PDA

View Full Version : help! gitaar kapot



coolchick
23 augustus 2013, 22:36
wie kan me ff helpen? ik heb een sg (epiphone) en er was opeens een brom, dus alles losgemaakt (effecten enzo), kon alleen mn gitaar zijn, maar de aansluiting van mn jackkabel zat een beetje los dus ik draaide hem ff aan, hoor ik opeens krak, iets te strak, affijn toen deed mn hele gitaar het niet meer, ook niet toen ik hem weer wat losser deed

dus de achterkant eraf gehaald en de witte draad (pijl 2) zit los
moet die naar de schakelaar? (pijl 1) en zo ja, op het middelste pootje? (links en rechts zit er wel een draadje op gesoldeerd alleen in het midden niet)

http://i2.aijaa.com/t/00239/12592063.t.jpg (http://aijaa.com/HdtVRj)

Plant
23 augustus 2013, 22:43
moet die naar de schakelaar? (pijl 1) en zo ja, op het middelste pootje? (links en rechts zit er wel een draadje op gesoldeerd alleen in het midden niet)

Ga er maar vanuit dat ie aan het middelste pootje moet. Waarschijnlijk is de soldering door de trekkracht losgescheurd en kun je dat nog aan de soldeerresten op de schakelaar zien.

Soldeer de draad er gewoon aan en probeer de gitaar uit. Er kan niks kapot, het is allemaal 'passieve' elektronica dus je blaast niks op. Het werkt weer als vanouds of het werkt niet of anders.

macwilliams
23 augustus 2013, 22:52
Dat draadje moet in het midden.

Duhsjaak
23 augustus 2013, 23:22
Hi Cool
Solderen is errug eenvoudig.
- Als je het kunt
- als je een goede tinzuiger hebt
- als je een goede soldeerbout hebt
- als je goede zuurvrije soldeer hebt

Ontbreekt het aan een of meer van deze dingen:
Je opent de sectie Elektrische gitaren en je kijkt bij de stickies. Dat zijn de onderwerpen die boven aan de bladzij geplakt blijven.

Dan click je op 'Kaart voor kleine reparaties en afstellen'. Vervolgens ga je op zoek naar de dichtsbijzijnde GNetter bij je in de buurt. Die gasten die daarin voorkomen, doen dat op vrijwillige basis.

Gezellig met iemand bij je in de buurt kleppen over muziek is al gezellig. Met een beetje geluk kun je het de volgende keer zelf.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

coolchick
24 augustus 2013, 00:13
Hi Cool
Solderen is errug eenvoudig.
- Als je het kunt

dat blijkt want het draadje op de jack zat ook los, dus eerst die ene vastgemaakt, die zag er het makkelijkst uit, gevolg: halve gitaar vol bolletjes tin en opeens zattie vast, ik dacht: nou gaatie goed, ik kan het!
...maar mooi dat opeens die andere losschoot toen de 2e eindelijk lukte, ik heb dus nog 1 los draadje en iets van 300 verkleefde bolletjes op plekken waar ze niet horen dus morgen ga ik de zooi losbikken en probeer ik het nog eens bij daglicht
:hide: wat een ellende zeg

macwilliams
24 augustus 2013, 00:52
Zou niet zomaar gaan bikken. Straks mep je wat kapot.

Orpheo
24 augustus 2013, 01:24
Gitaarnetters in het land helpen vaak voor nop. Waar zit je in het land?

coolchick
24 augustus 2013, 17:15
in amsterdam

Orpheo
24 augustus 2013, 22:24
in amsterdam

Check je PM inbox

Duhsjaak
25 augustus 2013, 09:38
Ah....., mooi, opgelost.
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
25 augustus 2013, 13:19
Nog niet. Working on it!

coolchick
26 augustus 2013, 21:35
de soldeerbout kwam tegen mn ringvinger aan, dus er zit een brandwond, maw nu kan ik geen gitaar spelen komt dat effe goed uit... mn gitaar is toch kapot

:mad:

Majmun
26 augustus 2013, 21:39
:') ............

Duhsjaak
26 augustus 2013, 21:45
dat zijn occupational hazzards.
Een vriendingetje van me heeft dat met een strijkbout.
Ik heb dat met de oven. Op een moment, dat je even ergens anders bent met je gedachten, hoor je het sissen bij de bovenkant van je hand.

It's all in the game.
Als Orph zijn hulp aanbiedt, ben je op dat punt in goede handen. Laat het hem doen, kijk goed hoe ie het doet en de volgende keer kun je het zelf.

Echt waar? (Marc-Marie), ja, echt waar!!!
Vriendelijke groet, en sterkte met je vinger, Gus

Orpheo
26 augustus 2013, 22:54
ik heb met m'n soldeerbout een blaar onder een blaar gebarbequed. nogal kunstig vond ik dat.

coolchick
31 augustus 2013, 21:28
nou mensen, orpheo was hier, hij kwam uit zijn werk dus ik had speciaal een kilo pasta gemaakt, maar ik kon het niet aan hem slijten dus vraag me niet wat ik eet de komende 7 dagen :seriousf:
anyway, hij had binnen een mum mn gitaar gefixt, ik ben echt superblij, hij weet precies wat hij doet (en ik leef ook nog)!

Duhsjaak
1 september 2013, 06:47
Kijk, dat zijn nou de mooie kanten van een forum als dit: Een gitaar die het doet en 7 dagen pasta. Mooier wordt het niet.
Geniet er maar van.
Vriendelijke groet, Gus

pim raaijmakers
1 september 2013, 08:16
smakelijk eten!

Orpheo
2 september 2013, 15:00
Even de tech side.

De isolatie van de hot lead was doorgebrand. Van de switch loopt er een dubbele draad, mantel is aarde kern is hot, naar de jack. Isolatie van de kern was doorgesmolten. Dus vandaar dat rr niks gebeurde.