PDA

View Full Version : HNAD Reussenzehn EL34 MKIII



soundbound
16 augustus 2013, 22:40
in een zoektocht naar een versterker voor thuis, maar die ook gemakkelijk meegenomen kan worden naar een kleine gig, heb ik het afgelopen jaar nogal wat in huis gehad, wat ook weer is vertrokken. Voor het bandwerk heb ik een HOOK little Lenny set, een erg fijne set dat heel erg clean blijft en waarbij de oversturing via effecten moet worden bewerkstelligt. Voor thuis had ik in eerste instantie een Blackstar Artisan 15 weten te bemachtigen, wat een geweldige versterker was qua sound en looks, maar hij was helaas niet goed. De voormalige TAGS kon het probleem niet vinden en gaven mij als alternatief een KOCH Classic SE 12, maar dat vond ik toch niet zo lekker klinken. Enkele dagen voordat zij ermee ophielden kreeg ik daarom nog de mogelijkheid KOCH in te ruilen tegen een PRS SE20. Dat leek een goede deal, maar wat een tegenvaller zeg! Ik vond het geluid ingeblikt klinken, geen goede definitie, het bluesrandje had meer iets metaal-achtigs terwijl en 6L6's in zaten. De bassen waren klokkerig, naja, dat was gewoon niet mijn ding. Dus op marktplaats gezet en na een serie grappenmakers en een oplichter uit Groningen op een gegeven moment een ruildeal met een Marshall Class5-01, dus de versie die ook naar 0,1 watt terug te schakelen is. Inmiddels al aardig wat euro's afgeschreven kwam deze versterker, hij was nog gloednieuw, volgens mij nauwelijks branduren, dus ik dacht dat het wel goed zat. En het klonk ook best wel aardig, pedaaltjes reageerde hij niet zo happig op, maar clean was het best wel in orde, maar om de blues erin te krijgen moest hij wel goed hard. De 0,1 watt optie vond ik niet zo goed uit de verf komen, dus die liet ik maar voor wat het was. Gevolg: de Marshall stond boven op zolder en ik vrijwel nooit. Van de week zat ik weer eens op internet te gluren en kwam via Facebook bij Bigfoot-guitars terecht. Hij had een Reussenzehn EL34 MKIII in de verkoop voor een mooie prijs. Ik had al het een en ander van die Duitse bouwer gelezen in Gitarre&Bass en Grand Guitars, dus er begon wat te kriebelen. Wat fragmenten op de site van Reussenzehn geluisterd en vervolgens een mail naar Bigfoot: of hij interesse had in een deal met de Marshall. Tot mijn vreugde kreeg ik een prompte reactie met een goed voorstel, dus vandaag in de auto gestapt en naar Paderborn gereden (2 uur vanaf hier). Vriendin mee onder de voorwaarde dat we de stad ook nog zouden bekijken (wat geen straf was overigens, erg leuke plaats voor historisch geïnteresseerden). Felix van Bigfoot (wat waarschijnlijk een verwijzing was naar zijn nogal grote voeten) is een sympathieke student die een centje bijverdient met het in- en verkopen wat kwaliteitsinstrumenten. Hij had niet veel, maar wat hij had was indrukwekkend. Maar a la: de Reussenzehn ingeplugd en ik was vrij snel overtuigd van dat apparaat. Dus: inpakken, stad bekijken en wegwezen. Thuis aangekomen meteen geïnstalleerd en uitgebreid getest........wat een gaaf ding zeg! Het is een single ended Class A versterker, schakelbaar tussen 10 en 19 watt. Hij kan vrijwel alle buizen hebben zonder gebiasd te moeten worden. Hij kan pentode of triode worden geschakeld en heeft drie drivestanden: clean, crunch en hot. De filosofie van Thomas Reussenzehn is, dat gitaristen ook met lage volumes de buizenvervorming moet kunnen krijgen, en dat lukt geweldig met die versterker. Met lage volumes zingt hij er al op los dat het een lust is. Op 19 geschakeld gaat het ook nog goed hard ook, met een mooie definitie in de toon tot een partij herrie in de hot stand. Het kabinet is van licht, massief hout en er zit een Eminence Legend speaker in (wattage staat er niet op, maar zal waarschijnlijk 75 watt zijn). Heerlijk voor blues en de meer classic rock sounds

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/DSC03154_zpsd7e85496.jpg (http://s116.photobucket.com/user/soundbound/media/DSC03154_zpsd7e85496.jpg.html)

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/DSC03153_zps5b8346f1.jpg (http://s116.photobucket.com/user/soundbound/media/DSC03153_zps5b8346f1.jpg.html)

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/DSC03152_zps7ce4fdb4.jpg (http://s116.photobucket.com/user/soundbound/media/DSC03152_zps7ce4fdb4.jpg.html)

De versterker heeft daarnaast ook nog mogelijkheden op het gebied van bi-amping, kan direct via de line out in de mixer, heeft een extreem laag energieverbruik (18 watt) en is helemaal met de hand gemaakt in Duitsland (kwaliteitje!).

kortom: volgens mij is aan mijn zoektocht een einde gekomen. Check de site van die www.Reussenzehn.de eens, best wel interessant!

Frits van Mourik
17 augustus 2013, 01:24
Hoi SB,

Mooi, dat je zo content bent met je Reussenzehn!

Waar ik wel een beetje over verbaasd ben, is het geleverde vermogen...
Single-ended klasse A- eindversterkers staan bekend om hun "slechte" rendement:
hooguit 25% van de energie door de eindbuis wordt in de OT omgezet in audio-vermogen;
de rest stook je op als warmte.
Een stevige EL34 kan maximaal zo'n 25 watt anodedissipatie velen; da's dan ook echt de bloody redplating limit.
25% hiervan is zo'n 6 watt... dan heb je nog trafoverliezen enzo...
Kortom: 10, zelfs 19 watt met één eindbuisje?
Kweenie, hoor!

soundbound
17 augustus 2013, 09:05
Ik ben helaas niet in de fysica thuis, maar verwijs naar de site van Reussenzahn waar het een en ander wordt uitgelegd over de constructieprincipes, ook bij een aanral video's. Het gaat in ieder geval goed hard :-)

peter_heijnen
17 augustus 2013, 10:24
Mooi spul!

Ik ben reussenzehn fan. Ik heb de doubletwin preamp, guitarslave poweramp, danield tube booster, en blackface preamp gehad. Allemaal topspul! Die el34 ampjes hou ik sinds de eerste uitvoering in de gaten, maar ik heb er nog nooit een gehoord. Vroeger was huigens nl importeur maar of dat nog zo is weet ik niet. Hoe dan ook, in nl is reussenzehn niet/nauwelijks te checken en om nou zo diep duitsland in te reizen voor een amptest is nog niet bij me opgekomen.

Wat betreft volume, ik doe alles met een GT soul-o single, single ended met meestal een 6l6 erin die dan bijna 20w zou moeten leveren. Op zichzelf komt de amp dan snel volume te kort als het bandvolume omhoog gaat, dus gebruik ik een palmer pdi09 om een lijntje naar een extra monitor of pa te sturen. Werkt prima.

Veel plezier met de set! Btw, als je ooit contact zoekt met reussenzehn weet dan dat het een beetje vreemde man lijkt, maar uiteindelijk zeker ok is.

FruscianteFan
17 augustus 2013, 11:30
cool hoor!

guitarnijboer
17 augustus 2013, 12:21
Hoi SB,

Mooi, dat je zo content bent met je Reussenzehn!

Waar ik wel een beetje over verbaasd ben, is het geleverde vermogen...
Single-ended klasse A- eindversterkers staan bekend om hun "slechte" rendement:
hooguit 25% van de energie door de eindbuis wordt in de OT omgezet in audio-vermogen;
de rest stook je op als warmte.
Een stevige EL34 kan maximaal zo'n 25 watt anodedissipatie velen; da's dan ook echt de bloody redplating limit.
25% hiervan is zo'n 6 watt... dan heb je nog trafoverliezen enzo...
Kortom: 10, zelfs 19 watt met één eindbuisje?
Kweenie, hoor!

Dat lage rendement slaat op het opgenomen vermogen vs het afgegeven vermogen. M.a.w. een 25 watt RMS klasse A buizenversterker trekt ongeveer 100 watt uit het stopcontact.

Een enkele EL34 geeft in klasse A ongeveer 11 watt. Je kunt in het algemeen uitgaan van 1/2 x Pa max - een beetje verlies in de ot.
19 watt rms lijkt mij wel wat onwaarschijnlijk voor de EL34, maar er zal waarschijnlijk ook een KT88 in de versterker kunnen en dan kom je er wel hoor...

the sure thing
17 augustus 2013, 13:22
Ben ik nou de enige of doet mij dit instant denken aan de CMW studio cage?

Misery Signals
17 augustus 2013, 18:25
Deze is alleszins wel wat mooier van looks :)

MS

fastfolkert
17 augustus 2013, 21:15
Volledig OT, maar het logo brengt me weer terug naar de jaren-70 Rockpalaßt concerten ;-)

Pepe
18 augustus 2013, 03:18
ja.. Liebe freunde, heute zu gast bei uns...


en dan kwam Jack Bruce