PDA

View Full Version : Welke gitaar heeft een 14" radius toets?



jutter
21 augustus 2013, 22:23
Ben op zoek naar een gitaar met een 14" toets. Geen compound, eventueel van 12" naar 14" als dat al bestaat. Merk is onbelangrijk zolang het maar wel een kwaliteits gitaar is. Prijs rond de 800-1200.

barno
21 augustus 2013, 23:23
Volgens mij zijn er heel veel merken met snelle gitaren voor het shredvolk met 14"radius: Ibanez, Schechter, enz..

YannickH
21 augustus 2013, 23:25
of je laat er 1 maken bij warmoth die helemaal naar je zin is...

arjanb01
22 augustus 2013, 09:47
Een Musicman luke heeft een compound radius toets met die maten. Ook haarstrats hebben zo'n compound toets. Mail ff alle MP adverteerders die een haarstrat aanbieden en je weet het.

jutter
22 augustus 2013, 09:50
Een Musicman luke heeft een compound radius toets met die maten. Ook haarstrats hebben zo'n compound toets. Mail ff alle MP adverteerders die een haarstrat aanbieden en je weet het.

Arjan, ik zoek dus geen compound!

arjanb01
22 augustus 2013, 09:59
O oke, in dat geval kom je uit op custombuilt iets laten maken. Tipje en betaalbaar:
Otentic guitars: http://www.otenticguitars.com/

En zit ook nog bij jou in de buurt -:)

WaywardChild
22 augustus 2013, 21:49
De G&L Superhawk™ Jerry Cantrell heeft ook een 14" radius maar denk wel dat die wat boven je opgegeven prijs ligt
http://www.glguitars.com/instruments/USA/guitars/superhawk/index.asp

Thiez
22 augustus 2013, 22:27
Eerste wat mij te binnen schiet is Carvin. Heb een keer op een carvin necktrough gespeeld met 14"radius. Heerlijk gitaartje was dat!

Epiphone prophecy serie is ook 14" maar niet echt je van het als je een kwaliteitgitaartje zoekt ;)

Johannes
23 augustus 2013, 00:14
Arjan, ik zoek dus geen compound!


...Geen compound, eventueel van 12" naar 14" als dat al bestaat.

Van 12 naar 14 lijkt me een compound radius, of zie ik dat verkeerd?

vulvasonic
23 augustus 2013, 00:58
Wat te denken van een toets zonder radius? Geen idee of ze bestaan (elektrisch), maar dat moet toch te vinden zijn. Lijkt me zelf helemaal niet zo verkeerd, zo'n vlakke toets. Een Spaanse gitaar heeft toch ook geen radius? En dat speelt mijns inziens geenszins verkeerd. Maar ja, nooit kunnen testen natuurlijk. :eek:

Orpheo
23 augustus 2013, 08:49
Van 12 naar 14 lijkt me een compound radius, of zie ik dat verkeerd?
correct...

@vulvasonic: ja het bestaat en vaak zijn het fretloze gitaren. ik vind het beroerd spelen. benden gaat voor geen meter (op zo'n platte toets bedoel ik).

Bijl
23 augustus 2013, 09:15
Volgens mij zijn er heel veel merken met snelle gitaren voor het shredvolk met 14"radius: Ibanez, Schechter, enz..

Nee, ESP en Schecter zitten meestal rond de 12 inch!

Bij ESP kunnen er compounds tussen zitten van 12 naar 14, maar het is nergens te vinden welke dat zijn. Ook zijn er enkele (meestal signature) gitaren van ESP die een 15,6 radius hebben.

Ibanez is heel extreem plat met 16 tot 18 inch, Carvin en Jackson hebben volgens mij Compounds van 14 naar 16. Het wide-thin profiel van PRS is 14 inch meen ik ergens gelezen te hebben.

Blackat is misschien ook interessant, die hebben compounds van 12 naar 16.

http://www.blackat-guitars.com/pricelist/BlacKat_pricelist.pdf

arjanb01
23 augustus 2013, 10:15
Wat te denken van een toets zonder radius? Geen idee of ze bestaan (elektrisch), maar dat moet toch te vinden zijn. Lijkt me zelf helemaal niet zo verkeerd, zo'n vlakke toets. Een Spaanse gitaar heeft toch ook geen radius? En dat speelt mijns inziens geenszins verkeerd. Maar ja, nooit kunnen testen natuurlijk. :eek:

Ik heb 10 jaar klassieke gitaarles gehad en geloof me zo'n platte radius wil je niet bij een elektrische gitaar, tenzij je niet wil benden en alleen maar vliegensvlug wil schredden natuurlijk. Maar dan volstaat een maximum radius van 12 ook wel. Daarboven zou ik niet kiezen voor zo'n grote radius, benden lukt echt niet. Akkoorden grijpen en gecompliceerde jazz akkoorden grijpen is natuurlijk wel zalig bij zo'n grote radius. Dus misschien is een Jazz bak van Eastman iets voor je Alex ?

D3nnis
23 augustus 2013, 12:16
Waarom lukt benden niet bij een hele grote (of oneindige - dus plat vlak) radius?
Ik weet dat het op een klassieke gitaar niet meevalt, maar heb altijd de rek van de nylon snaren de schuld gegeven, maar blijkbaar is er iets anders aan de hand?

FruscianteFan
23 augustus 2013, 12:33
Waarom lukt benden niet bij een hele grote (of oneindige - dus plat vlak) radius?
Ik weet dat het op een klassieke gitaar niet meevalt, maar heb altijd de rek van de nylon snaren de schuld gegeven, maar blijkbaar is er iets anders aan de hand?
Het voelt heel onnatuurlijk aan omdat je 'te diep' moet drukken ofzo.

Wat ik mij dan weer afvraag: ben je nou daadwerkelijk op zoek naar een gitaar met als enige eis de bolling van de toets?

jutter
23 augustus 2013, 12:50
Het voelt heel onnatuurlijk aan omdat je 'te diep' moet drukken ofzo.

Wat ik mij dan weer afvraag: ben je nou daadwerkelijk op zoek naar een gitaar met als enige eis de bolling van de toets?

Nou dat is natuurlijk niet mijn enige eis. Dat zou niet best zijn! Ik heb nu een Fender CP60 met een 12" toets. Ik vind de 12" hemels in vergelijking met een 9,5. Een 7,25 is voor mij helemaal taboe. Maar omdat ik de 12" al een zaligheid vind vroeg ik mij af of er ook gitaren zijn met een 14". Misschien vind ik dat nog lekkerder spelen!

Lenweë Míriel
23 augustus 2013, 12:50
Carvin zou als het goed is inderdaad een dergelijke radius moeten hebben en zijn erg lekkere gitaartjes. Valt ook zeker binnen je budget 2de hands alleen wel lastig te vinden.

Als je een keer in de omgeving Leiden bent zou je die van mij best een keer aan de tand kunnen voelen.

jutter
23 augustus 2013, 12:57
Ik heb 10 jaar klassieke gitaarles gehad en geloof me zo'n platte radius wil je niet bij een elektrische gitaar, tenzij je niet wil benden en alleen maar vliegensvlug wil schredden natuurlijk. Maar dan volstaat een maximum radius van 12 ook wel. Daarboven zou ik niet kiezen voor zo'n grote radius, benden lukt echt niet. Akkoorden grijpen en gecompliceerde jazz akkoorden grijpen is natuurlijk wel zalig bij zo'n grote radius. Dus misschien is een Jazz bak van Eastman iets voor je Alex ?

Misschien wel Arjan. Ik heb er al een in handen gehad maar was er nou niet bepaald weg van. Te dikke kast waarschijnlijk voor mij. Waarom ik een hogere radius wil dan een 12" zie daarvoor even post#16. Misschien heb je gelijk en is 14" niks voor mij. Maar misschien is het ook wel het meest ideale....

jutter
23 augustus 2013, 12:59
Carvin zou als het goed is inderdaad een dergelijke radius moeten hebben en zijn erg lekkere gitaartjes. Valt ook zeker binnen je budget 2de hands alleen wel lastig te vinden.

Als je een keer in de omgeving Leiden bent zou je die van mij best een keer aan de tand kunnen voelen.

Thanks! Welke Carvin heb je? Ik vind Carvin ontzettende mooie gitaren ertussen hebben!

Lenweë Míriel
23 augustus 2013, 13:26
Een DC400......

Kim Wilson
23 augustus 2013, 14:54
Zou het verschil tussen 12 en 14" nou echt zoveel schelen qua feel? Als in, is het 1000 euro waard?

jutter
23 augustus 2013, 15:28
Zou het verschil tussen 12 en 14" nou echt zoveel schelen qua feel? Als in, is het 1000 euro waard?

Verschil tussen 12"? Als er al een heel duidelijk verschil zit tussen 9,5" en 12", dan zal 14" weer meer schelen. Wat bedoel je met: Als in, is het 1000 euro waard?

arjanb01
23 augustus 2013, 17:05
Carvins zouden een optie kunnen zijn inderdaad. Maar als je happy bent met 12 " waarom hoger zoeken? En 800 tot 1000 eu investeren om te kijken of een nog hogere radius iets voor je is moet je natuurlijk zelf weten. Wat dat betreft eens bij die gozer van die carvin testen en je weet of het wat voor je is. Wat dat betreft ben ik heel conservatief dus don't shoot me😉
Voor mij werken 9,5 en 12" inch maten en hoef verder niets meer...
Nadeel van carvins is dat ze bij doorverkoop niets opbrengen en moeilijk door te verkopen zijn. Ook is er in Nederland niet echt een serieus dealerschap in carvin. Of je moet naar meijbergen in Almelo willen, maar dat raad ik je echt af, een rare zaak om het netjes te zeggen!

BorisA
25 augustus 2013, 04:32
Kijk ook eens bij Godin. Uitstekende gitaren voor weinig geld (zeker tweedehands).
Zelf heb ik (ondertussen bijna 20 jaar) een godin LG. 16" radius. Het is altijd even wennen als je switcht tussen gitaren, maar zeker niet slecht.
Ik veronderstel dat je in de andere modellen andere radii zal vinden. Mogelijk zit er iets tussen voor jou.

Benden gaat trouwens perfect op een 16". Het is echt nog wel een verschil met een platte toets.