PDA

View Full Version : Luidsprekers voor zang



Lodedsvd
27 augustus 2013, 23:40
Ik ben op zoek naar een zang setup voor in een repetitieruimte..
Ik ben een beetje de weg kwijt geraakt door dat er talloze mogelijkheden lijken te bestaan.

Wat kan ik het beste nemen? ik heb in totaal ong. 150 euro te besteden, wat niet echt veel is.
Microfoons enz. zijn er allemaal al.

Kan ik het beste gaan voor actieve speakers of passieve?
In het geval van passieve, welke dingen moet ik er dan nog bij kopen?

paulusdeBKB
28 augustus 2013, 00:30
Voor 150 euro sowieso 2e-hands kijken. Actief/passief heeft allebei zijn voor- en nadelen, maar het werkt allebei. Wil je de luidsprekers op statief hebben? Kijk dan of je een 2e hands setje inclusief statieven kan vinden. Als je iets van Peavey of HK Audio kunt vinden voor dat geld, dan heb je een prima deal.

Lodedsvd
28 augustus 2013, 10:22
Moest ik nu passieve speakers kopen, moet ik daar dan een versterker en mengpaneel bij kopen of niet per sé?

Kim Wilson
28 augustus 2013, 10:23
Een powered mixer is een prima oplossing daarvoor. Maar voor €150? Onze Yamaha powered mixer kostte tweedehands al €180...

Lodedsvd
28 augustus 2013, 10:29
Een powered mixer is een prima oplossing daarvoor. Maar voor €150? Onze Yamaha powered mixer kostte tweedehands al €180...

Ja idd. een heel beperkt budget.. juist drum etc. gekocht.
Of bestaat er een andere mogelijkheid?

Kim Wilson
28 augustus 2013, 10:34
Ja, doorsparen. Voor dat geld speakers en mixer is echt te beperkt.

Robdop
28 augustus 2013, 16:05
Koop dan gewoon een actieve (fullrange) monitor van bijvoorbeeld Behringer.
Kan je je zang direct inpluggen en dan heb je wel redelijk wat herrie.
Genoeg voor hard oefenen. Niet genoeg spreiding alleen voor een optreden!

zoiets bijv: http://www.thomann.de/nl/behringer_b208d_bk.htm

Lodedsvd
28 augustus 2013, 16:16
Ik heb wel over laatst ook een Roland Duo-capture EX gekocht, met phantom power en 2 ingangen...
Ben ik daar iets mee?

paulusdeBKB
28 augustus 2013, 16:55
Nope, dat is een audio interface voor computer recording, geen mengtafel.

Lodedsvd
28 augustus 2013, 17:36
Nope, dat is een audio interface voor computer recording, geen mengtafel.

Een van ons heeft een traktor s4 mengtafel blijkbaar, ik heb gezien dat er daar een mic ingang aanzit.. hiermee moet het toch lukken i.c.m. passieve speakers?

Kim Wilson
28 augustus 2013, 18:47
Zit daar een eindversterker in?

paulusdeBKB
28 augustus 2013, 22:38
De keten voor bandaudio is precies hetzelfde als voor consumentenaudio:
geluidsbron (CD-speler, microfoon, etc) --> voorversterker (met toonregeling) --> eindversterker --> luidsprekers. Veel producten hebben meerdere stappen geďntegreerd in 1 apparaat. Actieve speakers is een combi van een rudimentaire voorversterker, eindtrap en de speaker. Een mengpaneel is alleen een voorversterker; bij een powered mixer zit ook de eindversterker ingebouwd.

Helpt dit?

Lodedsvd
28 augustus 2013, 23:47
De keten voor bandaudio is precies hetzelfde als voor consumentenaudio:
geluidsbron (CD-speler, microfoon, etc) --> voorversterker (met toonregeling) --> eindversterker --> luidsprekers. Veel producten hebben meerdere stappen geďntegreerd in 1 apparaat. Actieve speakers is een combi van een rudimentaire voorversterker, eindtrap en de speaker. Een mengpaneel is alleen een voorversterker; bij een powered mixer zit ook de eindversterker ingebouwd.

Helpt dit?

Dit helpt zeker, het wordt op de duur echt moeilijk te verstaan als 'nieuweling'
bedankt!

Lodedsvd
29 augustus 2013, 12:30
Ik kwam vandaag op deze uit: http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/-/art-PAH0008094-000
Iemand ervaringen mee? Hier kunnen dan gewoon passieve boxen op?

Han S
29 augustus 2013, 12:38
Ja..........................

Lodedsvd
15 september 2013, 22:59
We hebben nu een powered mixer gekocht van 100 watt en aangesloten op een monitor van 300 watt maar dit overstijgt de drums en gitaar totaal niet.. Iemand enig idee wat er moet vervangen worden? zwaarder box of zwaardere versterker?

Han S
16 september 2013, 00:06
Het lijkt ingewikkeld, maar het valt wel mee als je je er even in verdiept. Er is een relatie tussen vermogen van de versterker, het geluidsnivo wat je daarmee kunt genereren en het geheim heet rendement, of efficiency in het engels.

Als je de specificaties bestudeert van een bepaalde luidspreker, dan staat er meestal bij: efficiency x dB/w/m of x dB/2.83 v. en die 2.83 volt komt ongeveer overeen met 1 watt. (voor de x staat er een getal, bijvoorbeeld 92)

Wat betekent dat nou? Dat betekent dat die bepaalde luidspreker met 1 watt vermogen op een meter afstand een bepaalde geluidsdruk veroorzaakt en die geluidsdruk (SPL= Sound Pressure Level) wordt uitgedrukt in deciBell, afgekort dB.

Een erg goede hi fi speaker als de IMF haalt bij 1 watt vermogen een geluidsdruk van 80dB. Dat betekent dat die speaker bij 100 watt een geluidsdruk (SPL) haalt van 100dB. Hoe je dat uitrekent is simpel, maar doet er nu even niet toe. Elke verdubbeling van het vermogen laat de luidspreker 3dB harder gaan, dus met 200 watt gaat die IMF speaker 103 dB en met 400 watt gaat hij 106 dB. Daar kan hij niet tegen dus hij verbrandt.

Een luidspreker zoals die wordt gebruikt in geluidsinstallaties voor grotere concerten als PinkPop, heeft een veel hoger rendement en een basluidspreker komt met 1 watt al boven de 100dB, terwijl een mid driver wel boven de 110 dB komt met 1 watt. Dat betekent dat die driver met 1 watt al net zo hard zal gaan als die IMF hi fi speaker zou gaan met 1000 watt. Kun je het nog volgen?

Met een hoog rendement speaker en 100 watt haal je een geluidsdruk van minstens 120dB op een meter afstand. Je begrijpt dat het rendement in deze belangrijker is dan het vermogen van de versterker en met 100 watt kun je aardig wat lawaai maken. Kijk maar eens hoe vreselijk een 100 watt Marshall tekeer gaat met een 4*12" cabinet met Celestion speakers. Waarom dat zo is? Omdat de Celestion speakers een zeer hoog rendement hebben, een rendement van meer dan 100dB/w/m bij een frequentie (toonhoogte) van 3.5 khz (3500 trillingen per seconde.)

Snap je het een beetje?

Lodedsvd
16 september 2013, 10:23
Het lijkt ingewikkeld, maar het valt wel mee als je je er even in verdiept. Er is een relatie tussen vermogen van de versterker, het geluidsnivo wat je daarmee kunt genereren en het geheim heet rendement, of efficiency in het engels.

Als je de specificaties bestudeert van een bepaalde luidspreker, dan staat er meestal bij: efficiency x dB/w/m of x dB/2.83 v. en die 2.83 volt komt ongeveer overeen met 1 watt. (voor de x staat er een getal, bijvoorbeeld 92)

Wat betekent dat nou? Dat betekent dat die bepaalde luidspreker met 1 watt vermogen op een meter afstand een bepaalde geluidsdruk veroorzaakt en die geluidsdruk (SPL= Sound Pressure Level) wordt uitgedrukt in deciBell, afgekort dB.

Een erg goede hi fi speaker als de IMF haalt bij 1 watt vermogen een geluidsdruk van 80dB. Dat betekent dat die speaker bij 100 watt een geluidsdruk (SPL) haalt van 100dB. Hoe je dat uitrekent is simpel, maar doet er nu even niet toe. Elke verdubbeling van het vermogen laat de luidspreker 3dB harder gaan, dus met 200 watt gaat die IMF speaker 103 dB en met 400 watt gaat hij 106 dB. Daar kan hij niet tegen dus hij verbrandt.

Een luidspreker zoals die wordt gebruikt in geluidsinstallaties voor grotere concerten als PinkPop, heeft een veel hoger rendement en een basluidspreker komt met 1 watt al boven de 100dB, terwijl een mid driver wel boven de 110 dB komt met 1 watt. Dat betekent dat die driver met 1 watt al net zo hard zal gaan als die IMF hi fi speaker zou gaan met 1000 watt. Kun je het nog volgen?

Met een hoog rendement speaker en 100 watt haal je een geluidsdruk van minstens 120dB op een meter afstand. Je begrijpt dat het rendement in deze belangrijker is dan het vermogen van de versterker en met 100 watt kun je aardig wat lawaai maken. Kijk maar eens hoe vreselijk een 100 watt Marshall tekeer gaat met een 4*12" cabinet met Celestion speakers. Waarom dat zo is? Omdat de Celestion speakers een zeer hoog rendement hebben, een rendement van meer dan 100dB/w/m bij een frequentie (toonhoogte) van 3.5 khz (3500 trillingen per seconde.)

Snap je het een beetje?

Als ik het ongeveer een beetje begrijp, moeten we gewoon op zoek naar een beter (hoger rendement) speaker. En niet per se meer watt? En zou de versterker op zich wel goed zijn?

Han S
16 september 2013, 10:35
Kijk, je snapt het, zie het als een motor. Vroeger had een 600cc motorfiets een vermogen van 40 pk, tegenwoordig zijn er 600cc motorfietsen met 140 pk.

Kijk goed naar de specificaties van luidsprekers en kies er een met een zo hoog mogelijk rendement. Vermogen op zich zet niet zoveel gewicht op de schaal.

Lodedsvd
16 september 2013, 10:43
wel bedankt! :)

Kim Wilson
16 september 2013, 11:38
Speakers leveren ook geen vermogen, maar kunnen een maximaal vermogen verwerken. Wij draaien nu met een 2x75 watt powered mixer op twee 15" EV tops met een rendement van 100dB. Dat ze tot 1000 watt piek kunnen hebben, maakt me niet veel uit. Met die 2x75 watt versterker kunnen we hard genoeg.

Lodedsvd
16 september 2013, 20:22
Speakers leveren ook geen vermogen, maar kunnen een maximaal vermogen verwerken. Wij draaien nu met een 2x75 watt powered mixer op twee 15" EV tops met een rendement van 100dB. Dat ze tot 1000 watt piek kunnen hebben, maakt me niet veel uit. Met die 2x75 watt versterker kunnen we hard genoeg.

Wat is dan de beste referentie wanneer we een nieuwe speaker zouden bestellen?

HaroldA
16 september 2013, 20:28
Speakers leveren ook geen vermogen, maar kunnen een maximaal vermogen verwerken. Wij draaien nu met een 2x75 watt powered mixer op twee 15" EV tops met een rendement van 100dB. Dat ze tot 1000 watt piek kunnen hebben, maakt me niet veel uit. Met die 2x75 watt versterker kunnen we hard genoeg.

Met een clippende 75W versterker blaas je die 1000W speakers zo op.

Plant
16 september 2013, 21:32
Met een clippende 75W versterker blaas je die 1000W speakers zo op.

Ervan uitgaande dat we het hebben over een rendement 100dB / W / m.

Bij 75 Watt op 1 meter afstand komt er dan iets meer dan 118dB uit - zeg maar pijngrens. In de praktijk sta je iets verder van een speaker af, maar het is HARD.

Als je al iets opblaast zijn het je oren.

Kim Wilson
17 september 2013, 08:06
Met een clippende 75W versterker blaas je die 1000W speakers zo op.

Weet ik. We zorgen er dan ook wel voor dat die versterker niet gaat clippen. :)

Volgens de geldende normen draaien we met een zwaar ondermaatse versterker. Ideaal zou zijn als de amp anderhalf tot twee keer zwaarder is dan de speakers aankunnen. Maar met ons akoestisch bandje moet ik nog maar zien of we de knoppen voorbij 12 uur krijgen. Laatst met een huiskamerconcertje stond de boel nog niet op 9 uur (kanaalvolume en master).

Het meest cruciale is dat je je oren blijft gebruiken.

Kim Wilson
17 september 2013, 08:09
Ervan uitgaande dat we het hebben over een rendement 100dB / W / m.

Bij 75 Watt op 1 meter afstand komt er dan iets meer dan 118dB uit - zeg maar pijngrens. In de praktijk sta je iets verder van een speaker af, maar het is HARD.

Als je al iets opblaast zijn het je oren.
Ja, de speakers hebben idd een rendement van 100dB/W/m. En zelfs met die 75 watt kan het hard.

Waar een zwaardere versterker wel beter in kan zijn is het opvangen van de woofer, waardoor je een strakkere basweergave krijgt. Daar lijkt deze wat moeite mee te hebben. Maar dat is bij echt stevige volumes.

paulusdeBKB
17 september 2013, 09:05
Helemaal bij akoestische muziek zou je dat kunnen oplossen door een laag af-filter te gebruiken, op 80 hz of zo. De vraag is of je daar een knopje voor hebt op je zangversterker (of dat je laag EQ op die frequentie werkt).

Lodedsvd
17 september 2013, 09:28
Heeft er iemand een richtlijn qua vermogen waar het beste mee af zouden zijn? oppervlakte van de ruimte is ongeveer 12 vierkante meter en hoogte van 2 meter. Het is (voorlopig) niet de bedoeling de luidsprekers op verplaatsing te gebruiken. En het gaat om deze versterker: http://www.deanmarkley.com/Info/LegacyAmps/Manuals/D1019.pdf

Plant
17 september 2013, 10:32
Waar een zwaardere versterker wel beter in kan zijn is het opvangen van de woofer, waardoor je een strakkere basweergave krijgt. Daar lijkt deze wat moeite mee te hebben. Maar dat is bij echt stevige volumes.

Wat je met 'opvangen van de woofer' bedoelt weet ik niet. Ik vermoed dat je het hebt over controle over de woofer, maar als die slecht is heeft je eindversterker een (te) lage dempingsfaktor. Dat is de verhouding tussen de speakerimpedantie en de uitgangsimpedantie van die eindversterker. Heeft niks met minder of meer vermogen te maken.

Buizenversterkers hebben door de uitgangstrafo een slechtere dempingsfaktor en veel gitaristen hebben dat graag. De aangesloten speaker kan een beetje een eigen leven leiden wat gehoormatig iets doet. Voor elektrische gitaar leuk, maar voor de rest volkomen ongewenst.

Kim Wilson
17 september 2013, 11:45
Helemaal bij akoestische muziek zou je dat kunnen oplossen door een laag af-filter te gebruiken, op 80 hz of zo. De vraag is of je daar een knopje voor hebt op je zangversterker (of dat je laag EQ op die frequentie werkt).

We hebben besloten dat de akoestische basgitaar ook over deze set gaat (en dat klinkt ook wel erg goed), dus het wegfilteren van het laag is niet helemaal gewenst. Maar voordat we in zulke grote zalen gaan spelen dat we last gaan krijgen van klapperende woofers, zijn we in het gunstigste geval wel weer een paar jaartjes verder. Ik ben ervan overtuigd dat ons setje voldoet voor middelgrote tot grote kroegen en zalen tot 300 man. Voor ons dan, zonder bassdrums en zo.

Lodedsvd
16 november 2013, 12:04
Na veel rondkijken nog steeds niets gevonden..
Dan maar besloten om iets meer uit te geven,
We hebben 600 euro te besteden. de bedoeling is voor hoofdzakelijk in de repetitieruimte te gebruiken maar ook optredens in kleine cafés. Wat kan ik het best aankopen voor dit bedrag?