PDA

View Full Version : Upgrade tremelo Fender Stratocaster 60 Road Worn



WaywardChild
27 augustus 2013, 21:30
Hallo

Ik zou graag mijn tremelo van men Fender Stratocaster 60 Road Worn upgraden, wil er iets in met een steel block.
Heeft iemand ervaring met zulke upgrade ?
Ik heb op het net al callaham tremelo tegen gekomen, weet iemand waar je die in de lage landen kan aanschaffen.
Ook rebel relic verkoopt een steel block tremelo iemand hier ervaringen mee ?

Pepe
27 augustus 2013, 21:43
Ik heb allerlei blokken geprobeerd en het maakt zeker uit, evenals zadels en andere onderdelen van een trem. Zoveel zelfs dat het problemen kan oplossen die pickups niet kunnen, zoals schelheid van de brug pup.

Tonefactory verkoopt ze voor 3 tientjes, duurder hoeft het echt niet te zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan brass maar dat is persoonlijke voorkeur.

ErikH
27 augustus 2013, 21:55
Je kunt gewoon je bestaande trem gebruiken als je er een ander blok in wilt zetten. Je schroeft de oude er uit en een nieuwe er in.

Een tijdje terug was ik ook bezig met zoiets en het valt op dat er nogal wat te krijgen is. Ik kwam toendestijds leuke dingen tegen op Ebay. Mijn voorkeur ging toen ook uit naar messing(brass).

Tabula Rasa
27 augustus 2013, 22:06
het problemen kan oplossen die pickups niet kunnen, zoals schelheid van de brug pup.
vertel, vertel, vertel.

WaywardChild
27 augustus 2013, 22:13
Hey alvast bedankt voor de reacties
Wat is het verschil kwa sound tussen een steel block en messing block ?
Ik had echter ook de indruk dat de block en tremelo 1 geheel waren, is zie zo direct de schroeven niet (maar dat kan aan mij liggen uiteraard ;) )

Tabula Rasa
27 augustus 2013, 22:16
Onder je zadeltjes zie je 3 schroeven zitten.

Pepe
27 augustus 2013, 22:27
nouja...ik ben daar terughoudend in want de een zijn schelheid is de ander zijn prikken door de mix en toon adviezen tot aan de deur.

Bijvoorbeeld, mijn '74 strat klonk fantastisch maar had weinig sustain vond ik. Dus een all brass trem gezet van KGC, block, veren en claw, raw steel saddles.. prijzig gedoe maar het beste van het beste... en ja, strakker, warmer, meer volume en meer sustain.

Afijn, ik wilde de trem voor een andere gitaar gebruiken en de originele met zinken blok er weer opgeschroefd. En daar was die fantastische open toon weer die ik dus blijkbaar gemist heb. Het probleem sustain verdween toen ik de pickups flink naar beneden schroefde. De ene gitaar heeft blijkbaar meer last van stringpull dan de andere.

Ik bedoel maar, het verandert wel degelijk je geluid maar you win some, you loose some.

Op een JV strat heb ik het originele blok verwisseld met een steel. Dat maakte niet zoveel verschil omdat het originele erg veel mass had. Ik denk dat mass vooral een element is, meer dan het materiaal.
Maar goed, brass is wat warmer dan steel en dat kan net genoeg zijn om de frequenties te temmen die je geluid schel maken. Kan.

Hendriks
27 augustus 2013, 22:33
Waar koop je die brass zadels , ik heb die een keer op een strat gehad en vond ze erg goed , tijdje terug nog gezocht ,maar kon ze nergens vinden ?

Pepe
27 augustus 2013, 22:52
Ik weet het niet... bijna alle brass trems kwamen vroeger van Gary Kahler ook al zijn ze Fender, Charvel of Dimarzio gebrand. Je ziet wel steeds meer brass blocken maar zadeltjes. . dunno...

Johannes
28 augustus 2013, 00:12
Waar koop je die brass zadels , ik heb die een keer op een strat gehad en vond ze erg goed , tijdje terug nog gezocht ,maar kon ze nergens vinden ?

Bij vox humana hebben ze messing zadels. Weet niet of ze op hun webshop staan, maar ik heb er een half jaartje terug nog één (voor een restauratie) gekocht in de winkel in vlaardingen.

WaywardChild
29 augustus 2013, 22:17
Alvast bedankt voor de uitleg.
Zal eens proberen, toch altijd leerijk hier (alhoewel soms :soinnocent:)