PDA

View Full Version : Jam "I wanted to play guitar very badly, and now i do play guitar, very badly"



Braddie
27 augustus 2013, 14:08
Om maar even die quote van Bono er bij te pakken.
Vannacht over een bluesje in Bmineur zitten jammen, heb wat met dynamiek gespeelt (Tot op zekere hoogte, het is lastig om dat te doen met een VST plugin)
Zitten wat schoonheids foutjes hier en daar, maargoed.. het is blues, het is een jam :)

http://www.youtube.com/watch?v=_IAVy8c4gRA

B~Rock
27 augustus 2013, 14:19
Her en der wringt het een beetje, maar stiekem ben je toch echt wel goed bezig hoor!

Harald
27 augustus 2013, 14:44
and on and on and on and on and on and on and on an....

Zijn er niet zoveel die vijf minuten improvisatie spannend kunnen houden. Sterker nog, dat zijn er echt HEEL weinig. Sonny Boy Williamson zei het al veel eerder dan Bono, en net wat bondiger toen hem gevraagd werd wat hij van de engelse bluesmuzikanten vond. "they want to play the blues so badly, and they do! " Dat geldt hier ook naar mate het filmpje vordert steeds meer.

Terug naar de tekentafel... doe eens een gooi hiernaar: 3 rondjes aan één stuk, opbouwend van rustig naar steviger. Dan een rondje pauze, moet op die backing een keer of 3 lukken... Oftewel, geef jezelf maximaal 3 rondjes van het schema om je verhaal te vertellen. Vooruit, de laatste keer 4 of 5.

Gewoon proberen en die hier posten. Kijken of dat spannender wordt.

Cageman
27 augustus 2013, 15:49
Wat Harald zegt. Het is wat langdradig. Maar ik moet wel zeggen dat ik er zeker een aantal mooie lickjes tussen vind zitten.

Ik zal ze eens opsommen:
0.20 - 0.30: leuke timing en goede 'afsluiter' van het schema.
0.52 - 0.58: die bend en noot daarna klinken subtiel en heel onverwachts. Valt beetje buiten de toon, maar daardoor hier juist wel goed.
1.15 - 1.18: geinig tussendoortje.
1.36 - 1.45: klinkt 'sluipend' naar dat stukje met 2 snaren tegelijk. Dat kleine akkoordje geeft weer door de timing ook een licht funky idee.
1.50 - 1.59: klinkt een beetje jazzy. Ondanks dat ik dat een rotwoord vind, hoop ik dat je daardoor begrijpt wat ik bedoel.
2.55 - 3.02: snelle stukje is dan wel een beetje slordig gespeeld, het melodietje erin klinkt goed.
3.35 - 3.45: net weer andere insteek met wat frisse nootjes.
4.34 - 4.47: een leuke reeks bends. Voelt als een samenhangend onderdeel van de solo.
5.03 - 5.10: weer dat sluipende. Beetje James Bond.

Kort een paar puntjes:
Je streeft constant dynamiek na en dat komt er volgens mij goed uit. Dat is een plus.
Houd je noten, zeker aan het einde van een lick, wat langer aan. Dat maakt het geheel zonder al teveel moeite al een stuk netter.
Je gebruikt erg veel korte 'ingehouden' licks a la 4.00 - 4.02. In principe niet erg, maar ik zou proberen die iets beter te doseren.
Het lijkt alsof er meer over de verschillende lickjes is nagedacht. Ook een plus.
Verder hoor ik de directe aanslag op je gitaar niet meer. Gelijk fijner om te luisteren.

Ga zo door zou ik zeggen!

Groeten,

Merijn

Braddie
27 augustus 2013, 16:44
Her en der wringt het een beetje, maar stiekem ben je toch echt wel goed bezig hoor!

Thanks, ik doe m`n best (speel niet zo denderend veel gitaar meer)

Braddie
27 augustus 2013, 16:48
Wat Harald zegt. Het is wat langdradig. Maar ik moet wel zeggen dat ik er zeker een aantal mooie lickjes tussen vind zitten.

Ik zal ze eens opsommen:
0.20 - 0.30: leuke timing en goede 'afsluiter' van het schema.
0.52 - 0.58: die bend en noot daarna klinken subtiel en heel onverwachts. Valt beetje buiten de toon, maar daardoor hier juist wel goed.
1.15 - 1.18: geinig tussendoortje.
1.36 - 1.45: klinkt 'sluipend' naar dat stukje met 2 snaren tegelijk. Dat kleine akkoordje geeft weer door de timing ook een licht funky idee.
1.50 - 1.59: klinkt een beetje jazzy. Ondanks dat ik dat een rotwoord vind, hoop ik dat je daardoor begrijpt wat ik bedoel.
2.55 - 3.02: snelle stukje is dan wel een beetje slordig gespeeld, het melodietje erin klinkt goed.
3.35 - 3.45: net weer andere insteek met wat frisse nootjes.
4.34 - 4.47: een leuke reeks bends. Voelt als een samenhangend onderdeel van de solo.
5.03 - 5.10: weer dat sluipende. Beetje James Bond.

Kort een paar puntjes:
Je streeft constant dynamiek na en dat komt er volgens mij goed uit. Dat is een plus.
Houd je noten, zeker aan het einde van een lick, wat langer aan. Dat maakt het geheel zonder al teveel moeite al een stuk netter.
Je gebruikt erg veel korte 'ingehouden' licks a la 4.00 - 4.02. In principe niet erg, maar ik zou proberen die iets beter te doseren.
Het lijkt alsof er meer over de verschillende lickjes is nagedacht. Ook een plus.
Verder hoor ik de directe aanslag op je gitaar niet meer. Gelijk fijner om te luisteren.

Ga zo door zou ik zeggen!

Groeten,

Merijn
Dankjewel Merijn!

Ik probeerde inderdaad steeds die dynamiek na te streven, natuurlijk is het fijn om gewoon te raggen met een gitaar, maar het heeft veel meer mijn interesse als het dynamisch is allemaal :)
Sommige licks speel ik wel wat vaker inderdaad omdat ik het gewoon (klinkt misschien wat arrogant) onwijs toffe licks vind om te spelen.

Noten wat langer aanhouden doe ik eigenlijk niet echt, ik ben nog vrij onzeker over m`n gitaarspel en ben dan ook bang dat zodra ik noten langer aanhoud ik ze óf dood laat gaan, óf verkeerd fret daarrna..

Ik doe sowieso m`n best met spelen, probeer het in elke toonsoort, al is het wel erg moeilijk om te doen hoor moet ik bekennen.

Groet!