PDA

View Full Version : Chapman Guitars ML-2



Sander.
25 augustus 2013, 15:36
Hallo allemaal,

De laatste tijd kwam de Chapman ML-2 bij mij in zicht, en ik was er eigenlijk wel vrij enthousiast over. Al kan ik er niet heel veel over vinden, maar wat ik er over kan vinden is eigenlijk allemaal positief. Eigenlijk zit ik wel met wat vragen:


Maple neck, ik heb van een vriend gehoord dat is zo glad is dat het bijna glibberig is. Klopt dit?
Hierbij zei hij ook dat maple vooral voor solo gitaren is, maar ik speel vooral ritmisch. Lijkt me geen probleem, toch?
Omdat ik de gitaar niet zelf eerst kan testen, welke gitaren raden jullie aan die vergelijkbaar zijn die ik wel in Nederland kan testen? Want totaal ben in zo'n 50 euro kwijt als de gitaar me niet bevalt en ik hem terug naar Andertons wil sturen.
Hardrock en heavy metal moet toch prima kunnen lukken op deze gitaar?
Iemand die deze gitaar ook heeft, of een andere uit de Chapman serie? Hoe bevalt deze?


Het gaat om de Trans Black versie: http://www.andertons.co.uk/solid-body-electric-guitars/pid25508/cid671/chapman-ml2-in-trans-black.asp

Specs:
Body
Solid mahogany body, with flame maple veneer option.
Hi Gloss finish on the Black Cherry, Trans Black & Amber Sunburst models & sanded natural oil stain on the Natural ML-2 (based on the original ML-2).
Neck
Maple neck with ebony fret board.
Extra Jumbo Frets.
350mm (13 ¾”) Radius.
43mm Nut Width (57mm at 24th fret).
25” Scale Length.
Set neck construction.
Satin finish to reverse of neck with gloss finish on headstock.
Hardware & Pickups
HH configuration with 2 x Chapman Guitarnivore Humbucker Pickups
Tone Pro Bridge & tail Piece
TUSQ Nut
Grover Machine Heads
3 way pickup switch with tone & 2 x volume controls – tone control is pulled out to activate coil tap.

Bij voorbaat dank :D

Sander

allochthomas
25 augustus 2013, 15:52
1. Ligt denk ik meer aan de lak dan het hout zelf in dit geval
2. onzin, gitaar spelen is iets persoonlijks en iedereen heeft z'n eigen ideeën over wat het beste speelt. Kies wat jij persoonlijk heft beste vind spelen
3. Ik ben persoonlijk geen fan van zomaar een gitaar blind bestellen. vorm van de body, de neck en het gevoel wat je krijgt bij een gitaar is zoals ik al zei zeer persoonlijk.
4. 2 humbuckers moeten daar zeker voor geschikt zijn.

Orpheo
25 augustus 2013, 17:09
Maple neck, ik heb van een vriend gehoord dat is zo glad is dat het bijna glibberig is. Klopt dit?
onzin. Maple kan je lakken en dan kan het glibberig zijn (hoogglans lak) maar het kan ook ongelakt en dan is het wat stroever wat gek genoeg juist soepeler en prettiger speelt.




Hierbij zei hij ook dat maple vooral voor solo gitaren is, maar ik speel vooral ritmisch. Lijkt me geen probleem, toch?
Ook weer onzin. Maple zit op bijna alle fender strats en tele's evenals charvel superstrats (om maar een merk te noemen). Heb Eddie van Halen nog nooit betrapt op moeite hebben met lead of slag omdat het een maple neck is. Juist andersom, maar goed, dat is een ander verhaal.




Omdat ik de gitaar niet zelf eerst kan testen, welke gitaren raden jullie aan die vergelijkbaar zijn die ik wel in Nederland kan testen? Want totaal ben in zo'n 50 euro kwijt als de gitaar me niet bevalt en ik hem terug naar Andertons wil sturen.
Ik zou bij max guitars, feedback en dijkman eens rondlopen en kijken wat er beschikbaar is. zie volgende comments.



Hardrock en heavy metal moet toch prima kunnen lukken op deze gitaar?
puur op de specs af gaan: sure! maarrrr....



Iemand die deze gitaar ook heeft, of een andere uit de Chapman serie? Hoe bevalt deze?


chapman gitaren zijn bagger. gebruik de zoekfunctie maar eens. De hoeveelheid negatieve verhalen zijn enorm. het hout is van matige kwaliteit, de hardware is behoorlijk, maar de pickups zijn weer beroerd. Ik kan zo tig betere gitaren bedenken voor hetzelfde geld. Wat de denken van een goeie tweedehands Fender met een humbucker in de brug? of een leuke Blade? of een schecter etc etc etc. Ik loop met een ENORME boog om die debiel Chappers en die captain anderton heen of hoe die malloot ook mag heten. Ongelooflijk irritante vent met een enorme merkgeilheid. Never, ever zou ik iets bij Andertons kopen. De ene keer DAT ik daar wat gekocht heb, duurde het verschepen een eeuwigheid.

Nee, nooit meer.

EDIT: oh het is die 'les paul' versie! Oh helemaal om van te janken. Die charvel desolations zijn dan nog beter *insert evil laughter* (want die krengen vind ik al junk). Neem dan een epiphone. echt. of een 2e hands gibson LP studio

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m711393876-gibson-les-paul-studio-goldtop.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

maar please.... geen chapman.

YannickH
25 augustus 2013, 17:26
ik zou die gitaar alleen al niet komen omdat het van die irritante mongool van een chappers is!
in zijn video's is alles goed volgens hem en the captain. ze zouden nog zeggen dat een stagg gitaar even goed is als een fender customshop...
het zijn gewoon 2 irritante VERKOPERS en meer niet!
sponsor die 2 dus alsjeblieft niet en koop iets dat waar is voor je geld!

Sander.
25 augustus 2013, 18:53
Heel erg bedankt allemaal, met name Orpheo :D
Dan toch maar niet een Chapman haha. T leek ook wel bijna te mooi om waar te zijn voor die prijs. Ook bedankt voor de verdere uitleg over maple :)

Max Guitars vind ik er erg goed uit zien, daar zal ik zeker over een tijdje (enkele maanden) even een kijkje gaan nemen om veel te testen :D
Puur op shapes af gaan vind ik eigenlijk Explorers helemaal geweldig, maar voordat je daar eens eentje vind waar geen EMG in zit kom je al snel aan de Gibson Explorer, en die is redelijk aan de prijs. Zou nog maandje of 9 sparen zijn voor die.

Nog even iets totaal anders:
Ik heb van mn buurman een mooie (oude) Marshall combo (50 watt) te leen gekregen (hij heeft zelf veel betere spullen staan, dus zeg maar houden voor een lange tijd haha) :D
Maar mijn ouders zijn dus gescheiden, en bij mn moeder mis ik gewoon na 2 minuten al dat geweldige geluid. Kan die Marshall er tegen als ik hem 1x per week mee sleep? Dat is even van zolder af naar de auto, en dan weer naar boven in het andere huis. Zou hij hier tegen kunnen?

Orpheo
25 augustus 2013, 19:37
ja op zich wel hoor. Ik stop mijn kleine buizenbak in m'n rugtas en dat is geen probleem. zou wat zijn hoor, als je amp niet tegen verplaatsingen kan... kan je nooit optreden of zo ;)

Sander.
26 augustus 2013, 08:38
Haha, nee, okay. Heb je gelijk in :) . Voor de zekerheid vragen kan eigenlijk ook nooit kwaad :)

Edit:
Nog even weer een totaal andere vraag :) . Om nou voor elke vraag een nieuw topic aan te maken lijkt me ook weer zo..
Ik zit er ook aan te denken om in mijn huidige Ibanez GAX30 nieuwe pick ups te zetten, als tussenstap meer, en dan later een keer een nieuwe gitaar. Hierbij zat ik te denken aan JH EMG set, omdat EMGs eigenlijk wel in elke gitaar bijna hetzelfde klinken. Hierbij zou ik toch de pods moeten vervangen, en een batterij bij plaatsen? Verder hoeft er toch niet veel worden aangepast?

obiwanjacobi
26 augustus 2013, 09:05
I was ook om de ML-2 aan het draaien (maar dan de unfinished versie) en had er eigenlijk wel een positief beeld van - tot ik deze thread las.... nou bedankt jongens! :crazyhappy:

Je moet wel bedenken dat er bij een gitaar een aantal heel persoonlijke aspecten komen kijken. Hoe je een gitaar vind spelen en klinken bijv. Andere aspecten zijn 'objectief' te meten (kwaliteit van hardware bijv.). Ik zou best geinteresseerd zijn in een keertje echt erop te spelen, zodat ik voor mezelf kan bepalen wat ik er echt van vind...

BTW: als de gitaar zelf redelijk okay is en bijv. met een setje nieuwe pickups helemaal jouw-ding te maken, is dat prima IMHO.

Sander.
26 augustus 2013, 09:18
Haha, dan ben ik niet de enige die erin was gaan geloven dat je zo'n gitaar voor zo'n prijsje kunt leveren :) .

Mooi dat dat gewoon kan :) . Ga ik ook over na denken :)

En, ik heb ergens gehoord dat van een muurbeugel voor een gitaar de kop er sneller af kan gaan/scheur in komen. Klopt dit? Want eigenlijk vind ik dat veel mooier dan op een standaard haha.

misterx
27 augustus 2013, 19:10
Ik heb zelf destijds nog bij andertons nog een ml-1 gekocht. Degene waarvan er eerst maar 500 waren uitgebracht.
Niks dan ellende. De nek was zo krom als wat, veel hoge actie, tuners zaten allemaal los. Na 700 euro te hebben geïnvesteerd in gitaar en laten afstellen, nog steeds een drama! Maar dat kan ook zijn omdat de actie te hoog is. :-)

Chappers is naar mijn mening er vol van zich zelf.