:
- oefenen zonder te weten waarop is zinloos en ontmoedigt
- ga na waardoor het komt dat je niet zuiver genoeg zingt
- zing Poupée de cire en koop een lolly
- pak niet alles tegelijk aan

En post as de donder een nieuw lied.
Vriendelijke groet, Gus



On second thoughts:
Als je één punt wilt verbeteren, ben je geneigd je zwakste punt aan te pakken. Dat is niet logisch. Dat punt is niet voor niks zwak. Veel tijd steken in iets dat je kennelijk niet goed kunt is typisch NL

Begin dus (is mijn suggestie) met iets dat je goed kunt. Dan maak je dat beter en echt waar (I kid you not - je krijgt geen kind van mij) dan zul je merken dat alle punten waaraan je aandacht wilde geven beter zijn geworden. En als je je eerste punt heel goed beheerst, dan pas begin je aan punt 2.

Moet jij eens kijken. Gitaarvrouwtje en ik zullen wijsneuzig tegen elkaar zeggen: Wij waren erbij. Bij the humble beginnings........

Rickenbender
29 augustus 2013, 11:16
@ PaulusdeBK, het is inderdaad anders op het moment dat het rode lampje brand, maar ik neem aan dat dat op de lange duur beter onder controle is te krijgen.

@ Ernest01, hoe bedoel je de zang leidt toch een beetje af, dat dit minder is of dat het te hard is of allebei :soinnocent:

@ Duhsjaak, Gus jij zult nooit strenger zijn dan ik voor mezelf ben, dus alle terechte opmerkingen zie ik als een aanmoediging om het de volgende keer wat beter te doen. Daar is dit forum voor, anders moet je niks posten toch?

Sorry voor de foute link, kwam er pas later achter, hoop niet dat je een track van iemand anders hebt geluisterd maar die van mij.
Zal het niet meer flikken, weer vrienden :makeup:

De uitspraak mag van mij ABA als dit tenminste bestaat of ABE zijn.

De achtergrond zang is als laatste opgenomen, dit is eigenlijk te hoog voor mij, dus er is wat mee geknutseld.
Vooral in de zachtere passages valt het op dat het te hard is, volgens mij moet je in Logic Pro per gedeelte het volume aan kunnen passen maar dit moet ik nog uitvinden hoe dat gaat.

Er is een verschil tussen goed zingen en vals zingen, en ook al wordt het nooit heel goed als het maar niet vals is en op den duur om aan te horen is ben ik al heel tevreden. Mijn France is slecht dus waar het over gaat zal ik zeker niet kunnen achterhalen, maar de lolly zie ik niet terug in het filmpje ( speelt je fantasie hier een rol in dat jij hem wel ziet).

De koptelefoon, dat is een goed punt, dat is inderdaad een probleem. Via de koptelefoon hoor je jezelf heel anders als zonder, heeft dat te maken met het geluid dat je intern via je hoofd als klankgat en via de oren waarneemt. En is het dan hoe leger de schedel is hoe harder en hoe voller hoe minder last je er van hebt :seriousf:

Voorlopig weet ik niet of ik als de donder wat nieuws ga posten want er moet nog een gitaar afgebouwd worden voor de meeting in oktober. En ik ben er ook nog niet uit of ik mijn hoofd moet laten kaal scheren als ik een lolly koop.

Grtn, Ben

Ernest01
29 augustus 2013, 11:30
...De achtergrond zang is als laatste opgenomen, dit is eigenlijk te hoog voor mij, dus er is wat mee geknutseld.
Vooral in de zachtere passages valt het op dat het te hard is...

Wat je hier al zelf zegt. Hierdoor is het - voor mij althans - wat lastiger om te rest goed te kunnen inschatten.
Vooral door het volume, maar ook doordat je ermee hebt zitten 'knutselen'.

paulusdeBKB
29 augustus 2013, 11:55
De automatische volumefunctie die je zoekt in Logic heet 'Automation'. 5e knopje van links, bovenin het hoofdvenster. Zet die aan, en sleep zonodig je track groter (muis in de linkerbenedenhoek van het lichtgrijze gedeelte van de track, klik en sleep).

Je ziet dan een geel lijntje, dat is je volume. Klik met je muis op de lijn om een node te maken. Als je minimaal 2 nodes hebt staan, kun je het tussenliggende stuk harder of zachter slepen. Hmmm, hopelijk is dit duidelijk...

Duhsjaak
29 augustus 2013, 15:02
Nee, sorry. Ik mis node een volume knop.
Vriendelijke groet, Gus

Rickenbender
29 augustus 2013, 15:54
Nee, sorry. Ik mis node een volume knop.
Vriendelijke groet, Gus
Kan even de link niet maken waar je op doelt.

Duhsjaak
29 augustus 2013, 16:59
............om een node te maken. Als je ....................

Ja, eigenlijk was die aan paulus.
ik kan het nooit laten een beetje te fucken met de taal.
ZO heb ik een tijdje terug aan een Japanse mevrouw uitgelegd, dat wij het enige land ter wereld zullen zijn waar je neus loopt en je voeten ruiken.

En die lolly en valse dame geloof jij niet?
Kijk maar op France Gall, afbeeldingen en YouTube Eurovisie songfestival.
Ik ben op een zekere leeftijd, maar niet zo maf dat ik van geblondeerde Françaises met lollies droom! Controleer naar harte-lust. En verder inderdaad even goede vrienden hoor. Ook qua link en zo.

Je schrijft er niet bij hoe lang je gitaar speelt. Voor een eerste opname poging? Lang niet gek vriend!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
29 augustus 2013, 17:13
@Gus : Je moet ook niet van die korte reacties geven.
Dat zijn we niet gewend. En je ziet waartoe dat kan leiden.... :soinnocent:

Rickenbender
29 augustus 2013, 22:47
Heb nog eens even gezocht maar het was niet het songfestival nummer maar een nummer van Serge Gainsbourg ( waar kennen we die toch nog meer van) waar ze met de lolly is. Dus je heb er misschien wel over gedroomd, maar het is wel echt gebeurd.

Ik heb een beetje gitaar gespeeld tussen m'n zeventiende en vijfentwintigste met wat zelfstudie kwam ik tot de eenvoudige barree akkoorden. Laatste twee jaar daarvan in een bandje, maar niet te serieus. Daarna jaren niks meer aan gitaarspeler gedaan tot ruim drie jaar terug. Opeens had ik weer zin om te spelen (midlive crisis?) en ben met gitaarles begonnen.
En nu heb ik weer zin om in een bandje te spelen van daar ook deze opname om iets van mezelf te laten horen.

Grtn, Ben

Duhsjaak
30 augustus 2013, 07:46
@Ernest
Ja, stom hè? 'k Zal er even niet bij zijn geweest met mijn hoofd. Het zal niet meer geneuren.

@Ben
Ja, die lolly was een voorbeeld. Alles van Gainsbourg had met wippen of met schijten te maken. Maar wippen hield ie langer vol.
Maar de issue was de manier waarop mevrouw Gall Pouppée de cire song. En won! Pouppée is ook van Gainsbourg.
Luister daarnaar en je denk ineens een stuk minder kritisch over je eigen toonhoogtes.

En nog maar een van je eerste pogingen. Alle reden om daar toch trots op te zijn, flawed and all.

Vriendelijke groet, Gus