PDA

View Full Version : Waarom werken m'n Boss-pedalen niet optimaal in een FX-loop?



wille525
28 juni 2003, 00:34
Ik heb onlangs een nieuwe versterker gekocht. Een Marshall JCM2000 (TSL60). Achter de versterker vind je twee uitgangen: Send en Return. Wanneer ik via de achterkant een Boss CH-1 of OC-2 effect-pedaaltje koppel dan komt de chorus en octaver er maar half door, terwijl wanneer ik hem via de input van de versterker koppel ze heel krachtig klinken. Ik heb alles al geprobeerd: de fx-control op de versterker heb ik helemaal open gezet, maar dit heeft niet het gewenste effect en ook heb ik beide standen van de Loop-level-switch (achterkant versterker) al geprobeerd, maar ook dit is niet de oplossing.
Kunnen Boss pedaaltjes, zoals de CH-1 en de OC-2 wel gebruikt worden voor de FX-loop op mijn versterker? Er zitten geen FX-level-regelaars op mijn effecten. Als ik de gebruikshandleiding van De Marshall TSL60 lees zie ik het volgende staan:

"Floor type effects stomp boxes are designed to work in between a guitar and the input of an amp and should not be used in a parrallel loop, otherwise some very weird and undesired effects could occor. For their best use, use them where they are designed to go".

Als dit verhaaltje inderdaad betekent wat ik denk, hoe moet ik mijn chorus en octaver dan aansluiten. En nog veel belangrijker: welke delay moet ik dan kopen? Ik ben in eerste instantie opzoek naar een Boss DD-3, maar kan deze dan wel werken in een FX-loop? En stel dat ik een DD-3 koop en deze voor de overdrive plaats, hoe klink dat dan? Ik kan natuurlijk wel de delay achter mijn Boss-overdrive plaatsen, maar ik wil de overdrive van mijn versterker gebruiken en dus heb ik een probleem!

AllodoX
28 juni 2003, 00:49
Een FX-loop is voor rackmount units.. pendalen doe je tussen de gitaar en de versterker. Pendalen zijn +4dB, en rackunits zijn -10dB ( of was het nou andersom ?? )

anyway.. als je een rackunit tussen de gitaar en versterker stopt klinkt het poep en je rackunit gaat naar z'n grootje op den duur.. en hetzelfde met pendalen in de FX-loop.. dat klinkt gewoon niet. er zijn wel sommige pendalen ( chorus, phaser, etc ) die wel werken in fx-loop, maar nog niet perfect klinken.

wille525
28 juni 2003, 01:29
Ok, maar hoe moet ik mijn nieuwe delay dan gebruiken? Die wil ik plaatsen achter de ingebouwde (Marshall) overdrive.

strattie
28 juni 2003, 14:43
Ok, maar hoe moet ik mijn nieuwe delay dan gebruiken? Die wil ik plaatsen achter de ingebouwde (Marshall) overdrive.
ik zou een delay in rack formaat kopen (line6 echo dinges bijv.) en anders je pendaaltjes verkopen en een g-major kopen. maar ja ds maar mijn mening :razz:

wille525
2 juli 2003, 20:46
Ik heb nu een delay en een chorus in de FX-loop zitten. Op zich is het geluid prima, alleen moet ik de level op m'n pedaal wel helemaal open draaien. Dus wanneer ik mijn effecten verplaatst vanuit de fx-loop naar de input van de versterker (en ik laat de instellingen onaangetast) klinken ze heeelll anders, omdat de level helemaal open staat. Mag dit wel??

Dude
2 juli 2003, 23:04
Een FX-loop is voor rackmount units.. pendalen doe je tussen de gitaar en de versterker. Pendalen zijn +4dB, en rackunits zijn -10dB ( of was het nou andersom ?? )

anyway.. als je een rackunit tussen de gitaar en versterker stopt klinkt het poep en je rackunit gaat naar z'n grootje op den duur.. en hetzelfde met pendalen in de FX-loop.. dat klinkt gewoon niet. er zijn wel sommige pendalen ( chorus, phaser, etc ) die wel werken in fx-loop, maar nog niet perfect klinken.

4 x pendalen dude..... het is pedaal...

Slowhand41
3 juli 2003, 00:01
Losse pedaaltjes kunnen zeker wel in de effectloop, voornamelijk alleen tijdvertragende effecten zoals delay, chorus, echo, reverb, phaser etc. Deze effecten klinken over het algemeen beter na de pre-amp en andere doe je gewoon in de input van je amp. Het heeft voor de rest geen gevolgen als je dit doet dat je apparatuur er schade van zou oplopen is Bull!!! :wink:

Dirk_Hendrik
3 juli 2003, 13:43
als je een rackunit tussen de gitaar en versterker stopt klinkt het poep en je rackunit gaat naar z'n grootje op den duur

Tuurlijk.
Lekkere stelling. Dat het poep klinkt is afhankelijk van merk en type apparaat. Dat je rackunit naar zijn grootje gaat is pure http://gathering.tweakers.net/global/smileys/rc5.gif-shit

adibas
3 juli 2003, 14:06
Losse pedaaltjes kunnen zeker wel in de effectloop, voornamelijk alleen tijdvertragende effecten zoals delay, chorus, echo, reverb, phaser etc. Deze effecten klinken over het algemeen beter na de pre-amp en andere doe je gewoon in de input van je amp. Het heeft voor de rest geen gevolgen als je dit doet dat je apparatuur er schade van zou oplopen is Bull!!! :wink:

Klopt! Een fx-loop is zeker niet alleen voor racks... Achter op je top, tussen de send en return van de fx-loop, zit een knopje dat de 'level' van de fx-loop bepaald: +4 dBv voor floor pedals en -10 dBv voor effect processors. De meeste floor pedals klinken het best in een fx-loop maar pedalen als een tuner, wah-wah behoren weer tussen gitaar en amp.
Veel succes ermee verder!

wille525
3 juli 2003, 23:50
Hey Bas-man: 'k kom je hier ook al tegen!!
Ik ben al iets verder met het analyseren van mijn probleem:

Je schreef: "Achter op je top, tussen de send en return van de fx-loop, zit een knopje dat de 'level' van de fx-loop bepaald: +4 dBv voor floor pedals en -10 dBv voor effect processors". En hier zit bij mij het probleem, want ik hoor geen verschil tussen beide standen!
Dit klopt toch niet?!!

Nicci
6 juli 2003, 16:32
ik gebruik niet zoveel pedalen, maar ik zet ze meestel gewoon tussen gitaar en versterker. het maakt wel verschil overigens. eventuele bijgeluiden van mijn chorus (storing door adapter enzo) worden beduidend minder in de loop. daarom gebruik ik meestal een batterij.
ik denk overigens wel dat de fabrikant er van uit gaat dat de gitarist het pedaal voor de versterker gebruikt. en daar in de produktie rekening mee houdt.
een EQ zou ik per definitie in de loop zetten. naast de EQ die op de versterker zit en voor of in de pre-amp, kan ik dan de overdrive vormen vlak voordat hij naar de powertubes gaat. dat scheelt.

stringer
6 juli 2003, 20:07
Ik heb zelf ook een Mrshall jcm2000. Pedalen (modulatie/delay) kunnen natuurlijk wel in de loop. Het is wel zo bij de Marshall dat je wat volumeverval :( hebt met de fx0-instelling. Kijk je kabels eens goed na of laat ff je amp doormeten. Bij mij werkt het nl wel.

PS> naast alle onzin is het goed te lezen dat sommige mensen hier wel weten hoe hun apparatuur werkt. Ik neem aan dat de winkeliers wel blij zullen zijn met wijsneuzen die denken dat alleen peperdure spullen aangesloten kunnen worden op versterkers. :razz:

vredeveldt
8 juli 2003, 11:23
Let ook op de volgorde van de effecten..eerst wah dan delay enz
Zorg ervoor dat kastjes zoals delay die veel stroom gebruiken een eigen voeding hebben en niet moeten worden gesplit met slechts een adapter.

Collin