PDA

View Full Version : Probleempje met mijn nieuwe versterker: Marshall 2061X



Jay75
26 augustus 2013, 15:35
Hoi,

Ik heb gisteren een versterker overgenomen van iemand, echter toen we deze gingen proberen stopte het eerste kanaal ermee.
Had een tijd lang in de studio gestaan en was lang niet gebruikt.
Kanaal 2 ( dat eigenlijk voor bas bedoelt is geloof ik ) werkte wel, kanaal 1 niet.

Toen we beide kanalen patchten bleek de input wel te werken, dus dat was het niet.
Kanaal 2 klonk in ieder geval overtuigend genoeg om een deal te maken want ik had geen zin om weer op en neer te rijden en we hebben een goede afspraak gemaakt over de kosten van het repareren en in het ergste geval zelfs gewoon geld terug.

Maar nu dus, iemand enig idee, de versterker gaat dus gewoon aan, kanaal 2 werkt naar behoren, kanaal 1 deed het in het begin erg zacht en daarna helemaal niet meer. Het vreemde was dat de toneregeling en volume van het niet werkende kanaal ook invloed hadden op kanaal 2.

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=2061X

Ik heb wat gelezen over problemen met de versterker en wellicht zijn het de buisjes die niet goed zijn, ik wil sowieso extra buizen kopen voor noodgevallen dus ik kan er misschien een nieuwe set inzetten en kijken of dat het probleem oplost.

Iemand tips voor webshops die snel leveren en welke buizen ik heb beste kan nemen?

Of als je denkt te weten wat het eventueel anders kan zijn lees ik het ook graag :)

Dutch66
26 augustus 2013, 19:07
Ik heb even naar het schema van de 2061 gekeken, en je hebt 2 pre-amp buisjes waarvan er 1 als
phase inverter werkt, dus even omdraaien gaat in dit geval helaas niet werken.

Omdat beide inputs ieder een triode helft van zo'n buisje delen, lijkt het me sterk dat het inderdaad
buis gerelateerd is, d.w.z. ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 triode helft van zo'n buis stuk is,
maar misschien vergis ik me.

Omdat kanaal 1 gewoon naar behoren werkt, kun je beide eindbuisjes (EL84) en de eerder genoemde
genoemde phase inverter (12ax7a) gewoon laten voor wat het is.
Je zou even kunnen kijken of het eerste buisje misschien niet helemaal lekker in z'n voetje zit,
maar daar houd het op afstand wel een beetje mee op.

edit; linkje voor schema

http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=25&t=33573

Maak je verder geen zorgen, er zit echt zo weinig in het versterkertje dat het geen mega klus
moet zijn om de boel weer te fiksen!

Voor buisjes ff googlen dacht ik zo..

Succes!

Jay75
26 augustus 2013, 19:45
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb er zelf geen verstand van ( buisje wisselen dat lukt me nog wel en heb ze allemaal even anders geplaatst, maar geen verschil verder zoals je al aangaf ) maar ik breng 'm wel naar m'n versterker mannetje...jammer ik had gehoopt dat het een zekering of buisje was ;)

Komt goed!

Dutch66
26 augustus 2013, 20:51
ok duidelijk niet de buisjes dus, nou ja nogmaals je praat denk ik echt over iets heel lulligs,
en gezien de eenvoud moet jouw "ampmannetje" het euvel zo boven water hebben.

Laat nog even horen wat het was, ben wel benieuwd.

Rick trodat
27 augustus 2013, 12:46
Even naar Cluseau ermee in Den Haag. Dat kan zoiezo geen kwaad, ook al denk je dat het ding niks onder de leden heeft.