PDA

View Full Version : Veelzijdig distortionpedaal



Dries44
22 augustus 2013, 23:25
Hallo iedereen,

Na wat spullen te verkopen heb ik eindelijk budget (tot €150) om me een degelijk distortionpedaal aan te schaffen. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op dit forum en op het web en kwam tot de conclusie dat ik een pedaal moet hebben die volgende dingen kan (zover het mogelijk is natuurlijk):

- Mijn lead sound wat boosten, gewoon iets interessanter maken dan een gewone cleane sound want die klinkt nogal kaal soms vind ik, voorbeeld (in de intro vanaf de 1e seconde hoor je het goed: http://www.youtube.com/watch?v=wZpG6JrfT2I

- Tegelijk ook een vette fuzz sound, zoals de gitaar die de akkoorden speelt hier heeft (niet zoals de solo-gitaar, maar gitaar die de progressie speelt vanaf seconde 0.26): http://www.youtube.com/watch?v=0DZrLryJCnI

Ik ga volgende week naar de Keulen Musicstore, dus kan dan heel wat testen. Pedalen die ik voorlopig in gedachten had zijn: Pro Co Rat 2, MXR M173 Silicon Fuzz Classic 108, Z.Vex Fuzz Factory en EHX Big Muff.
Ik speel op een Fender Jazzmaster/Epiphone Sheraton en een Vox AC-15.

Hopelijk bestaat het pedaal dat ik zoek, alvast bedankt voor de reacties!

koentjo
23 augustus 2013, 00:26
Veel van je opties gaan clean bolst niet halen ben ik bang. Een maat van me heeft een boss bd-2, welke verrassend fuzzy wordt op hoge gain settings, daarnaast levert ie redelijke cleane boost laag, en overdrive op medium.
Zit een stuk onder je budget, maar probeer hem ook eens, ze hebben hem bijna overal.

Dries44
23 augustus 2013, 11:59
Ja die heb ik eens geprobeerd, maar was toch niet wat ik zocht. Iemand anders nog voorstellen?

onrust nv
26 augustus 2013, 11:07
Geen fuzz, wel veelzijdig


http://www.youtube.com/watch?v=Yw4wl2JBtKI

apekop
27 augustus 2013, 10:40
Ligt eraan wat je nu precies wilt. De meeste overdrives/distortions/fuzzs zijn niet echt veelzijdig. Als je overdrive wilt en fuzz kom je al snel aan twee pedalen toe, want fuzz klinkt heel anders dan een lichte overdrive. Distortion klinkt dan ook weer anders.

Ik zou zeggen sluit je gewoon een middagje op in zo'n hok bij Musicstore met een berg pedalen en kom daar niet meer uit zonder dat je iets gehoord hebt wat je bevalt.

Terminus
27 augustus 2013, 10:52
Is het niet een idee een goedkope boost en een goedkope (evt tweedehands) fuzz te kopen? Boosts zijn meestal niet zulke goede fuzzes en andersom.

ellisvertellis
27 augustus 2013, 11:54
Van de Rat wordt anders wel gezegd dat hij erg veelzijdig is, tot fuzz toe (voor de ene wel, de andere niet...)

Boost doet hij ook prima vind ik. Ik heb de Mooer Rat clone en dat ding gaat van vintage naar modern, van rond en zacht naar nijdig en agressief, van proper boost naar full high gain...

Test hem eens...

Venlonaer
27 augustus 2013, 12:39
Ik heb wel iets goeds staan. Pm maar even bij interesse.

Brum
27 augustus 2013, 12:40
ik deel die mening wat betreft de Rat. Het is wat mij betreft het meest veelzijdige distortion pedaal. En in combinatie met een Tubescreamer word je helemaal blij.

Ik kan het niet verifieren, maar de oudere, Amerikaanse versie schijnt wel beter te klinken dan de huidige Plo Co Lat, i.v.m. een andere chip. Maar ja, wat is beter...

Powderfinger
29 augustus 2013, 22:57
Mijn ervaring is ook dat een fuzz- en distortiongeluid uit aparte pedalen worden gehaald, maar ik ken de Mooer Rat niet. Houd er rekening mee dat je met een Big Muff niet aan een clean boost gaan komen (erg gainy en overheersend).

Een vriend van mij heeft de Joyo/Harley Benton Ultimate Drive van Thomann en daar kun je wel een sound a la dat nummer van Jesus & MC uithalen. Dat pedaal kost maar 30 euro en is zeker voor dat geld niet slecht, al is 'ie wel vrij heavy. Het is geloof ik een kopie van een ander pedaal (net zoals ze bijvoorbeeld een hele aardige Tubescreamer kopie hebben).