PDA

View Full Version : Haat liefde verhouding strat vorm



B-stone
19 augustus 2013, 21:55
Eerlijk is eerlijk als je iemand vraagt een gitaar te tekenen is de kans groot dat er een strat uit de pen rolt.
Het is en blijft een iconische gitaar met heerlijke tussen posities die typisch strat zijn.
Dynamischer/helderder dan humbuckers maar minder geschikt voor steverige rock (jaja uitzonderingen !! geen discussies aub :D)

Ik zeg kopen die strat, en ja daar zit um het probleem dus in ; ik kan mij uren lang verlekkeren op strat afbeeldingen op het net, terwijl als ik eenmaal een strat in huis heb hij vanuit iedere hoek raar lijkt (vind ik persoonlijk) de body dan he : te langwerpig hoekig etc.

Herkennen meerdere mensen dit probleem?

Want qua sound zijn ze super alleen erger ik mij aan die body... En ik denk dat het temaken heeft met de ergonomische body cuts (boven arm afvlakking en bij de buik ed)

Ben erg benieuwt!!

jutter
19 augustus 2013, 22:00
Eerlijk is eerlijk als je iemand vraagt een gitaar te tekenen is de kans groot dat er een strat uit de pen rolt.
Het is en blijft een iconische gitaar met heerlijke tussen posities die typisch strat zijn.
Dynamischer/helderder dan humbuckers maar minder geschikt voor steverige rock (jaja uitzonderingen !! geen discussies aub :D)

Ik zeg kopen die strat, en ja daar zit um het probleem dus in ; ik kan mij uren lang verlekkeren op strat afbeeldingen op het net, terwijl als ik eenmaal een strat in huis heb hij vanuit iedere hoek raar lijkt (vind ik persoonlijk) de body dan he : te langwerpig hoekig etc.

Herkennen meerdere mensen dit probleem?

Want qua sound zijn ze super alleen erger ik mij aan die body... En ik denk dat het temaken heeft met de ergonomische body cuts (boven arm afvlakking en bij de buik ed)

Ben erg benieuwt!!


Jezelf al eens in de spiegel gezien? Wedden dat de strat mooier is? :D

B-stone
19 augustus 2013, 22:04
Jezelf al eens in de spiegel gezien? Wedden dat de strat mooier is? :D

Wahaha geloof het direct :D

Scarface
19 augustus 2013, 22:10
Jezelf al eens in de spiegel gezien? Wedden dat de strat mooier is? :D

Hahahahaha geniaal!!!!!!!!

Maar ik snap B-Stone wel,uiteindelijk is de strat niet een van de mooiste gitaren. Ik kan er ook geen kijk op krijgen,de verhouding van de de body lijkt niet te kloppen. En als je er een hebt met een 70,s kop dan klopt hij al helemaal niet meer. Ik vind een Tele veel mooier qua vorm,de verhouding lijkt ook te kloppen.
Tot je er op speelt dan ligt de body van een strat prettiger dan iedere andere gitaar..mijn mening.

Groet,
Marco

B-stone
19 augustus 2013, 22:15
Hahahahaha geniaal!!!!!!!!

Tot je er op speelt dan ligt de body van een strat prettiger dan iedere andere gitaar..mijn mening.

Groet,
Marco

Als je van push up bras houd ;)

Midwolda
19 augustus 2013, 22:19
Heb ik net zo, B-stone, ik kan ook niet aan die gesmolten houtvorm wennen.
Strats zijn maar rare dingen, qua vorm, plaatsing van de onderdelen, losse hals, slagplaat, zes op een rij...
met een 70's kop vind ik het dan weer meer in verhouding, maar het blijft een dronken ding.
Tele's vind ik nog ergerlijker, lompe planken met half affe onderdelen er op geplempt.

Gelukkig hou ik van het humbucker geluid en heeft een Les Paul wel een logische bouwvorm
met een pickup selector switch precies op de plek waar ik 'm wil hebben. ;)

En nee, dit is geen Fender-bashen want kom niet aan m'n Champjes!

the sure thing
19 augustus 2013, 22:24
Ik ben een enorme strat liefhebber. Ik vind echter het PRS model er nóg mooier uit zien....

jutter
19 augustus 2013, 22:26
.....Strats zijn maar rare dingen, qua vorm, plaatsing van de onderdelen, losse hals, slagplaat, zes op een rij...

Wel de enigste die alles op een rij heeft. Kan je van die anderen niet zeggen!

jutter
19 augustus 2013, 22:28
Wahaha geloof het direct :D

Sportieve gozer ben je!

Scarface
19 augustus 2013, 22:35
Als je van push up bras houd ;)

Nuh,doe mij maar puur natuur met pleistertjes

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/e818e4edb1a7e72c8d74736723125184_zps6b3b3567.jpg

Goeie verhouding

Groet,
Marco

Plant
19 augustus 2013, 23:39
Ik ben een enorme strat liefhebber. Ik vind echter het PRS model er nóg mooier uit zien....

Vind ik ook. Komt door de rondere kont :p

Strat:

http://www.tdpri.com/telephoto/data/946/ht_strat.jpg

PRS:

http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/lightbox/big/prs-style-body_-maple-top_3794_1.jpg

geert1976
19 augustus 2013, 23:42
Strats zijn qua sound inderdaad iconisch, maar qua ontwerp erg saai en de constructie is graf ergelijk als je eraan moet werken en de vibrato is nu ook niet de meest geweldige.
Een strat heb je af en toe nodig voor de sound, voor de rest is het een kut gitaar.

Majmun
20 augustus 2013, 00:06
Wat mij ergert zijn bolt on nekken die Fender gebruikt. Dat was ook één v/d redenen dat de Kramer snel weg was. Ook bollt on nek. Anders zou ik echt wel een hardtail '70s Strat hebben gekocht. Daar kan je ruiger mee omgaan dan met een Les Paul i.v.m. de angst voor een headstock break.

Plant
20 augustus 2013, 00:14
Ik zie het direkte verband niet tussen een neck crack en een bolt-on neck.

nickofzo
20 augustus 2013, 00:16
Ik vind ze mooi maar juist niet fijn,

Wat ik juist heb met Stratocasters is dat het voor mijn gevoel allemaal net te plat en te glad is. Met name als ik zittend wil gaan spelen glijd de gitaar als een speedboot onderuit. Zoals ik weleens eerder gezegd heb werkt dat ergonomische bij mij juist altijd averechts. Blijft optisch een mooie gitaar.

Scarface
20 augustus 2013, 00:25
Ik zie het direkte verband niet tussen een neck crack en een bolt-on neck.

Ik denk dat Majmun doelt op de constructie fout van een Les Paul in de neck...toch? Maar ik zie ook niet echt een verband.... Zijn gewoon twee verschillende gitaren.....

Groet,
Marco

Majmun
20 augustus 2013, 00:34
Idd, scarface. Strats zijn bijna niet kapot te krijgen. Ook al krijg je een headcrack bij een Strat - koop gewoon een nieuwe nek en zet hem er op. Maar hetzelfde doen op een set neck LP.. Euhh....

vulvasonic
20 augustus 2013, 01:09
Ik herken hier HELEMAAL NIETS in. Ik heb de Stratocaster altijd de mooiste en best bedachte gitaar gevonden aller tijden. En dat vind ik nog steeds. Ik vind de strat werkelijk vanuit ALLE hoeken een lust voor het oog. Geen enkele gitaar waarbij alles beter in proportie is dan de strat.

Maar het punt is...... smaak. Hoewel, niet helemaal natuurlijk. De stratocaster ziet er uit zoals ie eruit ziet, omdat alles aan dat ding, inclusief de vorm, een duidelijke en goed doordachte functie heeft. Maar dat jij het ding minder aantrekkelijk vind dan een ander is toch echt niets meer en niets minder dan een kwestie van smaak. Ik heb meerdere boeken over de stratocaster met honderden foto's. Die boeken heb ik verslonden. En nu nog steeds, iedere keer als ik weer eens in één van die boeken blader loopt het kwijl me uit de mond. Ik heb dat met geen enkele andere gitaar, hoewel er meer dan genoeg gitaren zijn die ik bloedmooi vind. Echter, bij al die andere bloedmooie gitaren is er altijd wel een hoekje te vinden van waaruit de gitaar net even iets minder spectaculair oogt. Bij de strat niet. Die is altijd mooi. :D

Midwolda
20 augustus 2013, 05:42
Idd, scarface. Strats zijn bijna niet kapot te krijgen. Ook al krijg je een headcrack bij een Strat - koop gewoon een nieuwe nek en zet hem er op. Maar hetzelfde doen op een set neck LP.. Euhh....

Maar dan heb je dus een andere Strat.

peter_heijnen
20 augustus 2013, 05:58
Ik ben een enorme strat liefhebber. Ik vind echter het PRS model er nóg mooier uit zien....
Een prs is wellicht wat meer 'plastic' tov een echte strat?
http://www.guitarelab.fr/wp-content/uploads/2012/10/guitar-babe211-320x215.jpeg

De strat is -mijn mening ook dus- de mooiste gitaar die er is!

Tabula Rasa
20 augustus 2013, 07:21
Wat vulva zegt!

jimihattricks
20 augustus 2013, 08:02
Wat velen van jullie nu blijkbaar een "saai" ontwerp vinden, moet er destijds bijna buitenaards hebben uitgezien.. Die gedachte alleen al prikkelt mij genoeg om de strat telkens met bewondering te aanschouwen.
Verder is het voor mij de ideale samensmelting van functie en esthetica, maar uiteraard is dat geheel persoonlijk.

Venlonaer
20 augustus 2013, 08:22
Of je koopt gewoon een Gibson Les Paul, altijd mooi vanuit elke hoek :D

arjanb01
20 augustus 2013, 08:41
Ik vind de strat body vorm juist heel ergonomisch en mooi. Zittend ook prima te bespelen. Een Les Paul vorm daarentegen lijkt kopzwaar te zijn als je hem bespeelt. Daar kloppen juist de verhoudingen niet van heb ik het idee...

Rooker
20 augustus 2013, 08:46
Wat vulva zegt:)

Van kinds af aan vind ik het al de mooiste gitaar. Heb nu ook al een keer meegemaakt hoe het is als ze er niet meer is. Dacht even dat ik toch een Gibson man was. Nu inmiddels weer dol gelukkig met mijn strat.

Kim Wilson
20 augustus 2013, 09:17
Het ontwerp van de Strat is niet saai. Integendeel. Het is alleen wel ongeveer het meest voorkomende model, waardoor het op den duur wellicht is gaan vervelen. Elke dag dezelfde haute cuisine of elke dag Middellandse zee gaat ook vervelen.

Hendriks
20 augustus 2013, 09:45
Elke dag de Middellandse zee gaat mij niet vervelen ,net als een strat ,meest ergonomische ontwerp mijns inziens en hoe het er uitziet zal mij niet boeien , als je hem bespeelt zie je hem alleen van boven.

frekie
20 augustus 2013, 10:10
De Strat body is de meest ergonomische gitaar body ooit ontworpen. "Body bevel", armsteun, perfecte balans door de lange "body horn". Het is alleen jammer dat Fender, net als Gibson met de LP, in 60 jaar nooit wat aan het ontwerp heeft gedaan. Nog altijd die dikke vierkante hiel (Ibanez had al de AANJ begin 90s) , pisbakken staal tremolo enz. Het voordeel tov Gibson is dat je zelf een Strat kan samenstellen zoals jij hem wil.

Dat wordt voor mij dan een RH Strat met LH kop. Afgeronde hiel. Vaste Schaller brug. Geen trem frezing dus. HSS.

arjanb01
20 augustus 2013, 10:13
Frekie, niets anders dan een Musicman Silhouette dus -:) Die hebben een afgeronde hiel en betere hardware !

Tupelo
20 augustus 2013, 12:05
Ik ben dood gegaan op mijn Fender strat plus gedurende de jaren '90.
Een te perfecte gitaar.
Inderdaad ergonomisch de fijnste gitaar die ik ooit bespeeld heb.
Alleen kon ik niet wennen aan de tremelo.
Zou ik nog ooit een strat willen, dan sowieso een hardtail.
Verder houd ik niet van gitaren met punten; dus ook niet van strats.
De slagplaat vind ik ook erg lelijk.
Middelste element voor mij onbruikbaar.
Te weinig ballen voor rock in SSS setup.
Ik kan er niet veel mee.
Reden dat ik ooit aan een strat ben gegaan is doordat ik mijn favoriete gitarist wou kopiëren.
Dat was David Hollestelle destijds, dus P90 erin, maar gelijk in brug en nek-positie; deed het gewoon ook niet.
Telecaster, dat was meteen liefde; verschil brug- en nek-element significant, tussenstandje bruikbaar, string through, eenvoudig af te stellen hardware.
Nee, ik heb weinig met strats, en zal er niet snel iets mee krijgen.
Misschien dat ik als tiende gitaar (7 to go) een Billy Corgan strat zou willen, maar daarmee zijn we dan ook klaar.
Geluid daarentegen kan ik soms wel waarderen; heel soms kan ik het dunne geluidje van een strat wel waarderen, op een - door mij weinig gewaardeerd genre - disco nummertje ofzo.
Then again; dan liever een Jaguar.
Maar het ging over de vorm dus.
Tja; voelt goed, ziet er alleen niet uit.

arjanb01
20 augustus 2013, 12:13
Grappig dat je dit zegt Tupelo. Ik vind juist het geluid en de ergonomie van tele's VRESELIJK. Wat een kutgeluid hebben Tele's (ja ik weet dat ik vloek in de kerk hier) maar heb er helemaal niks mee. Ik ben een (super)stratman en zal niet gauw met een Tele de buhne opstappen, zelfs niet onder bedreiging van een pistool -:)
Wat me wel opvalt is dat tele spelers ook een les paul bezitten en bespelen. Wel grappig, terwijl dat 2 totaal andere gitaren zijn.

jutter
20 augustus 2013, 12:17
Grappig dat je dit zegt Tupelo. Ik vind juist het geluid en de ergonomie van tele's VRESELIJK. Wat een kutgeluid hebben Tele's (ja ik weet dat ik vloek in de kerk hier) maar heb er helemaal niks mee. Ik ben een (super)stratman en zal niet gauw met een Tele de buhne opstappen, zelfs niet onder bedreiging van een pistool -:)
Wat me wel opvalt is dat tele spelers ook een les paul bezitten en bespelen. Wel grappig, terwijl dat 2 totaal andere gitaren zijn.

Nee Arjan, klinkt raar maar zoveel verschillen ze niet.

Kim Wilson
20 augustus 2013, 12:20
Dat laatste herken ik me totaal niet in. Ik heb een Tele, en ik ben gek op dat ding. Maar ik heb weer helemaal niks met een Les Paul. Ja, ze zien er schitterend mooi uit, maar het is niet mijn ding. Het past niet bij mijn manier van spelen. En daar komt nog bij dat ik het no-nonsense karakter van de Tele helemaal geweldig vind. Een Les Paul is allesbehalve no-nonsense.

Als ik ooit een Les Paul zou kopen, wordt dat een Studio met twee P90's. De enige gitaar met humbuckers die mij past is een hollowbody. Voor de rest moeten er SC's in.

arjanb01
20 augustus 2013, 12:36
Nee Arjan, klinkt raar maar zoveel verschillen ze niet.

Tele:
Body: Swamp ash of alder
Neck: rosewood/maple of compleet maple
pu's single coils of 1x hb en 1x sc

Les Paul:
Mahonie body en maple top
Mahonie neck en rosewood fingerboard (evt ebony)
2 hb's of 2 p90's

En dan heb ik het nog niet eens over de afmetingen, radius en neck shape. Wereld van verschil tussen tele en lp's

Tabula Rasa
20 augustus 2013, 12:40
Ome Leo had het gewoon gelijk goed bij de tele en de strat. Voor mij niets anders dan een strat.

Pepe
20 augustus 2013, 12:49
Een tele is een no fancy pancy blue collar gitaar en een LP junior is van hetzelfde laken een pak dus dat gaat prima samen voor mij.

Een strat is meer voor rock'n roll gitaarprinsjes show offs en een Jaguar voor de gevoelige high eyebrow zieltjes en daar passen ook Gibsons bij maar ik ben niet gemotiveerd om daar over na te gaan denken.

Zo! Laat dat ongenuanceerd generaliseren maar aan mij over :D

jutter
20 augustus 2013, 12:53
Tele:
Body: Swamp ash of alder
Neck: rosewood/maple of compleet maple
pu's single coils of 1x hb en 1x sc

Les Paul:
Mahonie body en maple top
Mahonie neck en rosewood fingerboard (evt ebony)
2 hb's of 2 p90's

En dan heb ik het nog niet eens over de afmetingen, radius en neck shape. Wereld van verschil tussen tele en lp's

Klopt ook helemaal! Maar lees even de geschiedenis van de LP. Het is teveel om dat hier uit te gaan leggen.

barno
20 augustus 2013, 13:10
Het is het verhaal van een keigoede alternatieve, zwaar van de norm afwijkende band die toch wereldberoemd wordt en dan door de hipsters niet goed meer mag gevonden worden. Een fifties inspired design dat 60 jaar later nog steeds het meest gecopieerde model ter wereld is maar door geen enkele copie werd overtroffen, dan moet er iets heel juist zijn.

arjanb01
20 augustus 2013, 13:11
Vertel, Lex ! Nee gekheid, ik heb het puur over de constructie en de samenstelling van de gitaren an sich. Dat geeft natuurlijk een andere feel en sound !
Een Tele of een strat is makkelijker te kopieren dan een les paul imo.

Naviiin
20 augustus 2013, 13:35
tijd voor een jaguarillo is het dan, topicstarter!

jutter
20 augustus 2013, 13:38
Vertel, Lex ! Nee gekheid, ik heb het puur over de constructie en de samenstelling van de gitaren an sich. Dat geeft natuurlijk een andere feel en sound !
Een Tele of een strat is makkelijker te kopieren dan een les paul imo.

Dat is ook helemaal waar. Even heel kort:de LP was het antwoord van Gibson op de Fender Telecaster. De eerste LP's hadden ook een meer scherpere klank die meer geënt was op de Tele. De latere LP's klinken warmer. Zoek maar even goed op het web; het staat er wel maar je moet goed zoeken. Ik kan het ook niet zo snel vinden.

stijnkenens
20 augustus 2013, 13:44
Ik vind het wel grappig dat we hier zitten te discuteren over een gitaar uit de jaren 50, wat er allemaal slecht aan is en wat de een mooi vind en de ander niet, en dat telkens vergelijkt met een veel modernere gitaar (bvb de PRS)

Ik lijkt hetzelfde als een bakelieten telefoon vergelijken met een moderne smartphone = het gaat niet op, dat zijn 2 verschillende dingen, uit 2 verschillende tijdsgeesten.

Laat de strat zoals hij is, als je hem niet mooi vindt, koop dan iets anders.


s.

arjanb01
20 augustus 2013, 13:47
Precies, maar dat is het mooie, de een van de ene gitaar helemaal geweldig en de ander een andere. Appels en peren, zo je wilt. Een strat en een lp is verre van een perfecte gitaar, maar door de imperfecties heeft het zijn charme. Vergelijk het met vinyl versus cd, toch ?
Dat verhaal van dat de LP het antwoord was op de tele heb ik weleens gehoord, wel interessante story inderdaad.

jutter
20 augustus 2013, 13:51
Is/was het ook niet zo dat je een Tele kan laten klinken als een LP en/of een 335?

Kim Wilson
20 augustus 2013, 13:53
Ik ben van mening dat elke gitaar zijn eigen manier van spelen vereist om het beste uit dat type gitaar te halen. Tot op zekere hoogte, uiteraard. Daarom heeft het ook weinig zin om elkaars voorkeuren langs je eigen meetlat te leggen.

Kim Wilson
20 augustus 2013, 13:54
Is/was het ook niet zo dat je een Tele kan laten klinken als een LP en/of een 335?

Een standaard Tele? Ik geloof er niks van.

Pepe
20 augustus 2013, 13:55
Een standaard Tele? Ik geloof er niks van.

Dat was de Elite telecaster.

jutter
20 augustus 2013, 13:55
Ik vind het wel grappig dat we hier zitten te discuteren over een gitaar uit de jaren 50, wat er allemaal slecht aan is en wat de een mooi vind en de ander niet, en dat telkens vergelijkt met een veel modernere gitaar (bvb de PRS)

Ik lijkt hetzelfde als een bakelieten telefoon vergelijken met een moderne smartphone = het gaat niet op, dat zijn 2 verschillende dingen, uit 2 verschillende tijdsgeesten.



Laat de strat zoals hij is, als je hem niet mooi vindt, koop dan iets anders.


s.

Ik begrijp de TS wel. Als je de 'lelijke' kanten van een strat ziet, dan vraag je je toch af wat voor aantrekkingskracht hij heeft. Ik vind het een sieraad, een stuk geschiedenis, sexy en meest veelzijdige gitaar wat je je maar kan wensen.

Kim Wilson
20 augustus 2013, 14:02
Nou, veelzijdig... De Tele is IMO veelzijdiger. Een Strat (standaard configuratie) blijft altijd mooi rond klinken. Een Tele kan van smooth naar enorm rauw.

jutter
20 augustus 2013, 14:04
Nou, veelzijdig... De Tele is IMO veelzijdiger. Een Strat (standaard configuratie) blijft altijd mooi rond klinken. Een Tele kan van smooth naar enorm rauw.

Dat kan een strat niet?

arjanb01
20 augustus 2013, 14:11
Een strat niet rauw laten klinken ? Luister maar naar de SRV man en ome Rory G en ome Hendrix. Rauwer dan dat krijg je het niet, rauwer dan een tele ooit kan klinken ! Basta....:blast:
Zet een vox of een Marshall op 10 met een dikke fuzz ervoor en hij blaast elke tele weg ! Daar waar een tele op volume ontaardt in een schelle brei van piep en fluitshows:hippie:

jutter
20 augustus 2013, 14:16
Een strat niet rauw laten klinken ? Luister maar naar de SRV man en ome Rory G en ome Hendrix. Rauwer dan dat krijg je het niet, rauwer dan een tele ooit kan klinken ! Basta....:blast:
Zet een vox of een Marshall op 10 met een dikke fuzz ervoor en hij blaast elke tele weg !

Luister naar Arjan! Punt, basta!

Maar eerlijk is eerlijk: een Tele vind ik ook zalig en divers! Ik zie Tony Spinner nog op zijn Tele tijdens een Toto tournee!

arjanb01
20 augustus 2013, 14:18
Luister naar Arjan! Punt, basta!

Maar eerlijk is eerlijk: een Tele vind ik ook zalig en divers! Ik zie Tony Spinner nog op zijn Tele tijdens een Toto tournee!

Tele ja, moet maar eens de live dvds uit 2003 en 2007 van toto erbij pakken ? Ik dacht een LP met p90s over een Engl versterker ? Ook heb ik hem weleens op een strat tekeer zien gaan, ook heel lekker trouwens ook met die LP met P90s, heel rauw !

jutter
20 augustus 2013, 14:22
De strat was min of meer een grappig gitaartje voor rhythm en blues en behalve Ike Turner, Buddy Guy en Buddy Holly niet echt een keus voor de pro. Te ielig voor rock en jazz, de zwevende trem maakte hem ongeschikt voor Country bends en niet zo hip als een Jazzmaster of Jaguar.

Maar ja, toen kwam Hendrix. Dat maakte de strat misschien populair maar veelzijder niet.

Het is nu 2013 hè?!

B-stone
20 augustus 2013, 14:24
ik denk dat er geen enkele gitaar beter /diverser is als een strat na mijn mening maar de body, het is en blijft een raar iets. prsen ben ik al helemaal niet van, les pauls zijn prachtig maar te klein voor mij persoonlijk....

kijk bijvoorbeeld hier even wat gegoogled:
http://feeds2.yourstorewizards.com/1964/images/275x275/fender-1960-relic-strat-vintage-white.jpg in een woord: PRACHTIG

maar die zelfde strat: (een 63'er zelfs)
http://img476.imageshack.us/img476/8715/fendersriel19631mw.jpg
of deze:
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/21629/Fender-American-Vintage-62-Stratocaster-Olympic-White-RW.jpg

vanuit die ene hoek (de knoppen hoek) gezien is het een prachtig ding maar vanuit andere hoeken is het maar een raar gesmolten vorm.

En jongens begrijp mij niet verkeerd: ik houd van de strat sound, maar die body wringt innerlijk bij mij..... mooi niet mooi ed.

en een prs of een musicman en mij die ik nog lang niet gebeuren, ik vind een strat met 2 point tremolo al raar :makeup:

jutter
20 augustus 2013, 14:27
Zijn net vrouwen: bij sommigen moet je gewoon je ogen dicht doen en dan is het best lekker!

B-stone
20 augustus 2013, 14:29
De strat was min of meer een grappig gitaartje voor rhythm en blues en behalve Ike Turner, Buddy Guy en Buddy Holly niet echt een keus voor de pro. Te ielig voor rock en jazz, de zwevende trem maakte hem ongeschikt voor Country bends en niet zo hip als een Jazzmaster of Jaguar.

Maar ja, toen kwam Hendrix. Dat maakte de strat misschien populair maar veelzijder niet.

ja klopt veelzijdig op een andere manier (tussenstanden tremolo etc) maarja voor stevigere rock niet echt de ideale gitaar.

arjanb01
20 augustus 2013, 14:31
Godverdomme die witte strats zijn lekker BONERTIME, nicely done B-stone ! Held ! Ikzelf heb een haarstrat in die 2e uitvoering en doe hem never nooit meer weg ! Lekkerder dan die krijg je ze niet ! En ook nog een geoliede hals, iets wat Fender zelfs in zijn masterbuilt uitvoeringen niet heeft, tenzij je 10000euro extra neertelt ! Ooooooooo......

jutter
20 augustus 2013, 14:32
Godverdomme die witte strats zijn lekker BONERTIME, nicely done B-stone ! Held ! Ikzelf heb een haarstrat in die 2e uitvoering en doe hem never nooit meer weg ! Lekkerder dan die krijg je ze niet ! En ook nog een geoliede hals, iets wat Fender zelfs in zijn masterbuilt uitvoeringen niet heeft, tenzij je 10000euro extra neertelt ! Ooooooooo......

Kom je klaar ofzo? :D

B-stone
20 augustus 2013, 14:38
Godverdomme die witte strats zijn lekker BONERTIME, nicely done B-stone ! Held ! Ikzelf heb een haarstrat in die 2e uitvoering en doe hem never nooit meer weg ! Lekkerder dan die krijg je ze niet ! En ook nog een geoliede hals, iets wat Fender zelfs in zijn masterbuilt uitvoeringen niet heeft, tenzij je 10000euro extra neertelt ! Ooooooooo......

en dan heb ik nog niet eens een gretsch gepost :D

arjanb01
20 augustus 2013, 14:39
....bijna..... De rest maak ik thuis af als ik van mijn werk kom -:)
Maar zonder gekheid, die witte strats vind ik de mooiste i.c.m. de een donkere rosewood toets en birdseye maple hals geolied.

arjanb01
20 augustus 2013, 14:40
en dan heb ik nog niet eens een gretsch gepost :D

Nee, gretsches dan moet ik altijd aan Danny Vera denken. Gretsches moeten je staan en een blonde gozer als ik staat het niet. Danny Vera wel, die heeft de exacte Elvis looks voor zo'n gitaar !

jutter
20 augustus 2013, 14:42
Nee, gretsches dan moet ik altijd aan Danny Vera denken. Gretsches moeten je staan en een blonde gozer als ik staat het niet. Danny Vera wel, die heeft de exacte Elvis looks voor zo'n gitaar !

Ga je haar verven Arjan. Niet je Haar maar je haar! Instant Elvis!

arjanb01
20 augustus 2013, 14:44
Ga je haar verven Arjan. Niet je Haar maar je haar! Instant Elvis!

Ik heb te weinig haar op mijn kop voor een kuif, helaas (en nee ik heb niet de ziekte van Hedel.... ! En mijn haar GITAAR gaat NIET zwart never....

jutter
20 augustus 2013, 14:48
wahahaha die witte haar strat


.
.
.
.
.
.
.

B-stone
20 augustus 2013, 14:50
.
.
.
.
.
.
.

dat was een reactie van jou hoor, moest erom lachen hoe je het schreef

jutter
20 augustus 2013, 14:52
dat was een reactie van jou hoor, moest erom lachen hoe je het schreef

Ik weet het, maar er ging hier iets mis. Heb ik altijd als Arjan over zijn haar begint :D

stijnkenens
20 augustus 2013, 14:53
vanuit die ene hoek (de knoppen hoek) gezien is het een prachtig ding maar vanuit andere hoeken is het maar een raar gesmolten vorm.

... ik vind een strat met 2 point tremolo al raar ...

Dus eigenlijk wil je gewoon een strat zonder armrest en belly cut, een niet te grote radius aan de randen en als het kan met een kahler brug of zo ?


@ kim Wilson: een standaard tele niet, maar mits de juiste mensuur, tombrug en stoptail en 2 humbuckers op de juiste plek, kan ej een gitaar die eruit ziet als een tele perfect laten klinken gelijk een LP (houtkeuze maakt minder uit) maar daar gaat het hier niet over.




s.

Kim Wilson
20 augustus 2013, 15:02
Een strat niet rauw laten klinken ? Luister maar naar de SRV man en ome Rory G en ome Hendrix. Rauwer dan dat krijg je het niet, rauwer dan een tele ooit kan klinken ! Basta....:blast:
Zet een vox of een Marshall op 10 met een dikke fuzz ervoor en hij blaast elke tele weg ! Daar waar een tele op volume ontaardt in een schelle brei van piep en fluitshows:hippie:
Ja, met de juiste pedalen lukt dat wel, ja. Maar dan nog, een Tele is directer, meer in-your-face dan een Strat. Als je een schelle brei van piepen en fluiten krijgt, heb je de boel niet voor elkaar.


@ kim Wilson: een standaard tele niet, maar mits de juiste mensuur, tombrug en stoptail en 2 humbuckers op de juiste plek, kan ej een gitaar die eruit ziet als een tele perfect laten klinken gelijk een LP (houtkeuze maakt minder uit) maar daar gaat het hier niet over.




s.
Tuurlijk, maar dan ben je een Tele aan het ombouwen tot Les Paul. Da's valsspelen! ;)

Braindead
20 augustus 2013, 15:35
Tja, een strat geluid valt ook uit gitaren met een afwijkende bodyvorm te halen dus ik zie het probleem niet zo. En anders laat je iets maken bij een bouwer. Maar zorg gewoon dat je een elzen/basswood body hebt met maple neck en wat singlecoils. Of desnoods doe je een humbucker met coil split.

Fisherman
20 augustus 2013, 15:37
Zeer diepgaande discussies en uiteenlopende meningen hiero!
Ik waardeer de afwijkende karaktertrekjes in zowel de Les Paul als de Stratocaster.
Hoewel ik vroegah meer LP-modellen gehad heb dan Strats ga ik,als ik wat opgeknapt ben,
een leuke Strat erbij nemen.

B-stone
20 augustus 2013, 15:45
ik denk inderdaad dat ik of aan de tele moet (ook lekker mee te funken ) of aan de jazzcaster oid.

ik ben wel een originaliteits freak dus een tele met 3 pups zal het niet snel worden....

Orpheo
21 augustus 2013, 12:08
Het ontwerp van de Strat is niet saai. Integendeel. Het is alleen wel ongeveer het meest voorkomende model, waardoor het op den duur wellicht is gaan vervelen. Elke dag dezelfde haute cuisine of elke dag Middellandse zee gaat ook vervelen.
uit ervaring kan ik zeggen dat beiden nooit gaan vervelen.

Over de strat. ik haat de slagplaat. Nondeju wat haat ik dat ding. Ik snap het heel goed, assembly line etcetera etcetera maar een rear rout ziet er veel sexier uit en is strakker qua looks en ik werk daar veel makkelijker mee. Een pickupje wisselen is zo gebeurd. die trem is shit, maar je kan er een superVee op zetten zonder problemen en dan doet 'ie t ook hoor. no biggy :)

Eko
21 augustus 2013, 13:35
Als we discussie uit de weg gaan met andere mooie gitaren ( zoals LP`s en tele enz.) dan houden we de vraag over de vorm over. Die vorm is heel simpel te verklaren uit de tijdsperiode ( automobielen leken op vliegtuigen en met name straaljagers) waarin alles nieuwer en beter werd. De contour vorm is mede door de vraag van spelers bepaald, een kwestie van ergonomie zullen we maar zeggen.
Dat de vorm niet veranderd in al die jaren ligt niet aan Fender , maar aan ons. Wij gitaristen zijn zo modern als de Kerk. Alles mag verbeteren , zolang er maar niets veranderd.
Fender heeft wel eens wat ander geprobeerd , maar we blijven maar vragen om strats. Als het model iets wijzigt haken kopers massaal af en dus , maakt FMIC gewoon honderduizenden strats. Wij blij.

Als je het model iets veranderd zoals bv Music Man ( BV de Silhouette en Albert Lee) en Ibanez ( superstrats )hebben gedaan weet je direct waar het concept beter kan , maar dan nog blijven we de Fender Strat het meest vragen en kopen.
Ergoconcusio: Fender maakt wat wij willen , dan ook niet zeuren......

Dweezman
21 augustus 2013, 14:34
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/strats_zps69475cc4.jpg

slotje!

jze
21 augustus 2013, 14:38
Als je het model iets veranderd zoals bv Music Man ( BV de Silhouette en Albert Lee) en Ibanez ( superstrats )hebben gedaan weet je direct waar het concept beter kan , maar dan nog blijven we de Fender Strat het meest vragen en kopen.
Ergoconcusio: Fender maakt wat wij willen , dan ook niet zeuren......

+1

Overigens kan ik zowel stratocasters als Les Paul waarderen qua uiterlijk, maar heb ik geen van beide.. Ben toch meer van het afwijkende uiterlijk (kuch: Music Man Albert Lee), met daarbij de voorwaarde dat het goed speelt en klinkt. Vroeger dacht ik altijd dat de Les Paul mijn droomgitaar was, helaas speelt het voor mij niet lekker. Jammer dan, volgende kandidaat..

Hendriks
21 augustus 2013, 14:39
http://i1348.photobucket.com/albums/p721/Dweezman/strats_zps69475cc4.jpg

slotje!
Lijkt mij ook.

Pepe
21 augustus 2013, 14:50
http://img543.imageshack.us/img543/1204/pbcl.jpg

slotje!

Ja, hoe je het ook bekijkt...

Dweezman
21 augustus 2013, 14:50
Zonder gekheid: ik snap de TS wel.

Ik houd het vooral op de subtiele verschillen die er kunnen bestaan in de bodies. Ik heb een MIJ gehad, en andere strats gezien die minder 'rank' leken. Of een hoorn die te wijd liep, of de lak die er te dik op zat. Soms is er 'iets'. Het komt precies met deze dames.


Pepe: HAHA!

Hendriks
21 augustus 2013, 15:21
Die ss80 zie je niet veel hier , lijkt mij ook wel wat. Die heeft toch nitro lak ?

Dweezman
21 augustus 2013, 15:58
Yeps, natural relic ;-)

B-stone
21 augustus 2013, 17:57
Heren, verbeteringen hoef ik totaal niet. Als ik een strat wil dan koop ik er een alleen met sss frezing 6 point tremolo en slagplaat met het vintage correcte aantal schroeven en niks anders.
Die foto van dweezman is het schoolvoorbeeld hoe mooi strat kunnen zijn. Maar nog maals altijd als ik er een thuis heb (gekocht of te leen om weer eens te proberen) zit ik altijd raar naar de body te kijken.

Soms is de bovenste hoorn te piemel achtig en soms weer te dik en breed. Soms is de onderkant te vierkant etc. Ik vroeg mij af of er meerdere mensen deze haat liefde verhouding hebben? Want laten we eerlijk zijn: klinken doen ze wel, of het nu funk of hendrix type of stuff is. Het is alleen dat ik raar tegen de body aan kijk als ik er een heb...

barno
21 augustus 2013, 18:24
Soms is de bovenste hoorn te piemel achtig en soms weer te dik en breed. Soms is de onderkant te vierkant etc. Ik vroeg mij af of er meerdere mensen deze haat liefde verhouding hebben? Want laten we eerlijk zijn: klinken doen ze wel, of het nu funk of hendrix type of stuff is. Het is alleen dat ik raar tegen de body aan kijk als ik er een heb...

Vanuit design technisch oogpunt scheelt er imo niks aan de strat vorm, al zeker niet als je 'm in zijn tijdsgewricht zet. Dus is het voor jou de vraag welke esthetische norm jij dan wel gebruikt. Mss heb je, unlike de meerderheid van de gitaristen, helemaal niks met 50's en 60's ontwerpen en stoort je de speelsheid van de vorm wat?
Een fijne oefening: teken zelfs es een stratcontour die voor jou wel zou kunnen.

B-stone
21 augustus 2013, 18:36
Vanuit design technisch oogpunt scheelt er imo niks aan de strat vorm, al zeker niet als je 'm in zijn tijdsgewricht zet. Dus is het voor jou de vraag welke esthetische norm jij dan wel gebruikt. Mss heb je, unlike de meerderheid van de gitaristen, helemaal niks met 50's en 60's ontwerpen en stoort je de speelsheid van de vorm wat?
Een fijne oefening: teken zelfs es een stratcontour die voor jou wel zou kunnen.

Ik heb juist alles met jaren 50 en 60 gitaren... en met de strat vorm is niks mis behalve dat het vanuit bepaalde hoekwn een raar ding is. Misschien is het dat er geen design logica achter zit zoals bijvoorbeeld de ronde vorm bij een les paul.

mesaman
21 augustus 2013, 20:04
En gelukkig is er nog de Japanse precisie gitaar waar alles bij klopt, en koop je gewoon een goede Ibanez.:cheerup:

barno
21 augustus 2013, 20:15
Ik heb juist alles met jaren 50 en 60 gitaren... en met de strat vorm is niks mis behalve dat het vanuit bepaalde hoekwn een raar ding is. Misschien is het dat er geen design logica achter zit zoals bijvoorbeeld de ronde vorm bij een les paul.

jamaar, da's nu net een van dè eigenschappen van 50 en 60's design, afwijken van strakke symmetrie

Shredder Mike
21 augustus 2013, 20:57
Eerlijk is eerlijk als je iemand vraagt een gitaar te tekenen is de kans groot dat er een strat uit de pen rolt.
Het is en blijft een iconische gitaar met heerlijke tussen posities die typisch strat zijn.
Dynamischer/helderder dan humbuckers maar minder geschikt voor steverige rock (jaja uitzonderingen !! geen discussies aub :D)

Ik zeg kopen die strat, en ja daar zit um het probleem dus in ; ik kan mij uren lang verlekkeren op strat afbeeldingen op het net, terwijl als ik eenmaal een strat in huis heb hij vanuit iedere hoek raar lijkt (vind ik persoonlijk) de body dan he : te langwerpig hoekig etc.

Herkennen meerdere mensen dit probleem?

Want qua sound zijn ze super alleen erger ik mij aan die body... En ik denk dat het temaken heeft met de ergonomische body cuts (boven arm afvlakking en bij de buik ed)

Ben erg benieuwt!!

Ik heb een mim Strat en twee amerikaanse. Ik heb een PRS Custom 24 en een PRS Mira. Stuk voor stuk geweldige gitaren om naar te kijken en mee te spelen.

Oja, en dan heb ik gisteren een bod gedaan op een Strat :soinnocent:

jutter
21 augustus 2013, 21:03
Ik heb een mim Strat en twee amerikaanse. Ik heb een PRS Custom 24 en een PRS Mira. Stuk voor stuk geweldige gitaren om naar te kijken en mee te spelen.

Oja, en dan heb ik gisteren een bod gedaan op een Strat :soinnocent:

Jij houdt ook nooit op hè met verzamelen! :D

B-stone
21 augustus 2013, 21:10
jamaar, da's nu net een van dè eigenschappen van 50 en 60's design, afwijken van strakke symmetrie

Nouja eigenlijk vind ik een les paul en telecaster (typisch 50s toch?) Een stuk logischer qua vorm een strat is daarbij echt een uniek iets.

Maarja ik ben er niet om de strat opnieuw uit te vinden. Het zijn fantastische gitaren maar zoals eerder aangesneden het komt erg nouw qua body de ene strat is de andere niet en ik vind hem vanaf bepaalde hoeken ook zelfs lelijk. Terwijl de hoek waar de knoppwn zitten het een design meesterwerk is.

Snappen jullie het nog? :D

barno
21 augustus 2013, 21:23
Nouja eigenlijk vind ik een les paul en telecaster (typisch 50s toch?) Een stuk logischer qua vorm een strat is daarbij echt een uniek iets.

Maarja ik ben er niet om de strat opnieuw uit te vinden. Het zijn fantastische gitaren maar zoals eerder aangesneden het komt erg nouw qua body de ene strat is de andere niet en ik vind hem vanaf bepaalde hoeken ook zelfs lelijk. Terwijl de hoek waar de knoppwn zitten het een design meesterwerk is.

Snappen jullie het nog? :D

tele ja, maar een les paul is natuurlijk gewoon een gitaar zoals die al decennia lang bestond

Wat jij moet leren is dat lelijk ook soms mooi kan zijn :)
zo zijn er veel gitaristen die een teleheadstock lelijk vinden, terwijl hij natuurlijk van een bijna buitenaardse schoonheid is !

Duhsjaak
21 augustus 2013, 22:19
Heren, verbeteringen hoef ik totaal niet. Als ik een strat wil dan koop ik er een alleen met sss frezing 6 point tremolo en slagplaat met het vintage correcte aantal schroeven en niks anders.
Die foto van dweezman is het schoolvoorbeeld hoe mooi strat kunnen zijn. Maar nog maals altijd als ik er een thuis heb (gekocht of te leen om weer eens te proberen) zit ik altijd raar naar de body te kijken.

Soms is de bovenste hoorn te piemel achtig en soms weer te dik en breed. Soms is de onderkant te vierkant etc. Ik vroeg mij af of er meerdere mensen deze haat liefde verhouding hebben? Want laten we eerlijk zijn: klinken doen ze wel, of het nu funk of hendrix type of stuff is. Het is alleen dat ik raar tegen de body aan kijk als ik er een heb...

En ik had me nog zóóó voorgenomen om helemaal niet te reageren.
Er wordt hier een geweldige hoop afgeleuterd over de vorm van de strat. Nou, over smaak valt niet te twisten, over wansmaak wel. Maar, eerlijk = eerlijk, TS maakte zijn bedoelingen bijzonder duidelijk.

Eerlijk ben ik geinteresseerd (mild, dat dan weer wel) in vorm. Maar inhoud wint het anytime voor mij.

Vandaar dat ik meer heb met klank. En daarom niet in dit draadje wilde reageren. Maar nu de debiliserende tussenstandjes van die strat worden verheerlijkt?

De mijne heeft 3 standen, heren! Dat was genoeg voor Buddy Holly, die er volgens overlevering alleen van 1 gebruikmaakte (de middelste).
Meer dan 3 standjes? Dan kies/lees je de Kama Sutra.
Eigenlijk (persoonlijk) qua klank vind ik alleen standje Buddy Holly EN The Wind Cries Mary mooi.
Mijn idee voor en betere. En ik twijfel er geen seconde aan: Die betere ideeën gaan nu komen.
Ik heb op mijn strat een variatie op een Nashville stemming liggen. Zo weinig in aanzien is dat ding hier in da house. Voor normaal werk heb ik een flink aantal rammelgitaartjes die een beter geluid geven.

En: Nee, echt mooi kan ik m ook niet vinden. Maar wel weer wat meer ergonomisch dan de tele. Qua klank kies ik dus tele anytime.
Just my 1,21 (2 cents is van voor de oorlog).
Vriendelijke groet, Gus

B-stone
21 augustus 2013, 22:38
En ik had me nog zóóó voorgenomen om helemaal niet te reageren.
Er wordt hier een geweldige hoop afgeleuterd over de vorm van de strat. Nou, over smaak valt niet te twisten, over wansmaak wel. Maar, eerlijk = eerlijk, TS maakte zijn bedoelingen bijzonder duidelijk.

Eerlijk ben ik geinteresseerd (mild, dat dan weer wel) in vorm. Maar inhoud wint het anytime voor mij.

Vandaar dat ik meer heb met klank. En daarom niet in dit draadje wilde reageren. Maar nu de debiliserende tussenstandjes van die strat worden verheerlijkt?

De mijne heeft 3 standen, heren! Dat was genoeg voor Buddy Holly, die er volgens overlevering alleen van 1 gebruikmaakte (de middelste).
Meer dan 3 standjes? Dan kies/lees je de Kama Sutra.
Eigenlijk (persoonlijk) qua klank vind ik alleen standje Buddy Holly EN The Wind Cries Mary mooi.
Mijn idee voor en betere. En ik twijfel er geen seconde aan: Die betere ideeën gaan nu komen.
Ik heb op mijn strat een variatie op een Nashville stemming liggen. Zo weinig in aanzien is dat ding hier in da house. Voor normaal werk heb ik een flink aantal rammelgitaartjes die een beter geluid geven.

En: Nee, echt mooi kan ik m ook niet vinden. Maar wel weer wat meer ergonomisch dan de tele. Qua klank kies ik dus tele anytime.
Just my 1,21 (2 cents is van voor de oorlog).
Vriendelijke groet, Gus

over smaak valt niet te twisten inderdaad! Die middenstandjes zijn goddelijk en ik ben iemand die erg georienteerd is aan uiterlijk (nogmaals over de sound hoeven we het niet te hebben want die is super, of uiterlijk het wint van sound zeg ik ook niet, ik heb het nu aalleen over de body).... misschien moet ik daar eerst een heel leven voor hebben geleefd om niet naar uiterlijk van een gitaar te kijken.. maarja ik ben nu eenmaal (nog) een erg visueel ingesteld persoon en ik kan mij er mateloos aan iriteren waarom die strat die ik op internet altijd zie (altijd vanuit die zelfde hoek ) niet in mijn huis kan krijgen.

conclusie: fuck die tussenstandjes en voor een lekkere neuzige tele gaan.

of iemand moet zeggen dat alle strat bodys dmv frees tolleranties altijd raar uitvallen en dat alleen de custom shoppers echt een goede mooie body hebben. maarja ben bang dat die vogel ook niet op gaat:makeup:

Pepe
21 augustus 2013, 23:39
Gepreoccupeerde fixatie gebaseerd op een vergissing, die foute stratvorm van u meneer Bstone. De stratocaster is sinds de eerste jaren van zijn bestaan langzaam, tred houdend met slijtage van machines, gemorphed naar de lompe klomp hout wat het in 1981 was. Maw: Er is geen foute versie, het zijn variaties op een thema. Afgezien daarvan, er komt ook nog iets van handwerk bij.
Ergens zal er een versie zijn met contouren die bij u iets laat resoneren en u kan het halve forum wel oproepen tot bijval maar het zijn uw resonanties. Die van mij liggen ergens anders.

De mooiste vorm is voor mij de Smith stratocaster, slanke delicate afgeronde contouren en diepliggende neck'; een fifties stratocaster is er maar lomp bij. Maar ook de vroege seventies body harmonieert mooi met de more mass headstock en zijn agressieve Tommy Bolin sound. Ach, het heb allemaal zijn charme waar iets over te zeggen valt en daarmee valt er gelijk niets over te zeggen.


De favoriete pickup hangt nauw samen met de gitaar vind ik maar over het algemeen heb ik weinig op met die laffe tussenstandjes. Misschien speel ik te weinig Sultans of Swing. Of eighties rock.

Eko
22 augustus 2013, 10:58
Blijft over dat het model na 60 jaar nog direct herkenbaar is, door bijna iedereen op deze planeet gezien is en als instrument herkent wordt. Over geluid kun je discussies voeren tot je purper ziet. Ook ik heb een goede strat staan tussen alle andere modellen. Het wordt nooit geen tele of Les Paul, gaat nooit klinken als een Gretsch enz.
Maar , het model blijft z`n aantrekkingskracht houden. Knap gedaan , zo lang geleden. Ik heb bijna hetzelfde als wat Pete Townsend over een amp zei: Ik heb er gewoon 1 in m`n kamer staan en iedere keer als ik hem zie weet ik weer waarom ik gitaar speel. Zo ook met een strat. Af en toe gewoon op een stoel zetten en naar kijken.Je weet meteen weer waarom je met gitaar spelen bent begonnen.
Is er iets beters qua ergonomie? Absoluut! Zijn er mooiere? Misschien, maar ik houd deze er toch maar bij........

telecastermaster
22 augustus 2013, 12:54
Dit blijft voor mij toch wel de ideale stratocaster, zowel kwa vorm als geluid:

http://farm3.staticflickr.com/2627/3792045422_024791cd6d_o.jpg

arjanb01
22 augustus 2013, 12:59
Wat ????? Was die ontwerper dronken toen hij dit fabriceerde... Spuuglelijk:stop:

Kim Wilson
22 augustus 2013, 13:12
Dat is toch de legendarische Iceman?

arjanb01
22 augustus 2013, 13:19
Volgens mij is het aan het logo te zien een Yamaha, maar dat kan ik slecht zien.

telecastermaster
22 augustus 2013, 13:22
Nee, een reissue van de nog legendarischere Vliegende Samurai.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?127652-Het-waarschijnlijk-niet-zo-heel-grote-Vliegende-Samurai-topic

Kim Wilson
22 augustus 2013, 13:40
Ik zie het. Ik vind hem wel erg veel lijken op de Ibanez Iceman. Hij is iig op z'n minst net zo lelijk. :D

Pepe
22 augustus 2013, 19:19
Land der blinden Telecastermaster.. we zijn een oog in een land der blinden

the sure thing
22 augustus 2013, 20:57
Wat ik wel apart vindt is dat de strat in een HH versie nooit succesvol is geweest...

Rooker
22 augustus 2013, 22:17
Hmmm. Ik wil er wel een. Wacht nogsteeds op de Squier HH strat met een vaste brug. Die is er gewoon niet :-(

vulvasonic
23 augustus 2013, 01:29
Heren, verbeteringen hoef ik totaal niet. Als ik een strat wil dan koop ik er een alleen met sss frezing 6 point tremolo en slagplaat met het vintage correcte aantal schroeven en niks anders.
Die foto van dweezman is het schoolvoorbeeld hoe mooi strat kunnen zijn. Maar nog maals altijd als ik er een thuis heb (gekocht of te leen om weer eens te proberen) zit ik altijd raar naar de body te kijken.

Soms is de bovenste hoorn te piemel achtig en soms weer te dik en breed. Soms is de onderkant te vierkant etc. Ik vroeg mij af of er meerdere mensen deze haat liefde verhouding hebben? Want laten we eerlijk zijn: klinken doen ze wel, of het nu funk of hendrix type of stuff is. Het is alleen dat ik raar tegen de body aan kijk als ik er een heb...

Klinkt misschien gek, maar wellicht dat de kleur ook een rol speelt. Net zoals in de mode (kleding) maakt zwart dunner en wit dikker. Het kan zijn dat dit een kleine rol speelt in de perceptie van het model en hoe je de vorm ervaart. Bovendien, zoals Pepe reeds aangaf, is de bodyvorm op zich niet veranderd, maar zijn er wel grote verschillen in de manier waarop de armrest en de bellycut zijn vormgegeven. Bij de 70'er jaren strats zijn beide erg sobertjes, waardoor de gitaar er veel dikker uitziet. De bellycut op de meeste strats rond '57 tot '62 loopt door tot halverwege de bovenste hoorn en de armrest loopt tot ver over het midden van de body (voorbij de draagbandknop). Een heel verschil met mijn '82 Smith strat, waar de armrest maar een kleine uitsparing is op de body. Daar komt bij dat deze plekken lange tijd een gevolg van een stukje handwerk is geweest. Misschien is het dat nog steeds, maar dat lijkt me anno 2013 niet echt logisch. Er zit dus een groot verschil tussen de ene en de andere strat. Ook al omdat, behalve het formaat en de diepte van de uitsnede, door de ene werknemer zeer scherp gehouden werd, terwijl een andere werknemer meer moeite deed om er een vloeiende en dus rondere (minder scherpe) vorm van te maken. Enfin, deze verschillen icm het effect wat bepaalde kleuren kunnen hebben op de vorm kan goed verklaren waarom de ene strat er wat lomper uitziet dan de andere. Het verklaart echter niet jouw verhaal waarom één en dezelfde strat er vanuit één standpunt eruit ziet om van te watertanden, terwijl die vanuit een ander gezichtspunt voor jou totaal niet aantrekkelijk is. En ja, dan blijft het uiteindelijk toch een kwestie van smaak, waardoor het lastig, zo niet onmogelijk zal zijn, om een strat te vinden die er ALTIJD geil uitziet, hoe je er ook naar kijkt.

Wat dat betreft vind ik het dan ook nogal verbazingwekkend dat dit topic nog steeds loopt en dat er zoveel op gereageerd wordt. Want feitelijk kun je er niet zo gek veel zinnigs over zeggen (ook al is dit allen al niet het kortste antwoord :D ).

Ik durf te wedden dat wanneer ik een topic begin met de constatering dat ik een Les Paul een zeer elegante gitaar vind, maar dat ik niet kan wennen aan de vorm, het topic geen lang leven beschoren zou zijn. :D

the sure thing
23 augustus 2013, 07:55
Een strat mag tegenaan geschopt worden, een Les Paul niet. Een LP een kutgitaar voor mietjes noemen, is " not done". Terwijl het wel zo is.... Uit een LP is voor slechte gitaristen moeilijker een klote geluid te halen dan uit een strat.

apekop
23 augustus 2013, 14:40
Ik heb veel gitaren gehad, modern en vintage. Maar ik vind een strat wel het meest ergonomische gitaarmodel qua body. Hij voelt gewoon heel natuurlijk en goed in balans. Veel andere gitaren hebben neckdive of scherpe randen of een te grote body vorm en ga zo maar door.

telecastermaster
23 augustus 2013, 16:43
Land der blinden Telecastermaster.. we zijn een oog in een land der blinden

Ik weet het Pepe, ik weet het.
Treurig maar waar.

Harald
24 augustus 2013, 12:05
wat me wel bij verschillende strats opviel was dat niet alle flageoletten bij alle pickups te horen zijn. Blijkbaar zitten de knopen van de golf soms precies boven de pole piece van de pickup.

De bodyvorm is prima. Houd zelf trouwens wel meer van de grote 70ies kop. Komt ws. door de hoes van Hendrix in the west. (de lp versie, screw die idioten die op de cd uitgave een andere opname van Little Wing hebben gezet.... sukkels! )