PDA

View Full Version : Ongelakte hals met gelakt fretboard



DaanW
27 augustus 2013, 21:27
Is het mogelijk om een ongelakte hals te hebben, met daarop een gelakt fretboard?
De gene waar ik een gitaar voor ga bouwen (super groot project, groter dan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162126-5-snarige-J-voor-Eric ), speelt alleen op gitaren met geoliede halzen.
Nou wil ik een fretboard gaan gebruiken die echt gelakt moet worden.

Is dit te doen, en zo ja hoe? :)

Voor de gene die weten voor wie deze is, hou het even voor je aub :)

Tabula Rasa
27 augustus 2013, 21:36
ja waarom zou het niet kunnen? Afplaktape en spuiten maar.

barno
27 augustus 2013, 21:39
perfect te doen, gewoon hals in olie en bovenkant toets lakken (satijn)

als de toets esdoorn is: kan ook zonder lak maar moet dan wel grondig geölied worden (vele laagjes)

DaanW
27 augustus 2013, 21:43
Krijg je dan niet zo'n voelbare lakrand?

Fretboard is geen maple trouwens

Tabula Rasa
27 augustus 2013, 21:46
Krijg je dan niet zo'n voelbare lakrand?

Fretboard is geen maple trouwens
Ja, dat krijg je dan wel, maar dat kan je toch deels wegschuren? Of je lakt echt alleen de voorkant van de toets en zet de zijkant in de olie.

ErikH
27 augustus 2013, 21:50
Ik zou ook alleen de bovenkant lakken en dan de zijkant in de olie. Is denk ik ook mooier.

DaanW
27 augustus 2013, 21:56
Ja, dat krijg je dan wel, maar dat kan je toch deels wegschuren? Of je lakt echt alleen de voorkant van de toets en zet de zijkant in de olie.

Zijkant in de olie is nog niet eens zo'n heel slecht plan.

RS-Rik
28 augustus 2013, 11:16
Zijkant van de toets níet in de lak lijkt me, alleen de bovenkant vd toets lakken.

Olie en lak zijn overigens geen vriendjes, lak pakt niet meer als het hout gelakt is en misschien krijg je allerlei vlekken en andere moeilijkheden als je toch probeert te lakken op hout dat met olie is "verontreinigd". Daarom eerst lakken, dan pas olien.


Wel foto's plaatsen he, ben benieuwd!

stijnkenens
28 augustus 2013, 11:39
Wordt het een fretless? of met frets?
Dan eerst je fretjes vlakken voor je gaat lakken, anders zit je schuurpapier en vijl direct vol met lak. Vraag meniet hoe ik het weet ...

Dus eerst hals helemaal afwerken, incl frets. Daarna hals afplakken, behalve bovenkant van de toets. Toets aflakken, plakband verwijderen, en de rest in de olie !



s.

RS-Rik
28 augustus 2013, 16:42
Vraagje voor Stijn (of anderen die n antwoord hebben):

Is 't niet mogelijk om te lakken na het radiusse voor je de frets inzaagt? Dan heb je een gemakkelijker oppervlak om te lakken lijkt me. En een fretzaag komt wel clean door de lak heen.

stijnkenens
28 augustus 2013, 17:16
Je moet de randen van de toets nog bijvijlen, en dat doe je samen met de uiteindes van de frets (zelfde hoek) dus dat wordt moeilijk.

Ik zou ook niet weten waarom je de frets op de lak zou leggen, met de kans dat de lak chipt bij het inslaan van de frets ...



s.

DaanW
28 augustus 2013, 18:52
Wordt het een fretless? of met frets?
Dan eerst je fretjes vlakken voor je gaat lakken, anders zit je schuurpapier en vijl direct vol met lak. Vraag meniet hoe ik het weet ...

Dus eerst hals helemaal afwerken, incl frets. Daarna hals afplakken, behalve bovenkant van de toets. Toets aflakken, plakband verwijderen, en de rest in de olie !



s.

Dat is hoe ik het ga doen denk ik.

Dit wordt trouwens het fretboard:
http://i989.photobucket.com/albums/af14/daanw_photos/Satinwoodfretboard.jpg (http://s989.photobucket.com/user/daanw_photos/media/Satinwoodfretboard.jpg.html)

Marcel31
15 september 2013, 10:02
Ik heb ook een keer toetsen opnieuw gelakt. Gewoon over de frets heen gespoten en na uitharden met staalwol van guitarsupplies de lak van de frets geschuurd. Daarna gewoon polijsten. De toetse had ik toen met 2000 mooi glad en dof geschuurd