PDA

View Full Version : Lignum Vitae hout toets?



grizzly
20 augustus 2013, 16:41
Heeft iemand hier al eens Lignum Vitae (Pokhout) gebruikt voor een toets?
Ik kreeg vandaag een kaarsrecht dik stuk, genoeg voor 2 toetsen.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Wood/i-cpqHHHd/0/X2/20130820_161458-X2.jpg

barno
20 augustus 2013, 17:26
onlangs een blok pokhout vastgehad, zooo zwaar, zou dat niet te zwaar zijn voor een hals? vraag me ook af of het wel te lijmen is met houtlijm.

Kakihara
20 augustus 2013, 17:46
En is dat überhaupt te verzagen? Meende dat dat pokhout enorm hard was?

grizzly
20 augustus 2013, 20:36
Hmm,
dat zijn idd 2 punten die het overdenken waard zijn.
Pokhout heeft een zeer hoog eigen vet gehalte.
Daarom gebruiken ze het voor scheepsschroef lagers. Lijmen zou problematisch kunnen zijn.
Afnemen met thinner voor je gaat lijmen misschien?:dontgeti:

Het was heel lang de hardste bekende houtsoort, tot er in Australië nog wat hardere soorten gevonden werden.
Qua gewicht als toets zou het denk ik nog wel moeten kunnen.
Snakewood heeft een hoger soortelijk gewicht en wordt ook gebruikt als toets.

stijnkenens
20 augustus 2013, 20:51
Wordt snakewood ook als toets op akoestische instrumenten gebruikt? Zo'n klankkast is een pak lichter dan een elektrische plank, dus misschien niet zo'n goede keuze?

soortelijk gewicht van pokhout is groter dan water !



s.

Ike57
20 augustus 2013, 20:52
Op deze site (http://www.wood-database.com/wood-articles/gluing-oily-tropical-hardwoods/) staat:

Lignum Vitae: Extremely high oil content and density can pose gluing challenges.

Voor het lijmen wordt een synthetische, geen watergedragen, lijm geadviseerd.

Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met het gebruik als fretboard, mede omdat er door de trussrod best wel een hoop spanning kan komen te staan op de lijmnaad tussen nek en fretboard.

grizzly
20 augustus 2013, 21:54
Hi Stijn,
Als ik google op snakewood fretboard, kom ik best wel wat akoestische tegen.
http://www.spiritguitars.com/bz/fingerboard.jpg
Het wordt dus vaker gedaan.
Snakewood en Lignum zijn trouwens qua gewicht redelijk in de buurt van Ebben, en dat is vrij gebruikelijk als fretboard.

Hi Ike,

Ik gebruik in mijn klassieke gitaren geen trussrod, maar inderdaad heb ik ook wel mijn vraagtekens over het lijmen.

Het is echter zo mooi hout :crazyhappy:
Ik zou het best wel in de toekomst eens willen proberen (als ik een beter bouwer ben geworden)

stijnkenens
20 augustus 2013, 22:29
Hi Stijn,
Als ik google op snakewood fretboard, kom ik best wel wat akoestische tegen.


Inderdaad, en zelfs Ken Parker heeft het gedaan .

Over dat lijmen: niet afnemen met thinner: Mijn docent klassieke gitaar heeft het vroeger ook eens gedaan bij palissander bruggen: het is de enigste batch van gitaren die later brug issues hadden !

Ik zou gewoon lijmen met een dunne epoxy.


s.

grizzly
20 augustus 2013, 22:55
Bedankt Stijn,
Dat is een zeer goed advies. Ik had het ergens gelezen en zat er serieus over te denken. Goed dat ik het ter sprake bracht, anders had ik het niet geweten.
Mooi dat we zo van elkaars kennis kunnen leren.

Het stuk Lignum Vitae is trouwens een "true" Lignum. (guiacum officinale) AAgrade en foutloos qua nerf. Het blijkt veel zeldzamer dan ik eerst dacht. Voor een stuk zo groot als de helft vragen ze al snel $90,00
Het is achteraf goed dat ik de eigenaar tijdens een training een zeer waardevolle Tactical Light gaf.
Hij hoorde van mijn hobby en zij dat hij me iets leuks zou sturen, dat was een maand geleden en ik was het al vergeten.

Nu voel ik me gelukkig minder bezwaard.

stijnkenens
20 augustus 2013, 23:08
Cool, ik krijg meestal crappy hout ...
Behalve 1x: halve bestelwagen, heb er nog steeds hout van liggen.



Ik zou het wel eerst eens testen met een stukje. Pokhout is idd zeer vettig, voor het zelfde geld lukt het niet ...



s.

grizzly
20 augustus 2013, 23:50
Top,
Het zat rondom in een dikke laag wax. Nu alleen de kopse kanten.
Ik zal het na dat het is geacclimatiseerd, opzagen in 2 toetsen en met de rest stukken eens proberen hoe het te verlijmen is op bijv. een stuk Ceder van een hals.
Dan weet ik na een half jaartje wel of het blijft zitten.

Die halve bestelwagen . . . . .kijk dat is mij nou nog niet gebeurd :seriousf:

pueblo
20 augustus 2013, 23:56
als het zo goed smeert is het misschien ideaal als topkam en kam?

barno
21 augustus 2013, 00:47
wsch van de pot gerukt idee, maar waarom zou je een toets niet kunnen schroeven op de hals? uiteraard schroeven verzinken en dots of inlay ofzo derop.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 11:08
Of een dikkere plak nemen, daar in het midden een bredere rand. In de toets het halspenkanaal en in de hals een breder halspenkanaal waar die nok van de toets in past. Dan heb je meer lijmoppervlak.

Ike57
21 augustus 2013, 11:22
Epoxy is, zoals Stijn zegt, misschien wel een optie voor het lijmen.

Trouwens, als het hout zo hard is als overal wordt beweerd, hoe ga je om met het plaatsen van de frets? Zal het hout de tang van de fret wel willen "pakken" of zul je de frets er stuk voor stuk moeten inlijmen?