PDA

View Full Version : Stroom bij rusten



Dcrs
28 augustus 2013, 17:39
Ik weet niet of het topic goed staat anders gelieve te verplaatsen..

Beste lezer,
Ik ben sinds een aantal maanden ook begonnen met elek gitaar spelen.
Lastiger dan verwacht natuurlijk.

Ik heb een Squier by Fender Stratocaster 2e hands gekocht, daarbij kreeg ik ook een klein 10W Squier versterkertje, redelijk ding om in begin mee te oefenen. Maar nu merk de laatste weken eigenlijk dat als ik even pauze heb met oefenen en ik lig met mijn r. arm over de gitaar heen, met mijn bovenarm raak ik de snaren, krijg ik lichte stroomschokjes, als ik mijn arm dan zo vast houdt hoe die ligt worden de steken scherper.
Als ik dan even over de snaren wrijf met me andere hand dan is het weg.

Ik heb het daar met een kennis tevens mijn gitaarleraar hierover gehad, hij is weet het ook niet te plaatsen. Wij dachten beide dat het aan de versterker ligt.
Nu heb ik van hem tijdelijk een andere versterker een 15w Line 6 kunnen lenen.
Maar vandaag onder het oefenen met deze Line 6 kreeg ik ook wéér stroom.
De versterker wordt in een geaard stopcontact gestoken, zonder verlengkabels.
Eerst had ik ook een dunne gitaarkabel waar een klein breukje in zat, koper was te zien, nu heb ik ook al andere kabel een Tasker, misschien dat het daar aan lag maar dat is het ook niet.
Ligt het nu aan de amps, aan het stroomnet of aan de gitaar?


Nu graag jullie ervaringen of tips etc..

wietse
28 augustus 2013, 17:44
controleer eerst maar eens of dat geaarde stopcontact ook werkelijk geaard is, het gebeurt namelijk nogal eens dat dat niet het geval is.

kwispelhond
28 augustus 2013, 17:52
Zou overal aan kunnen liggen maar ook zeker aan je schoenen al dan niet in combinatie met je tapijt! Wel eens van statische elektriciteit gehoord?

Dat gaat dus eindeloos proberen en uitsluiten worden tot je hem gevonden hebt. Heb je er bij je gitaarleraar-vriend ook last van?

Dcrs
28 augustus 2013, 18:09
@Wietse: In huis zijn alle stopcontacten geaard, dus ja dat is ook met dit stopcontact het geval.

@kwispelhond:
Ik heb leren slippers aan met een rubber zool. En er liggen hier tegels in de woonkamer.
En ja met mijn eigen amp had ik er ook bij hem last van. Met de Line6 heb ik er niet op gelet.

Gearjunkie
28 augustus 2013, 22:29
Draai het dan maar eens om: versterker in een ongeaard stopcontact. Als het statische electriciteit is, vloeit dat nu niet meer via de massa van je gitaar weg.
Mocht je onverhoopt geëlectrocuteerd worden, niet boos worden op mij...

Dcrs
28 augustus 2013, 22:31
Draai het dan maar eens om: versterker in een ongeaard stopcontact. Als het statische electriciteit is, vloeit dat nu niet meer via de massa van je gitaar weg.
Mocht je onverhoopt geëlectrocuteerd worden, niet boos worden op mij...

Dus wel of niet doen? :p

Gearjunkie
28 augustus 2013, 22:39
Dus wel of niet doen? :p

Even proberen. Is het probleem weg, dan is de oorzaak dat je zelf electrisch bent geladen.
Vervolgens los je het probleem op en gebruik je weer een geaard stopcontact.

Dcrs
28 augustus 2013, 23:08
Even proberen. Is het probleem weg, dan is de oorzaak dat je zelf electrisch bent geladen.
Vervolgens los je het probleem op en gebruik je weer een geaard stopcontact.
Wat versta je dan onder het probleem oplossen? Of mij zelf constant ontladen op een of andere manier voor en tijdens het spelen?

Gearjunkie
29 augustus 2013, 09:38
Je zult eerst moeten vastsyellen waar de electriciteit vandaan komt. Als je dat weet neem je de bron weg.