PDA

View Full Version : Mijn ranzige Jazz Bass!!



Jeremy B.
27 juni 2003, 16:27
check m'n vooral :o RANZIGE :o Jazz ff.

het is een Mexikaanse Jazz met Bartolini Elementen en een hipshot D-tuner. hij klinkt zoooo lekker joh hmmm. Als je naar de brug kijkt zie je daar onder de zadeltje 1-eurocent muntjes ehehe. Ik deed ze eronder als noodsutiatie, maar 't geluid is verbluffend... niet te verklaren waarom, maar goed!

Ik zal zo snel mogelijk ff een MP3'tje opnemen.

http://www.insane.nl/foto/body1.jpg

http://www.insane.nl/foto/body2.jpg

http://www.insane.nl/foto/brug.jpg

http://www.insane.nl/foto/head.jpg

http://www.insane.nl/foto/hipshot1.jpg

http://www.insane.nl/foto/hipshot2.jpg

Laterrrrrr
J. 8-)

basswasp
27 juni 2003, 16:59
Mooie bas hoor!
Maar waar zijn die euromuntjes nu voor?

AllodoX
27 juni 2003, 17:30
ik ben eigenlijk veel nieuwsgieriger naar wat voor een kromme intonatie en snaarhoogte dat ding wel niet heeft :o

De Teng
27 juni 2003, 20:08
Hoeveel kost eigenlijk zo'n D tuner los? Toch al gauw 80 euro minimaal?

Jeremy B.
28 juni 2003, 16:02
jah de euromuntjes... een drupje superlijm op m'n brugzadertjes moest ervoor zorgen dat ze niet meer naar beneden trilden... ik weet niet of er nog iemand is die hier last van heeft? Maar jah.. ik ging m'n bas schuren en al snel lag m'n brug dus bijna 2 mm lager dan gewoon. Dus toen ik m'n bas in elkaar ging zetten lagen m'n snaren op m'n hals en had ik nog een uur om iets te verzinnen, want ik moest spelen. Dus de euromuntjes was ff een noodoplossing, maar 't klinkt te gek!

Ik heb net een BADASS II Bridge besteld en die moet volgende week binnen zijn.

Wat de intonatie betreft... hij is spatzuiver hoor dus ik weet niet waarom je dat denkt? En m'n snaren staan wat hoger dan jouw bas misschien, maar dat vind ik nou eenmaal lekker spelen... klinkt je geluid ook wat voller.

en die D-tuner... ik heb 'm gekocht voor 65 euro (nieuw).

J.

De Teng
28 juni 2003, 16:09
Waar als ik vragen mag? Ik zie ze bijna alleen maar voor 100 euro ongeveer. Wel van Schaller of i.d.?

Ik heb ook wel belangstelling bij zo'n ding, al moet ik wel kijken of ie op mijn bas past. Rare kop heeft dat ding nl. Specs van jouw bas zijn cool, al had ik dus ook een andere brug erop geplakt. BadassII is heel vet, al past ie weer niet op die van mij. Spacing bij mij is te smal.... :(

Jeremy B.
28 juni 2003, 16:13
Ik heb 'm 2 jaar geleden bij een klein shoppie in Meppel gekocht... Ik liep er tegenaan. 't winkeltje heette eh.. Guitarbox geloof ik en 't is zo'n 12 m2 groot haha. 't Is een HIPSHOT D-tuner.

Jah, die BADASS II zal ook wel weer een wereld van verschil zijn, ik heb er nog geen slechte reacties over gehoord dusss.

skabouter
28 juni 2003, 18:19
WAUW kerel, wat een fantastische bas ! dat vind ik nou echt een mooie jazzer. is ie nou gelakt of geolied ?

Razorhead
28 juni 2003, 21:43
Ik heb dr eentje gespeeld, de E snaar klonk heel zweverig, kunstmatig zoiets :lol: Dat lag cker een de elementen?

bassopotmus
28 juni 2003, 22:36
Ik lees dat het een mexicaan is? heb je de body geschuurd? Ik meen dat de mexen niet in natural worden geleverd? Zeker betere toon door de gestripte verf?

Jeremy B.
29 juni 2003, 15:44
Jah bassopotmus, een mexicaantje idd.... Ik heb 'm zelf geschuurd (fuckin' HELL of a job!!!) en toen ik 'm ging bespelen na 't schuren kreeg ik gewoon een harde piemel van de sound ehehe!!!

en Skabouter, hij is NIET gelakt en NIET geolied, ik heb 'm gewoon zo gelaten, wordt 'ie lekker ranzig van al dat bloed, zweet en tranen ehehe!

J.

bassopotmus
29 juni 2003, 20:54
ik vond em al wat ongelijk geschuurd..maar je hetb en gewoon zo gelaten, best een idee, al had ik er wel een olietje opgedaan of een waxje..

Jeremy B.
30 juni 2003, 15:33
eej

jah man... dat schuren was zo'n kutklus dat 't me 2 schuurapparaten heeft gekost. Op een gegeven moment kwam ik dus in de knoei met m'n tijd en moest 'm dus noodgedwongen in elkaar zetten vanwege een zooi optredens. Over 2 weken heb ik weer een paar weekjes vrij dus dan ga ik misschien weer ff schuren... ik ben er nog niet over uit, want zo issie wel te gek eigenlijk?

J.

koen_V
30 juni 2003, 15:55
Ik vind hem eigelijk niet mooi, ik ben ook niet zo voor van die lichte houtskleuren als body.
Maar je hebt er ook zo wat vage plekken opstaan op je bas.
Achja het is jouw bas :) doe ermee wat je wilt,maar ik zou het nooit doen.

Groove M@n
30 juni 2003, 16:01
Ik zou hem wel helemaal afschuren dan, ik houd wel van een mooie houtkleur. Zwarte slagplaat erbij vind ik dan helemaal af. Misschien dat ik later nog eens een duurdere koop. Op gitaarmarkt geloof ik, staat een mooie sunbust USA met de J-retro preamp. Cool.

niels_r
30 juni 2003, 16:35
Het schuren had je anders moeten doen... :D

Ik heb mijn bas ook geschuurd (zat een polyurethane finish op) omdat er een groot stuk uit de lak was. (Tip: ga nooit wanneer je zittend, met je band om en je voet op je snoer speelt in een keer lomp hard opstaan, zeker niet wanneer je een P-style bas hebt. Je slagplaat kan dan nog wel eens -met schroefjes en al- losraken)

Ik was begonnen om gewoon te schuren, maar als je een stukje schuurpapier 3x heen en weer haalt is het helemaal dichtgeslibt en kun je het weggooien. Ik heb toen bij een bouwmarkt een potje verfafbijtmiddel gehaald (van Alabastine). Je smeert het erop, laat het een 15 á 20 minuten inwerken en je krabt de lak er zo af met een verfafkrabber. Het waren een stuk of 5 (!) lagen over elkaar, dus ben ik er bij elkaar denk ik wel een hele dag fulltime mee bezig geweest. Toen ik geen lak er meer op had zitten heb ik hem nog even helemaal nageschuurd en in de was gezet.

Het resultaat is wel redelijk, maar niet echt top. Dat komt doordat het sowieso geen topkwaliteit hout is (ja het is een Squier.. ) en de lak op sommige plaatsen wat in het hout is getrokken (zijkanten) waardoor het soms nogal vlekkerig is.

Kijk voor een foto even op:
http://www.geocities.com/nielsradstake

Groeten Niels

De Teng
30 juni 2003, 16:46
Ik heb het dus met wat plekken gedaan met mijn G&L, maar niks mis mee hoor. Dat afbijtmiddel lijkt me maar niks, vreet toch compleet het hout aan? No way, dan maar wat langer schuren hoor...

niels_r
30 juni 2003, 18:56
Verfafbijtmiddel is ervoor gemaakt om VERF af te bijten.. geen hout dus. Het is absoluut niet schadelijk voor hout.

Groeten Niels

Anavrin
30 juni 2003, 20:47
een zwarte slagplaat lijkt me inderdaad ook wel mooier...
hoe werkt zo'n Dtuner eigenlijk (dat ie de E naar D doet snap ik wel, maar de stemsleutel zou dan toch moeten verdraaien???)

bassopotmus
30 juni 2003, 22:43
nog een ectra trapje dat je van te voren instelt, dus die stem je en met een hendel ga je naar die "setting" Ja beter weet ik het ook niet.

Ow en afbijtmiddel? NO FUCKING WAY, no offence maar dat trek hoe dan ook in je hout dat je tooneigenschappen kan veranderen, ik zeg niet dat ik gaat gebeuren, maar die kans is er als je het op jou manier doet.
Gewoon normaal schuren met grof naar fijn papier.

niels_r
1 juli 2003, 10:40
Kijk als het nu een Fender MIA geweest zou zijn, was ik waarschijnlijk iets subtieler bezig gegaan. Het is een goedkope bas (die overigens erg fijn speelt, alleen een stuk minder klinkt dan een Fender), dus dat risico heb ik maar genomen. Maar ik blijf er bij dat dat afbijtmiddel niet schadelijk is voor hout... Het is geen gootsteenontstopper ofzo :wink: Ik zal vanmiddag eens op dat blikje kijken als ik het nog kan vinden.

Niels

De Teng
1 juli 2003, 12:06
Denk ff na... het vreet de lak erwel vanaf, maar doet het hout niks? Afbijt is bedoelt voor gore verf van je kozijnen af te schrapen. Schilders doen eht ook liever met de hand, maar dat kost zo fucking veel werk. En dat zijn KOZIJNEN EN DEUREN en geen mooie plankjes.

Jeremy B.
1 juli 2003, 17:37
zo om de afbijtsleur maar weer ff te doorbreken zal ik ff de D-tuner vraag beantwoorden.

Het werkt al volgt: al je 't hendeltje van de D-tuner omhaalt dan kantelt je stemmechaniek als 't ware. Kijk maar 's goed op m'n foto. 't Zijn 2 plaatjes op elkaar, 1 vastgeschroefd op de kop en de ander is draaibaar. Met een schroefje kan je je toonhoogte afstellen. In de meeste gevallen is dit D, maar hij kan bv ook nog terug naar C of B (maar dat klinkt niet echt koosjer, omdat je snaarspanning dan te laag is)

J.

En om nog ff terug te komen op die afbijt.. hmmm ik ben ook bang dat afbijt meer kapot maakt dan me lief is dus idd ff lekker schuren maar. Ik heb overigens alleen de voorkant van de body gedaan hoor. De achter- en zijkanten zijn nog gewoon zwart. Hij is idd wat ongelijk geschuurd, maar zoals ik al zei doe ik 't heel misschien opnieuw. Ik vind 'm zo ook wel koosjer eigenlijk :roll: [/url]

AntY
1 juli 2003, 17:41
kan ie ook Eb?

Jeremy B.
2 juli 2003, 13:14
Jah, Eb kan ook idd, maar zelfs D# behoort tot de mogelijkheden :-D