PDA

View Full Version : Spin-a-split in telecaster deluxe



nusti
22 augustus 2013, 15:12
Een tijdje geleden heb ik een jaguar classis player hh kunnen lenen voor een repetitie en ik was erg gecharmeerd van de spin-a-split optie die deze gitaar heeft voor de humbuckers.
Ik wil deze techniek nu ook inbouwen in mijn telecaster deluxe die ik onlangs heb gekocht. Het is trouwens de chris shiflett versie. Hier zitten al normaal formaat humbuckers in en niet de iets grotere wide range van de '72 deluxe.
Ik heb twee humbuckers nog in de kast liggen die ik wil gebruiken, een pearly gates en een '59. Welke in de brug og nek komt moet ik nog even kijken.

Ik wil het schakelen volgens het schema van seymour duncan dat onderaan deze post staat. In plaats van de push-pull potmeters wil ik dus twee aparte potmeters gebruiken voor de spin-a-split, zodat de gitaar optisch niet veranderd.
Voor de master volume en master tone gebruik ik cts 500k audio pots. Voor de spin-a-split wil ik lineaire pots gebruiken, ik heb nog twee 250k cts pots liggen.
Wat ik heb gelezen is dat de waarde van de post er niet zoveel toe doet, maar dat vooral belangrijk is dat ze lineair zijn.

Heeft hier iemand ervaring mee, vooral betreffende de waarde van de potmeters? En misschien zelfs een klein adviesje of mening welke humbucker ik in de nek zal plaatsen. Ik zoek een vet vol geluid in de nek en een punchy fel geluid in de brug.

http://img.tapatalk.com/d/13/08/22/tuvunyre.jpg

Ike57
22 augustus 2013, 23:38
Die spin-a-split van SD is een mooie benaming voor een variabele coil split.

Je schrijft dat je het uiterlijk van de gitaar niet wilt veranderen en daarom de push-pull wilt vervangen door aparte pots. Ik weet niet of ik je goed begrijp maar dat houdt toch in dat je twee extra pots gaat plaatsen naast je master volume en master tone? Dan verander je de gitaar toch wél optisch?

Met de push pull wordt juist voorkomen dat de gitaar optisch verandert alleen is je coil split dan niet variabel.

Zelf ben ik hier ook mee bezig voor m'n nieuwste zelfbouwproject en ik heb, ter voorkoming van teveel knoppen, gekozen voor stacked pots. Dit betekent dat ik, voor twee humbuckers, de beschikking heb over 2 volumepots, 2 tonepots en 2 variabele coil pots gecombineerd in 3 knoppen.

Voor jou zou het gebruik van stacked post kunnen betekenen dat je, gecombineerd in 1 stacked pot, een master volume en een master tone hebt en in de andere stacked pot 2 x een variabele coil split (2 x spin-a-split). Een nadeel(tje) zou kunnen zijn dat je voor je volume én tone moet kiezen tussen logaritmisch en lineair omdat een stacked pot OF logaritmisch OF lineair is.

Kijk ook maar eens in mijn thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161073-Ouray-The-Continuing-Story&p=2988949&viewfull=1#post2988949

Hopelijk kun je hier iets mee.

nusti
23 augustus 2013, 09:09
Bedankt voor je reactie. De tele deluxe heeft in tegenstelling tot een normale telecaster 4 potmeters in de slagplaat, vergelijkbaar met een les paul (foto van de gitaar onderaan deze post). Om het uiterlijk niet te veranderen wil ik dus ook 4 pots terugplaatsen.

Heb jij er al over nagedacht of ervaring opgedaan over de waardes van je pots?

Origineel heeft mijn gitaar 250k pots erin zitten voor zowel volume als tone. De humbuckers komen niet goed uit de bus met deze waarde, geen sprankel, dof geluid en daarom ga ik naar 500k wat de standaard waarde voor humbuckers is.
De vraag is eigenlijk: heeft de waarde van de potmeters die ik ga gebruiken voor de coilsplit invloed op het geluid? Bij andere gitaren heb ik ook coilsplit ingebouwd, maar dat is altijd met een schakelaar of met een pushpull pot gedaan, dus aan/uit en bij mijn weten koop je schakelaars niet op waarde maar op schakeling.

Kan iemand wat theoretische kennis overheen gooien?

En ike: prachtige gitaar heb je gebouwd, geweldig!

http://img.tapatalk.com/d/13/08/23/7edase7e.jpg

Ike57
23 augustus 2013, 09:36
Bedankt voor je reactie. De tele deluxe heeft in tegenstelling tot een normale telecaster 4 potmeters in de slagplaat, vergelijkbaar met een les paul (foto van de gitaar onderaan deze post). Om het uiterlijk niet te veranderen wil ik dus ook 4 pots terugplaatsen.


Dat wist ik even niet. Dan kun je inderdaad 2 pots gebruiken om te splitten zonder zichtbare wijziging van de looks.


Heb jij er al over nagedacht of ervaring opgedaan over de waardes van je pots?

Origineel heeft mijn gitaar 250k pots erin zitten voor zowel volume als tone. De humbuckers komen niet goed uit de bus met deze waarde, geen sprankel, dof geluid en daarom ga ik naar 500k wat de standaard waarde voor humbuckers is.
De vraag is eigenlijk: heeft de waarde van de potmeters die ik ga gebruiken voor de coilsplit invloed op het geluid? Bij andere gitaren heb ik ook coilsplit ingebouwd, maar dat is altijd met een schakelaar of met een pushpull pot gedaan, dus aan/uit en bij mijn weten koop je schakelaars niet op waarde maar op schakeling.


Nog geen ervaring mee opgedaan omdat de gitaar nog niet klaar is. Wél over nagedacht maar dat zegt niet zoveel want uit mijn thread kun je wel opmaken dat ik een leek ben op electronica gebied.

Ik heb 500k pots gekocht. Logaritmisch voor het volume en lineair voor tone en coil split. Volgens mij heeft de (waarde van de) pot voor de coil split geen invloed op het geluid. Ik bekijk het als een variabele schakelaar die eigenlijk hetzelfde doet als een gewone schakelaar: Het signaal naar aarde leiden. Ik zie niet in waarom dat invloed zou moeten hebben op het geluid. Maar ik ruil mijn mening graag voor een betere want, zoals gezegd, ik ben een electro-noob.

snaarplukker
23 augustus 2013, 23:36
Het lijkt mij dat je dan deze schema (http://www.flickr.com/photos/52222502@N00/433825690/) nodig hebt.

nusti
24 augustus 2013, 09:08
Bedankt voor het schema. Ik mis in de tekening wel de aarde die nog op de de split-pots moet komen. Maar het is wel degelijk bruikbaar.

Ik ga het eerst maar eens proberen met de 250k pots die ik heb liggen. Mocht het niet bevallen da. Ga ik naar de 500k en kijken of er een klank verschil is.

nusti
10 september 2013, 10:12
Even update.
Ik heb me eerst verdiept in de mogelijkheden van spin a split (sas) en kwam tijdens de zoektocht de no-load pot mod tegen. Schijnbaar kan het zijn dat als je een normale pot gebruikt dat je geen volledige split kan doen. Met de no load pot wel. Ik heb een 250k pot gemod. En gebruikt voor de sas.
De nek pickup vervangen voor een pearly gates 4 conductor.
De setup is nu als volgt: 1 master volume en 1 master tone. 1 pot voor de sas en 1 pot is niet aangesloten.
Gisteren getest op een pignose, het werkt!
Vanavond op volle kracht testen tijdens repetitie.