PDA

View Full Version : upgrade pacifica 112L



spriggan
25 augustus 2013, 23:45
In mijn zoektocht naar een linkhandige telecaster ben ik toevallig 'gestruikeld' over een goedkope pacifica 112L.


Op zich een leuk speeltje maar verdient een upgrade.
- electronica / pickups vervangen.
- tuners vervangen.
- brug vervangen.


Appeltje eitje dacht ik, maar dat ligt to echt even anders.


Als eerste wilde ik de brug vervangen, het is een vintage strat trem, tenminste dat lijkt zo. Het blijkt dat de meeste import (denk MIM en bijna alle in Asië geproduceerde stratachtigen), blijken een smallere brug te gebruiken (52,5mm).
Je zou denken dat er een markt is voor het vervangen van 'import' bruggen.
Echter alles wat ik tegenkom is 54 of 56, op zich niet zo heel verschillend maar ik ben bang dat de E en e snaar dan te dicht bij de rand van het fretboard komen te liggen.
Heeft iemand hier nog tips?


Daarna op zoek naar pickups. Dit is mijn eerste gitaar met single coils, maar kwam er al snel achter dat deze meestal staggered zijn. Dit betekend dat ik dus opzoek moet naar of linkshandige of non-staggered, of is dit helemaal niet nodig?


Maar het goede nieuws is dat ik de tuners al heb besteld.

Tabula Rasa
26 augustus 2013, 08:27
Smallere tremelo's zijn er genoeg. O.a. Guiktarfetgish heeft er een aantal. Als je een brugemelemt met alnico staafjes neemt, ipv een ceramische met een magneetbar onderop, dan kun je de staafjes naar beneden of naar boven drukken. Met Name in een kolomboor met omgekeerd boortje gaat Dit erg goed. Neem wel een element met een molded bobin, niet eentje met alleen een bodemplaat en een bovenplaat, Anders loop je het risico de wikkelingen te slopen.

Marcel31
15 september 2013, 14:52
Ik ben ook linkshandig en heb zon yamaha gehad. Die brug is op zich goed. Als het opknappen om het uiterlijk gaat kan je ook de brug helemaal demonteren en schoonmaken. Desnoods alleen nieuw zadels. Ik heb overigens nog nooit gezien dat er linkshandig e elementen zijn, dus alles zou moeten kunnen.

Babelouba
18 september 2013, 16:21
Het kan heel mooi uitpakken! Succes!

De mijne:
http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/Gitaar/P1169142bewerkt.jpg

Plant
18 september 2013, 19:35
Ik heb overigens nog nooit gezien dat er linkshandig e elementen zijn, dus alles zou moeten kunnen.

In feite zijn er geen linkshandige elementen, je draait de elementen gewoon om. Maar als je dit soort single coils hebt

http://www.seymourduncan.com/images/products/duncan_designed/sc101b.jpg

met zon uitstekende flap waar het kabeltje doorheen gaat, je hebt een precies uitgefreesde routing in de body waar deze elementvorm op 1 manier in past én het element heeft geen verstelbare polepieces... dan zul je toch een linkshandig element nodig hebben.

Maar de Yamaha Pacifica kennende heeft deze een 'badkuip'-routing en kun je elementen gewoon andersom monteren. Hooguit kom je bij het halselement in de knoei als de routing niet ver genoeg is uitgefreesd bij de hals.