PDA

View Full Version : gitaar laten ophalen in het buitenland



Hotpepper01
28 augustus 2013, 15:01
Heeft er iemand ervaring met het laten ophalen van een gitaar in het buitenland door een koeriersdienst ?

Ik heb een gitaar in Engeland op het oog, maar de verkoper wil niet naar Nederland opsturen. Toen dacht ik dat het misschien een idee is om hem op te laten halen door een koeriersdienst zoals DHL, UPS etc.
Wie heeft dit wel eens laten doen? Wat kostte het ongeveer en liep alles naar wens?

Pepe
28 augustus 2013, 15:16
Je bedoelt met laten ophalen dat jij de opdrachtgever bent?
Het enige voordeel zou zijn dat jij claims kan indienen wanneer het verzekerd is. Het nadeel is dat je bij het aanbieden er niet bij bent.

zjanke
28 augustus 2013, 15:22
Als particulier is dit volgens mij lastig, maar bel eens met de klantenservice, zij kunnen je vertellen wat het kost en hoe het werkt. Maar als jij de kosten betaalt kan de verzender ook een vervoerder bellen, de koerier die het komt ophalen is waarschijnlijk dezelfde...

Andere optie: Kijk eens wat het kost om met ryanair of easyjet op en neer te vliegen? met een beetje mazzel is dat nog goedkoper ook, zeker als je ergens door de week vliegt... :D

gitaarvrouwtje
28 augustus 2013, 15:36
Houd wel rekening daarbij met invoerrechten
De belastingdienst snoept nog mee
Dat kan het onaantrekkelijk maken ..tenzij de prijs vd gitaar laag genoeg is of je em graag genoeg wilt hebbn
Als je hem laat halen geldt de belasting op gitaren ook gewoon dus wel erbij rekenen :)
Wist je ws wel
Maar toch

zjanke
28 augustus 2013, 15:43
Gitaar moet uit Engeland komen en dat is EU, dus de douane doet er niks mee. Maar dat weet Hotpepper wel, heb hem al vaker gezien in douanegerelateerde topics ;)

Pepe
28 augustus 2013, 16:10
Ik heb net iets laten komen dat door Fedex is vervoerd.
Nou, dat is wel een verschil met UPS. Die droppen het bij de douane, wat basicly een groot zwart gat is, en dat is dat. Na 2 dagen vanaf New York nu een belletje van Fedex met een echte mevrouw. Ze had nog wat informatie nodig om het snel door de douane te loodsen.
Nou maar hopen dat het niet weer in die Bermuda driehoek die douane heeft blijft steken.

Martin_
28 augustus 2013, 19:41
Zakelijk heb ik regelmatig wat laten oppikken in het buitenland. Vaak was dat zelfs goedkoper dan als de verzender dat zelf regelde. Hoe ver die bedrijven dat voor particulieren willen doen, weet ik echter niet. Is het een particuliere verkoper? Dan wordt het wel moeilijk afspreken om het pakket af te halen. Denk behalve aan de bekende, grote bedrijven (DHL,UPS) ook aan je regionale transporteur. Bij mij in de regio zitten bijvoorbeeld Rotra en Aloys Roemaat. Daarmee kon ik meer mee regelen dan met de bekende pakketdiensten.

Duhsjaak
28 augustus 2013, 19:50
Ik ben bang dat er twee discussies door elkaar lopen.

Er geldt vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EG zone. Zwitserland bijvoorbeeld heeft zich akkoord verklaard en werkt 1:1 mee met de gemaakte afspraken.

De V.S. valt buiten de EG zone.

Jij bent de opdrachtgever voor het vervoer en (annemende dat er vervoer over de weg plaatsvindt en RoRo - Roll on/Roll off voor ferries) is naar alle waarschijnlijkheid de CMR regeling op de zending van toepassing. Die regeling houdt in, dat behoudens vervoerdersovermacht de aansprakelijkheid van de vervoerder tot E7,50 per kilogram vervoerd gewicht is beperkt. Laten we aannemen dat je vederlichte Les P 5 kilogram weegt, dan weet je gelijk tot welk bedrag je de vervoerder aansprakelijk kunt stellen. 37 en een halve hele Euro's dus.

Je kunt als ladingbelanghebbende wel een goederentransport verzekering afsluiten. Wat dat kost? Bij wie je het beste af zult zijn?
Doe je dat niet, dan kun je soms via de vervoerder een aparte verzekering sluiten, maar sta er bij stil, dat die vaak bovenop premie + assurantiebelasting vaak glashard BTW over de brutoprijs in rekening brengen.

In short
- je bent opdrachtgever/ladingbelanghebbende
- je claim wordt beheerst door de CMR (internationale treaty) uitgaande van de veronderstelling dat het om vervoer over de weg gaat
- als je de declared value van de gitaar wilt ontvangen, zul je als opdrachtgever zelf moeten regelen

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Hotpepper01
28 augustus 2013, 20:00
De gitaar moet uit Engeland komen. Dat is binnen de EG. Lijkt me geen probleem voor de douane of de vervoerder... Verkoper is particulier en wil niet buiten Engeland verzenden...zucht. Vandaar dat ik dacht aan de mogelijkheid om hem of zelf op te halen, of zo'n vervoerder te vragen dat voor me te doen. Of, afzien van het kopen..

Harry
29 augustus 2013, 10:07
zoals iemand al zei; zelf heen en weer vliegen, en eventueel stukje trein/bus. Zou je voor onder de 100 euro moeten kunnen doen.

Rizz
29 augustus 2013, 10:34
zoals iemand al zei; zelf heen en weer vliegen, en eventueel stukje trein/bus. Zou je voor onder de 100 euro moeten kunnen doen.

+1, soms heb je idd mazzel met tarieven. Meestal is de catch wel dat je een paar weken van tevoren moet boeken om goedkoop uit te zijn.. Net f gekeken en als je Easyjet morgen heen en weer vliegt naar gatwick, kost het je €300, over 2 weken €110 en over 3 weken €80..

Met een beetje mazzel kan de verkoper naar het vliegveld komen en kan je de koop zo sluiten, kost je het geen ov of overnachting en ben je met een paar uur heen en weer..