PDA

View Full Version : Mijn nieuwe od pedaal - een Okko Diablo Gain+



miyaru
27 augustus 2013, 16:56
Zoals de titel al zegt: ik heb een nieuw od pedaal – de Okko Diablo Gain+. Wat is het? Het is een boutique pedaal van duitse makelij. Het wordt op de hand gebouwd, en het ziet er erg verzorgd uit. De afwerking is in helder oranje, met een enorm status lichtje, met een duivels uiterlijk! Er valt niets op de afwerking en legenda aan te merken, en ook de knoppen en schakelaars voelen solide maar soepel aan.

Wat maakt dit od pedaal anders dan andere? Is altijd moeilijk te zeggen, maar het heeft een paar aparte regelaars. De één is body, de andere feed. De eerste regelt het midaandeel en compressie de tweede basaandeel voor de gainstage. Wat houd het concreet in? Feed is ervoor je gitaar en het pedaal te matchen, zodat het niet te dun of juist te modderig klingt. Body geeft juist ja de body vorm van je geluid, vol open of juist iets buikiger en gecompressed.

Wat ook opvalt is de voltage doubler die er op zit aan de kopsekant van het pedaal naast de 9 volt input. Hiermee gaat de interne spanning van 9 volt naar 18 volt. Het komt erop neer dat je meer headroom hebt, een strakker laag en duidelijkere toon. Modern zeg maar.... op Lo is het iets meer “vintage”.

De rest van de knoppen spreken voor zich: gain, level en tone. Dan blijft er nog een gain+ regelaar over. Bij het inschakelen van de + schakelaar (uiteraard de andere schakelaar op go!) wordt indien mogelijk de gain verhoogd. Indien mogelijk? Ja, het pedaal heeft een x hoeveelheid gain, en die kan worden ingesteld met de eerste gain regelaar. Heb je nu nog gain over, kan je dat er bij nemen middels de gain+ regelaar (hoeveelheid extra gain) en de plus schakelaar. Heb je bij de eerste gainregelaar alle gain al gebruikt door hem vol open te schroeven, dan doet gain+ niets meer. Zoals ik het od pedaal gebruik is dat ik medium gain instel op de primaire gainregelaar, en dan deze voor rythem gebruik. De level stel ik zo in dat het ongeveer net zo luid is als mijn clean signaal. De gain+ regelaar gebruik ik voor mijn lead tone, en dus lead volume.

Onder de deksel zitten nog twee voor zichzelf sprekende trimpots: bass en presence.

Zo is het dus dat mijn Silverface Fender Champje nu drie basis sounds heeft: Clean, rythem crunch en lead.

Voor de rest gebruik ik nog een Dunlop Cry Baby Wah Wah, een EHX Holy Grail, Memory Boy en Small Stone.

Mijn main axe is een Lite Ash Stratocaster van Fender.

Voel je vrij om vragen te stellen over de Diablo, mijn setup of zomaar wat!

Robin.

Harm
29 augustus 2013, 09:38
Mooi pedaal he???
Al jaren veruit mijn favouriete od pedaal!

miyaru
29 augustus 2013, 16:16
Ja zeker! Ik heb eerst een Reverend Drivetrain 1 gebruikt, een ts9 achtige met de zelfde opamp chip, maar de diablo is lekkerder en meer open. Ook erg dynamisch moet ik zeggen.

Hoe gebruik jij hem Harm, voor een cleane versterker, of op je drive kanaal? Ik heb mijn gain niet al te ver open, vind ik persoonlijk het lekkerst.

Robin