PDA

View Full Version : Waarom werken m'n Boss-pedalen niet optimaal in een FX-loop?



wille525
27 juni 2003, 21:33
Ik heb onlangs een nieuwe versterker gekocht. Een Marshall JCM2000 (TSL60). Achter de versterker vind je twee uitgangen: Send en Return. Wanneer ik via de achterkant een Boss CH-1 of OC-2 effect-pedaaltje koppel dan komt de chorus en octaver er maar half door, terwijl wanneer ik hem via de input van de versterker koppel ze heel krachtig klinken. Ik heb alles al geprobeerd: de fx-control op de versterker heb ik helemaal open gezet, maar dit heeft niet het gewenste effect en ook heb ik beide standen van de Loop-level-switch (achterkant versterker) al geprobeerd, maar ook dit is niet de oplossing.
Kunnen Boss pedaaltjes, zoals de CH-1 en de OC-2 wel gebruikt worden voor de FX-loop op mijn versterker? Er zitten geen FX-level-regelaars op mijn effecten. Als ik de gebruikshandleiding van De Marshall TSL60 lees zie ik het volgende staan:

"Floor type effects stomp boxes are designed to work in between a guitar and the input of an amp and should not be used in a parrallel loop, otherwise some very weird and undesired effects could occor. For their best use, use them where they are designed to go".

Als dit verhaaltje inderdaad betekent wat ik denk, hoe moet ik mijn chorus en octaver dan aansluiten. En nog veel belangrijker: welke delay moet ik dan kopen? Ik ben in eerste instantie opzoek naar een Boss DD-3, maar kan deze dan wel werken in een FX-loop? En stel dat ik een DD-3 koop en deze voor de overdrive plaats, hoe klink dat dan? Ik kan natuurlijk wel de delay achter mijn Boss-overdrive plaatsen, maar ik wil de overdrive van mijn versterker gebruiken en dus heb ik een probleem!

Ibanez RuleZ
28 juni 2003, 00:14
heeft te maken met het soort pedaaltje (geloof ik), sommigen gaan goed in de FX, anderen moeten voor de amp, zoals een chorus, een wah (ok, discutabel) en een flanger, anderen moeten echt door de fx, zoals een delay, een reverb etc. plaats dezelfde vraag nog maar een keer in het randapperatuurforum.

Harrald

Polytheme Pam
28 juni 2003, 03:41
Wanneer ik via de achterkant een Boss CH-1 of OC-2 effect-pedaaltje koppel

even voor alle duidelijkheid: je plugt de pedaaltjes toch niet rechtstreeks in de FX-loop :???:

Nicci
28 juni 2003, 09:38
een chorus kan prima in de loop.

wille525
2 juli 2003, 20:48
Ik heb nu een delay en een chorus in de FX-loop zitten. Op zich is het geluid prima, alleen moet ik de level op m'n pedaal wel helemaal open draaien. Dus wanneer ik mijn effecten verplaatst vanuit de fx-loop naar de input van de versterker (en ik laat de instellingen onaangetast) klinken ze heeelll anders, omdat de level helemaal open staat. Mag dit wel??

Polytheme Pam
2 juli 2003, 22:02
Dus wanneer ik mijn effecten verplaatst vanuit de fx-loop naar de input van de versterker (en ik laat de instellingen onaangetast) klinken ze heeelll anders, omdat de level helemaal open staat. Mag dit wel??

hey wille,

dat is normaal, in de FX-loop klinken de effecten (vooral de delays en modulatie-effecten zoals een chorus, flanger, phaser etc ) veel dynamischer en meer "in" je totaalgeluid, dat is ook de bedoeling van een FX-loop