PDA

View Full Version : Buizen lay-out Fender the Twin! (red knob)



Jorisg
22 augustus 2013, 13:57
Hoi Forummers,

Ik heb recentelijk een Fender the Twin gekocht, en ondanks dat het geluid echt idioot hard is, ben ik volledig onder de indruk van deze versterker. Ik wil dan ook wat klein onderhoud verrichten en wat nieuwe buizen plaatsen. Ik begrijp dat met name de buizen in V1 en V2 van groot belang zijn maar dat ook de buis van de reverb input erg belangrijk zijn en dat je hier maar beter een kwalitatief hoogwaardige buis in kan stoppen.

Nu heb ik een mooi buizenschema in de kast geplakt zitten, maar nergens staat aangegeven of dit buis v1, v2, v3, etc is. Zou iemand me kunnen helpen om de positie namen te lokaliseren?

http://i1094.photobucket.com/albums/i451/joogie/schemaFenderTheTwin_zpse5b50b41.png

Top en dank

cluseau
22 augustus 2013, 14:51
Waarom wil je andere buizen proberen als je zo weg bent van het geluid? Never change a winning team. Buizen zijn op logische volgorde geplaatst en V1 zit op de grootste afstand van de eindbuizen. Het meeste effect op je geluid hebben idd V1 en V2, de rest heeft eigenlijk niet zoveel effect muv een paar goede eindbuizen. Het verhaal van een goede kwaliteit reverbdriver snap ik al helemaal niet. De veerunit heeft een iets grotere bandbreedte dan een telefoon en daar heeft het ook geen zin om een hifi koptelefoon op aan te sluiten. Zeker op internet gelezen ;). Wil je toch proberen dan is de 12AT7 de reverbdriver.

Jorisg
22 augustus 2013, 15:50
Hi Cluseau! Dank voor je reactie. Ik heb het wellicht niet helemaal goed gezegd. Geluid is erg mooi als ik het vergelijk met mijn Kustom Studio 4 Valve, echter er is een luide his, en een brom en de buizen zijn meer dan 10 jaar oud, en er is ook nog eens veel opgespeeld behalve de laatste 3 jaar. Kortom ik wil graag nieuwe buizen plaatsen in de hoop dat de ruis en de brom dan weg zijn. Dus wil ik graag weten wat V1 en V2 zijn en wat de inverterbuis (12AT7) en de Reverb in buis is (12AT7) zodat ik in iedergeval in V1 en V2 en de Reverb in een kwalitatief mooie buis kan plaatsen!

Gearjunkie
22 augustus 2013, 15:55
Mocht je ook je eindbuizen willen vervangen (meestal veel eerder nodig dan voorversterkerbuizen) denk er dan aan dt je ze gematched koopt en je bias correct instelt.

cluseau
22 augustus 2013, 16:04
Hi Cluseau! Dank voor je reactie. Ik heb het wellicht niet helemaal goed gezegd. Geluid is erg mooi als ik het vergelijk met mijn Kustom Studio 4 Valve, echter er is een luide his, en een brom en de buizen zijn meer dan 10 jaar oud, en er is ook nog eens veel opgespeeld behalve de laatste 3 jaar. Kortom ik wil graag nieuwe buizen plaatsen in de hoop dat de ruis en de brom dan weg zijn. Dus wil ik graag weten wat V1 en V2 zijn en wat de inverterbuis (12AT7) en de Reverb in buis is (12AT7) zodat ik in iedergeval in V1 en V2 en de Reverb in een kwalitatief mooie buis kan plaatsen!

Ik snap nu je bedoeling maar een probleem hoeft niet per definitie aan een buis te liggen al is de kans best redelijk aanwezig. Een his duid eigenlijk eerder op instabiliteit en zou ook wel eens uitgedroogde voedingselko's kunnen betekenen. Je kan de 12AX7 verwisselen voor een nieuwe maar doe dan één tegelijk. Heeft je wissel geen effect zet de originele buis dan terug en probeer de volgende buis. De eindbuizen kun je testen door eerst de twee buitenste te trekken. Heeft dat geen effect zet je ze terug en verwijder het binnenste paar. De inverter is de 12AX7 welke naast de 6L6 zit en V1 V2 staan aan het begin van dat rijtje. Lastig als daar geen duidelijke nummers bij staan, ik heb dat helaas ook niet (maar ook niet nodig) anders had ik je dat direct gegeven. Misschien kan iemand daar nog opheldering over geven.

Edit:

excuus maar ik moet mezelf toch even corrigeren, op de foto's die ik heb zie ik dat de buizen redelijk door elkaar zitten en zou de 12AT7 op een andere plaats zitten dan op jouw kaart. Ik weet dus niet aan de hand van de afbeeldingen met zekerheid te zeggen wat wat is. Wacht even op iemand die een duidelijke layout heeft.

tommus42
22 augustus 2013, 16:19
V1 bevindt zich het verst van de eindbuizen:). Lijkt mij ook, maar ik weet het niet zeker:ok:.

Little Jay
22 augustus 2013, 19:19
http://music-electronics-forum.com/attachments/3935d1230376048-the_twin_internals.jpg

Deze foto bekijkend zeg ik: V1 en V2 zijn de twee 12ax7s rechtsbovenin
(en da's niet wat ik gedacht had aan de hand van jouw layout...)

cluseau
22 augustus 2013, 19:26
Deze foto bekijkend zeg ik: V1 en V2 zijn de twee 12ax7s rechtsbovenin
(en da's niet wat ik gedacht had aan de hand van jouw layout...)

Psies, maar ook de fasedraaier lijkt de middelste van de drie naast de 6L6 en dat klopt ook niet met de layout.

cluseau
23 augustus 2013, 07:20
We hebben het toch over deze he?


Een in smetteloze staat verkerende twin, jammer dat er een frietbek logo opgespijkert is. :(

http://www.amps-unlimited.nl/images/thetwin/6553.jpg

Jorisg
23 augustus 2013, 09:39
Yep dat is'm wat een mooie bak!

Jorisg
23 augustus 2013, 10:05
Ok dus ik kan denk ik al wat gaan invullen:

http://i1094.photobucket.com/albums/i451/joogie/the_twin_internals_zps4e50f00a.jpg

Waarbij V1 = half preamp, and half tone stack recovery for the parallel channel inputs
Waarbij V2 = additional preamp stages for switching channel inputs
Waarbij V5, V6, V10 & V11 = Power Output

Ik denk zelf dat de buis links boven de V8 is (12AT7 Reverb Driver) maar dat is niet gebaseerd op enige elektrotechnische kennis, lijkt gewoon logisch, en ook dat V3 (half preamp stage/preamp out and level select driver, and half level select recovery preamp stage (both channels)) hier dan rechts van zit......

Heb gisteren trouwens de Bias gecheckt en deze moet 0.40 mv zijn maar ik krijg hem niet hoger dan 0.20 mv, lijkt me toch eerst maar eens handig om nieuwe 6L6's er in te stoppen. Er zitten er nu overigens maar 2 in, alleen de buitenste.

Veel dank weer voor de hulp met het identificeren!

cluseau
23 augustus 2013, 10:52
Ok dus ik kan denk ik al wat gaan invullen:
Waarbij V1 = half preamp, and half tone stack recovery for the parallel channel inputs
Waarbij V2 = additional preamp stages for switching channel inputs
Waarbij V5, V6, V10 & V11 = Power Output
Zonder gedegen onderzoek blijft het gissen. Volgens jouw layout is de 12AT7 naast de 6L6 de fasedraaier. Ik heb detailfoto's van het chassis en daarop is heel duidelijk te zijn dat de componenten die volgens schema in de fasedraaier zitten naar de middelste buis leiden.





Heb gisteren trouwens de Bias gecheckt en deze moet 0.40 mv zijn maar ik krijg hem niet hoger dan 0.20 mv, lijkt me toch eerst maar eens handig om nieuwe 6L6's er in te stoppen. Er zitten er nu overigens maar 2 in, alleen de buitenste.

40mV is voor vier buizen, trek je er twee uit dan zal de bias halveren tenzij je echt per buis meet.

arjanb01
23 augustus 2013, 11:25
Mooie bak idd, alleen idioot zwaar. Goeie wielen is geen overbodige luxe, volgens mij weegt dat ding ruim 50 kg !
Maar het geluid is top. Op onze muziekschool hadden we er vroeger ook 1 staan, wat ik me ervan herinner is dat het scheurkanaal ook erg goed was ! Zeker voor fender begrippen.

Jorisg
23 augustus 2013, 13:22
Heren technichi....Helpt dit? :

http://i1094.photobucket.com/albums/i451/joogie/the_twinschema_zps9199f918.jpg

Het enige wat ik eigenlijk echt wil weten is: wat is de eerste voorvesterker buis voor beide inputs (geschakelde en parallel) ik denk dat het de buizen zijn waarvan ik aan gegeven heb dat het V1 en V2 zijn. Ik denk dat deze benaming niet goed is en dat het IPV V1 en V2 respectievelijk V7 en V1 moet zijn (als ik het schema goed lees). En wat is de eerste buis van de Reverb? Dit moet een 12AT7 zijn. Weer veel dank!

Hij is inderdaad idioot zwaar. Brak bijna mijn rug, ben blij dat ie op de begane grond kan blijven.... :-)

cluseau
23 augustus 2013, 19:45
In het schema kun je exact zien welke buis waarvoor gebruikt wordt mits dat is aangegeven maar dat geldt ook voor de tube layout. Als in het schema een verkeerd nummer wordt gedrukt ben je al weg. De enige manier is vanaf de buisvoet de touwtjes volgen naar de genummerde componenten en dat is wat ik deed met de fasedraaier. Op de gedetaileerde foto die ik van een binnenwerk heb is duidelijk te zien dat jouw tubelayout niet overeen komt met de werkelijkheid. Wie geeft me de garantie dat het schema wel juist is genummert? Wat ik wil zeggen is dat de enige definitieve manier is om het ding op zijn kop te leggen en het circuit te volgen. Pak dus het schema erbij en zoek op je chassis waar de inputjack naartoe gaat, dat is dan V1. Een andere mogelijkheid is om alle regelaars even max te draaien en op de buisjes te tikken. Ik weet zeker dat je zo V1 kan vinden want dat is de buis die de meeste herrie maakt, zeker als hij al wat ouder is. Succes

Jorisg
23 augustus 2013, 20:45
Ik begrijp wat je zegt, maar ik vind het lastig te begrijpen dat Fender een schema in de kast plakt en een elektrisch schema maakt als fabrikant, waar verkeerde nummers gedrukt worden..... Ah wel, maakt allemaal niets uit! Ik gooi gewoon overal v1 geschikte buizen in en dan komt het vast allemaal wel goed :-)

cluseau
23 augustus 2013, 21:13
Als je een detailfoto van het gebied rond de 12at7 maakt wil ik best voor je kijken. Mogelijk is er nog een ander type in omloop.

Dirk_Hendrik
24 augustus 2013, 09:11
Misschien een idee om er over na te denken dat "V1, V2 etc" misschien in de loop der jaren een beetje een terminologie is geworden maar geenszins een "standaard" die je op elke versterker kan toepassen.

Jorisg
24 augustus 2013, 09:25
Ben ik het volledig mee eens, de benaming maakt me niet zoveel uit ik wil gewoon graag weten wat de eerste versterkings (voor) buizen zijn omdat aangeraden wordt hier een kwalitatief goede buis te gebruiken. Ik denk dat het gaat om de eerste twee
Buizen rechtsboven, maar het zou ook de eerste en de derde kunnen zijn. Ook wil ik graag weten wat de eerste reverb in buis is.