PDA

View Full Version : 5 Watt versterker op een 2x12 cabinet



Steven Heijstek
18 augustus 2013, 18:57
Voor woonkamergebruik wil ik een Yamaha THR10C aanshaffen. Dat is een zeer compacte versterker voor thuis.
http://www.youtube.com/watch?v=sCtpSHah_9M
Om het toch een volwassen en volle sound op laag volume te krijgen wil ik er een 2x12 cabinet op aansluiten. Ik weet dat er er geen aansluiting op de THR10C zit maar die maak ik wel. Ik wil dat 2x12 cabinet tevens in stereo aansluiten......de THR10C is immers stereo.
Op die manier hoop ik een setje te krijgen wat op laag volume een volle stereo sound geeft. Heb ik geen pedaaltjes en zo in de woonkamer rondslingeren.......gitaar inprikken en gaan.

Is dit inderdaad haalbaar. Gaat een 2x5Watt versterker inderdaad lekker vol klinken over een 2x12 cabinet?

Dank.......Steven

Yngwie79
18 augustus 2013, 19:08
Mijn ervaring is dat zoiets erg veel uit kan maken. Mijn 15-watter klinkt ook veel voller over 2x12 dan over 1x12. Let wel op de impedanties enzo. Overigens is het zo te zien al eens gedaan: http://www.mylespaul.com/forums/squawk-box/204425-yamaha-thr-10-review-2.html

the sure thing
19 augustus 2013, 07:26
Ja is prima te doen! Let idd wel op de juiste weerstand van de speakerkasten

Cue Zephyr
24 augustus 2013, 19:47
De enige manier die ik me kan indenken dat het vet gaat klinken is als je er een breakout naar 2x tulp (RCA) of TRS/TS aansluit op een hi-fi versterker met hi-fi speakers of actieve studiomonitoren.

the sure thing
24 augustus 2013, 20:38
Say what?!?!

harrie-beton
24 augustus 2013, 21:21
In dat ding zitten toch al speakers?

ACSlater
25 augustus 2013, 20:27
Je kunt er helemaal geen 2x12 op aansluiten tenzij je er een versterker tussen plaatst. Een actieve monitor of aansluiten op een hifi-set is de enige manier om uit te versterken.

lauke_101
25 augustus 2013, 21:21
Tuurlijk kan het wel, je moet alleen de interne speakeraansluiting even naar buiten halen (en evt de interne speakers weer aansluitbaar maken met een jack plug). Dat is op zich een redelijk klein klusje. Ben benieuwd hoe het gaat klinken!

De 5 watt Fender Champion 800 van een maat van me sluiten we wel eens aan op de 12" van zijn Deluxe Reverb, dat maakt een wereld van verschil! En volume overigens, haha.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Speeddemon
25 augustus 2013, 22:40
Voor woonkamergebruik wil ik een Yamaha THR10C aanshaffen. Dat is een zeer compacte versterker voor thuis.
http://www.youtube.com/watch?v=sCtpSHah_9M
Om het toch een volwassen en volle sound op laag volume te krijgen wil ik er een 2x12 cabinet op aansluiten. Ik weet dat er er geen aansluiting op de THR10C zit maar die maak ik wel. Ik wil dat 2x12 cabinet tevens in stereo aansluiten......de THR10C is immers stereo.
Op die manier hoop ik een setje te krijgen wat op laag volume een volle stereo sound geeft. Heb ik geen pedaaltjes en zo in de woonkamer rondslingeren.......gitaar inprikken en gaan.

Is dit inderdaad haalbaar. Gaat een 2x5Watt versterker inderdaad lekker vol klinken over een 2x12 cabinet?

Dank.......Steven
Het gaat zeker voller klinken, maar als je zelf een 2x12 gaat samenstellen, zou je er goed aan doen om speakers te nemen met een niet al te hoog wattage (maar wel hoog rendement). Een 20W of 25W zal aangestuurd door slechts 5W toch al meer 'doen'/werken dan wanneer je er een 75W (of meer) speaker op aansluit.

harrie-beton
26 augustus 2013, 13:53
Je moet met de THR10C een goed sound kunnen opwekken zonder extra externe speakers. Als je die wel wilt gebruiken (2 x12) zou ik een ander ding kopen.

fred dons
26 augustus 2013, 21:14
ik heb hem zelf thuis even aangesloten (via de koptelefoonuitgang) op een setje computerspeakers + subwoofer en dat werkt prima om het geluid wat meer laag te geven, maar voor het volume is het niet echt nodig, dat kleine ding gaat behoorlijk hard

arjanb01
27 augustus 2013, 12:16
Ik heb zelf de thr 5 versie en mn geluid is vol zat, zeker als je er een beetje delay en reverb (+ chorus) eraan toe voegt. Deze bakkies zijn stereo dus je hebt echt een gigantisch breed geluid. Beetje onzinnig om er een 2x12 kast met veel aanpassingen eraan te hangen. Dan koop je toch lekker een buizen bak en ga daarmee thuis blazen ?

jerome
27 augustus 2013, 23:40
Het hangt een beetje af hoeveel watt die 2x 12 kast is...
Die Yamaha is volgens mij geen buizenamp maar een transistor versterker en dus maar 5 watt. Als je die gaat aansluiten op bijvoorbeeld een 100 watt cab kan het zijn dat de amp het niet goed aankan en gaat clippen.
Dan kan het gebeuren dat je gelijkstroom op je speakers krijgt en je vervolgens je speakers naar de kloten helpt.
Ik denk dat de externe cab niet zwaarder moet zijn dan 30 watt...
En als het een goeie cab is ga je denk ik echt wel een voller geluid krijgen

Speeddemon
28 augustus 2013, 12:58
Het hangt een beetje af hoeveel watt die 2x 12 kast is...
Ik denk dat de externe cab niet zwaarder moet zijn dan 30 watt...
En als het een goeie cab is ga je denk ik echt wel een voller geluid krijgen


Het gaat zeker voller klinken, maar als je zelf een 2x12 gaat samenstellen, zou je er goed aan doen om speakers te nemen met een niet al te hoog wattage (maar wel hoog rendement). Een 20W of 25W zal aangestuurd door slechts 5W toch al meer 'doen'/werken dan wanneer je er een 75W (of meer) speaker op aansluit.
:soinnocent:

lauke_101
28 augustus 2013, 15:11
Juistem... :roll:

Het wattage van een speaker geeft aan hoeveel watt hij maximaal kan hebben, that's all. Er is geen ondergrens voor een speaker en een amp vindt het dus ook absoluut niet erg om een speaker aan te moeten drijven die veel meer vermogen kan hebben dan wat de versterker afgeeft. Overigens is de aanduiding op de speaker meestal vrij conservatief, m.a.w. een 30 watt speaker aandrijven met 30 watt is meestal niet op het randje van wat hij aankan. Gelukkig maar, een buizenamp die vol open staat geeft namelijk meer vermogen af dan wat de fabrikant in RMS aangeeft.

Dat het, afhankelijk van je smaak, lekkerder klinkt als je een speaker wat harder laat werken (dus aandrijft met ongeveer het vermogen wat de speaker maximaal kan hebben), is een ander verhaal. Dan krijg je wat distortion van de speaker zelf en dat kan soms wel lekker klinken. Overigens denk ik niet dat het wat dat betreft uitmaakt of je een 30 watt of 100 watt speakerkast aandrijft met 5 watt. Er zijn ook maar weinig 2x12 cabs van 30 watt, omdat er nou eenmaal maar weinig speakers zijn die maar 15 watt per stuk kunnen hebben. Je zit bij een 2x12 toch al gauw tussen de 50 en 100 watt.

jerome
28 augustus 2013, 19:55
Juistem... :roll:

Het wattage van een speaker geeft aan hoeveel watt hij maximaal kan hebben, that's all. Er is geen ondergrens voor een speaker en een amp vindt het dus ook absoluut niet erg om een speaker aan te moeten drijven die veel meer vermogen kan hebben dan wat de versterker afgeeft....

.......Overigens denk ik niet dat het wat dat betreft uitmaakt of je een 30 watt of 100 watt speakerkast aandrijft met 5 watt...

Zeker nooit gehoord van transistorversterkers die overbelast raken door te zware luidsprekerkasten en vervolgens gaan clippen?

jerome
28 augustus 2013, 19:56
:soinnocent:

Je hebt precies de 2 belangrijkste zinnen uit mijn citaat gehaald...

kunk
28 augustus 2013, 21:06
Zeker nooit gehoord van transistorversterkers die overbelast raken door te zware luidsprekerkasten en vervolgens gaan clippen?

Is dat dan niet het gevolg van een verkeerde impedantie i.p.v. te hoog wattage?

Swaag
28 augustus 2013, 21:26
Zeker nooit gehoord van transistorversterkers die overbelast raken door te zware luidsprekerkasten en vervolgens gaan clippen? Nee, nog nooit van gehoord. Clipping is niets anders dan vervorming door de versterker zelf gegenereerd.

jerome
28 augustus 2013, 22:53
Nee, nog nooit van gehoord. Clipping is niets anders dan vervorming door de versterker zelf gegenereerd.

Ok, jij hebt er nooit van gehoord dus het bestaat niet?

Wat jij bedoeld is dat clipping ook gecontroleerd gebruikt wordt om bewust een gecontroleerde vervorming te krijgen.
Maar wat ik bedoel is dat een overbelaste transistorversterker kan gaan clippen en je speakers naar de kloten kan helpen...

Van Wiki:
When an amplifier is pushed to create a signal with more power than its power supply can produce, it will amplify the signal only up to its maximum capacity, at which point the signal can be amplified no further. As the signal simply "cuts" or "clips" at the maximum capacity of the amplifier, the signal is said to be "clipping". The extra signal which is beyond the capability of the amplifier is simply cut off, resulting in a sine wave becoming a distorted square-wave-type waveform.

Effects of clipping

In power amplifiers, the signal from an amplifier operating in clipping has two characteristics that could damage a connected loudspeaker:

Difference between clipped and maximum unclipped waveforms Because the clipped waveform has more area underneath it than the smaller maximum unclipped waveform, the amplifier produces more output power. (See the waveform to the right for an example.) This extra power can cause damage to loudspeaker components, including the woofer, tweeter, or crossover, via overheating.

In the frequency domain, clipping produces harmonics at higher frequencies than the unclipped signal. This additional high frequency energy has the potential to damage a loudspeaker's tweeter via overheating.

Dutch66
29 augustus 2013, 11:11
Overigens is de aanduiding op de speaker meestal vrij conservatief, m.a.w. een 30 watt speaker aandrijven met 30 watt is meestal niet op het randje

Ik zie de de eerste posts al komen; "speaker stuk" toch iets minder conservatief dan ik dacht...

Tuurlijk, ik hoorde wel dat het mis ging, maar dat was slechts speaker distortion toch?...

;)


Verder, het vermogen van een speaker is voor de TS niet zo heel relevant inderdaad, maar het rendement
des te meer, immers het resultaat zou hier sterk afhankelijk van zijn.

Iedere speaker heeft een "bepaald" vermogen nodig om het aangeboden signaal (min of meer) linear te kunnen
weergeven. Gelukkig wel, zo kun je dus een speaker kiezen die goed matched met je versterker.

Het versterkerje in de THR is ontworpen om 2 ieniemienie speakertjes aan te sturen, daar zijn ze bij yamaha goed ingeslaagd IMHO. Maar ook nog een uitgang(en) voor een cabinet dat ging ook hun een stap te ver...


edit; @speeddemon, oeps ik zie dat je ongeveer hetzelfde al had vermeld..

lauke_101
29 augustus 2013, 12:49
Jerome: dat verhaal ken ik, dat is hetzelfde als wanneer ik zei dat een versterker op max meer vermogen af kan geven dan zijn rating in RMS, mogelijk meer vermogen dan de speaker aan kan. Echter dit komt doordat de versterker zelf te hard staat. Het is niet zo dat een speaker een bepaald vermogen 'vraagt' van de versterker, alleen dat hij een bepaald maximum kan hebben.

Rendement is nog wel wat om in acht te nemen ja, dit kan forse invloed hebben op de uiteindelijke luidsterkte.

Swaag
29 augustus 2013, 19:15
Citaat: Zeker nooit gehoord van transistorversterkers die overbelast raken door te zware luidsprekerkasten en vervolgens gaan clippen?


Nee, nog nooit van gehoord. Clipping is niets anders dan vervorming door de versterker zelf gegenereerd.


Ok, jij hebt er nooit van gehoord dus het bestaat niet?

Wat jij bedoeld is dat clipping ook gecontroleerd gebruikt wordt om bewust een gecontroleerde vervorming te krijgen.
Maar wat ik bedoel is dat een overbelaste transistorversterker kan gaan clippen en je speakers naar de kloten kan helpen...
.
Nu beweer je in twee posts twee verschillende dingen.
Eerst stel je dat versterkers overbelast raken dooor te zware luidsprekers (definitie? Hogere weerstand? Hoger rendement? Of hogere belastbaarheid?) en daardoor gaan clippen, en daarna stel je dat clippende versterkers je luidsprekers beschadigen. Dat laatste is juist.

jerome
29 augustus 2013, 23:50
Nee, beide is juist, een transistor versterker kan overbelast raken als de speakers te zwaar zijn (Wattage) en op een flink volume draait. Vervolgens kan de versterker gaan clippen en als je pech hebt kunnen vervolgens de speakers naar de kloten gaan.
En als je echt pech hebt kan de versterker daarna ook overleden zijn...
We hebben we dit vroeger wel meegemaakt met ouwe low budget PA's dat een 1000 Watt box aan stront ging door een clippende 200 Watt versterker die een beetje te hard moest werken, jammer joh...
Overigens is met veel moderne transistorversterkers de kans kleiner dat zoiets gebeurt, die zijn steeds vaker en beter beveiligd tegen overbelasting.
En een transistorversterker kan dacht ik ook gaan clippen als er sprake is van een stevige mismatch maar dat weet ik niet zeker...

jerome
30 augustus 2013, 10:12
Ik was gisteravond ff niet helder... natuurlijk speelt de impendantie van de speakerbox ook mee!
Een transistorversterker van bijvoorbeeld 200 watt aan 4 ohm levert bij 8 ohm misschien nog maar iets van 125 watt
Dus om hetzelfde geluidsvolume te krijgen moet de versterker harder gezet worden en moet de versterker harder werken en kan dus sneller overbelast raken, vooral als de volumepot richting 8 á 10 gaat...
Als de 2 x 5 watter van ts dit vermogen levert bij bijvoorbeeld 4 ohm kan je er denk ik best wel een stereo box of 2 monoboxen aan hangen van bijvoorbeeld 2 x 25 watt/4 Ohm. Maar ik denk dat als je een box er aanhangt van bijvoorbeeld 2 x 25 Watt/8 Ohm dat de versterker het heel moelijk gaat krijgen. De versterker levert dan maar iets van 2 x 3 Watt, bijna de helft minder... De kans op clippen komt dan denk ik dichtbij...

arjanb01
30 augustus 2013, 10:48
Ik lees dit topic met veel belangstelling, maar WAAROM zou je deze THR willen doorlussen naar een speakerkast ??? Hij is daarvoor niet gemaakt en als je gaat lopen prutsen met de bedrading van de interne speakertjes naar een kast, vraag je gewoon om problemen. En als je hem origineel laat, heb je een supermooi stereo geluid, wat compleet wegvalt als je er een 2x12 speakerkast op aansluit.
Wil je thuis met een speakerkast blazen koop dan een blackstar ht 5 of een 1 watt buizenbakje.
De THR vind ik daarentegen veel veelzijdiger en beheersbaarder qua volume thuis, relaxt op de bank zitten en lekker spelen, daarvoor is dat ding gemaakt.

cluseau
30 augustus 2013, 10:53
Ik was gisteravond ff niet helder... natuurlijk speelt de impendantie van de speakerbox ook mee!
Een transistorversterker van bijvoorbeeld 200 watt aan 4 ohm levert bij 8 ohm misschien nog maar iets van 125 watt
Dus om hetzelfde geluidsvolume te krijgen moet de versterker harder gezet worden en moet de versterker harder werken en kan dus sneller overbelast raken, vooral als de volumepot richting 8 á 10 gaat...
Als de 2 x 5 watter van ts dit vermogen levert bij bijvoorbeeld 4 ohm kan je er denk ik best wel een stereo box of 2 monoboxen aan hangen van bijvoorbeeld 2 x 25 watt/4 Ohm. Maar ik denk dat als je een box er aanhangt van bijvoorbeeld 2 x 25 Watt/8 Ohm dat de versterker het heel moelijk gaat krijgen. De versterker levert dan maar iets van 2 x 3 Watt, bijna de helft minder... De kans op clippen komt dan denk ik dichtbij...




Zelden zoveel ongefundeerde onzin gelezen, sorry hoor.

guitarnijboer
30 augustus 2013, 12:53
Zelden zoveel ongefundeerde onzin gelezen, sorry hoor.

Nou, het is allemaal klok en wat weinig klepel...

Het is in de PA wereld bekend dat een te lichte versterker speakers kan opblazen als de versterker gaat clippen. Dit komt omdat er door het afgekapte signaal een onevenredig grote hoeveelheid hoge frequenties richting de luidspreker gaan. Het zijn dan ook de HF drivers (tweeters) die het loodje leggen, want die kunnen dit geweld niet aan. Met de LF drivers gebeurt niets, die blaas je hiermee niet op.
Dit fenomeen doet zich trouwen ook voor bij het te hard insturen op de mengtafel en andere situaties waarbij er veel vervorming optreed. De vervorming bevat veel hoogfrequent signaal (harmonischen) die de tweeters voor hun kiezen krijgen omdat ze door het crossover filter goed naar de tweeter worden doorgegeven die hierdoor snel stuk kunnen gaan omdat ze niet op dat vermogen berekend zijn.

De speakers die de TS echter wil aansluiten zijn geen tweeweg speakers met tweeters. Het opblazen van gitaarspeakers door clippen en vervorming is dan ook uitgesloten. Een gewone LF luidspreker kan vervormd geluid prima hanteren.

cluseau
30 augustus 2013, 13:20
Nou, het is allemaal klok en wat weinig klepel...


Ik weet niet wat die kok met zjn lepel er mee te maken heeft maar het ging mij om het naderen van de clipgrens als er "te zware speakers" worden gebruikt. De clipgrens ligt vast tussen de voedingsspanning ongeacht de gebruikte load. Wil je bij een 8 ohm ipv een 4 ohm net zoveel herrie horen zul je eerder aan die clipgrens komen maar dat komt omdat er in de 8 ohm minder vermogen wordt ontwikkelt. Dit is iets wat je met transistorversterkers beter kunt voorkomen vanwege de steile flanken van de harmonischen. Deze worden steiler naarmate je verder de clipgrens overschreid. Tweeters/drivers leggen dan idd het loodje.

Ik vermoed dat in bovenstaande reactie's bedoeld wordt dat een versterker defect is geraakt door overbelasting. Is de eindtrap eenmaal defect en onbeveiligd dan gaan de speakers er ook aan omdat de voeding van de versterker regelrecht op de speaker kan komen.

guitarnijboer
30 augustus 2013, 13:50
Nee ik reageerde op de 1000 watt speakerkast die door een 200 watt versterker wordt opgeblazen als deze gaat oversturen. Dit is een bekend fenomeen en hiervoor hoeft de versterker niet stuk te zijn of gelijkspanning op de luidsprekers te komen. De tweeters blaas je verassend snel op met een versterker die clipt.

De klok en de klepel slaat dan op het appels met peren vergelijken wat er vervolgens gebeurd. Een gitaarspeaker of LF driver blaas je niet op met een versterker die gaat clippen. Dus de vergelijking met het voorbeeld dat werd gegeven gaat daarom mank.

Dat de clipgrens vastligt tussen de voedingsspanning ongeacht de aangesloten load is natuurlijk niet helemaal correct. Een zwaardere belasting zal de voedingsspanning omlaag trekken waardoor het punt van clippen eerder wordt bereikt.

cluseau
30 augustus 2013, 14:00
Nee ik reageerde op de 1000 watt speakerkast die door een 200 watt versterker wordt opgeblazen als deze gaat oversturen.

ahh op die fiets ;)




Dat de clipgrens vastligt tussen de voedingsspanning ongeacht de aangesloten load is natuurlijk niet helemaal correct. Een zwaardere belasting zal de voedingsspanning omlaag trekken waardoor het punt van clippen eerder wordt bereikt.

Hier verschillen we dan van mening, zelfs al is de load te zwaar dan nog is de voedingsgrens bepalend voor het clippen. Overigens ben je moedwillig een versterker aan het verkloten als die voeding meer dan laten we zeggen 5% inkakt. Een beetje stevige amp blijft de voeding lekker "staan" bij de door de fabrikant opgegeven load.

guitarnijboer
30 augustus 2013, 15:04
ahh op die fiets ;)




Hier verschillen we dan van mening, zelfs al is de load te zwaar dan nog is de voedingsgrens bepalend voor het clippen. Overigens ben je moedwillig een versterker aan het verkloten als die voeding meer dan laten we zeggen 5% inkakt. Een beetje stevige amp blijft de voeding lekker "staan" bij de door de fabrikant opgegeven load.

Interessant, maar hoe verklaar je dan het volgende: een versterker levert zijn max vermogen bij 4 ohm, Laten we zeggen 100 watt.
Dat is dan dus 20 volt RMS aan een 4 ohm load. Daarna zal de vervorming toenemen. Als zoals jij aangeeft de spanningen gelijk blijven dan zou de versterker aan een 8 ohm load ook 20 volt RMS leveren waarna de vervorming zal toenemen wat resulteerd in een vermogen van 50 watt. Immers 20 : 8 = 2,5 A x 20 = 50. Toch zul je zien dat het opgegeven RMS vermogen van de fabrikant bij een impedantie van 8 ohm beduidend hoger ligt dan 50 watt, maar natuurlijk lager dan het maximale vermogen van 100 watt. Dit kan alleen als de versterker in staat is een hogere spanning te leveren bij een lagere belasting. Bij 100 watt RMS aan 4 ohm zie je vaak iets van 70 watt RMS aan 8 ohm. Doordat de voeding minder wordt belast kan er een hogere uitgangsspanning worden geleverd voordat de versterker gaat clippen. Het vermogen neemt daardoor natuurlijk niet toe, maar dat het clippen van een versterker bepaald wordt door de voedingsspanning ongeacht de load is dus niet helemaal correct. De belasting is wel degelijk van invloed op de hoogte van de voedingsspanning bij vollast.

cluseau
30 augustus 2013, 23:40
Interessant, maar hoe verklaar je dan het volgende: een versterker levert zijn max vermogen bij 4 ohm, Laten we zeggen 100 watt.
Dat is dan dus 20 volt RMS aan een 4 ohm load. Daarna zal de vervorming toenemen. Als zoals jij aangeeft de spanningen gelijk blijven dan zou de versterker aan een 8 ohm load ook 20 volt RMS leveren waarna de vervorming zal toenemen wat resulteerd in een vermogen van 50 watt. Immers 20 : 8 = 2,5 A x 20 = 50. Toch zul je zien dat het opgegeven RMS vermogen van de fabrikant bij een impedantie van 8 ohm beduidend hoger ligt dan 50 watt, maar natuurlijk lager dan het maximale vermogen van 100 watt. Dit kan alleen als de versterker in staat is een hogere spanning te leveren bij een lagere belasting. Bij 100 watt RMS aan 4 ohm zie je vaak iets van 70 watt RMS aan 8 ohm. Doordat de voeding minder wordt belast kan er een hogere uitgangsspanning worden geleverd voordat de versterker gaat clippen. Het vermogen neemt daardoor natuurlijk niet toe, maar dat het clippen van een versterker bepaald wordt door de voedingsspanning ongeacht de load is dus niet helemaal correct. De belasting is wel degelijk van invloed op de hoogte van de voedingsspanning bij vollast.

Ergens heb je met dat voedingsverhaal wel een beetje gelijk natuurlijk maar de amp uit jouw voorbeeld heeft nou niet bepaald een gezonde voeding en daar ben ik toch wel een beetje van uitgegaan.

70Watt in 8 ohm is een spanning van 23.66Veff. Daaruit volgt een toptop waarde van 66.92Vtt.

Bij 100Watt in 4 ohm is de spanning nog maar 20Veff ofwel 56.57Vtt.

Deze toptopwaarde zijn de voedingsgrenzen als we de verliezen in de eindtorren even verwaarlozen.

De voeding is hier 10V in ingekakt en reken maar dat dit loeiheet wordt bij zulke stromen. Je kan daar uit opmaken dat de amp uit dit voorbeeld het niet lang gaat volhouden bij vollast.

jerome
31 augustus 2013, 01:31
.......Een gitaarspeaker of LF driver blaas je niet op met een versterker die gaat clippen. ....

Ik ben geen elektronicaspecialist en jullie zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik, maar volgens het onderstaande stukje van wiki zijn er 2 manieren dat speakers beschadigd kunnen raken door een clippende amp en in het 1e voorbeeld zijn het niet alleen de tweeters die eraan kunnen gaan maar ook LF speakers;


In power amplifiers, the signal from an amplifier operating in clipping has two characteristics that could damage a connected loudspeaker:

Difference between clipped and maximum unclipped waveforms Because the clipped waveform has more area underneath it than the smaller maximum unclipped waveform, the amplifier produces more output power. (See the waveform to the right for an example.) This extra power can cause damage to loudspeaker components, including the woofer, tweeter, or crossover, via overheating.

In the frequency domain, clipping produces harmonics at higher frequencies than the unclipped signal. This additional high frequency energy has the potential to damage a loudspeaker's tweeter via overheating.


Of is het klepels en klok, appels en peren? :hide:

De gevallen die ik heb meegemaakt waren toch ook echt de speakers overleden...:(

the sure thing
31 augustus 2013, 10:01
Clippende transistorvwrsterkers zijn gevaarlijk voor je speakers, "clippende" buizenversterkers totaal niet.