PDA

View Full Version : Hoe anders is dat nou?



gitaarvrouwtje
26 augustus 2013, 22:25
Een clientje van mij heeft de wens gitaar te leren spelen en vroeg mij of ik haar daar wat bij wil helpen,..ze heeft geen geld om les te nemen ..ik doe t graag, maar..toen ik vroeg of ze wel een gitaar had riep ze heel enthousiast, ja ik heb een electrische met een versterkertje
Uhm maar ik heb dus echt van mijn langzalzeleven nog nooit een electrische gitaar bespeeld
Kijk akkoorden kan ik haar leren :) fingerpicking ,..ritme etc ook
Het blijft een plank met ze touwtjes
Maar electrisch is toch ook wel anders dan acoustisch

Is dit dus wel zo n handig idee? Hoe anders is dat nou?
Ik heb wel vaker beginners op weg geholpen maar altijd op een acoustische gitaar
Zal wel een blonT vraagje zijn, maar wil haar wel meteen goed op weg helpen

Ernest01
26 augustus 2013, 22:36
Je kan haar toch gewoon op haar gitaar na laten doen wat jij doet ?
Hoef je geen elektrische gitaar te bespelen.
Akkoorden laten leren en dan zie je daarna wel, of het wat wordt met haar.
In ieder geval vragen wat zij wil gaan spelen, dan heb je meteen een richting te pakken.
(dus welke stijl zij leuk vindt)

gitaarvrouwtje
26 augustus 2013, 22:54
Bevestigd wat ik al bedacht had. :)
Ja ik heb haar gevraagd me een lijstje met nummers te sturen die ze mooi vindt en zelf zou willen spelen,..ik kan om te beginnen de eenvoudiger versie ervan aanleren,..
We beginnen maar eens met de open akkoorden en voorzichtig richting F barre
Dan kan ze powerchords ook leren spelen
Zo heb ik het met eerdere leerlingen ook gedaan, als ik zelf " leeg " ben stuur ik ze door naar iemand die ze meer kan leren.
Die speelt zelf electrisch ( al veertig jaar ofzo )
Voorlopig sluit t zo prachyig aan bij waar ik met haar mee bezig ben, zelfontplooing :)

showband
27 augustus 2013, 08:07
de eerste lessen zijn toch
goede speelhouding
namen van de onderdelen. (daar moet je dus even wat extra bij opzoeken ;) )
vingers en plectrum gebruiken. (fingerpicking is bij electrisch niet direct een goede keuze)
wat basis akkoorden
en
waar liggen de noten op de hals

Dat maakt dat je meestal enkele weken en bij weinig talent enkele maanden iemand goed bezig kan houden.

Daarna wel doorverwijzen!

denis.hermans
27 augustus 2013, 08:45
Justin Sandercoe (justinguitar) -die ik pedagogisch toch wel erg goed vind- raadt op zijn site zelf aan - als je niet echt een voorkeur hebt - om elektrisch te beginnen. Kwestie van in het begin niet te hard te moeten "werken" en je te kunnen concentreren op de akkoorden etc.

Nu kan je hierover discussiëren maar alleszins kan je toch aannemen dat de basis hetzelfde is.

Tegenwoordig mix ik overigens de dingen wel eens door elkaar : partijen die "verondersteld" worden akoestisch gespeeld te worden op elektrisch en vice versa en kijken wat dit geeft. (ben natuurlijk maar een slaapkamergitaristje)

Ik vind wel dat een single coil gitaar of mijn FSR tele met "wide range" humbuckers over het algemeen zich beter leent tot "akoestische" partijen dan een echte "humbucker" gitaar die vaak toch wat te donker klinkt in zo' n situatie. Maar goed, dan hebben we het louter over klank.

Kortom : het zal weL ok zijn.

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 09:24
de eerste lessen zijn toch
goede speelhouding
namen van de onderdelen. (daar moet je dus even wat extra bij opzoeken ;) )
vingers en plectrum gebruiken. (fingerpicking is bij electrisch niet direct een goede keuze)
wat basis akkoorden
en
waar liggen de noten op de hals

Dat maakt dat je meestal enkele weken en bij weinig talent enkele maanden iemand goed bezig kan houden.

Daarna wel doorverwijzen!

Dat ik haar uiteindelijk door ga verwijzen heb ik haar al verteld, goede houding etc zal wel lukken
Eigenlijk is er wbt basis helemaal geen probleem
Zoals ik het begrijp heeft ze al twee jaar een electrische met versterkertje ( het zal vermoedelijk zo n stagg combietje zijn ofzo) maar nog geen akkoord gespeeld
Tegen de tijd dat ik haar zover heb dat ze akkoorden kan spelen en een nummer ..zijn we wel ff verder..en dan weet ik wel iemand voor haar die ht prima verder kan oppakken,
Ervaring heeft me wel geleerd dat ik ze vaak na een paar keer niet meer terug zie :p maar ik hoop dat ze me aangenaam verrast het is een leuke meid
Ik ga haar dus gewoon leren wat ik op een akoestische ook zou doen..en stuur haar dan door naar iemand die " echt" les geeft

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 09:27
Justin Sandercoe (justinguitar) -die ik pedagogisch toch wel erg goed vind- raadt op zijn site zelf aan - als je niet echt een voorkeur hebt - om elektrisch te beginnen. Kwestie van in het begin niet te hard te moeten "werken" en je te kunnen concentreren op de akkoorden etc.

Nu kan je hierover discussiëren maar alleszins kan je toch aannemen dat de basis hetzelfde is.

Tegenwoordig mix ik overigens de dingen wel eens door elkaar : partijen die "verondersteld" worden akoestisch gespeeld te worden op elektrisch en vice versa en kijken wat dit geeft. (ben natuurlijk maar een slaapkamergitaristje)

Ik vind wel dat een single coil gitaar of mijn FSR tele met "wide range" humbuckers over het algemeen zich beter leent tot "akoestische" partijen dan een echte "humbucker" gitaar die vaak toch wat te donker klinkt in zo' n situatie. Maar goed, dan hebben we het louter over klank.

Kortom : het zal weL ok zijn.

Zit wel wat in dat het minder hard werken is,..ik heb tot nu toe mijn nylonstring spaanse lesgitaar altijd aan de mensen die wat les wilden uitgeleend, zou ik nu ook hebben kunnen doen ware het niet dat mijn twaalfjarige die gebruikt want die ben ik ook wat de basis aan t bijbrengen, en oh wonder, ze heeft talent en vindt t leuk :)

Duhsjaak
27 augustus 2013, 09:29
Hi Kris
Op het gevaar af dat je me noooit meer aankijkt: Ja, het is anders.

Je weet dat ik enig vrijwilligerswerk gedaan heb en nog steeds doe. Een vriendin van mij heeft heel veel logopedie klantjes gehad die geen cent te makken hadden en zij stelt zich op het standpunt dat haar werk meer omvat dan alleen kakkers. Zij wil dat er voor zoiets (je wordt toch gevraagd) altijd wordt betaald. Al is het maar 1 Euro. Dat maakt volgens haar duidelijk dat de prijs niet de doorslaggevende factor is, maar de wederzijdse verplichting (wel vrijwillig - niet vrijblijvend) wel.

Nou is het idee van de voedselbank gejat, inclusief een jonge/bevlogen/idealistische denkfout. Ik kan daar de humor wel van inzien. Iets jatten en dat verbeteren vind ik intelligentie. Maar goed.....

Collegiaal bijpraten? Iemand uit het buitenland helpen met de NL taal omdat het beheersen daarvan een wettelijke verplichting is? Dieren Rode Kruis? (Ik heb nog nooit een road pizza gehad die heeft betaald). Zingen met demente ouden van dagen? Buurthuiswerk? Allemaal anti BTW.

Maar als iemand je een dienst vraagt die weinig geld heeft, is een Euro precies de goede prijs.

Verder is Ernest01 vaker erg goochem bezig. Ernest is een fijne gozert. En staan er zowiezo genoeg opmerkingen waarmee je denk ik verder kan.

Mooi voorbeeld van gratis? Luba uit de Oekraine, sinds 3e week mei niets meer van gehoord. Stond wel voor 2,5 uur per week op mijn agenda. En ik word daar behoorlijk pissed van.
Heet ze Luba? Dan NIET doen. In andere gevallen? Denk er maar eens over.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 10:09
:D Gus,..mooie reactie , en je hebt in alles gelijk, ik zie het als energie die moet stromen, een gelijkwaardigeheid,..mensen die free rids willen schatten je diensten niet echt op waarde ( meestal dan) het ligt gelukkig een beetje anders hier

Nee ze heet geen luba
En ze is meer dan een clientje, al jaren een blijvertje , dochter van blijvers.
En

Er staat wel degelijk wederdienst tegenover. Meissie komt klusjes doen op de boerderij,.meteen ook weer goed voor haar
Ondertussen coach ik..ligt gevoelig bij pubers maar ze vindt me cool,..dat helpt :) en dus werkt het :p
Het is niet mijn gebruikelijke pakketje, maar het is een dichterhije relatie dan " gewoon" client en ze wil geen free ride :)

Maar ik wil je graag aan blijven kijken,waardevolle raad!
vooral met die AH mazing oranje pruik.. Made my day lol

Riny
27 augustus 2013, 13:05
Zelf geef ik ook gitaarlessen en dan ook van het begin tot het eind.
Ook geef ik de lessen zoals ze gegeven moeten worden met alle bijbehorende zaken betreffende het instrument, houding, theorie e.d.
Verder heb ik ook wat jonge kinderen waarvan de ouders ongewild in de bijstand zitten, voor hen heb ik een lager tarief wanneer ze aan kunnen tonen dat de financiële situatie een drempel zou kunnen zijn.
Het gaat mij niet om de knaken want zelf heb ik het goed, maar het gaat wel om het principe.
Wanneer zo'n jong kind een ijsje/frietje wil zal ze toch ook moeten betalen................

Kinderen van werkende ouders betalen gewoon het volle pond, die met een uitkering mogen met extreme korting komen lessen.
Verder maak ik geen verschil van afkomst cq. financiële situatie wat de lessen betreft, deze zijn voor ieder gelijk.

Heb er ook kinderen bijzitten waarvan de ouders "vrienden/kennissen" zijn van mijn uit huis wonende dochters en ondanks dat ik een kleine bijdragen vraag aan de kleine beurs geeft dit geen problemen in de relaties in de vriendschappen van mijn dochters.
Zij geven ook van te voren aan, "die ouwe doet het niet voor niets" dus weten zij van te voren waar zij aan beginnen.
Dit is mijn manier en uiteraard respecteer ik het doen en laten van anderen mensen die les geven.

P.s. Mijn ouders hebben in moeilijkere tijden, dan waar wij nu in denken te zitten, ook mijn muziekstudies betaald en moeten betalen.
En zij kregen ook geen kortingen. (Dit nog even ter aanvulling.)

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 13:27
Verschil is wel dat ik health coach en hobby gitarist ben :)
En geen echte gitaarlerares, ik wilde voornamelijk weten of ik niks verpest door haar te leren spelen zoals ik op mijn akoestische doe :) als zij straks eigenlijk vooral elecisch zou willn spelen
Het gaat niet om pro-gitaarles en dan elke week vaste tijd, meer om gezellig samen wat met de gitaar klooien en in het proces wat opsteken

Riny
27 augustus 2013, 17:26
Het gaat niet om pro-gitaarles en dan elke week vaste tijd, meer om gezellig samen wat met de gitaar klooien en in het proces wat opsteken

Op genoemde manier kan ook natuurlijk, wie ben ik om aan te geven dat dit niet goed zou zijn?
Ongeacht het soort gitaar staat iets leren en gezellig samen wat te doen op de eerste plaats.
Zelf zou ik vragen van welk soort muziek zij/hij houd en daarmee aan de gang gaan op een spelenderwijze manier.
Wanneer het alleen wat begeleidende akkoorden zouden zijn maakt het niet echt uit of er een elektrische gitaar of een akoestische steelstring gebruikt word.
Voor het doel wat jullie voor ogen zouden hebben zou ik geen nylonstring (klassieke) gitaar gebruiken.
Wanneer er een leuke basis is gelegd kan hij/zij altijd aangeven welke richting hij/zij op wilt.

Wanneer je bang zou zijn om hem/haar verkeerde houdingen en technieken aan te leren zou ik overwegen een goed uitgebreid boek voor zelfstudie te kopen, wie weet steek je er zelf ook weer wat van op, een mens is nooit te oud om zelf ook weer iets bij te leren.
Maar het belangrijkste voor jullie is het plezier maken en op een serieuze manier met gitaar spelen bezig te zijn.
Volg gewoon jullie eigen gevoel want dat houd het leuk.

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 18:31
Ik zie haar zaterdag en dan kijken we eerst maar eens wt ze graag zou willen er mee , dat bepaald inderdaad wel grotendeels de strategie
Heb zelf op het conservatorium ( zang gestudeerd) wel lessen houding gehad, en de workshops voor gitaristen, pianisten en violisten bijgewoond uit interesse .
Vreselijk hoe slecht houding vaak is en ook wat je daar een last van kunt hebben, zowel qua spel als lichamelijke klachten

Riny
27 augustus 2013, 18:48
Gitaarvrouwtje, dat gaat helemaal goed komen met jullie.

Heel veel succes en vooral gezelligheid toegewenst.

gitaarvrouwtje
31 augustus 2013, 18:12
En we hebben les 1 gehad
En die begon met....je nagels zullen kort moeten
Want ze heeft lange mooi gelakte nagels :p
Verder, houding, en het waarom daarvan
Een beetje uitleg over wat een akkoord is.... En daaraan gekoppeld haar eerste akkoorden..die ze thuis moet oefenen
Beetje uitleg over de gitaar ( body, hals , hoe stem je em,..dat soort basic dingen)
En daarna gezellig naar wat verschillende gitaristen geluisterd, haar muziek beluisterd ( ze heeft een solo van slash in haar hoofd als ultiem " wat wil ik kunnen" voorbeeld) ze wil blues, maar heeft nog niet zo n duidelijk beeld ervan
Dus eerst afgesproken dat ik haar akkoorden ga leren, wat fingerpicking, beetje singer songwriter gedoe :p ( ze vindt ed sheeran ook leuk)
En als ze de basis wat heeft ik haar ga doorverwijzen naar een gitaarleraar die meer van electrisch weet dan ik
En die dus meer de rock, blues richting in kan
En...haar kan helpen een betere niet te dure gitaar te kopen, want een supermarkt gitaartje met versterkertje ( samen nog geen 100€) is t niet echt als je echt die kant op wilt haha

Maar t was leuk, nu kijken of t aanslaat

Duhsjaak
31 augustus 2013, 21:50
Toen ik jong was, had ik nog contact met betrekkelijk veel Jiddische mensen (dat kunnen joodse mensen zijn, maar dat hoeft helemaal niet). Die gasten spraken jiddisch en Nederlands. En hun NL was doorspekt met jiddische kreten.

Daarom vind ik jou een mensch [spreek uit mensj], een begrip waar wij eigenlijk geen simpel synoniem voor hebben.

Het beste te vertalen als een compleet mens, senang, houdt rekening met doen, laten en welzijn van mensen in zijn/haar omgeving. Mooi mens dus.
Etc.

Als zij daar een andere/tegenprestatie tegenover zet, is daarmee de deal rond. Zou ik denken. Wat jij denkt is natuurlijk iets dat centraal staat, maar goed, je stelde de vraag nietwaar.

@Riny
Mooie ruimte en mooie spulletjes! Poepchique.
Iets om trots op te zijn.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
31 augustus 2013, 21:57
:) dank je Gus
Enne, haar mama stond met giga bos zonnebloemen in mijn keuken , voor mij, toen ze haar kwam halen, toen ze even later bij de thee vertelden dat ze een ( gezonde) appeltaart gingen bakken, wist ik t..:p
Dus heb gevraagd:
Wil je als wederdienst een keer zo n appeltaart voor mij en gezin bakken?
Dat maakt niet alleen mij blij, maar ook moeder en dochter want dit zet alles weer in een gezonde balans ..ook voor hen

Mensch , ja ik ken het begrip..ik denk dat in de jiddische bewoording dit het woord holisme weergeeft..
Een mens is zoveel meer than meets the eye,..ik ben een menschen mensch :)
Liefs
Kris

Hendriks
31 augustus 2013, 23:32
Gewoon haar net zoveel leren als je zelf kunt en dan doorsturen naar een prof , IVAK of Herman Bonthuis in Appdam , die laatste doet het overigens op dezelfde manier als jou.

Martin_
31 augustus 2013, 23:41
Klinkt goed. Heb jij die elektrische ook nog even geprobeerd? Het zou misschien handig zijn als iemand die gitaar een afstel beurt geeft.

gitaarvrouwtje
31 augustus 2013, 23:43
Ik heb herman in gedachten voor haar, heb zelf les van herman gehad tot hij zei, meer heb ik niet voor je haha( das alweer vijf jaar geleden realiseer ik me ineens) hij geeft nog les maar speelt zelf niet zo veel meer, ( kwam toevallig vorige week zn vrouw tegen die me dat vertelde) inderdaad herman doet t net zo ..ongeveer :)

Herman heeft meer ervaring met electrische gitaar, het ivak zit ze al voor iets anders, dat wordt een duur grapje :) dus ik ga zo even door en daarna zou ik denk ik toch zeggen bel H bonthuis maar eens :)

gitaarvrouwtje
31 augustus 2013, 23:45
Klinkt goed. Heb jij die elektrische ook nog even geprobeerd? Het zou misschien handig zijn als iemand die gitaar een afstel beurt geeft.

Ja..is echt nog net geen speelgoed ding,..ik kende t merk niet eens,..ik meen dat lidl dat es had staan
Op zich speelt ie makkelijk, maar hij ontstemt als je er maar naar kijkt, de pick ups zijn bagger , en de vesterker lijkt wel een oude transistor adio
Ik vraag me af of er eer aan te behalen is :p

Akkoord
1 september 2013, 12:12
Met aandacht dit Topic gevolgd,....... ik wil eigenlijk ook zoiets gaan doen maar met dit verschil, ik kan zelf ook nog geen noot spelen. Ja, ik heb wat beginnersboekjes "bestudeerd" en ga "gewoon wat avondjes aankloten" samen met Henk, Henk heeft HMSN, heeft een gitaar staan, we hebben een duimplectrum gehaald en gaan proberen wat te tokkelen, pingelen ( Henk kan met rechts niet zoveel maar ik denk dat het zo wel gaat lukken..... Eigenlijk dus een avondje in de week ofzo leuk, gezellig, de aandacht verleggen......
Nu ik dit Topic heb gelezen heb ik zoiets van moet ik er een ( iets ) professioneler iemand bijhalen? Ga ik "ons" geen verkeerde dingen aanleren, heeft er iemand tips met Waar te beginnen, wat is leuk en snel onder de knie.... etc etc........ Alle tips zijn welkom en nee, budget om les te nemen is er niet, we hoeven geen "niveau" te halen ..........

gitaarvrouwtje
1 september 2013, 12:43
Akkoord, kom gezellig samen een keer langs, " tokkelen kan ik dan weer wel, en de basis wil ik jullie best mee helpen :)
Woon in appingedam

Akkoord
1 september 2013, 13:39
hahahaa,.... ik denk dat ik je daar eens aan gaan houden ( eh eh maar we spelen (ahum) elec... ) ..... eerst maar eens "opstarten", kijken wat wel en niet lukt, wat Henk wil gaan leren,...... zag hem al likkebaardend kijken naar een "lesboek van AC :punk: DC" :stop: daar heb ik niet zoveel mee...
"k hou je op de hoogte :makeup:

gitaarvrouwtje
1 september 2013, 13:40
:) ah dan kan ik ook weer wat leren,..:) laat gerust weten ik vind het altijd leuk :)

elena75
7 september 2013, 08:55
bah heel verhaal getypt slaat de pagina hem niet op weg tekst nou ja

even beknopt
begonnen akoestisch cort earth 70e nu een yamaha pacifica 311H overgenomen van Duhsjaak heel erg blij mee bij deze nogmaals bedankt Gus

ik vind zelf de elektrsiche lekkerder spelen waardoor ik weer meer motivatie heb doe alles via internet en bij problemen probeer ik hier op het forum een antwoord te vinden ook heb ik nu iemand die me eventueel ook kan helpen

voor jou misschien een leuke tip ook voor nummers voor elektrisch deze site http://www.guitarnick.com/how-to-play-10-metal-techniques-electric-guitar.html


voor en nadelen elektrisch
speelt lichter smallere body lekkerder voor mijn schouder
klein nadeel de versterker ik speel met koptelefoon ook vanwege de buren maar klinkt toch anders door dat ding ook weer voordeel als je slecht speelt niemand die het hoort of stoort :soinnocent:
en bij lessen en je leraar heeft geen versterker je moet die dan wel mee sjouwen om het zo maar te zeggen

gitaarvrouwtje
7 september 2013, 09:03
Dank je elena :)
Ik ga zelf niet electrisch spelen, en mijn lesklantje heeft eigenlijk niet eens echt getwijfeld of ze electrisch wil spelen
Het gaat er meer om dat ik me afvroeg, als ik haar les geef,..of t een nadeel voor haar gaat zijn dat ik dus niks met electrische gitaren doe en er geen moer verstand van heb :) er zit toch wel verschil tussen, een acoustic laat je niet janken en brullen doordat je snaren opdrukt en sustain hebt als bij electrisch, dat soort technieken kan ik haar niet aanleren zeg maar

Maar de basis blijft akkoorden dus dat zijn we nu aan t doen :)

elena75
7 september 2013, 10:47
hey

snapte ik hoor dat jij dat niet wilde spelen maar dacht voor de twijfelaars onder ons misschien handig ;)
en idd als je alleen de basis aan haar leert dan is het volgens mij al fijn voor haar

gitaarvrouwtje
7 september 2013, 11:34
Ja die keuze kan " moeilijk" zijn, ik heb die zelf nooit gehad, t was acoustisch of niks..toen ik 14 was, kwam mijn vader thuis met een spanse lesgitaar en kreeg ik les van 1 van de 2 gitaarleraressen die hier zaten,..klassiek,..
Dat ik liedjes wilde spelen en zingen was geen onderwerp van gesprek haha
Ik heb gewoon van mijn zakgeld af en toe een how to play dylan, of ow to play simon and garfunkel boek gekocht
Mijn lievelingsboek was mijn boek met simon and garfunkel tabs
Zo leerde ik met de klassieke techniekjes ( heb maar kort zo les gehad maar genoeg om basis te leren) de baswisseltjes door oa the boxer te spelen van de tabs in dat boek,..
Nu heb je youtube, een forum,..en les zit wel anders in elkaar, toch vaak meer naar de behoefte van de leerling samengesteld :)
Zo zit ik dus nu de akkoorden die de twee jonge dames van mij leren aan elkaar te plakken tot songs die ze leuk vinden :)
Eenvoudiger dan de originele songs maar toch
Zo houd je het leuk voor ze
Zelf heb ik de behoefte tot electrisch spelen niet en nooit gehad..omdat ik mijzelf begeleid, en dat voor mij het zwaartepunt had, en ik nu eenmaal meer een folk stem heb

Ik ga de leerlinge met electrische gitaar tzt doorverwijzen zodat ze alles eruit kan leren halen,....

elena75
7 september 2013, 23:01
ik vind het mooi dat je zo'n meisje wil helpen :)

Rizz
8 september 2013, 09:36
Het is ook niet eenvoudig.. Ik heb 3 jaar lang een autistische jongen lesgegeven. Die wilde heel graag electrisch spelen, maar moest eerst akoestisch leren van z'n ouders, om te kijken of het wat was voor dat ze zo'n brulijzer kochten voor 'm.

Ik heb 'm de basisakkoorden en wat beginnerstechnieken geleerd en daarna in de vorm van liedjes gegoten, hem zelf liedjes uit laten zoeken en die samen gedaan als het haalbaar was. Nou was hij niet zo snel en kostte het heel wat moeite, tijd en frustratie, maar uiteindelijk is het gelukt. Het is erg jammer dat het stopte uiteindelijk, maar ik kon zijn beschikbare tijden niet meer met die van mij verenigen.

Ik heb er heel veel van geleerd en zou het zo weer doen.. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat ik je mee kan geven is: wees geduldig, sommige dingen zullen heel snel gaan en sommige dingen langzaam. Nou ben ik niet jou, maar kan me herinneren dat ik daar in het begin moeite mee had..

gitaarvrouwtje
8 september 2013, 11:55
Elena, iets geeft..daarvoor ontvang je in onverwacht dingen vaak zoveel moois trug

rizz. Geduld is precies wat ik in overvloed heb..komt wel goed :)

motorhan
17 september 2013, 15:54
Hallo,
Hoe is de vervolgles(sen) verlopen.


Met vr gr
Han

Harald
17 september 2013, 16:32
Eén klein dingetje, nav opmerking Showband. Soms zegt die heel zinnige dingen, maar hier slaat hij de plank finaal mis...

er is geen enkele reden waarom je niet fingerstyle op een elektrische zou kunnen spelen. (Sterker nog, als je country achtige dingen wilt doen is enige kennis op dat gebied een must) Zou wel altijd bij gitaristen beide technieken willen aanleren. Plectrum en tokkelen. Als daar een beetje basis voor aanwezig is kun je het daarna altijd zelf uitdiepen. En het helpt enorm om het allebei te kunnen als je daarna die typische hybrid partijen probeert.

Harald
17 september 2013, 16:33
En ze wilde blues spelen? Genoeg bluesgitaristen die met hun vingers spelen, en soms een duimplectrum, of alleen een blote duim. Ook op elektrische.

gitaarvrouwtje
17 september 2013, 16:39
Hallo,
Hoe is de vervolgles(sen) verlopen.


Met vr gr
Han
Prima, nageltjes zijn er af, dus nu doet t even zeer hahaha ben benieuwd of ze t vol gaat houden

Rizz
17 september 2013, 16:42
Prima, nageltjes zijn er af, dus nu doet t even zeer hahaha ben benieuwd of ze t vol gaat houden

Haha, er vroeg ook eens een dochter van een kennis of ik haar gitaar wilde leren spelen, want dat was echt vet! Toe ik haar handen bekeek en zei dat iig de nagels van haar linkerhand af moesten, was de vetheid ineens over... :D

showband
17 september 2013, 17:17
Eén klein dingetje, nav opmerking Showband. Soms zegt die heel zinnige dingen, maar hier slaat hij de plank finaal mis...

er is geen enkele reden waarom je niet fingerstyle op een elektrische zou kunnen spelen. (Sterker nog, als je country achtige dingen wilt doen is enige kennis op dat gebied een must) Zou wel altijd bij gitaristen beide technieken willen aanleren. Plectrum en tokkelen. Als daar een beetje basis voor aanwezig is kun je het daarna altijd zelf uitdiepen. En het helpt enorm om het allebei te kunnen als je daarna die typische hybrid partijen probeert.

Ik speel zelf zonder plectrum. Ik wet dus donders goed dat het KAN.

Maar op staalsnarig is helaas zelfs de pot mavala niet in staat om de slijtage van de nagels in te tomen als je er goed hard op speelt.
Plectrum is gewoon ononbeerlijk. Ondertussen pruts ik verder zonder..... Tokkelen is leuk, maar op staalsnaar raad ik iedereen aan als bazis plectrum te doen.

schade en schande enzo.

Rizz
17 september 2013, 17:25
Hoe gelijk heb je, helaas heb ik voor mezelf leren spelen op een nylonsnaar en later overgestapt op staalsnaar, met m'n vingers. Omdat ik dus strum met 3 vingers naar benee en met de duim omhoog valt de slijtage best mee. Losse snarenwerk als in je wijsvingernagel als plectrum gebruiken gaat wel hard. Heb mezelf wel aangeleerd om met een duimplectrum te spelen, maar daar kan ik weer niet mee strummen..

Ik moet helaas zeggen dat ik het zonde vind dat ik nooit met plectrum heb leren spelen, maar heb me nu toegelegd op fingerstyle en de enige winst die ik met een plectrum zou halen, is door hybrid-picking te leren, wat nog wel op het lijstje staat overigens. Maar goed, ik ben het ermee eens dus, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het geluid van strummen op een staalsnaar met plectrum vreselijk vind klinken, met vingers klinkt het veel voller..

Harald
17 september 2013, 17:35
Hybrid leren doe je als je al kunt tokkelen door eerst met plectrum te leren spelen. Daarna pas plectrum en vingers tegelijk. Eén probleem tegelijk aanpakken/creeren, niet twee tegelijk als het even kan.

@Showband, nagels heb je alleen nodig voor klassiek, flamenco, en mocht je evt. op een 12 string fingerstyle willen spelen, dan zijn ze ook vrij handig. Maar voor gewone 6snarige gitaar kun je een prima toon krijgen met alleen je vingertoppen. Kwestie van eelt. Zie bv. Tommy Emmanuel. En zonder nagels klassiek, als het niet je hoofdding is maar voor af en toe, ook niet zo'n probleem. Sterker nog, pre Segovia was het juist de norm. Voor wat gepingel op een klassieke gitaar binnen popliedjes en smartlappen kun je er donder op zeggen dat veel van de nylon partijen zelfs met een plectrum zijn ingespeeld.