PDA

View Full Version : reverb vs geen reverb



Robin...
16 augustus 2013, 20:30
Na wat gespeeld te hebben, vaak met collega muzikanten praatje gemaakt te hebben en in de studio vaak dingen inspelen, valt het me op dat sommige gitaristen niet zonder reverb kunnen en andere de knop eraf wil zagen. In de studio gebruik ik zelf geen reverb om later toe te voegen. Live gebruik ik een klein beetje en soms niet dat ligt meestal in wat voor ruimte ik speel. Thuis gebruik ik weer wat meer. Ik zie het meestal als een toevoeging in de tone om het wat groter te laten klinken en de gaten op te vullen. Als ik in me eentje speel of met een klein bandje (trio) kan dat zeer van pas komen.

Wat me interesseert is hoeveel jullie gebruiken en hoe jullie reverb zien in je gitaar sound?

fastfolkert
16 augustus 2013, 20:40
Tijdens optredens (kroeg) en repetities speel ik weliswaar met spring-reverb, maar ik hoor dat eigenlijk niet.
Thuis (klein 5W buizenbakje) gebruik ik een reverbpedaaltje want anders klinkt het veel te droog naar mijn smaak.

YMMV

vulvasonic
23 augustus 2013, 02:41
Toen ik net begon met gitaar spelen gebruikte ik altijd reverb. Ik vond het gewoon mooier klinken en je lijkt er beter door te spelen. Complete flauwekul natuurlijk, maar zoals gezegd, ik begon net met gitaar spelen en ik speelde toen nog hoofdzakelijk thuis.
Toen ik echter op zoek moest naar een versterker (mijn eigen versterker was prima, maar ik had iets nodig met meer power) ging ik meteen op zoek naar de grote merken op de tweedehands markt. Ik had totaal geen ervaring en ik had geen idee waar ik op moest letten. Naïef als ik was ging ik dus op zoek naar een Marshall, of een Fender, of een Vox. Van types had ik geen verstand, maar dit waren de merken waar 'de grote jongens' over speelden. Ik had dus net zo goed een gammele transistor bakkie van Fender kunnen treffen, maar GELUKKIG kon ik een stokoude Vox AC30 kopen voor 700 gulden. Dat ding klonk waanzinnig goed en tot op de dag van vandaag is die ouwe bak nog steeds mijn nummer 1 versterker. Ik kan ermee lezen en schrijven. Maar ja, het is natuurlijk maar een kaal ding. En een reverb zat er niet op. De versterker had echter zoveel attack en zoveel vermogen en hij klonk zo lekker warm dat ik de reverb geen seconde heb gemist.
Toen ik later ging experimenteren met andere versterkers ging ik automatisch experimenteren met reverb. Ik kwam erachter dat ik bij de heavier partijen sowieso geen reverb wilde horen. Het geluid leek door de reverb vrijwel per definitie te verzuipen in een brij. Het werd er alleen maar minder duidelijk op en dus gebruikte ik het niet. Voor mij was de reverb slechts een welkome toevoeging in rustige passages, waarbij ik gebruik maakte van een clean geluid. En dat kwam niet zo gek veel voor. :D
Als ik diepte mis in heavier stukken, waarin het kale, directe geluid niet afdoende is, prefereer ik een subtiel gebruik van een delay pedaal. Daarmee krijg je eenzelfde soort warmte en diepte als met een reverb, maar blijft het geluid toch duidelijk en 'in your face'.

Dit allemaal gezegd hebbende realiseer ik me uiteraard ook wel dat het gebruik van reverb in grote mate afhankelijk is van de stijl die je pleegt te spelen. Surf- en ouderwetse rock 'n roll liefhebbers zweren bij een flinke dot reverb. En als je de stijl meester bent en je hebt een echte goede reverb te pakken, dan is dat uiteraard een schitterend geluid. Dat zijn echter niet de stijlen die ik speel, dus voor mij blijft het voor 98% geen reverb. Overigens geldt dat hoofdzakelijk voor live situaties. In de studio wordt er regelmatig achteraf toch een subtiel galmpje toegevoegd. Doorgaans is dat de beslissing van de producer. Ik ga ervan uit dat hij weet wat ie doet en ik wil geen betweter zijn, dus ik laat 'm dan zijn gang maar gaan. Moet gezegd dat het gebruik van reverb in die gevallen doorgaans zo subtiel is, dat je het effect alleen hoort als je de reverb even uitzet. En zelfs dan moet je goed luisteren om het verschil waar te kunnen nemen. Het ligt er niet bovenop. Het is slechts een kwestie van spelen met de ruimte en alle individuele instrumenten middels panning, reverb en delay een eigen plekje te geven in het geheel. :)

obiwanjacobi
23 augustus 2013, 07:55
Ik vind over het algemeen een gitaar geluid zonder reverb (of korte delay) kaal en dood klinken.

Ik denk niet dat het je fouten verbergt (in mijn oren zijn fouten die herhaalt worden alleen maar groter :crazyhappy:) maar het geeft wel ruimte aan je geluid - dat vind ik mooi.

Duhsjaak
23 augustus 2013, 08:30
Bij mij doorgaans alles 100% droog. Met uitzondering van
- lead; beetje reverb en een beetje enkelvoudige slapback van een halve seconde
- en op de zang natuurlijk

Vriendelijke groet, Gus

humbucker
23 augustus 2013, 09:15
Ik heb ook geen reverb meer momenteel. Mis het eigenlijk ook geen seconde :)
Gebruik voor 1 nr wat delay om het geluid wat meer diepte te geven, maar dat is het dan ook.

barno
23 augustus 2013, 11:34
Het verhaal van vulvasonic is ook mijn verhaal, alleen de Vox vervangen door een Bassman.

Maar omdat ik bijna altijd clean speel ben ik wel reverb blijven gebruiken, wel minder dan in begindagen en ook de juiste reverb, that is: een fender outboard tank. Want de kwaliteit van een reverb, daar ben ik wel gevoelig voor.

showband
23 augustus 2013, 11:45
nul galm. dat kan bij de mix veel beter gedoseerd worden.

Als effect kan het mooi zijn. Dijvoorbeeld als je bij een ballad op 2 en 4 een mooie skank speelt dan is dat prachtig als dat met een lange reverb doorklinkt. Maar voor zo weinig gebruik ben ik te lui hem mee te nemen.

Pepe
23 augustus 2013, 12:26
To reverb or not to reverb. Ik hou min of meer aan wanneer voor de amp is het een effect, als het na de amp wordt toegevoegd is het iets anders, bepaald het de ruimte t.o.v. andere instrumenten.

Als subtiel effect, voor een amp dus, werkt een delay beter maar rootsy muziek kan best een hoop hebben, dan is een delay misplaatst of het moet een slapback zijn, wat in feite een soort reverb is.

Eko
23 augustus 2013, 15:47
Sinds ik m`n blonde showman heb speel ik zonder reverb. Alleen een (slapback) echo of delay. Dat klinkt beter en omt beter door de mix. Thuis is het af en toe heerlijk met reverb te spelen door een andere amp te gebruiken. Maar dan klink je zoals je zelf mooi vind, zonder andere instrumenten er door heen.
Ik ben wat aan het expirimenteren met het geluid van Albert Lee ( zie sig) die een heel direct geluid heeft , met wat chorus , delay en compressor. Het geeft je weer eens een nieuwe kijk op je spel en je leert er weer wat bij.

barno
23 augustus 2013, 16:10
ik ken niks van amps enzo maar mij valt op dat ik reverb veel minder mis bij fender 4x10's. heeft dat iets te maken met fases van die speakers ofzo? Met enige verbeelding hoor ik al wat room.

Baker
24 augustus 2013, 09:31
Ik gebruik altijd een klein beetje reverb, gewoon om het wat smeuïger te laten klinken.
Bij cleane sounds gebruik iets meer dan bij crunch, maar een beetje reverb zit er altijd wel in.
Behalve dan bij opnames in de studio, daar voeg ik het liever later toe zodat je het beter kan doseren.

Powderfinger
25 augustus 2013, 13:04
De laatste tijd draai ik de reverb wel flink open, maar dat is vooral een soort wanhoopspoging om iets tegen de dramatische akoestiek te doen. Een beetje reverb voor wat diepte in het geluid vind ik wel mooi, alleen sommige amps hebben dat gewoon niet nodig.

duckman
25 augustus 2013, 13:35
Live gaat de reverb op amps bij mij altijd op nul. Als effect kan het mooi klinken, maar ik gebruik het zelden.

Tupelo
26 augustus 2013, 07:41
Tremelo, Reverb & Delay; wanneer ik elektrisch speel verzuip ik er graag in.
Het heeft gewoon met mijn liefde voor een bepaalde soort muziek te maken.
Wat het met je techniek doet (over beter spelen dus); 90% van de tijd speel ik akoestisch (waarbij fouten helemaal voor onvergefelijk door gaan), ga ik elektrisch; dan hoort Reverb er gewoon bij.
Ik zou niet zonder willen, en ik zou niet zonder kunnen; speel vooral clean overigens.

Baker
27 augustus 2013, 20:17
@duckman het is voor mij meer dan een effectje hoor. Het geluid wordt wat sprankelender, smeuïger. Klein beetje maar. Maar, je gaat er ook anders door spelen. Niet persé beter of minder, maar anders. Het beïnvloedt je geluid, en daarmee ook je spel. Het is wel zo dat ik in elk geval niet zonder wil. Ik kan wel zonder, maar wil het niet.

mesaman
13 september 2013, 00:24
zonder!

En ik heb het idee dat veel gitaristen de reverb teveel gebruiken puur om zichzelf goed te kunnen horen. Wat het toe kan voegen is mij een raadsel.

HaroldA
13 september 2013, 00:36
Ik schaar me ook achter Vulva.

Reverb alleen als effect gebruiken (surf/rockabilly/etc), of in de studio achteraf.

Brum
13 september 2013, 01:28
Met, vrijwel altijd. Maar niet als effect en nauwelijks hoorbaar. Heb ik 'm aanstaan, dan hoor ik 'm eigenlijk niet, maar staat ie uit, dan mis ik 'm, ook met een blinde test. Het maakt m'n geluid net even wat meer 3D, net wat grootser, zonder aanwezig te zijn als effect. Veel mensen doen dit met delay, ik niet en ik houd er ook niet van. Delay gebruik ik dan weer enkel en alleen als effect en verder nergens anders voor. Voor slag vind ik delay sowieso al niet fijn, ik gebruik het alleen voor lead.

Ik moet wel zeggen dat, hoe ik een reverb gebruik, niet met alle reverbs gaat. Lang heb ik een EHX Holy Grail gebruikt, maar die heeft helaas ook erg veel last van van alles en nog wat op te pikken. De reverb op m'n JCM800 2210 kan het trucje gelukkig ook meer dan goed en staat vrijwel altijd rond standje 2. Net niet en net wel te horen. Speel ik op een andere versterker en zit er geen fijne reverb op voor dit trucje, dan speel ik liever zonder en red ik me ook wel, maar liever met.

Rock Bottom
14 september 2013, 05:23
Straks Northsea Surf dus ik wil verdrinken in reverb!

whoosh
14 september 2013, 10:19
Geen reverb, als het nodig is draait de geluidsman dat er wel bij.

Riny
14 september 2013, 12:12
I.v.b. medische problemen speel ik hoofdzakelijk thuis.

Tijdens het spelen gebruik ik wat reverb & delay omdat dit thuis hoort in de muziekstijl (Chet Atkins) waar dit altijd iets of wat te horen is.
Voor mijn gevoel geeft het ietsje meer body aan het geheel met mijn Gretsch.

Bij mijn akoestische gitaren (versterkt) gebruik ik dit weer niet of nauwelijks, afhankelijk van de gespeelde muziekstijl.
Pak ik mijn strat dan gebruik ik een Zoom 508 Delay omdat ik daar hoofdzakelijk het Shadows- werk mee speel.
De Zoom 508 voor de strat en een Boss DD3 voor mijn tele.
Verder heb ik diverse Delay's in gebruik afhankelijk van de muziekstijl.

Achter mijn Pedalsteelguitar staat een Boss RV-70 voor Galm en Delay, dit vind ik persoonlijk een mooie weergave voor mijn PSG.

Wanneer ik opnames maak gebruik ik totaal geen effecten omdat ik deze, indien nodig, later bij kan voegen.
Waarom ik bij opnames niets gebruik heeft te maken dat ik eventuele foutjes vlugger herken en de track dan opnieuw in kan spelen.
Maar meestal speel ik het zelfde deel op verschillende opname- track om daar de beste uit te kiezen en te gebruiken.

lindstrom
15 september 2013, 22:09
Ik moet me aansluiten bij Vulvasonic.
Ik was ooit verliefd en geobsedeerd door Reverb.
Totdat ik ruigere partijen ging spelen en de boel strakker moest gaan klinken.
Ik denk dat dat het keerpunt is geweest waar, voorheen de Reverb mijn te kort komingen verhulde, en later de Reverb mijn techniek in de weg ging staan.
Ik ging dus steeds minder vaak de Reverb gebruiken.
Ook werd de behoefte voor een, bij de amp aan boord, Reverb minder.

Ik heb nog steeds een EHX Holy Grail (oude grote type) maar staat vrijwel nooit aan. Behalve bij wat lichte clean stukjes of balad achtige begeleidingen.

Als er iets "ruimte" of "diepte" moet zijn, dan gaat mijn MXR Carbon Copy aan met alle knoppen op 12 uur.
Maar noodzaak is het al jaren niet meer, kan ook zonder delay prima mijn ding doen.

bat
17 september 2013, 16:48
Opnamen: droog.
Thuis en live: een heel ietsiepietsie reverb, continu. En het is echt een ietsiepietsie. Het lijkt niks, tot ik het bakkie uitzet. Het komt namelijk uit een pedaaltje tegenwoordig. Die van de versterker vond ik te overheersend, dus die blijft uit.