PDA

View Full Version : contemporary oud ...



stijnkenens
18 augustus 2013, 14:26
Ok, ik weet niet goed waar te beginnen ...

Ik denk dat ik er mee stop, gedaan met gitaarbouwen, ik voel mij niet goed meer ... Wat heb ik nog te betekenen in de wereld ...

Wat ik doe is met duplo spelen in vergelijking met dit:


...










...









...












...














...















http://www.mikeouds.com/messageboard/files.php?pid=63216&aid=10486


Meer info (http://www.mikeouds.com/messageboard/viewthread.php?tid=6543&page=6)



s.

barno
18 augustus 2013, 15:40
superieur vakmanschap is het zeker, maar ik denk niet dat het bovenmenselijk is. Ik zou het niet kunnen (ook geen interesse, het gaat mij wat te ver boven het bare necessity level waar ik van hou) maar volgens mij is dit te doen voor elke goede vakman, ook gij stijn.

de close up van de rosette ... autistenwerk :)

Ace 1.15.19
18 augustus 2013, 15:42
Wat ik doe is met duplo spelen in vergelijking met dit...
Then keep up the Duplo. :ok:

stijnkenens
18 augustus 2013, 15:53
Niet bovenmenselijk, maar wel ongelofelijk strak, ook de looks zijn er boenk op, maar ja, het is dan ook ontwikkeld met de gulden snede, dus alles klopt !

Die rozette is cnc gelasercut, maar dan nog, de rest is schoon uit het handje, dus petje af. Ik kijk altijd vol verwondering naar die kuipen van ouds, luiten en mandolines, ik vind dat al moeilijk, maar dit gaat toch nog een paar stapjes verder.

Al de fuzz over een elektrische plank vind ik ineens wel helemaal overroepen, iedereen die een beetje handig is en wat kaas heeft gegeten van verhoudingen, kan een mooie elektrische gitaar bouwen. Maar dit, dat staat op eenzame hoogte !!!
Hiervan krijg ik echt nog een wauw gevoel ...

Ik ga de duplo inruilen voor lego steentjes, lat wat hoger leggen enzo :p



s.

RS-Rik
18 augustus 2013, 18:58
Werkelijk prachtig ontwerp, en vakmanschap waarschijnlijk nét zo mooi. Maar, wat ziet mijn oog? Het glanzende spul op het hout in de w.i.p. plaatjes? Lijkt wel epoxy.. (???)

Het is echt heel erg slim gemaakt met die mal waarover de gangen zijn gespannen, inc soort van inschroef-lijmklemmetjes


Waarom zou jij dit niet kunnen trouwens? Toen je je eerste gitaar bouwde en 't was n succes dacht je ook van, hey wtf, heb ík dit gemaakt? En toch is het goed gelukt. Zo mooi kun je zelf ook bouwen, als je maar geduld hebt.


"Golden Mean" of gouden snede is naar mijn mening meer smaak, bijgelovigheid en iets hype-achtigs dan een begrip dat per definitie iets mooi oplevert...

arjenlubb
18 augustus 2013, 20:11
zou je trouwens voor zo'n rosette niet gewoon een spirograaf (jeweetwel zo'n ding waar je van die geinige vormen kunt tekenen) kunnen gebruiken? met een mesje met een superscherpe punt ofzo, ben benieuwd.

Groet'n

stijnkenens
18 augustus 2013, 20:46
Je zou er van versteld staan in hoeveel ontwerpen een gulden snede zit.
Vaak geeft dat iets rustig en ook iets heel normaal en tegelijkertijd tijdloos.
Dan is het wel een hype die al 3000 jaar bezig is = Acropolis !

Waarom zou je geen epoxy mogen gebruiken in hedendaagse instrumentenbouw?

@ arjenlubb: om het uit te tekenen wel, maar ik zie het niet gebeuren in hout met een mes...



s.

Martin_
18 augustus 2013, 21:38
Volgens mij speel ik nog met blokken. :(

barno
18 augustus 2013, 21:49
Het gulden snede-verhaal is wat duister maar wel interessant. Er zitten nogal wat van die sneetjes in de natuur en klassieke kunst, dus mss is het geen kwestie van absolute norm maar eerder soort (ondertussen genetische) imprint in ons esthetisch kwab. Herkenning is altijd fijn.

Duhsjaak
18 augustus 2013, 21:58
Hi S
En je denkt nog dat alleen aardig ogende mevrouwen worden gefotoshopt?
Droom verder!

Verder, op een persoonlijker noot, waardeer ik je werk over de hele linie bijzonder. Niet het werk aan een opgetaart object.

Ik heb Belgische vrienden. Dus:
Ik zie u niet graag, maar uw werk wel.

Genoeg pluimen in je hoed?
Plat Amsterdams: Je bent een faane gooser.
Vriendelijke groet, Gus

stijnkenens
18 augustus 2013, 22:27
Goh, photoshop ... Mss wel, maar het instrument bestaat wel degelijk, dus misschien enkel wat opgekuist.


s.

barno
18 augustus 2013, 23:17
mmm, ik zie geen photoshop hoor


http://www.mikeouds.com/messageboard/files.php?pid=63215&aid=10474