PDA

View Full Version : HNGD for me, eerste semi-hollow gitaar!



bullitshot
24 augustus 2013, 18:48
in een ander topic gaf ik aan dat ik mijn eerste semi-hollow gitaar wou gaan kopen, en dat heb ik vanmiddag gedaan :) Nog bedankt "vulvasonic" voor je lange reactie vannacht! Ik snap (denk ik) wel wat je bedoeld.

Vanochtend half acht in de auto en vanuit Assen op weg naar Keulen, naar Music Store. Alle gitaren die op mijn lijstje stonden hebben ze als enige. Ruim 300 km later, iets na 10en was ik er en kon nog goed parkeren. Vrij snel de gitaar afdeling gevonden en op zoek naar de gitaar bovenaan mijn lijstje, de Epiphone ES-355 pelham blue.

In een oefenruimte vond ik de versterker die ik zelf ook heb :) Marshall DSL15C, dat was wel erg handig.

Uiteindelijk heb ik deze gitaar binnen een kwartiertje afgeschreven. Dit had meerdere redenen. Als eerste de kleur. Op het beeldscherm ziet die er erg vet uit, maar de blauwe kleur is echt fel lichtblauw, en mij net wat te fel. Ik had ietwat matter verwacht. Wat wel mooi is, is dat je de houdnerven nog ziet. Als tweede de afwerking van de gitaar. Die was gewoon echt niet netjes. Helemaal op de plek waarbij de nek en de body bij elkaar komen. Net alsof ze met lijm hebben gesmeerd. Ik vond ook enkele "krasjes" op het hout, achterkant van de nek. Als derde het tremolo systeem. Ik sprak met de verkoper en wat hij zei vond ik wel kloppen. Als je bij een budget gitaar veel "tierelantijnen" hebt zal het zeer waarschijnlijk niet perfect werken. Dit is met mijn squier strat vintage modified ook, de tremolo heb ik er maar af gedraaid, werkt totaal niet. Als ik die gekocht zou hebben zou ik elke keer wanneer ik de gitaar zou pakken een stukje teleurstelling voelen.

What else? Ik ben er bijna drie uur lang geweest en heb denk ik meer dan 10 gitaren getest. Dit is wat ik zo kan herinneren:

- Epiphone ES-339 PRO, nette gitaar, voelde ook wel goed aan alleen qua geluid is het niet de gitaar voor mij, niet vol genoeg. Kleinere kast.

- Hagstrom Viking Rex Tone, nette gitaar, goed afgewerkt naar mijn idee, ontwerp van de gitaar niet bijzonder, kost 549 wat het dubbele is van de standaard Epiphone DOT ES-335, het geld merkte ik er niet in terug. Zal er ongetwijfeld inzitten hoor maar niet merkbaar voor een beginner.

- Epiphone ES-335 DOT, de standaard, ook de goedkoopste, 275 euro dacht ik. Enigszins hetzelfde verhaal als met de ES-355, geen nette finish, had er één nieuw uit de doos en 1 knop zat ook wat hoger dan de rest, leek erg slordig. Voelde zeker voor het geld best goed aan maar qua uiterlijk niet helemaal fan van. Voor het geld denk ik wel veel gitaar.

- Andere ES-335 modellen van Epiphone, zoals de sheraton 2, BB King's Lucille, Sorento (hollow), Emperor 2. De sheraton, ik snap niet waarom die het dubbele moet kosten in vergelijking met de DOT, de rest niet "rock" waardig genoeg.

Ibanez AFS75, Tremolo systeem voelde apart aan, geen idee waarom :) verder optisch niet echt een mooie gitaar, wel netjes afgewerkt en klonk ook best aardig naar mijn idee.

- Verder voor de lol nog wat andere gitaren geprobeerd, weet niet meer precies wat.

Maar wat is het uiteindelijk geworden? Het is wel een Epiphone geworden :) De ES-333 Tom DeLonge editie. Hier heb ik meerdere redenen voor. Ten eerste, hij ziet er cool uit :) Ten tweede, het is een budget gitaar maar met geen tierelantijnen en de humbucker is een echte Gibson dirty fingers humbucker. Dit is meteen ook het enige nadeel van de gitaar, het is niet echt mogelijk om hele warme blues klanken eruit te halen, je kan er wel bij in de buurt komen.
Verder is de finish bij het oefenmodel en de nieuwe uit de doos (gecontroleerd voor afrekenen) wel goed te noemen. Het enige wat niet helemaal netjes was zijn de randen in de 2 f vormen, leek net alsof er een beetje houtsnippers op zat met me vinger kon ik het meeste er zo afhalen.
De belangrijkste reden is hoe de gitaar aanvoelt. De achterkant van de nek is anders dan bij de rest. Overal heb je zo'n echte glossy finish maar niet bij deze gitaar. Het voelt zachter aan, lastig te omschrijven maar je glijd heel soepel erover heen :)

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/k-gakki/cabinet/egimg/epi_tomdel_es333_2.jpg

Inclusief Epiphone koffer en standaard nog binnen de 500 euro :)

De winkel, Music Store is echt een grote winkel waar ze echt alles qua muziek en geluid hebben. Sowieso leuk om rond te lopen.

Wel heb één mindere ervaring. Toen ik wist dat het die gitaar ging worden moest die uit het magazijn gehaald worden etc, kortom duurt ff. Ze hebben er een bar waar je een kopje koffie kan halen voor een euro en wat kleine dingetjes. Ik had alleen pinpas mee en het bleek dat je daar er niet mee kon betalen. Werd aangeraden om ff naar de kassa te lopen ervoor. Bij de kassa, verdieping lager mijn verhaal gedaan en werd vrij "hard" weg gestuurd... ik kon wel pinnen in een overdekt winkelcentrum verderop.... Dat logischerwijs niet gedaan en terug gelopen naar de gitaar afdeling en maar op een stoel bij de bar gaan zitten. Uiteindelijk uit medelijden een kopje koffie gekregen van een dame achter de bar. Dat was wel netjes maar ik vind het zo krom dat het zo moet gaan als je geen contact geld bij je hebt maar wel een gitaar er gaat kopen.

Dit was wel een vervelende ervaring en hierdoor betwijfel ik of ik er weer terug kom. Verder wel goed geholpen door de verkoper hoor :)

http://i1221.photobucket.com/albums/dd466/kuhendry/2011-09-291307411.jpg

Shredder Mike
24 augustus 2013, 19:04
Mooi verhaal en prettig dat je je gitaar 'gevonden' hebt. Veel plezier ermee.

Tupelo
25 augustus 2013, 00:07
Congrats; zonder meer de mooiste van de opties die je voor jezelf had overwogen vind ik.

YannickH
25 augustus 2013, 00:31
veel plezier ermee man! die neck is trouwens prachtig!

soundbound
25 augustus 2013, 16:52
Mooi ding! Veel plezier ermee! En je ervaring past bij de ontwikkeling van megastores, waar het resultaat (omzet) prevaleert boven klanten.

bullitshot
25 augustus 2013, 20:43
Mooi ding! Veel plezier ermee! En je ervaring past bij de ontwikkeling van megastores, waar het resultaat (omzet) prevaleert boven klanten.

Idd, met je eens.... gitaar en koffer werd uit het magazijn gehaald, wegens drukte etc. kon het een half uur tot een uur duren, geen probleem, heb de tijd.

Eerst aan de bar gevraagd of ik kon pinnen, niet mogelijk, werd verwezen naar de kassa beneden. Ik daar naartoe, geen mogelijkheid tot pinnen. Gevraagd of ik kon bijpinnen, ook niet mogelijk. Vertelde dat ik een gitaar ging kopen, of het niet bij op de rekening kon, ook niet mogelijk. Werd toen maar doodleuk verwezen naar een overdekt winkelcentrum waar je een pinautomaat had staan.

Twijfelde even om meteen zonder gitaar te vertrekken, vind het echt bijzonder hoe ze ermee omgaan. Uiteindelijk niet gedaan, ook zonde van de reis. Nog wel vertelt aan de verkoper maar die heeft er niet veel mee gedaan. Leuk om verschillende gitaren te testen maar een stukje service is er niet bij. Door dit toch wel een beetje bijzondere nasmaak aan de dag van gister gekregen.

jutter
25 augustus 2013, 21:01
Idd, met je eens.... gitaar en koffer werd uit het magazijn gehaald, wegens drukte etc. kon het een half uur tot een uur duren, geen probleem, heb de tijd.

Eerst aan de bar gevraagd of ik kon pinnen, niet mogelijk, werd verwezen naar de kassa beneden. Ik daar naartoe, geen mogelijkheid tot pinnen. Gevraagd of ik kon bijpinnen, ook niet mogelijk. Vertelde dat ik een gitaar ging kopen, of het niet bij op de rekening kon, ook niet mogelijk. Werd toen maar doodleuk verwezen naar een overdekt winkelcentrum waar je een pinautomaat had staan.

Twijfelde even om meteen zonder gitaar te vertrekken, vind het echt bijzonder hoe ze ermee omgaan. Uiteindelijk niet gedaan, ook zonde van de reis. Nog wel vertelt aan de verkoper maar die heeft er niet veel mee gedaan. Leuk om verschillende gitaren te testen maar een stukje service is er niet bij. Door dit toch wel een beetje bijzondere nasmaak aan de dag van gister gekregen.

O, dan rust er geen zegen op deze gitaar! Maar gauw verkopen dat lekkere ding!

bullitshot
25 augustus 2013, 21:45
O, dan rust er geen zegen op deze gitaar! Maar gauw verkopen dat lekkere ding!

haha zo denk ik nou ook weer niet. Ben nog steeds blij met mijn nieuwe gitaar :) Echter, zo'n dag, nieuwe gitaar kopen is wel een ervaring naar mijn idee, al is het dan geen echt Gibson of iets anders ;) Na bijna een maand internetten de knoop door gehakt. Hierdoor is de ervaring van het gitaar kopen, de dag zelf wel minder prettig geworden maar de gitaar blijft sowieso :)

Shredder Mike
26 augustus 2013, 17:49
Effe wat stoom afblazen.

'gitaar en koffer werd uit het magazijn gehaald, wegens drukte etc. kon het een half uur tot een uur duren'

hoe lang denk dat je het bij een doorsnee muziekwinkel duurt die een geringe voorraad aan modellen beschikbaar heeft ? Je hoefde in dit geval maar een uur(?) te wachten. Je hebt een gloednieuwe gitaar gekocht die je zelf mag ontmaagden. Bij kleinere muziekzaken zijn jan en miep er al op losgegaan.

'Eerst aan de bar gevraagd of ik kon pinnen, niet mogelijk, werd verwezen naar de kassa beneden. Ik daar naartoe, geen mogelijkheid tot pinnen. Gevraagd of ik kon bijpinnen, ook niet mogelijk. Vertelde dat ik een gitaar ging kopen, of het niet bij op de rekening kon, ook niet mogelijk. Werd toen maar doodleuk verwezen naar een overdekt winkelcentrum waar je een pinautomaat had staan.'

Ze hadden een bar in de winkel. Hoeveel andere doorsnee winkels ben je geweest die dat hebben ?

'Nog wel vertelt aan de verkoper maar die heeft er niet veel mee gedaan. '

Dat heb je goed gedaan. Het had een verkoper kunnen zijn die er wel iets mee gedaan had.

'maar een stukje service is er niet bij'

Welke service had je verwacht en niet gekregen ? Welke service heb je verwacht en WEL gekregen ? Bv. 'Uiteindelijk uit medelijden een kopje koffie gekregen van een dame achter de bar.' En ' kon nog goed parkeren'.

Toen ik je post las dacht ik dat je het een geslaagde dag vond met één minpuntje. Maar door je verdere posts lijkt het wel of je het veel erger vindt.

Ik geef je geen ongelijk, maar het kost maar een klein beetje moeite om een negatieve kijk naar een positieve te keren.

En dan uit de post van Soundbound. 'waar het resultaat (omzet) prevaleert boven klanten'

Als je niet aan je omzet denkt, dan ben je geen ondernemer. Geen enkele ondernemer mats elke klant bij elke deal. Maar we hebben het wel vaker over de slechte ervaringen dan de goeie. En daar worden ze helaas te vaak en soms alleen op afgerekend.

bullitshot
26 augustus 2013, 22:25
Effe wat stoom afblazen.

'gitaar en koffer werd uit het magazijn gehaald, wegens drukte etc. kon het een half uur tot een uur duren'

hoe lang denk dat je het bij een doorsnee muziekwinkel duurt die een geringe voorraad aan modellen beschikbaar heeft ? Je hoefde in dit geval maar een uur(?) te wachten. Je hebt een gloednieuwe gitaar gekocht die je zelf mag ontmaagden. Bij kleinere muziekzaken zijn jan en miep er al op losgegaan.

'Eerst aan de bar gevraagd of ik kon pinnen, niet mogelijk, werd verwezen naar de kassa beneden. Ik daar naartoe, geen mogelijkheid tot pinnen. Gevraagd of ik kon bijpinnen, ook niet mogelijk. Vertelde dat ik een gitaar ging kopen, of het niet bij op de rekening kon, ook niet mogelijk. Werd toen maar doodleuk verwezen naar een overdekt winkelcentrum waar je een pinautomaat had staan.'

Ze hadden een bar in de winkel. Hoeveel andere doorsnee winkels ben je geweest die dat hebben ?

'Nog wel vertelt aan de verkoper maar die heeft er niet veel mee gedaan. '

Dat heb je goed gedaan. Het had een verkoper kunnen zijn die er wel iets mee gedaan had.

'maar een stukje service is er niet bij'

Welke service had je verwacht en niet gekregen ? Welke service heb je verwacht en WEL gekregen ? Bv. 'Uiteindelijk uit medelijden een kopje koffie gekregen van een dame achter de bar.' En ' kon nog goed parkeren'.

Toen ik je post las dacht ik dat je het een geslaagde dag vond met één minpuntje. Maar door je verdere posts lijkt het wel of je het veel erger vindt.

Ik geef je geen ongelijk, maar het kost maar een klein beetje moeite om een negatieve kijk naar een positieve te keren.

En dan uit de post van Soundbound. 'waar het resultaat (omzet) prevaleert boven klanten'

Als je niet aan je omzet denkt, dan ben je geen ondernemer. Geen enkele ondernemer mats elke klant bij elke deal. Maar we hebben het wel vaker over de slechte ervaringen dan de goeie. En daar worden ze helaas te vaak en soms alleen op afgerekend.

Om een voorbeeld te geven, bij Tonika, muziekwinkel in Groningen, paar keer geweest, ook een versterker gekocht, wanneer je daar enigszins serieus aan het kijken bent, nog geeneens om te kopen ofzo krijg je standaard een kopje koffie aangeboden. Bij andere muziekwinkels die ik ken hebben ze een gratis koffie automaat, zelfbediening.

Het gaat om een stukje aandacht aan de klant, dat de verkoper waardeert dat je er bent. Ik weet, het is een klein stukje van het grote geheel maar voor mij persoonlijk vind ik het wel een belangrijk stukje.

FruscianteFan
26 augustus 2013, 22:36
Gefeliciteerd, mooi ding!

en ehh ik kom in de winkel meestal voor gitaren/pedalen/versterkers, niet voor koffie. Wel onhandig dat je met geen mogelijkheid kon pinnen.

macwilliams
26 augustus 2013, 22:58
Leuke gitaar wel. Die "service" word gewoon doorberekend hoor. Niet dat dat wat uitmaakt, brood moet gewoon op de plank.

TW-Pieter
26 augustus 2013, 23:19
Goed dat je uiteindelijk voor de 'feel' bent gegaan! Die neck ziet er overigens ook echt heerlijk uit.

schizo910
27 augustus 2013, 00:18
Om een voorbeeld te geven, bij Tonika, muziekwinkel in Groningen, paar keer geweest, ook een versterker gekocht, wanneer je daar enigszins serieus aan het kijken bent, nog geeneens om te kopen ofzo krijg je standaard een kopje koffie aangeboden. Bij andere muziekwinkels die ik ken hebben ze een gratis koffie automaat, zelfbediening.

Het gaat om een stukje aandacht aan de klant, dat de verkoper waardeert dat je er bent. Ik weet, het is een klein stukje van het grote geheel maar voor mij persoonlijk vind ik het wel een belangrijk stukje.


Tonika? Waar tattoos niet gewaardeerd worden, net als baarden en piercings... Waar verkopers smooth talkers moeten zijn en geen informatie leveranciers? Die Tonika?

Pepe
27 augustus 2013, 01:10
Misschien hebben ze weinig kaas gegeten van gitaren maar koffie zetten kunnen ze!

http://img821.imageshack.us/img821/1360/2fsb.jpg

Kees B
18 september 2013, 14:09
de service is daar ook niet al te best is mijn ervaring..ik heb daar een poosje geleden voor veel geld een nieuwe gibson LP gekocht en kan helaas niet spreken van geweldige service..ipv een bakje koffie kreeg ik een gitaar mee waarbij het roest op de snaren stond,niets goed afgesteld,een kras op de body..al met al een niet al te beste ervaring en had allemaal best wat beter gekund,zeker gezien het feit dat we hadden afgesproken dat ze tien dagen de tijd hadden om hem tip top te maken voor ik hem mee zou krijgen..en of het nou om een gibson gaat of een gitaar uit een goedkopere prijsklasse,dat maakt geen drol uit..je hoort gewoon de boel goed af te leveren en je aan de afspraken te houden..een tevreden klant komt altijd terug,deze klant absoluut niet..ik heb mijn gitaar trouwens nog wel en ben er erg mee in mijn nopjes,maar dat is dan ook het enige waarover ik te spreken ben..

maarreuh..wel een erg mooi gitaar wat je hebt gekocht!! geniet ervan!! :lp:

Harry
19 september 2013, 10:33
en je hebt die gitaar in die staat meegenomen? En om welke winkel gaat het in jouw post?

Verder vind ik dat je van een dozenschuiver als Musicstore niet te veel moet verwachten. Gitaar is misschien een paar tientjes goedkoper, maar dat geld moet ergens vandan komen....

Kees B
25 september 2013, 21:20
die kras zat er niet op toen ik deze uitzocht,de snaren zouden vervangen worden plus dat de boel afgesteld en gepoetst en wel afgeleverd zou worden..in goed vertrouwen,wat je mag verwachten,heb ik de koffer thuis pas geopend omdat ik dit moment niet in de winkel wou beleven..en idd,ik heb het gitaar gehouden omdat ik dit gitaar wou en geen enkel ander,plus dat ik zo pissed was dat het mij niet verstandig leek om nog terug te gaan naar die winkel..een stukje zelfbescherming zeg maar..
dit was bij tonika groningen.. met het gitaar gaat het trouwens prima en ben er zo blij als een kind mee..maar de ervaring van de aankoop had zoveel mooier kunnen zijn..