PDA

View Full Version : Hoe schrijf ik dit akkoord uit?



Robin...
27 augustus 2013, 01:23
Ik zat wat te klote op me gitaar en kwam met dit akkoord uit dus ging hem uitzoeken.

x x
12 b groot septiem
12 g kwint
12 d secunde
15 c prime
x x met de c als grondtoon die dus de bassiste speelt.

Ik kwam eerst op Csus2(maj7) maar het kan dus ook cmaj9 zijn volgens mij (maar er zit geen terts in) of een G/C. Mijn vraag is welke van de benamingen klopt. Hij klink wel heerlijk vind ik zelf met de juiste akkoorden combinatie. Die ga ik helaas niet geven, dat word een nieuw nummer voor me bandje denk ik.

Luke-wannabe
27 augustus 2013, 01:54
G/C zou ik zeggen. Cmaj9omit3 of Cmaj7sus2 zijn een beetje rare termen..

Robin...
27 augustus 2013, 02:36
Dus zo makkelijk mogelijk?

Stel ik verhoog de secunde naar een kwart en maak daar een f# van. Klinkt niet lekker maar gewoon als voorbeeld. Hoe schrijf je dat dan op?

Gesualdo
27 augustus 2013, 09:04
Dus zo makkelijk mogelijk?

Het liefst zo makkelijk mogelijk. Als het akkoord fungeert als een C (waar het naar lijkt omdat de bas een C speelt) dan zou ik het noteren als een C. Of het moet fungeren als een G waarbij de baslijn verandert (een dalende of stijgende lijn). Een veel voorkomend voorbeeld is: A - A/G - A/F# - A/E (Champagne Supernova van Oasis). Maar zonder context is dat dus moeilijk te zeggen.

Zonder context zou ik zeggen Cmaj9 (no 3rd).



Stel ik verhoog de secunde naar een kwart en maak daar een f# van. Klinkt niet lekker maar gewoon als voorbeeld. Hoe schrijf je dat dan op?

Cmaj7#11 (no 3rd)

Harald
27 augustus 2013, 10:01
Csus2maj7
Het is niet echt een 9 zo direct boven de grondtoon. Csus2 dekt de lading voor mijn gevoel het best. Die b maakt het wat tricky in de benaming.

wordt die tweede een Csus4maj7

Ook hier zou ik bij een #11 die F# bovenin leggen. Dan klinkt het trouwens weer wel.

Montecristo
27 augustus 2013, 10:13
Csus2maj7
Het is niet echt een 9 zo direct boven de grondtoon. Csus2 dekt de lading voor mijn gevoel het best. Die b maakt het wat tricky in de benaming.

wordt die tweede een Csus4maj7

Ook hier zou ik bij een #11 die F# bovenin leggen. Dan klinkt het trouwens weer wel.

Daar neig ik ook naar, ik zou die sus2/sus4 wel vermelden hoewel ik niet weet hoe ingeburgerd die Cmaj9 (no 3rd) van Gesualdo is.

Gesualdo
27 augustus 2013, 10:34
Daar neig ik ook naar, ik zou die sus2/sus4 wel vermelden hoewel ik niet weet hoe ingeburgerd die Cmaj9 (no 3rd) van Gesualdo is.

De grote terts is impliciet aanwezig door de M7 (hoewel een mmaj7-akkoord niet uit te sluiten valt zonder context). Blijft dit uit de context onduidelijk, dan zou ik gaan voor Cmaj7sus2 (deze notatie prefereer ik persoonlijk boven Csus2maj7). Is de context duidelijk C-majeur, dan verkies ik Cmaj9 (no 3rd) boven Cmaj7sus2. Het is maar een beetje wat de componist wil uitdragen met dat akkoord. Beide benamingen zijn niet fout (zelfs de G/C kan ook).

Een sus4 terwijl er een F# wordt gespeeld zou ik niet zeggen, aangezien dit een F impliceert en niet een F#.

Harald
27 augustus 2013, 11:03
Die sus4 klopt... ik las niet goed, was in de war door verhogen secunde naar kwart. Maar dan zou ik nog een heel andere voicing spelen adhv de #11 benaming. Cmaj7sus2 bekt idd. beter.

Robin...
27 augustus 2013, 15:30
Iedereen bedankt voor de reacties. Heeft een hoop duidelijkheid geschept. Vorig jaar kwam ik in de studio en pakte ik van dit soort akkoorden waardoor de producer zei het klinkt geweldig maar wat is het. Ik heb geen idee. Waardoor hij moest lachen. (ik werk nog steeds voor hem) Toen ben ik thuis gaan uitzoeken hoe je dat moest doen. Maar ik heb er nog steeds een beetje moeite mee met het opschrijven. Als ik weet wat ik speel kan ik het later toepassen in mijn spel.

Maar nog een ander vraagje.

Ik weet dat je uit de toonladder kan halen welk akkoord je kan gebruiken. Ik ben daar nog beperkt in of ik dan een mineur of majeur akkoord kan spelen. Maar hoe weet je wat je mag toevoegen of wat je niet mag toevoegen? Daar bedoel ik mee of je een sus maj7 add of wat dan ook kan toevoegen. Is daar een regel voor. Niet dat ik mezelf wil beperken tot regels maar dat het makkelijk word als ik in de studio, jamsessie's of met me bandje ben.

neem bijvoorbeeld de c toon ladder c d e f g a b c. Als je dat in akkoorden speelt krijg je C Dm Em F G Am Bdim want dat is logisch alle tertse een kwinte zitten in de toonladder. maar de volgende stap snap ik niet.

Gesualdo
27 augustus 2013, 15:56
Maar hoe weet je wat je mag toevoegen of wat je niet mag toevoegen? Daar bedoel ik mee of je een sus maj7 add of wat dan ook kan toevoegen.

neem bijvoorbeeld de c toon ladder c d e f g a b c. Als je dat in akkoorden speelt krijg je C Dm Em F G Am Bdim want dat is logisch alle tertse een kwinte zitten in de toonladder. maar de volgende stap snap ik niet.

Je kunt aan elk akoord net zoveel diatonische noten (dus noten uit die toonladder toevoegen) als je wilt.

De B toevoegen aan de C majeur geeft Cmaj7.
Daar nog een D aan toevoegen geeft Cmaj9
Daar nog een F aan toevoegen geeft Cmaj11
Daar nog een A aan toevoegen geeft Cmaj13.

Dan heb je alle 7 noten gehad (C E G van de C majeur, en nog 4 noten erbij). Vaak worden er noten weggelaten, helemaal op de gitaar want er zijn nu eenmaal maar 6 snaren. Dus een Cmaj11 kan bestaan uit:
C E B D F (waarbij de kwint wordt weggelaten). Als je in een band speelt met een basgitarist, dan kan hij de grondtoon spelen. De kwint is ook geen belangrijke noot en wordt vaak weggelaten. Zodoende kun je toch het volledige palet spelen.

Deze zogenaamde extensies kun je ook non-diatonisch maken als extra versiering, spanning of functie. Zo kun je de b7 spelen ipv 7 (C7) om te moduleren of gewoon een bluesy randje eraan te geven. Je kunt de 9 verlagen naar b9 om de verlaagde supertonica te accentueren (bepaalde toonladders en akkoorden maken hier gebruik van). Je kunt de #9 spelen voor extra spanning waarbij je zowel (enharmonisch) de kleine terts als grote terts speelt (Hendrix-chord). Datzelfde geldt voor de 11 en 13 (hoewel b11 in principe de grote terts is, dus die zul je niet of nauwelijks tegenkomen ;)

Over deze aangepaste akkoorden (ook wel alt-chords) kun je weer toonladders spelen die daarop aansluiten. Over een Cmaj7#11 kun je C Lydisch spelen vanwege de #4. Over een C7 kun C mixolydisch spelen vanwege de b7 etcetera.

Geen strikte regels als het maar goed klinkt.

HouseMetalJazz
27 augustus 2013, 17:47
Maar hoe weet je wat je mag toevoegen of wat je niet mag toevoegen?

http://www.rockguitartheory.com/?p=678

Gesualdo
27 augustus 2013, 18:42
http://www.rockguitartheory.com/?p=678

Spam! :D

Kom ik weer de Am7b5 = Adim7 tegen :(

Robin...
27 augustus 2013, 18:55
Je kunt aan elk akoord net zoveel diatonische noten (dus noten uit die toonladder toevoegen) als je wilt.

De B toevoegen aan de C majeur geeft Cmaj7.
Daar nog een D aan toevoegen geeft Cmaj9
Daar nog een F aan toevoegen geeft Cmaj11
Daar nog een A aan toevoegen geeft Cmaj13.


Heel veel dingen worden duidelijk voor me en een paar dingen wist ik al.

Maar als je dus een C majeur heb en je voegt er dus een D aan dus een secunde en geen b. Krijg je dan een Cadd9 inplaats van een Cmaj9. en geld ook voor de volgende zoals dat je eerst een Cmaj9 heb en je voegt daar dus een A(sext) toe en geen F(kwart). Dus krijg je dan een Cmaj7 add13?

Maar ik wil heel veel spelen met bepaalde voicings. Je kan er nummers een totaal ander gevoel bij geven. Maar een 6/7 note chord kun je dus gebruiken bij bijvoorbeeld grote bandjes om een totaal kleuren pallet te krijgen. waarbij iemand de hogere noten pakt en de andere de lage noten. Zoals dat de eerste gitarist de 1 3 5 7 speelt en de andere 2 4 6 bijvoorbeeld?

HouseMetalJazz
27 augustus 2013, 19:05
Spam! :D



volgens mij is het alleen spam als er iemand een commercieel belang heeft.

thnx voor de dim. Gaat ik wijzigen.

Gesualdo
27 augustus 2013, 19:29
Maar als je dus een C majeur heb en je voegt er dus een D aan dus een secunde en geen b. Krijg je dan een Cadd9 inplaats van een Cmaj9. en geld ook voor de volgende zoals dat je eerst een Cmaj9 heb en je voegt daar dus een A(sext) toe en geen F(kwart). Dus krijg je dan een Cmaj7 add13?

Zonder septiem is het inderdaad een add9. Als je een Cmaj9 hebt (wat een septiem impliceert) en je voegt daar een A aan toe, dan wordt het gewoon een Cmaj13, alleen dan zonder 11.



Zoals dat de eerste gitarist de 1 3 5 7 speelt en de andere 2 4 6 bijvoorbeeld?

Precies, dat kan heel goed.

Elvee
27 augustus 2013, 20:22
Maar nog een ander vraagje.

Ik weet dat je uit de toonladder kan halen welk akkoord je kan gebruiken. Ik ben daar nog beperkt in of ik dan een mineur of majeur akkoord kan spelen. Maar hoe weet je wat je mag toevoegen of wat je niet mag toevoegen? Daar bedoel ik mee of je een sus maj7 add of wat dan ook kan toevoegen. Is daar een regel voor. Niet dat ik mezelf wil beperken tot regels maar dat het makkelijk word als ik in de studio, jamsessie's of met me bandje ben.
Waarschijnlijk helpt dit je verder: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_songwriting_akkoorden_toonsoorten.php?menu =menuMuziektheorie

Robin...
27 augustus 2013, 23:41
Waarschijnlijk helpt dit je verder: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_songwriting_akkoorden_toonsoorten.php?menu =menuMuziektheorie

Sorry maar aan lijsten heb ik niks. Ik kan die niet uit me hoofd leren. Als ik de theorie erachter weet wel omdat ik het dan rustig ga uitzoeken en opschrijven.

terrasbeest
28 augustus 2013, 08:42
Sorry maar aan lijsten heb ik niks. Ik kan die niet uit me hoofd leren. Als ik de theorie erachter weet wel omdat ik het dan rustig ga uitzoeken en opschrijven.

Hier al eens gekeken ?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?80690-Mijn-Lessen-Toonladders-(barr%E9)-akkoorden-harmonieleer-en-meer