PDA

View Full Version : gitaarkeuze



ely
24 augustus 2013, 10:38
Ik ben een man van sinds kort 64 jaar. heb vroeger gitaar gespeeld (kampvuur niveau) maar geen lessen gevolgd.
Heb nu de tijd om mij hier nu echt mee bezig te gaan houden.
Krijg in de winkels verschillende adviezen tav gitaarkeuze de ene zegt staalsnaar en de ander nylon met alle mogelijke argumenten die bij de één dan wel de ander horen.
Voor mijn oren kom ik al snel uit bij wat duurdere gitaren (daar komt meer muziek uit).
Welke oude rot in dit vak kan mij hierin adviseren?
Groet Ely

duckman
24 augustus 2013, 11:11
hi Ely, leuk dat je weer wilt gitaarspelen en welkom op gitaarnet. Het maakt niet zoveel uit waar je mee start, nylon of staalsnaar. Kijk naar een aantal liedjes die je zou willen spelen en kies daar je gitaar voor. Wat duurder is is relatief en lastig te antwoorden. Bedenk rationeel wat je budget is en richt je daar op. Bijv. je wilt maximaal 500 euro uitgeven, Kijk dan voor gitaren rond de 400 euro, zodat je wat ruimte hebt. De meeste gitaren zitten tussen de 300 en 1000 euro, maar er zijn er ook voor 100 euro of 10.000 euro.
Wat merken die in het algemeen wel goede staalsnarige gitaren maken in die prijsklasse zijn Blue Ridge, Cort, Crafter en Yamaha.

Succes ermee en veel plezier! groet, Arjan

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 11:28
Sluit me bij duckman aan
Als je serieus gaat spelen, ik bedoel echt van plan bent er veel mee te doen,..weet dat het geen bevlieging is ,..en je kunt het doen, zou ik sowieso voor een iets betere gitaar gaan, ook al vanwege de speelbaarheid en de sound, het vergroot het speelplezier zo gigantisch

Of het nylon of staal zou moeten zijn hangt wel wat af van muziekkeuze
Zelf speel ik op een Guild staalsnaar die een winkelwaarde heeft van rond de 1000€ ( wisselend waar je ze koopt denk ik)
Toen ik ergens midden dertig weer les wilde nemen heb ik een tweedehandse spaanse ( nylon) gekocht maar ben omdat ik vooral ook mezelf wilde begeleiden, overgestapt naar een richwood, achteraf had ik net zo goed direct een betere kunnen kopen,..de richwood is trouwens best een leuk instappertje, heel speelbaar, geen slecht geluid en zeer betaalbaar
Maar toen ik de Guild in handen kreeg in de musiekwinkel ( blind geprobeert trouwens zonder naar merken en uiterlijk te kijken )
Was ik verkocht,..
Nog elke dag als ik hem uit de koffer pak en een accoord aansla wordt ik er blij van

Er is hier een topic waar je allerlei recencies kunt lezen, naar prijsklasse ook nog
Das wel een aanrader

In elk geval heel veel plezier!

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 11:30
Kijk hier maar eens
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118881-REVIEWS-Akoestische-gitaren

Ike57
24 augustus 2013, 11:53
Krijg in de winkels verschillende adviezen tav gitaarkeuze de ene zegt staalsnaar en de ander nylon met alle mogelijke argumenten die bij de één dan wel de ander horen.
Groet Ely

Veel winkels zullen jou een gitaar adviseren die zij in voorraad hebben (de goeden uitgezonderd). Dus staar je niet blind op de adviezen van de winkeliers.
Ik begrijp dat je al een hele tijd niet hebt gespeeld. Neem dan iemand (kennis/vriend/vriendin o.i.d.) mee die er verstand van heeft en de adviezen van de winkeliers op waarde weet te schatten.

Ed Kroket
24 augustus 2013, 12:10
Het lijkt me ook goed als je je afvraagt of je met je vingers wilt spelen of met een plectrum. Wat wil je leren?
Heel kort door de bocht gaan de meeste mensen met een nylonsnarige gitaar tokkelen met hun vingers. Staalsnarige meestal met een plectrum. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld door met lange vingernagels te spelen of vingerhaken op een staalsnarige gitaar.

Dus als je mooie tokkelmuziek wilt maken dan is nylonsnarig erg leuk. Wil je in de toekomst ook iets met een typische electrische gitaar, dan zou ik zeker gaan voor een staalsnarige gitaaar.

Voor zo'n gitaar zou ik kijken naar Ibanez. Heb je geen specifiek budget om rekening mee te houden, dan zou ik kijken op wat voor een gitaar mijn helden spelen. Geen garantie dat je ook zo gaat klinken, maar een goeie gitaar maakt het wel makkelijker en je hoeft na een week ook niet vast te stellen dat je het geluid dat je wilt hebben makkelijker op die andere gitaar kan krijgen.

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 12:32
Ik tokkel al jaren, zonder die lange nagels op mijn staalsnaar hoor :) dat hoeft geen belemmering te zijn
Ben nu met flatpicking en crosspicking bezig das dan weer wel met plectrum, maar heb hier voor alleen voor slag een plectrum gebruikt

Watik me zeker ook zou afvragen is, wil je versterkt kunnen spelen, wil je een gitaar waar al een pick up in zit,..je kunt ook laternog kiezen voor inbouw natuurlijk, of meteen mic werken
Ben zelf wel blij dat ik destijds heb gekozenvoor een gitaar met een fishman pu

Martin_
24 augustus 2013, 13:43
Welkom. Ik heb het nu nog niet gelezen, maar vaak wordt geadviseerd om ook naar tweedehands te kijken.

ely
24 augustus 2013, 14:53
zoveel reacties al! dat is leuk.
Het liefst ga ik voor de Iers/Engelse ballades Paddy Reilly, Christie Moor e.d.. Ik had daarom eigenlijk al gekozen voor staalsnaar ware het niet dat de door mij gevonden gitaardocent alleen les geeft op klassieke/nylon gitaar en mij dus weer helemaal van het pad afbracht.
Verder speelt een vriend van mij op een trekzak en het lijkt ons wel leuk om samen af en toe te spelen en dat zal dan ook we Iers/Engels zjn

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 16:02
Die muziek speel ik ook al heel wat jaartjes, ik heb juist daarom voor de staalsnaar gekozen,
Ben zelf nu oa bezig met jigs en reels te picken, ( flatpicking etc)
Als ik mezelf met zang begeleid doe ik niks met mn plectrum dan is de volume balans met mn stem mooier

Zou ik zeker voor een instrument kiezen met warmte een letten op de actie van je gitaar voor als je sneller gaat spelen etc,
Veel geluk er mee!

Martin_
24 augustus 2013, 16:22
Laat je keuze niet beperken door je gitaardocent. Ik weet niet hoe je bij hem uitkwam, maar desnoods zoek je een ander die je wel kan begeleiden met het gene dat jij wil spelen.

terrasbeest
24 augustus 2013, 17:36
+1 Wat Martin zegt .Je hebt iemand nodig die jou de basis kan aanleren, niet iemand die jou zijn muziekstijl wil opdringen.
Mogelijk vind je wel iemand hier op dit forum....

Rizz
24 augustus 2013, 17:53
+2!

Misschien is het handig dat je je budget vermeldt, kan er wat gerichter advies gegeven worden..

Ik ben onlangs gevallen voor een Eastman AC412, heerlijk voor fingerstyle, maar ook voor strumwerk. Met de goede snaren klinkt deze als een klok!

Ga vooral zelf lekker spelen in een winkel en laat je wat gitaren aanreiken rond je budget, verschillende merken, maar wellicht ook verschillende modellen en bodyvormen. Een gitaar is een zeer persoonlijk instrument en jij alleen moet de keuze maken, zeker niet een verkoper!

Dat gezegd hebbende: Fantastisch dat je het weer oppakt en welkom op dit forum!

ely
24 augustus 2013, 20:47
Nou zo rond de 1.500 moet het wel afgelopen zijn.
De docent kwam ik in een krantenartikel tegen, woont vlak bij mij in de buurt en is klassiek geschoold.
Geeft aan dat staalsnaar meer moeite zal kosten, pijnlijker voor vingers en minder muziekkeuze mogelijk maakt. Verder een heel aardige kerel. Heb niet het plan om versterkt te gaan spelen. Ik heb helemaal niets met flamingo achtige muziek. Vindt de tokkeltechniek wel heel interessant (nieuwsgierig) maar nogmaals muziek voorkeur om te spelen is toch Folk.

Rizz
24 augustus 2013, 21:18
Nou zo rond de 1.500 moet het wel afgelopen zijn.
De docent kwam ik in een krantenartikel tegen, woont vlak bij mij in de buurt en is klassiek geschoold.
Geeft aan dat staalsnaar meer moeite zal kosten, pijnlijker voor vingers en minder muziekkeuze mogelijk maakt. Verder een heel aardige kerel. Heb niet het plan om versterkt te gaan spelen. Ik heb helemaal niets met flamingo achtige muziek. Vindt de tokkeltechniek wel heel interessant (nieuwsgierig) maar nogmaals muziek voorkeur om te spelen is toch Folk.

Da's een behoorlijk budget en daar is een hele hoop voor te vinden. En is in mijn ogen hoog genoeg om hier een paar bezoeken aan verschillende winkels aan te wijden en niet over 1 nacht ijs te gaan. Bij folkmuziek denk ik gelijk aan een dreadnought, de 'westerngitaar'.. Larrivee, Taylor, Martin, Eastman zijn dan zomaar een aantal merken die dan bij me opkomen. Met name de laatste geeft veel gitaar voor het geld..

Ja, staalsnarig is wat pijnlijker voor de vingers, maar ook dat went snel genoeg met voldoende oefening. Als je in de folk wilt blijven is dat vind ik wel een must! Nee, je kan minder goed klassiek of Spaanse/zuidamerikaanse muziek maken, maar daar ligt je prioriteit ook niet..

Iemand meenemen die je kan ondersteunen hierbij is ook een goede tip!

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 21:19
Nouuuuu voor zo n bedrag kun jij een heule leuke gitaar kopen hoor :D
Verder is staalsnaar alleen pijnlijker voor je vingers voor je eelt hebt en dat heb je binnen twee weekjes stevig doorspelen
Ik snap de redenering vanuit klassiek geschoold oogpunt maar deel zn mening niet helemaal
Ik denk dat je inderdaad een overweging moet maken of de leraar wel bij jou muziekkeuze past :)
Ik speel al jaren folk op staalsnaar
Das heel gebruikelijk, het speelt op een goede gitaar echt niet moeilijk
Nylon snaren zijn zachter maar de hals is veel breder,..t is net wat je prettig wilt en wat je wilt spelen :)

Het is al gezegd geloof ik
Maar ook van mij

Neem iemand mee die wat kan spelen en kijk er op heeft en ga naar een zaak met veel keuze
( ik ben bij musik produktiv geweest ( ibbenburen duitsland) waar je in diverse ruimten kunt spelen op alle categorieen

Laat je blind gitaren aanreiken, speel een stukje..voel je gitaar,..hetgeluid
En kies voor de fijnste ongeacht of die goedkoper is ..de duurste is niet altijd de fijnste

Nem er je tijd voor, je zult de tijd er ruimschoots uit halen qua speelplezier!

ely
25 augustus 2013, 15:44
Ik wil in ieder geval niet zo'n bakbeest, moet dus wel goed hanteerbaar zijn. Moet ik dan kijken naar een F-model?. Verder is een makkelijk bespeelbare hals ook niet onbelangrijk ben tenslotte geen 18 meer. Soms lees je wel eens over op zich goede gitaren dat deze nogal kritisch zijn mbt het aanzetten van de vingers. Zo'n hele smalle hals lijkt mij niet zo prettig in de zin dat je vingers elkaar dan snel in de weg zitten (is dat zo) en verder is de balans ook belangrijk, heb een Larrivee in handen gehad die telkens ging duikelen.
Maar zo langzamerhand krijg ik toch meer zicht op argumenten en overwegingen.

gitaarvrouwtje
25 augustus 2013, 16:07
Ik ben gewoon gaan " voelen" en hoewel ik altijd wat verliefd was op de Gibson Jumbo en dan met een mooi inlay ofzo
Heb ik na die bespeeld te hebben er niet voor gekozen
Martin,..supermooi, maar werd em na spelen ook niet,..
Blind een Guild GAD f 40 in handen gekregen, en dat was t..de sound, de hals,..de actie
Hij leek voor me gemaakt
950€ echt de duurste niet die ik heb bespeeld,..maar deze gaat nevernooitniet weg :)

Ik heb een takamine gehad met een inderdaad erg smal halsje, wat een onding..goed verkocht dat wel
Maar voor mij geen meer..takamine ...take mine :)

Nogmaals echt echt echt ga gewoon lekker een dagje gitaren knuffelen in een lekkere uitgebreide winkel :)

ely
25 augustus 2013, 18:10
ga me richten op de Guild GSR F 30 rce

gitaarvrouwtje
25 augustus 2013, 18:22
Guild :) kan je geen ongelijk geven, maar keep an open mind voor verrassingen ( andere mogelijkheden)

ely
25 augustus 2013, 18:31
altijd oren en gevoel

gitaarvrouwtje
25 augustus 2013, 18:42
Ik kijk uit naar je keuze! Die ga je wel ff delen he , met foto natuurlijk :D
Have fun, geniet ervan..

Rizz
25 augustus 2013, 19:51
Ik wil in ieder geval niet zo'n bakbeest, moet dus wel goed hanteerbaar zijn. Moet ik dan kijken naar een F-model?. Verder is een makkelijk bespeelbare hals ook niet onbelangrijk ben tenslotte geen 18 meer. Soms lees je wel eens over op zich goede gitaren dat deze nogal kritisch zijn mbt het aanzetten van de vingers. Zo'n hele smalle hals lijkt mij niet zo prettig in de zin dat je vingers elkaar dan snel in de weg zitten (is dat zo) en verder is de balans ook belangrijk, heb een Larrivee in handen gehad die telkens ging duikelen.
Maar zo langzamerhand krijg ik toch meer zicht op argumenten en overwegingen.

Dan kom je uit op een O(rchestra)M(odel) of een G(rand)A(uditorium) oid.. Niet groot en lekker hanteerbaar en beide prima geschikt voor folk.. Lekker bespeelbare hals is deels ontwerp, maar vooral de afstelling! Een iets bredere hals is idd wel fijn, kijk 's naar merken met een 45 mm topkam, die voldoen meestal wel. En je zou voor dat bedrag minstens 1, maar liever twee afstelbeurten (actie en intonatie) gratis moeten krijgen. De laatste vooral als je je definitieve snarenkeuze hebt gemaakt. Dat is nl ook een overweging en als je een dikte van snaren hebt gekozen, blijf daar dan bij. Want als je de dikte verandert, verandert ook de afstelling..

ely
26 augustus 2013, 18:36
Bij zoeken op internet wordt het mij niet helemaal duidelijk of Guild nou in China wordt gemaakt.
Wel dat de F30 bijna een 45 mm topkam heeft zoals Rizz adviseerd

gitaarvrouwtje
26 augustus 2013, 19:02
Guild wordt inderdaad in China gemaakt, zoals tegenwoordig wel hel veel meer gebeurd
De afwerking is evenwel prachtig, in de gitaar staat, handcrafted in China
Dat hoeft geen nadeel te zijn:)

Ernest01
26 augustus 2013, 19:02
Volgens Wikipedia komt de F30 uit de nieuwe fabriek in New Hartford, Connecticut.
Maar is die dan nieuw te krijgen voor 1500 euro ??

gitaarvrouwtje
26 augustus 2013, 19:03
De F40 is een orchestra model trouwens,..mooi wulps gitaartje

ely
27 augustus 2013, 11:41
Begint bij 1.700,-- of net iets minder. Maar ja ik heb nu ook een Lowden F23 (Iers) in m'n handen gehad en gehoord met een brede topkam van bijna 50 geloof ik. dat was echt fantastisch dan heb je het over ruim 3.000,-- euro en dat is twee keer m'n budget. Wordt hem dus jammer genoeg niet. Verder weet ik niet welke merken ook een wat brede topkam hebben.
Kom op het net toch wel vaak tegen dat de in china/azie gebouwde gitaren toch een wat kwetsbaarder nek hebben door de gebruikte te lichte mahonie soort.

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 12:27
Ik moet zeggen dat dit bij mijn Guild niet zo is,..maar dat zegt niks over in azie gebouwde gitaren in het algemeen,..zelfs in serie geboude gitaren verschillen in kwaliteit, de klank van de 1 kan behoorlijk minder zijn dan die van de ander in dezelfde serie

Ernest01
27 augustus 2013, 13:15
Kijk anders ook eens naar de Eastman E10OM. Die heeft ook 44,45 mm bij de nut.
Kost ca €1.019,- en is het helemaal waard. En de nek ? Nou ik heb nog niets gemerkt van
wat voor mankement dan ook. (hij komt nl uit China..... maar dat zegt dus niets, althans niet bij deze
prijsklasse)

gitaarvrouwtje
27 augustus 2013, 13:24
Ook een leuk gitaar en zelfde prijsklasse als de GUild GAD 40
Daar zal t em vast in zitten inderdaad, voor dat geld mag je echt wel iets verwachten :)

ely
28 augustus 2013, 18:16
ergens in september naar den haag rock palace dan kan ik ze beluisteren de eastman, guild f30rce en de lowden als referentie.
spannend

Ernest01
28 augustus 2013, 18:57
Veel plezier en hopelijk zit er een gitaar bij die jou helemaal aanspreekt. Qua geluid dan....

ely
22 september 2013, 15:33
zo met vakantie geweest en in Luik Belgie naar de guild f30rce gekeken geluisterd gespeeld en laten spelen.
Niet mijn gitaar. Hij was vlak weinig laag weinig hoog zo zonder karakter. Wat wel heel positief was was de hals heel prettig.
Deze gitaar had in de winkel een ernstige beschadiging waar nogal luchtig over werd gedaan en waar ik dan wel een extra set snaren voor zou kunnen krijgen. op mijn vraag over afstelling e.d. keek men mij aan alsof ik van een andere planeet kwam.
Geen al te beste ervaring met zowel de gitaar als de winkel.
Heb nu weer tijd om verder te onderzoeken.

Troke
23 september 2013, 05:03
Ik ben blij dat je de gitaar opnieuw te spelen, ik zal een beetje gitaar, op de universiteit, ik heb Guitar Club bijgewoond.