PDA

View Full Version : Knutselstrat



RockinRein
24 augustus 2013, 23:44
Al meer dan een jaar liep ik met het idee rond dat ik een eigen gitaar wilde bouwen. Alleen heb ik geen houtbewerking skills, een werkplaats en eigenlijk ook geen tijd om alles zelf te maken.
Toen kwam ik op het idee om losse onderdelen te kopen, zodat ik wel kan kiezen waaruit de gitaar bestaat, maar niet alles zelf hoef te maken. Omdat ik erg van Strats houd, heb ik gekozen om een strat in elkaar te draaien.

Onderdelen lijst (tot nu toe)
- LC spitfire MK II Hals
- Noname strat body
- Loaded slagplaat (volgens mij van Squier)
- Noname hardtail

http://i43.tinypic.com/72srd4.jpg

http://i39.tinypic.com/b809ae.jpg

Alleen omdat de onderdelen niet bij elkaar horen, zijn er wel wat probleempjes. De neck past niet in de pocket. De neck is net wat breder dan de neckpocket, dus daar moet wat hout weg.
En de body is bedoeld voor een tremelo, maar ik wou een hardtailbrug. Hoe zou het gat makkelijk op te vullen zijn? En is het dan handig om het gedeeltelijk te doen, of helemaal?

Zoals ik zei, ik ben geen geweldige doe-het-zelver, en ik heb ook weinig gereedschappen in huis.

Hoe zou ik het beste alles kunnen samenvoegen?

Alvast bedankt!

ErikH
25 augustus 2013, 07:50
Zou het niet verstandiger/makkelijker zijn om de body aan te passen zodat de hals past? Klopt de hals wel met de body qua mensuurlengte? Als hij er in zit moet de afstand van de kam tot de 12e fret nagenoeg gelijk zijn als die van de 12e fret tot de brug.

Waarom een hardtail? een trem kost niet veel en die schroef je er zo op. Een blokje hout mooi passend maken en er stevig in krijgen is niet heel moeilijk, maar als je al zegt dat je niet heel handig bent dan kan dat nog wel eens problemen gaan geven.

Martin_
25 augustus 2013, 16:34
Het mooiste bij een hardtail strat is als je alles weer dicht maakt. Zeker als je hem opnieuw gaat spuiten. Als het een backloader moet worden, zit je wel met het punt dat je zes gaten moeten doorboren voor de string through. Dat is niet het makkelijkste klusje. Of is het toploader brug?

RockinRein
25 augustus 2013, 17:08
Het mooiste bij een hardtail strat is als je alles weer dicht maakt. Zeker als je hem opnieuw gaat spuiten. Als het een backloader moet worden, zit je wel met het punt dat je zes gaten moeten doorboren voor de string through. Dat is niet het makkelijkste klusje. Of is het toploader brug?

Daar heb ik over nagedacht, het is een toploader. Overspuiten voorlopig nog niet, later misschien nog. Wil 'm eerst bespeelbaar krijgen. Of het allemaal heel netjes word maakt me niet zo heel veel uit, de body zelf is nu ook aardig 'gebruikt'.

@ErikH, ik moet het nog even nameten, voor zover dat lukt omdat de nek niet past. Maar ik kan nog spelen met de plaatsing van de brug, dus of het mensuur precies klopt maakt dan ook niet heel veel uit toch? En het was idd het idee om de body aan te passen, en niet de nek. Was ik niet heel duidelijk in denk ik. Is daar nog een goede manier voor zonder bovenfrees?

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 17:56
Mensuur moet kloppen, anders is ie overal op de hals vals. Ik zou een tremelo kopen en deze gewoon vast zetten met extra veren. Dat is 10x makkelijker dan de body dicht maken. Het kan wel, maar dan moet je blokken op maat maken en verlijmen.

RockinRein
25 augustus 2013, 19:11
Mensuur moet kloppen, anders is ie overal op de hals vals. Ik zou een tremelo kopen en deze gewoon vast zetten met extra veren. Dat is 10x makkelijker dan de body dicht maken. Het kan wel, maar dan moet je blokken op maat maken en verlijmen.

Ik snap dat het mensuur moet kloppen ;) Stel dat de hals en body niet precies samen kloppen, dan is dat nog te 'fixen' met het naar voren/achteren plaatsen van de brug.

Ik snap wel dat een tremelo makkelijker is, maar gezien ik de tremelo toch niet wil gebruiken, en de wat betere tremelo's toch wel wat duurder zijn leek dit me een leuke oplossing.

ErikH
26 augustus 2013, 08:38
De hardtail is smaller dan de tremolo dus je gaat dat sowieso zien. Je moet er even op letten of de holte voor de tremolo haaks op de body licht of niet. Dit is niet altijd zo.

Voor wat betreft de mensuurlengte moet het inderdaad wel goed komen denk ik. Een hardtail heeft tov een trem wat meer ruimte aan de voorkant dus je komt niet meteen in de knoei met je slagplaat.

De halspocket pas je toch echt het makkelijkst aan met een bovenfrees en een kopieerfreesje. Zit er niet een bouwer bij je in de buurt die het even voor je kan doen? Alternatief is dat je het doet met een mooi haaks houtje waarbij je op een kant schuurpapier plakt en de andere kant gebruikt als geleiding over de onderkant van de halspocket. Kost je alleen meer tijd en wordt mogelijk minder precies. Je zou ook met de dremel aan de slag kunnen gaan, maar of dat wat wordt?

Tabula Rasa
26 augustus 2013, 08:51
Niet met een dremel doen, tenzij je een soort bovenfrees adapter ding hebt.

RockinRein
26 augustus 2013, 10:13
Tsja, heb geen contact met gitaarbouwers, laat staan hier in de buurt. Als iemand er mee zou kunnen helpen zou dat natuurlijk ideaal zijn.

@ErikH, tuurlijk ga je het zien, daar was ik al lang van uit gegaan. Daar lig ik niet zo heel erg wakker van.

Heeft het qua sound nog veel verschil als ik een vastgezette trek gebruik ipv een hardtail? Op de een of andere manier lijkt me een hardtail een stuk idealer, of zit ik er ver naast?

Ike57
26 augustus 2013, 10:42
De beste manier is om een (contra)mal te maken van de nek en deze te gebruiken om de nekpocket op maat te frezen. Waar je ook rekening mee moet houden is of de schroefgaten van de nek en de body overeenkomen. Het zou toeval zijn als dat precies op elkaar aan zou sluiten. Misschien moet je de bestaande schroefgaten in de nek opvullen en opnieuw boren aan de hand van de maten van de body.

Die trem holte is op zich wel op te vullen met een goed stukje hout. Het is wel zaak om het goed passend te maken.

Past de slagplaat wel goed om de hals?

ErikH
26 augustus 2013, 21:12
Met een hardtail zou je wat meer sustain moeten hebben dan met een trem, maar dan moet je ingelijmde blok wel van voldoende kwaliteit zijn lijkt me. Zoals je wel leest hierboven komt er nog het een en ander bij kijken om de boel te laten passen. Een trem vast zetten is makkelijker dan een hardtail er netjes op krijgen in jou geval.

RockinRein
28 augustus 2013, 23:04
De slagplaat past net niet, maar dat is makkelijk op te lossen. Ook niet-passende schroefgaten in de neck moet niet zo'n heel groot probleem zijn, en hier heb ik ook rekening mee gehouden.

Ik ga (hopelijk) zondag met een vriend kijken naar het tremelogat, of er een mooi passend blokje voor kan maken. Voorlopig blijf ik dus nog even bij 't idee van de hardtail.

jonghj
29 augustus 2013, 19:31
Als de neck niet veel scheelt kun je met een schuur blokje het geheel passen maken, maar wees voorzichtig langs de randen en test veel tussen door.

RockinRein
2 september 2013, 00:37
Als de neck niet veel scheelt kun je met een schuur blokje het geheel passen maken, maar wees voorzichtig langs de randen en test veel tussen door.

Even wat meeten-is-weten werk gedaan: De nek is op z'n breedst (bij de hoogste fret dus) 58,0mm dik, en het breedste stuk van de neckpocket is 55,0mm. Dat betekend dat er 1,5mm aan beide kanten af moet. Dat is opzich nog met de hand (en gedult/voorzichtigheid) te schuren toch? Ik heb hier al twee schuurblokjes en 100grit schuurpapier liggen.

jonghj
2 september 2013, 10:12
Even wat meeten-is-weten werk gedaan: De nek is op z'n breedst (bij de hoogste fret dus) 58,0mm dik, en het breedste stuk van de neckpocket is 55,0mm. Dat betekend dat er 1,5mm aan beide kanten af moet. Dat is opzich nog met de hand (en gedult/voorzichtigheid) te schuren toch? Ik heb hier al twee schuurblokjes en 100grit schuurpapier liggen.

3 mm is redelijk veel verschil, maar het kan wel. Let op dat je echt recht en vlak schuurt,controleer veel een vaak. Een schuine kant zit er vrij snel in en dan wordt het lastig om de pocket echt strak te houden.

RockinRein
2 september 2013, 19:18
Bedankt voor de hulp!

Vandaag de stoute schoenen aan gedaan, en begonnen met schuren.

http://i44.tinypic.com/o7oncx.jpg

Is naar mijn mening prima gegaan! Voor zover ik kan zien is het aardig strak. Veel erger dan dat 't was ging ook moeilijk...

De status nu:
http://i40.tinypic.com/29w2zqb.jpg

http://i44.tinypic.com/2zef32o.jpg

De neck past, maar sluit (op de zijkanten na) niet erg mooi af.

jonghj
2 september 2013, 19:30
Bedankt voor de hulp!

Vandaag de stoute schoenen aan gedaan, en begonnen met schuren.

http://i44.tinypic.com/o7oncx.jpg



Is naar mijn mening prima gegaan! Voor zover ik kan zien is het aardig strak. Veel erger dan dat 't was ging ook moeilijk...

De status nu:
http://i40.tinypic.com/29w2zqb.jpg

http://i44.tinypic.com/2zef32o.jpg

De neck past, maar sluit (op de zijkanten na) niet erg mooi af.

Dat laatste komt toch wel een frees bij kijken. Da.s met schuren lastig goed te krijgen.

Daarbij lijkt de bolling van de hals ook anders dan de bolling in de body. Mogelijk dat je daar een paar mm langere mensuur door krijgt, maar dat kun je op de brug nog wel compenseren.

Tabula Rasa
2 september 2013, 20:10
Ik vind de hals vooral erg hoog boven de body uitsteken. Lijn eens wat touwtjes uit van topkam naar brug.

RockinRein
3 september 2013, 14:57
@Tebula Rasa, dat vond ik ook al. Even gekeken hoe het eruitziet met twee touwtjes:

http://i43.tinypic.com/2q9f7k6.jpg

Brug staat al erg hoog, en ze lopen nogsteeds tegen de frets aan. Dus ik vermoed dat de neckpocket ook dieper moet.

Het goede nieuws is dat iemand heb gevonden met een bovenfrees, en de skills om zo'n geval te besturen. Als we een mal hebben gemaakt voor de neck, dan zouden we gelijk ook de pocket wat dieper kunnen frezen. Alleen hoe bepaal je hoeveel dieper hij moet?

MyGreenLady
3 september 2013, 23:18
Je mensuur is de afstand van de nut tot de 12de fret. Op die afstand moet de brug van de 12de fret geplaats worden. Daar moet je dus allereerst rekening mee houden en daar moet je dus in dit geval je neck op aanpassen.

Ik houd voor de diepte dit hier aan, pakte bij twee van mijn niet-warmoth halzen goed uit.

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/faq2Pop.aspx

Je kan eventueel ook voor jezelf gewoon voor elke keer dat je 2 mm wegfreest even weer passen (sowieso een goeie tip, rustig aan doen, "anders breekt het lijntje" en tussendoor altijd meten en passen, ik heb door snel te werken al meer dan eens een stomme fout gemaakt) en met een touwtje kijken of je globaal qua hoogte uitkomt.

ErikH
6 september 2013, 19:29
Als ik het goed zie lijkt die hals nog het meeste op een hals die je in een telecaster neckpocket zou steken. Zoals hierboven al vermeld is het wel de moeite om even goed naar de mensuurlengte te kijken. Anders gaat het straks mogelijk mis. Je hebt maar een bepaalde marge om dat te corrigeren met je brug en als de zadels erg ver naar voren moeten dan krijg je een iets ander geluid omdat de brugpickup erg dicht bij de brug komt.

MyGreenLady
6 september 2013, 20:32
Als ik het goed zie lijkt die hals nog het meeste op een hals die je in een telecaster neckpocket zou steken. Zoals hierboven al vermeld is het wel de moeite om even goed naar de mensuurlengte te kijken. Anders gaat het straks mogelijk mis. Je hebt maar een bepaalde marge om dat te corrigeren met je brug en als de zadels erg ver naar voren moeten dan krijg je een iets ander geluid omdat de brugpickup erg dicht bij de brug komt.

Je wil ook nog wel wat speling houden voor het intoneren, anders ben je goed de sjaak. Heb ik met een Tele-body gehad die ik nu helemaal moet dichtmaken om weer van voren af aan te beginnen. De snaren lijnden niet uit en het hele ding was niet te intoneren. Ligt nu in onderdelen verspreid door mijn kamer. :p

Nogmaals, mensuur meten tot je een ons weegt. Die meuk komt niet vreselijk nauw, maar wel behoorlijk. ;)

Tabula Rasa
7 september 2013, 22:21
Mogelijk dat je daar een paar mm langere mensuur door krijgt, maar dat kun je op de brug nog wel compenseren.Dit vind ik een redelijk gevaarlijke uitspraak. Ik weet niet hoeveel ervaring je met strats hebt, maar een verschil van 2 of 3 mm kan met de zadeltjes behoorlijke problemen geven. 2 maar zeker 3 mm is echt te veel om als tolerantie aan te houden. Het moet gewoon zo exact mogelijk.

EDIT: de verstelbare zadeltjes zijn er om de verschillende snaren te compenseren, niet om een verkeerd geplaatste neck c.q. brug te compenseren.