PDA

View Full Version : Defect Boss OD-3



Stos
24 augustus 2013, 18:08
Hoi,

Ik heb zopas een Boss OD-3 gratis gekregen, 'omdat de schakelaar kapot is'.
Het is echter iets ingewikkelder, bij het aanzetten van de stroom (de stekkerblok waarin de adaptor zit), licht het lampje op, en heeft de pedaal meestal een overdriven signaal. Soms niet, soms enkel brom...
Als hij dan enkel brom geeft, en ik duw enkele (of heel veel) keren op de footswitch, dan gebeurt er meestal volledig niks, heel soms gaat het lampje uit en heb ik bypass, én dan krijg ik het lampje heel soms terug aan, en heb ik ofwel brom ofwel terug overdrive...

Iets anders merkwaardigs: als ik een effect voor de Boss aanzet tijdens het spelen, als de Boss het even doet, (moest het uitmaken, een EHX Cathedral, en een Big Muff), dan kan dit soms ook ervoor zorgen dat de Boss weer van overdrive naar enkel brom gaat. Ook hier weer, soms, niet altijd.

Nu heb ik de bedrading nagekeken op losse draden, en ik zie niets los zitten.
Ik merk wel dat de output jack (is een stereo jack), slecht één aangesloten draadje heeft (als dat de bedoeling zou zijn, lijkt het me straf dat ze bij Boss geen goedkopere mono erin steken?)

Ok, heb inmiddels gevonden dat bijsommige Boss pedalen de output via de behuizing geaard is, dus in dat geval ligt het probleem niet daar...


De overdrive zelf klinkt best goed trouwens! Al lijkt het mij straf dat als bijvoorbeeld de aarding niet is aangesloten op de output, dat hij dan klinkt zoals hij hoort te klinken...

Ik heb niet echt veel verstand van electronica trouwens, een heel beperkte basis.

Alvast bedankt voor de hulp!

Henri H
24 augustus 2013, 23:53
Sommige BOSS-pedalen doen het enkel met een speciale BOSS-adatper (of batterij). Probeer 's een batterij....

Stos
25 augustus 2013, 12:02
Het was heel onnozel, die Boss pedaaltjes hebben zo'n plastic beschermertje tussen de behuizing en de onderkant van het PCB, dat zat er bij deze pedaal niet in, heb er nu een paar lagen stevig papier tussengestoken, en alles werkt prima :)
Een heel klein beetje spijtig toch, ik hoopte hierdoor wel iets van elektronica bij te leren, maar goed...

nico verduin
25 augustus 2013, 17:48
Begin dan bij het begin..... bouw een eigen pedaal kit of nog beter... neem een schema en bouw het zelf. Dit soort complete pedalen is vaak nog een brug te ver.

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 17:53
Flowerboostertje is leuk Om mee te beginnen en is redelijk idiotproof. Zelfs ik Kan bhem maken.

Stos
25 augustus 2013, 18:24
Jep, dat is het plan, maar dan met een muff fuzz, ipv een flower booster.
De onderdelen zijn 3 dagen geleden besteld, ik kijk ernaar uit!
En ook heb ik een SPDT schakelaar besteld om mijn echte Big Muff te modden me een tone-bypass, dat is blijkbaar zowat het simpelste van het simpelste qua modden, en het kost 13 cent + 5cm draad :D
Verder ook nog een DC aansluitbusje zetten op een oude Sanox Phaser, die enkel op batterij werkt.
Ik speel zelf nooit op batterij, maar het lijkt me logisch dat als ik gewoon die zwarte en rode draad van de batterij daar losknip, en die dan vastsoldeer met dat DC aansluitstekkertje? (heb de batterijaansluiting niet meer nodig)
Maar dat is dan weer Off-topic...

Merci voor de hulp mensen!

Buxtra
25 augustus 2013, 20:12
Fijn dattie weer werkt! Zit ook te denken aan diy reverb en fuzz pedaaltjes van byoc om een keertje te gaan proberen.