PDA

View Full Version : Minor Swing



USofguitar
21 augustus 2013, 15:41
Ik ben er weer! Had wat tijd nodig voor mijn vertrek naar het buitenland.
In ieder geval heb ik de laatste tijden veel gipsy jazz gespeeld. Misschien iets te veel... Maar het heeft mijn spel positief beinvloed neem ik aan. ;) You decide...


http://www.youtube.com/watch?v=KuvVukfoftc

barno
21 augustus 2013, 15:55
fantastisch!!

nu nog leren doen alsof het to-taal geen moeite kost... daar zijn die gypsies altijd sterk in :)

Cageman
21 augustus 2013, 17:14
Gypsy jazz vind ik altijd leuk door de spanning die erin zit. Die hoor ik bij dit stuk ook, dus goed gedaan! Strak, snel en swingend, zoals ik het never zou kunnen.

Loeters,

Stochelo


Edit: Merijn

Jedeel
21 augustus 2013, 19:21
Inderdaad lekkerrrrr ssssswingend!!!!!!

Je hebt ook de begeleiding zelf ingespeeld?

pasqual
21 augustus 2013, 23:41
Prachtig! Goeie techniek, zowel linker als rechterhand.

Duhsjaak
22 augustus 2013, 05:13
Hi U
Als je het ziet als stijloefening: Top.
Als je het ziet als muziek, heb ik een opmerking die heel dicht tegen die van Barno aanligt: Stilte is ook muziek. Het geheel is danig dicht geplamuurd met technische genialiteit, terwijl de echte genialiteit juist zit in de beheersing en de haast achteloze presentatie/deliverance.

Uit oogpunt van techniek kom je maar weinig van dit niveau tegen.
Ook Harry (pa - Hot Club speler) is onder de indruk van de techniek.

Voorstel voor volgende keer: Meer zelf ook genieten; minder verbeten dus.
Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
22 augustus 2013, 08:39
Erg goed dit! Mooi gedaan!

USofguitar
22 augustus 2013, 13:49
Hi U
Als je het ziet als stijloefening: Top.
Als je het ziet als muziek, heb ik een opmerking die heel dicht tegen die van Barno aanligt: Stilte is ook muziek. Het geheel is danig dicht geplamuurd met technische genialiteit, terwijl de echte genialiteit juist zit in de beheersing en de haast achteloze presentatie/deliverance.

Uit oogpunt van techniek kom je maar weinig van dit niveau tegen.
Ook Harry (pa - Hot Club speler) is onder de indruk van de techniek.

Voorstel voor volgende keer: Meer zelf ook genieten; minder verbeten dus.
Vriendelijke groet, Gus

Ik moet inderdaad nog veel leren, Gus. Het is wel moelijk om op zo'n tempo swing en timing te houden terwijl jij improviseert. Daarom ben ik ook gespannen. Met tijd en door veel meer oefenen wordt ik beter. Haha Ik snap trouwens nog niet hoe jazz muzikanten een hele concert vol improvisatie kunnen overleven. Haha Maar tjsa... Ik ben met gipsy jazz 6 maanden geleden begonnen en moet als gezegd nog zo veel van leren... ;)

Voor de rest, zie jij dus waarschijnlijk eerst de technische kant van wat ik speelde want het gewoon een youtube video is. Maar luister wel naar de groove en naar de noten. Ik ging gewoon naar een emotie en benadering: swing en energie. Omdat ik zo ben. Ik speel gewoon mezelf. Als je zo naar mijn non verbale communicatie dus ook kijkt, zie je wel wat mijn stemming is en dus ook een onderdeel van mijn persoonlijkheid ook. Jij moet ook een gipsy duet met een bas hierachter horen en zien, de rook en het geluid van glas.
Natuurlijk is er wel een beetje show-off. Hey, het is youtube video!!! Anders zou niemand het kijken, er zijn zo veel betere gitaristen dan ik...

Verder kan ik altijd minder spelen. Maar ik wil graag mijn limiet ook verdrijven en leren.

Als je tegen mij spelen zou zitten, zou jij het geheel ervaren: geluid, geur van houd, energie... Zo veel kleine dingen die een heel ervaring vormen.
Één van mijn volgende videos neem ik een blues op voor jou! :)

Mvg, Ulrich

USofguitar
22 augustus 2013, 13:51
Prachtig! Goeie techniek, zowel linker als rechterhand.

I wish... Haha. Maar ik ben nog zo ver van de "hammer picking hand" van de echte gipsy gitaristen. Ik blijf helaas een rock gitarist... :)

LordOfLager
22 augustus 2013, 18:55
Knap gespeeld.. Tis een style apart - en eentje die ik wel waardeer - maar zeker goed gedaan.. Zou willen dat ik zo zou kunnen spelen.. :D

Heffie
22 augustus 2013, 19:48
Errug sterk! Van Django wordt ik altijd een beetje nerveus(te veel noten;)) maar hier heb ik met plezier naar geluisterd. En ook ik ben jaloers op je techniek. Met twee minuten ook een perfecte lengte en dat is ook een kwaliteit. Je kan op zo'n nummer 10 minuten los gaan als gitarist maar dan zou ik het eind niet halen. Klasse:ok:

...een gitarist die na twee minuten stopt met soleren. 't Moet toch niet gekker worden...

Duhsjaak
24 augustus 2013, 08:21
Er zijn hier twee personen, waar jij er één van ben, waarbij het mij maar niet lukt om in één keer de juiste toon bij te vinden.
Ik moet er nog eens op dokteren hoe ik dat beter ga aanpakken.

Ik bedoel er simpel het volgende mee:
Je hebt een fabelachtige techniek. En je hebt je de vormtaal geweldig mooi eigen gemaakt. Zeker als je je beseft dat je nog niet je hele leven ondergedompeld zult zijn in Hot Club en aanverwant.

Een drummer die alleen maar roffelt schiet zijn doel voorbij omdat niet het verhaal, maar de techniek op de voorgrond treedt. Als ie iets minder roffelt, geniet ie zelf ook meer maar bovendien komt het de muziek ten goede.

Frank Zappa is voor mij qua compositie, en inzicht in hoe zijn instrument in de muziek in te zetten, nog steeds ongeveer de top. Technisch onnavolgbaar. Voor mij brengt dat niet automatisch muziek mee waarvan ik echt kan genieten.

Als je het tempo iets terug neemt (letterlijk dus het aantal beats) en je durft hier en daar stiltes te laten vallen (kan het erg spannend maken) of iets eenvoudigs te doen zul je zien hoe je gypsy jazz in één klap klassen beter wordt. Dus niet door extra hard te werken, maar door het iets rustiger aan te doen.

Al dat goddelijke improviseren is gewoon een mythe. Geloof dat maar rustig. Die gasten hebben per nummer een aantal vrij simpele motiefjes. Ze spelen van motiefje naar motiefje. En bij een nieuw motiefje aangekomen, wordt dat eens rustig van allerlei kanten besnuffeld en omspeeld.

Gasten als Clapton zijn zwaar aan de dope en de drank geweest doordat zij leefden in de waan dat ze iedere avond weer goddelijk creatief en solistisch in de weer moesten zijn.

Talent en techniek heb je in overvloed. Nu weer het genieten terugpakken. Weer meer op klank dan op aantallen noten gaan concentreren. Dan ga je vanzelf meer ontspannen spelen. En dan neemt Stochelo 2 keer zijn pet af voor jou. En ik drie keer.

There, I've said it. Het was echt mijn bedoeling je een compliment te geven. En nu opnieuw.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 09:01
Eigenlijk...snap ik Gus in beide posts helemaal. Een mooier compliment kun je eigenlijk niet krijgen
Dit soort commentaar kun je alleen krijgen als je goed op weg bent
Het zou aan mijn spel bijvoorbeeld echt niet besteed zijn,lltechnisch gezien :p

Ik heb bewondering voor wat je hier neer zet..ik moet zeggen dat ik totaal niet van de gypsy stijl houd haha..maar ik onderken de moeilijkheids graad en de techniek , vaardigheid etc die hier nodig is!

Ik kan t niet das zeker,..

Moet er aan toe voegen dat ik me de vellen van de vingers oefen , ook technisch,..om die techniek eigen te maken zodat het daarna zo " eigen" is dat ik er mee kan gaan " spelen"
Dat oefenen is gevoelloos spel,..ik voel wel van alles, ergenis dat tniet lukt, frustratie, soms triomf en trots
Maar t spel drukt nog nauwelijks emotie uit haha

Als ik dit beheers echt beheers,..kan ik de rust in mn spel vinden, de stilte weer ervaren..
Weglaten ..
Ik wet niet of ik zo ver zal komen,..maar ik denk jij wel

Top!

Duhsjaak
24 augustus 2013, 09:28
Eigenlijk.. .................................
Ik wet niet of ik zo ver zal komen,............................................ ...

Top!

Eigenlijk wil ik wetten van wel. Dat jij zover komt. Ik hoor je hartje zingen.
Vriendelijke groet, Gus

Getver, en welke smiley moet hier nou zonder dat iedereen gelijk in de gaten heeft dat ik gewoon een senior ben die modern wil doen? Krijg je ook nog het bordje: /Size. Dus hebben ze toch gelijk, size matters.

olaf 77
24 augustus 2013, 10:05
Ik vind het knap gespeeld. Het thema wordt mooi neergezet en de improvisatie getuigt van inspiratie en muzikaliteit.
Wat betreft het ervaren van de leegte, Tsja, een ieder speelt op eigen wijze. Als ik naar wat grote namen in dit genre luister (Lagrene, Rosenberg) dan hou jij het nog rustig...

Ik zou willen dat ik het kon......

Olaf

gitaarvrouwtje
24 augustus 2013, 10:22
Eigenlijk wil ik wetten van wel. Dat jij zover komt. Ik hoor je hartje zingen.
Vriendelijke groet, Gus

Getver, en welke smiley moet hier nou zonder dat iedereen gelijk in de gaten heeft dat ik gewoon een senior ben die modern wil doen? Krijg je ook nog het bordje: /Size. Dus hebben ze toch gelijk, size matters.


Hahahahahaha...popiejopie opa
En ja size matters lol

USofguitar
24 augustus 2013, 16:29
Ik snap je nu helemaal, Gus. No worries. Het ligt idd zeker niet aan jou. Nederlands is helaas mijn moeder taal niet. Die moet ik ook nog meer oefenen. Haha

En bedankt ook allemaal voor jullie leuke en zeer positieve feedback. :)


Er zijn hier twee personen, waar jij er één van ben, waarbij het mij maar niet lukt om in één keer de juiste toon bij te vinden.
Ik moet er nog eens op dokteren hoe ik dat beter ga aanpakken.

Ik bedoel er simpel het volgende mee:
Je hebt een fabelachtige techniek. En je hebt je de vormtaal geweldig mooi eigen gemaakt. Zeker als je je beseft dat je nog niet je hele leven ondergedompeld zult zijn in Hot Club en aanverwant.

Een drummer die alleen maar roffelt schiet zijn doel voorbij omdat niet het verhaal, maar de techniek op de voorgrond treedt. Als ie iets minder roffelt, geniet ie zelf ook meer maar bovendien komt het de muziek ten goede.

Frank Zappa is voor mij qua compositie, en inzicht in hoe zijn instrument in de muziek in te zetten, nog steeds ongeveer de top. Technisch onnavolgbaar. Voor mij brengt dat niet automatisch muziek mee waarvan ik echt kan genieten.

Als je het tempo iets terug neemt (letterlijk dus het aantal beats) en je durft hier en daar stiltes te laten vallen (kan het erg spannend maken) of iets eenvoudigs te doen zul je zien hoe je gypsy jazz in één klap klassen beter wordt. Dus niet door extra hard te werken, maar door het iets rustiger aan te doen.

Al dat goddelijke improviseren is gewoon een mythe. Geloof dat maar rustig. Die gasten hebben per nummer een aantal vrij simpele motiefjes. Ze spelen van motiefje naar motiefje. En bij een nieuw motiefje aangekomen, wordt dat eens rustig van allerlei kanten besnuffeld en omspeeld.

Gasten als Clapton zijn zwaar aan de dope en de drank geweest doordat zij leefden in de waan dat ze iedere avond weer goddelijk creatief en solistisch in de weer moesten zijn.

Talent en techniek heb je in overvloed. Nu weer het genieten terugpakken. Weer meer op klank dan op aantallen noten gaan concentreren. Dan ga je vanzelf meer ontspannen spelen. En dan neemt Stochelo 2 keer zijn pet af voor jou. En ik drie keer.

There, I've said it. Het was echt mijn bedoeling je een compliment te geven. En nu opnieuw.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
24 augustus 2013, 19:42
Nee, jouw taal zou geen noemenswaardige rol moeten spelen. Ik probeer juist altijd zodanig neutraal/niet offensief mijn teksten op te stellen dat ze gelezen kunnen worden, zonder dat mensen zich geïntimideerd gaan voelen.
Tenzij ik even een originele rant and rave doe, omdat bepaalde dingen gewoon gezegd moeten worden. Maar dan nog niet op de persoon gespeeld.

Vaak is dat omdat ik bepaalde dingen gewoon errug onrechtvaardig vind bijvoorbeeld.

Alles gaat in een hoog tempo momenteel. Als je de opnames van Django uit Engeland (voor Decca dus) hoort, dan valt op dat ie erg relaxed in de weer is.
Ik veronderstel dat Stochelo bewust het tempo wat verhoogd. Er zit natuurlijk altijd een beetje een show element in. Als jij weer over dat tempo heen wilt wordt het een wedstrijd waar de muziek niet beter van wordt.

Voor de rest ben ik natuurlijk gepast onder de indruk.
Maar dat zal wel duidelijk zijn geweest.
Vriendelijke groet, Gus

USofguitar
25 augustus 2013, 20:53
Ik bedoelde gewoon dat hoe jij schrijft niet altijd duidelijk overkomt voor mij, Gus. Omdat mijn beheersing van Nederlands nog beter zou kunnen zijn...


Nee, jouw taal zou geen noemenswaardige rol moeten spelen. Ik probeer juist altijd zodanig neutraal/niet offensief mijn teksten op te stellen dat ze gelezen kunnen worden, zonder dat mensen zich geïntimideerd gaan voelen.
Tenzij ik even een originele rant and rave doe, omdat bepaalde dingen gewoon gezegd moeten worden. Maar dan nog niet op de persoon gespeeld.

Vaak is dat omdat ik bepaalde dingen gewoon errug onrechtvaardig vind bijvoorbeeld.

Alles gaat in een hoog tempo momenteel. Als je de opnames van Django uit Engeland (voor Decca dus) hoort, dan valt op dat ie erg relaxed in de weer is.
Ik veronderstel dat Stochelo bewust het tempo wat verhoogd. Er zit natuurlijk altijd een beetje een show element in. Als jij weer over dat tempo heen wilt wordt het een wedstrijd waar de muziek niet beter van wordt.

Voor de rest ben ik natuurlijk gepast onder de indruk.
Maar dat zal wel duidelijk zijn geweest.
Vriendelijke groet, Gus

Bloodline
28 augustus 2013, 18:20
Te goed, echt geniet hier la superb!

USofguitar
1 september 2013, 11:55
Te goed, echt geniet hier la superb!

Thx bitch! ;) Ik moet wel hard werken om jou te volgen, Mr shred... Haha

arjanb01
1 september 2013, 12:59
Lekker gespeeld, ulli! Fabelhaft😉
Toch luister ik liever naar je rock en metal solo's en licks, want ik denk echt dat je bijvoorbeeld het niveau van timo Somers kan benaderen !

USofguitar
11 september 2013, 16:09
Lekker gespeeld, ulli! Fabelhaft��
Toch luister ik liever naar je rock en metal solo's en licks, want ik denk echt dat je bijvoorbeeld het niveau van timo Somers kan benaderen !

Hoi Arjan,
Thanks. Gipsy jazz is vooral wanneer ik wat anders wil doen. Ik werk op het moment aan een EP vol metal en rock! :) Ik laat snel wat meer horen hierover.