PDA

View Full Version : Vette dikke overdrive/boost/fuzz gezocht!



Luke-wannabe
20 augustus 2013, 12:13
Hee gasten,

Ik ben de laatste tijd zeer tevreden met mijn pedalen-setup maar heb qua solosound nog niet helemaal je van het ontdekt.
Waar ik naar op zoek ben is een soort van dikke vette laag-mid georiënteerde warme overdrive sound. Dat je in 1 keer een vette bump in dat spectrum krijgt als je dat pedaal aan zet. Een soort van viool achtige sound. Denk in de richting van Eric Johnson en bijvoorbeeld Joe Bonamassa.
Hij moet het goed doen icm mijn Zvex Box of Rock. Ik heb nu een Ibanez SD-9 en die doet dat op zich leuk. Prima boost pedaal, maar soms toch net effe wat 'saturated' en ook niet heel dynamisch, wat voor mij ook heel belangrijk is. Ik zit te denken aan een Fuzz Face achtig pedaal.

Even op een rijtje:
- Vet, warm, dik, laag midden
- Dynamisch
- Niet per sé heel veel gain

Iemand suggesties?

Pepe
20 augustus 2013, 13:05
Ik ben er niet van overtuigd dat je een dik warm laag/mid moet hebben voor de viool sound? Maar goed, ik snap waar je naar toe wil.

De MP golden cello of de Europese versie Bluebird. Ik heb zelf niet zoveel op met instant sounds uit een doosje maar het heeft zijn plek natuurlijk.


http://www.youtube.com/watch?v=gZwuUf6dYaY


Als ik hem zo hoor zit er nog teveel hoog in maar het hoog zorgt ook voor de transparantie natuurlijk. Vanaf 8.40 komt het in de buurt.

Luke-wannabe
20 augustus 2013, 13:49
Nee, dit is niet helemaal wat ik bedoel.. De sound waar ik naar zoek ben moet gewoon in een keer een dikke onderkant krijgen.
Maar serieus. Een drive met delay in 1 pedaal :???:

Die Golden Cello komt al wat meer in de buurt..

Martijn-w
20 augustus 2013, 15:05
Misschien een overdrive voor een basgitaar?

scabiosa
20 augustus 2013, 15:20
Bij een digitech bad monkey kun je laag en hoog regelen, miss is dit wat?

Anders zou een muffje met de gain niet al te hoog ook wel lekker kunnen werken denk ik zo...

Kakihara
20 augustus 2013, 15:27
Wampler Velvet Fuzz (http://www.wamplerpedals.com/overdrive-distortion/velvet.html)?

FruscianteFan
20 augustus 2013, 15:55
crowther hot cake?

Luke-wannabe
20 augustus 2013, 17:44
Die Velvet Fuzz is wel heel tof!! Wél erg duur.. Maar is dat niet gewoon een soort Fuzz face achtig ding?
Hotcake ken ik niet zo goed..

FruscianteFan
20 augustus 2013, 17:46
Hot Cake is geloof ik Neil Finn (Crowded House) z'n #1 pedaal, en ik lees hier en daar dat hij veel bassiger en donkerder klinkt dan gitaristen zouden verwachten.

of misschien een Mudhoney?

Kakihara
20 augustus 2013, 18:04
Hot Cake wordt ook gemaakt door een voormalig drummer en geluidstechnicus van Split Enz. HC schijnt het vooral goed te doen op Vox AC-achtige versterkers en gaat van overdrive naar een distortion met een fuzzy karakter. Er is tegenwoordig ook een bluesmod-schakelaar ingebouwd in het batterijvak, waardoor je hem ook als iets tubescreamer-achtig zou kunnen gebruiken. Het lijkt me in ieder geval een erg veelzijdig pedaal.
Velvet Fuzz ken ik ook alleen maar van de filmpjes, is volgens mij ook relatief nieuw (en inderdaad, redelijk aan de prijs). De ene stand heeft inderdaad iets FF-achtig, de andere lijkt op een combinatie van fuzz en distortion (vind ik).

Luke-wannabe
20 augustus 2013, 18:38
Hmm cool.

Die nieuwe mini fuzzfaces zijn ook wel heel cool. Ik vind de blauwe met name heel tof http://www.youtube.com/watch?v=fS3bNcn-H3s Klinkt wel heel vet!

Gitaar4LifeDude
21 augustus 2013, 16:15
Ik heb voor wat jij zoekt de mojo hand crosstown fuzz gekocht. Ontzettend veelzijdig en heel goed met je volumeknop schoon te draaien.

Brum
21 augustus 2013, 16:28
Misschien niet meteen in de hoek waarin je het zou verwachten, maar ik denk dat een Rat nog wel 's heel goed zou kunnen werken voor jouw doeleinden:


https://www.youtube.com/watch?v=7WRrukBwG5A

Deze man heeft de filter knop nog redelijk ver open heb ik het idee, maar als je de filter open draait, de gain niet te hoog en de level wat verder omhoog geschroefd, dan wordt ie meer violin like. Beetje out of the box, maar zou echt wel 's goed kunnen werken.

Tristan
21 augustus 2013, 20:36
Bij een violin sound denk ik eigenlijk meteen aan de Fulltone Distortion Pro maar dat is dan ook gelijk het enige dat 'ie kan.
Eventueel een ProCo Solo misschien.
Geen Fuzz denk ik, of het moet een Big Muff variant zijn of iets dergelijks.

Montecristo
21 augustus 2013, 20:46
Probeer voor het geld zeker eens de big muff pi TW. Stuk veelzijdiger dan een normale big muff dankzij de tone en wicker switches en ik kriijg er heerlijke zingende sustain uit. Is ook lekker dynamisch en erg gevoelig voor de output van de gitaar, ik vind hem zelf lekkerder met pure single coils dan hummies. Voor het geld zou het zonde zijn als je die niet even zou proberen. Daarnaast is er in elke shop wel 1 voorradig.

HaroldA
21 augustus 2013, 20:52
Je zou toch m'n MXR 108 Classic en de THC Cream fuzz komen lenen?

Ik heb evt ook nog een Sovtek Big Muff en wat andere fuzz-achtigen ... geloof ik ;)

Luke-wannabe
22 augustus 2013, 00:12
Hmmm. Een RAT heeft toch heel weinig laag? Beetje Tubescreamer achtig?
@ Tristan: Eric Johnson doet het toch prima met z'n Fuzzface ;)

Big Muff ken ik en is het echt niet voor mij. Te kleurend en te opgeblazen, te weinig mids etc.

@Harold: Oja die MXR! Die is toch fuzzface achtig?

HaroldA
22 augustus 2013, 00:16
Hmmm. Een RAT heeft toch heel weinig laag? Beetje Tubescreamer achtig?

@Harold: Oja die MXR! Die is toch fuzzface achtig?

Jep, maar dan met meer volume en iets minder "stoffig". Ik heb ook nog een Rat als je wil.

Luke-wannabe
22 augustus 2013, 00:24
Top! Die rat zou ik ook gráág proberen!

Tristan
22 augustus 2013, 08:55
Ja kerel, maar dat is Fuzzface -> opengeschroefde Marshall Plexi, dat ga je niet krijgen op een clean kanaal.
Misschien een Fuzzface met een hFe rond de 200 of meer (hoge gain waarde van de transistor), ik zou dan ook voor Silicon gaan of voor een Silicon Germanium hybrid, zeker niet voor een full Germanium.
Bovendien hebben die Fuzzfaces behoorlijk veel artifacts dus compleet smooth is het niet, het is met name de oversturende amp die het dan weer gladstrijkt.
Ik vind een Big Muff ook vreselijk, evenals een RAT, hoewel de Earthquaker Devices Hoof wel een lekker klinkende Muff variant is in mijn oren (meer mids) dus misschien is dat nog een optie maar ik denk dat die waarschijnlijk nog net te korrelig is.

Dimitri92
22 augustus 2013, 10:18
Gewoon een fuzz face proberen...

Bernardduur
22 augustus 2013, 10:53
Gewoon een fuzz face proberen...

+1!

Een distortion pedaal oid haalt gewoon niet de dynamiek die een Fuzz Face kan halen. Een goed gebouwde versie is gewoon zo veelzijdig en breed inzetbaar........ Heerlijk! Het is wel wat moeilijker spelen omdat iedere speelstijl een andere response kan geven..... maar ja, ik vind dat heerlijk :)

HaroldA
22 augustus 2013, 10:55
Een distortion pedaal oid haalt gewoon niet de dynamiek die een Fuzz Face kan halen. Een goed gebouwde versie is gewoon zo veelzijdig en breed inzetbaar........ Heerlijk! Het is wel wat moeilijker spelen omdat iedere speelstijl een andere response kan geven..... maar ja, ik vind dat heerlijk :)

Zoals gezegd is de MXR Classic 108 Fuzz gewoon een Fuzz Face, maar dan met de BC108 transistoren.

Probeer die eerst maar, en ga dan verder kijken.

E-J
22 augustus 2013, 11:12
Hee gasten,

Ik ben de laatste tijd zeer tevreden met mijn pedalen-setup maar heb qua solosound nog niet helemaal je van het ontdekt.
Waar ik naar op zoek ben is een soort van dikke vette laag-mid georiënteerde warme overdrive sound. Dat je in 1 keer een vette bump in dat spectrum krijgt als je dat pedaal aan zet. Een soort van viool achtige sound. Denk in de richting van Eric Johnson en bijvoorbeeld Joe Bonamassa.
Hij moet het goed doen icm mijn Zvex Box of Rock. Ik heb nu een Ibanez SD-9 en die doet dat op zich leuk. Prima boost pedaal, maar soms toch net effe wat 'saturated' en ook niet heel dynamisch, wat voor mij ook heel belangrijk is. Ik zit te denken aan een Fuzz Face achtig pedaal.

Even op een rijtje:
- Vet, warm, dik, laag midden
- Dynamisch
- Niet per sé heel veel gain

Iemand suggesties?

Als je lijstje met eisen check, en dan Eric Johnson en Bonamassa, komt toch wel snel de BK Butler Tube Driver naar boven drijven. Niet goedkoop, maar wel echt goed.

Bonamassa heeft nu een signature MXR FET Driver pedaal, wat een Tube Driver zonder een buis (maar met FET's) zou zijn. In Amerika zijn ze $169, in Europa vooralsnog een stuk duurder.

Brum
22 augustus 2013, 11:39
Hmmm. Een RAT heeft toch heel weinig laag? Beetje Tubescreamer achtig?


Da's, eigenlijk net als met een tubescreamer, heel erg afhankelijk van de rest van je set-up en dan met name je cabinet. Ik heb met beide pedalen persoonlijk geen last van te weinig laag, verre van, vooral door m'n cabinet, die veel strak laag weergeeft (niet op jou van toepassing, maar voor het betere chunka-chunka werk zeg maar). Mijn Rat haal ik wel een violin-like geluid uit, zonder probleem. Mits de gain niet te hoog, de filter ver open (wat je ook weer in het laag scheelt) en het volume wat verder dan de helft. Het is zeker niet per definitie een high gain scheurpedaal in ieder geval. Een voorbeeldje van een gebruiker is Gilmour, die nou ook niet echt bekend staat om z'n strakke scheurwerk. Je kunt 'm proberen in ieder geval. Niet geschoten, altijd mis.

E-J
22 augustus 2013, 14:22
Da's, eigenlijk net als met een tubescreamer, heel erg afhankelijk van de rest van je set-up en dan met name je cabinet. Ik heb met beide pedalen persoonlijk geen last van te weinig laag, verre van, vooral door m'n cabinet, die veel strak laag weergeeft (niet op jou van toepassing, maar voor het betere chunka-chunka werk zeg maar). Mijn Rat haal ik wel een violin-like geluid uit, zonder probleem. Mits de gain niet te hoog, de filter ver open (wat je ook weer in het laag scheelt) en het volume wat verder dan de helft. Het is zeker niet per definitie een high gain scheurpedaal in ieder geval. Een voorbeeldje van een gebruiker is Gilmour, die nou ook niet echt bekend staat om z'n strakke scheurwerk. Je kunt 'm proberen in ieder geval. Niet geschoten, altijd mis.

Even mierenneuken: het is bekend dat Gilmour slechts één keer in één nummer gebruik maakte van een Proco Rat, om precies te zijn voor de 'droge' gitaarsolo in Money tijdens de 1994 Pink Floyd tour. De winkel Feedback (nu Key Music) heeft echter jarenlang in haar catalogus vermeldt dat Gilmour een pervent gebruiker is van de Proco Rat en nu denkt half Nederland dat dat zo is :seriousf:

Ik vind de Proco Rat niet zo gek veel laag hebben overigens.

humbucker
22 augustus 2013, 14:28
Ik zou ook eens kijken naar een T-Rex Mudhoney, die doet volgens mij hetgeen je zoekt!

scabiosa
22 augustus 2013, 19:25
Ik zou ook eens kijken naar een T-Rex Mudhoney, die doet volgens mij hetgeen je zoekt!

correct


...

FruscianteFan
22 augustus 2013, 21:59
Ik zag vanmiddag de T-Rex Tonebug Fuzz. Maar 30 euro en klinkt best lekker (denk dat ik er eens een aan de tand wil voelen)

HaroldA
22 augustus 2013, 22:24
Probeer nou eerst maar eens die Rat en de 108 Fuzz van mij, daarna tips vragen wat je anders wil. In het wilde weg tips geven/ontvangen heeft geen nut. (IMHO)

Cageman
22 augustus 2013, 23:05
Als ik aan viool-achtige sound met vette onderlaag denk, denk ik toch echt aan Big Muff familie. Ik wil wel een zo violig mogelijk stukje opnemen met m'n Swollen Pickle, mocht je dat willen horen.

Ik vermoed trouwens dat als je gewoon de bas wat bijdraait op je versterker, tone-knop op je gitaar bijna dicht en een Rat-achtige, je ook echt wel een heel eind komt. Maar dat zijn vermoedens.

Groeten,

Merijn

Luke-wannabe
23 augustus 2013, 01:14
Probeer nou eerst maar eens die Rat en de 108 Fuzz van mij, daarna tips vragen wat je anders wil. In het wilde weg tips geven/ontvangen heeft geen nut. (IMHO)
Ja ik zie hier ook dingen voorbij komen die ik al ken en waar ik van denk "mwah, dat gaat hem denk ik niet doen.." die Fuzz van jou maakt denk ik een heel goede kans!

schizo910
23 augustus 2013, 10:41
Mijn suggesties, Devi Ever Hyperion, Devi Ever Soda Meiser.
De Fuzztool Junior van Paul Lenders is misschien ook wel wat voor jou, maar daar moet je wel echt de sweetspot van vinden voor dat viool geluid en hij reageert erg verschillend op verschillende amps...

HaroldA
29 augustus 2013, 23:03
He Leon ... ga ik je nog een keer zien, of laat je het hierbij? ;)

Luke-wannabe
31 augustus 2013, 12:37
Sowieso niet!! Ik bericht je binnenkort even :)

Murdock
31 augustus 2013, 16:47
Hee gasten,

Ik ben de laatste tijd zeer tevreden met mijn pedalen-setup maar heb qua solosound nog niet helemaal je van het ontdekt.
Waar ik naar op zoek ben is een soort van dikke vette laag-mid georiënteerde warme overdrive sound. Dat je in 1 keer een vette bump in dat spectrum krijgt als je dat pedaal aan zet. Een soort van viool achtige sound. Denk in de richting van Eric Johnson en bijvoorbeeld Joe Bonamassa.
Hij moet het goed doen icm mijn Zvex Box of Rock. Ik heb nu een Ibanez SD-9 en die doet dat op zich leuk. Prima boost pedaal, maar soms toch net effe wat 'saturated' en ook niet heel dynamisch, wat voor mij ook heel belangrijk is. Ik zit te denken aan een Fuzz Face achtig pedaal.

Even op een rijtje:
- Vet, warm, dik, laag midden
- Dynamisch
- Niet per sé heel veel gain

Iemand suggesties?

Heb zelf sinds kort de dirty devil van cool pedals , vindt hem zeer vet klinken , precies wat je beschrijft, is een od en dist ineen + boostfunct, de od en dist hebben ook nog ieders 3 standen gaat van normaal tot devil . In de devil mode wordt het allemaal super vet.

Mitch
31 augustus 2013, 21:25
Met een Fuzzface krijg je wel zo'n lekkere dikke, dynamische leadsound, maar dynamiek gaat ook altijd weer ten koste van sustain. Viooltjes zijn dus alleen te halen als je 'm weer boost met een drive of zoiets. Als je met de viool niet zo zeer doelt op lange sustain, dan is mijn huidige nummer 1 wat betreft dikke, grommende boost/drive voor een leadsound de El Musico Loco "El Boludo". Hele mond vol en niet bepaald goedkoop, maar wát een geweldig ding. Het is een simpele aangepaste fuzz, maar kan ook écht van clean fat boost tot snerpende mayhem fuzz. Zelden zo'n goed, breed bruikbaar pedaal gehad. Persoonlijk vind ik 'm het lekkerst voor boost met een haartje dirt en een lekkere dot laag die niet zompig is. Tenminste, op mijn AC30 werkt het zo, YMMV.
Verkrijgbaar bij LordRiff.