PDA

View Full Version : metal speaker



nak
18 augustus 2013, 17:43
ik zoek een goede 12'' speaker voor metal/rock.
de v30 van celestion hoor ik wel vaker maar schijnt ook schel te zijn.
enfin bestaat er überhaupt wel een speaker speciaal voor metal?

miyaru
27 augustus 2013, 19:20
Er zijn natuurlijk wel kant en klare kasten voor metal. Hughes and Kettner had er één, en marshall had ook zo'n kast voor onder hun 400watt versterker.

Robin

Dutch66
29 augustus 2013, 18:56
enfin bestaat er überhaupt wel een speaker speciaal voor metal?

Gelukkig niet, je zal maar eens vergissen... :seriousf:

kassie
29 augustus 2013, 20:15
Bij speakers zijn een aantal dingen van belang.

1. maximum wattage (hoeveel hij maximaal aankan)?
2. Efficientie? (dus aantal decibel wat hij produceert bij één watt).
3. Daarnaast is het materiaal en de dikte van de magneet, conus, en het frame van belang.

Het schijnt nogal de consensus te zijn dat men celestions prefereert. Ik heb eigenlijk geen idee waarom. Een v30 vind ik bijvoorbeeld te efficient op een onplesante manier. Ook stelt één zo'n speaker geen drol voor bij een typische 50/100 watt amp. Je zit zo met cone cry. Daarom moet je altijd een 2x12 of 4x12 meezeulen. En hij veranderd nogal van karakter hoe meer wattage je erin pompt (als hij dus aan zijn limiet komt). Ik hou dus meer van wat minder efficientere speakers zodat je je amp wat harder kan zetten. (de typische buizenamp gaat al meer dan hard zat voor welke speelplek dan ook). Ook houd ik van speakers die flink wat meer wattage aankunnen en die netjes clean blijven met voldoende bas definitie. Vooral als je met meerdere versterkers tegelijk speelt is het een uitkomst om maar één speaker per amp nodig te hebben.

Frits van Mourik
30 augustus 2013, 01:01
Bij speakers zijn een aantal dingen van belang.

1. maximum wattage (hoeveel hij maximaal aankan)?
2. Efficientie? (dus aantal decibel wat hij produceert bij één watt).
3. Daarnaast is het materiaal en de dikte van de magneet, conus, en het frame van belang.

Het schijnt nogal de consensus te zijn dat men celestions prefereert. Ik heb eigenlijk geen idee waarom. Een v30 vind ik bijvoorbeeld te efficient op een onplesante manier. Ook stelt één zo'n speaker geen drol voor bij een typische 50/100 watt amp. Je zit zo met cone cry. Daarom moet je altijd een 2x12 of 4x12 meezeulen. En hij veranderd nogal van karakter hoe meer wattage je erin pompt (als hij dus aan zijn limiet komt). Ik hou dus meer van wat minder efficientere speakers zodat je je amp wat harder kan zetten. (de typische buizenamp gaat al meer dan hard zat voor welke speelplek dan ook). Ook houd ik van speakers die flink wat meer wattage aankunnen en die netjes clean blijven met voldoende bas definitie. Vooral als je met meerdere versterkers tegelijk speelt is het een uitkomst om maar één speaker per amp nodig te hebben.


Met alle respect:
Van deze post begrijp ik dus geen reet...

kassie
30 augustus 2013, 02:07
Met alle respect:
Van deze post begrijp ik dus geen reet...

Je hebt dus gitaristen die PA speakers prefereren. Een EVM12L bijvoorbeeld (alla zakk wylde voor metal). Krijg je een eerlijke weergave van zonder teveel kleuring. Minder efficient. Dus je amp kan harder voor hetzelfde geluidsniveau. En hoog wattage. Dus je blaast hem niet op. Zodoende heb je dus minder speakers nodig per amp. (1 of 2 ipv 4).

Dan heb je het celestion kamp. Waarbij speakers wel een flinke kleuring geven aan het geluid. Deze kleuring ook veranderd naar gelang het wattage hoger opgevoerd wordt wat de amp uitstuurt (al dan niet met cone cry tot gevolg). Tenzij je speakers (kasten) opstapelt zodat het setje de geboden wattage wel aankan. (één v30 klinkt al heel anders op een 50watt marshall t.o.v. 2 of 4 mocht je de kastfactoren en spreiding van meerdere speakers buiten beschouwing laten, of anders gezegd. Hij klinkt anders op standje 1 dan op standje 10 als hij aan zijn limiet komt, hij geeft andere klankkleuring). Die efficientie is per speaker model uiteraard verschillend, maar een v30 is bijvoorbeeld lekker efficient. Met andere woorden. Een geschikte speaker om zoveel mogelijk decibel te produceren.

Een en ander is dus smaakgebonden. Wil je wel een bepaalde klankkleuring van de speaker? Of wil je dit juist wat meer vermijden? Wil je wel hoogwattage of niet? Wil je wel veel decibel of juist minder?

Zo probeer ik het een beetje te zien.

Pepe
30 augustus 2013, 08:13
Een EVM12L bijvoorbeeld ... Krijg je een eerlijke weergave van zonder teveel kleuring. Minder efficient. Zodoende heb je dus minder speakers nodig per amp.

maar de Electrovoice is toch juist wel efficiënt?

Enniewee... Marshall gebruikt vooral Celestion en dat is min of meer de reden dat je die speakers veel in de zware metalen ziet. Of misschien zie je veel Marshall in dat kamp juist omdat Marshall celestion gebruikt.

kassie
30 augustus 2013, 11:28
Je hebt gelijk.

Evm12L 100db
Eminence DP12A: 99.2db
Celestion V30: 100db
G12m (greenback): 96db.

Buzzel
31 augustus 2013, 00:28
Bij speakers zijn een aantal dingen van belang.

1. maximum wattage (hoeveel hij maximaal aankan)?
2. Efficientie? (dus aantal decibel wat hij produceert bij één watt).
3. Daarnaast is het materiaal en de dikte van de magneet, conus, en het frame van belang.


En de frequentie response, ohmage, diameter... Elk aspect van een speaker is belangrijk, behalve de kleur van de verf op het frame. En als je al die info hebt weet je eigenlijk nog niks. Vaak moet je gaan op ervaringen van anderen en vage youtube filmpjes om een toffe speaker te vinden. Ik vond het zelf een beetje een gokspel om te speakers selecteren, gelukkig heb ik wel gewonnen.

Annyway on topic, voor de gemiddelde metal is een V30 best wel oké, maar ook de kast zelf is belangrijk! Een Closed back is een stuk geschikter voor metal (dan heb je wat meer oemph :) ) dan een openback kast.

Han S
31 augustus 2013, 00:46
Kassie, Frits begrijpt er geen reet van, maar Frits heeft er ook geen verstand van. :D (sorry Frits). Speakers welke je in gitaarversterkers tegenkomt moet je eens aansluiten op je hi fi en je moet de hi fi speaker eens aansluiten op je 50 watt buizenamp en kijken of dat hard genoeg gaat en of het heel blijft, nog afgezien van hoe dat klinkt.

De V30 gaat ontiegelijk hard op je hi fi, maar dat wil je nooit nog een keer horen.

Ik heb vorige week een 70er jaren Sony hi fi setje (2*100 watt) verkocht voor 2750 euro, jawel, 2750 euro en dat is geen typefout. De man is er heel blij mee en ik liet het hem horen met twee IMF ALS40II speakers welke erg goed klinken, maar een rendement hebben van 96dB bij 40 watt. Als je gaat berekenen wat zo'n speaker doet bij 1 watt dan kom je op 80 dB. Met 100 watt haalt zo'n speaker dan 100 dB, met andere woorden, die IMF gaat met 100 watt net zo hard als de V30 met 1 watt.

Maar de V30 is grillig en gaat bij 3.5 khz nog veel harder dan die 100 dB en daarom klinkt hij scherp. Welnu, we gaan nog even verder: de V30 gaat met 100 watt dus ruim 120 dB. Wil je met die IMF hi fi speaker 120 dB halen, dan zou je er 10.000 wat in moeten pompen, want dat werkt logaritmisch.

Frits kan het nu al lang niet meer volgen, maar die is een beetje dom. :D :D (Frits is de eigenaar/technicus van een bekende studio en een bekende buizendokter)

kassie
31 augustus 2013, 11:02
Goeie post Han, Dat verklaart ook waarom de typische v30 schel wordt bevonden. Ik heb hem namelijk ook gecombineerd met een DeltaPro12A van eminence. Maar die v30 nam alles over. Ookal staat er op papier slechts een verschil in efficientie van 0.8 db.