PDA

View Full Version : HNPD SD Alnico II Pro Slash



cannondale_01
15 augustus 2013, 14:16
Ik had ze al een maandje liggen maar nog geen tijd (lees geduld) gehad om ze in te bouwen. Maar ze zitten erin. Nieuwe CTS potmeters en twee vintage Oil Caps gemonteerd.
Waarom de Alnico II Pro Slash?? Nou gewoon...ze hadden een goede pers. Ik kon ze nergens horen dus heb ze gewoon gekocht op basis van wat ik gelezen had. En gelukkig pakte het goed uit. (kon ook niet anders :seriousf:)

http://imageshack.com/a/img9/1840/bh7q.jpg (http://imageshack.com/i/09bh7qj/)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)

http://imageshack.com/a/img821/3945/trjh.jpg (http://imageshack.com/i/mttrjhj/)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)

Wat een mega verschil tov de Gibson 57+ Classic en 57 Classic pickups De SD's hebben zo veel meer tone, zijn open en al die andere subjectieve termen die je maar kan bedenken. Ik zeg... niet twijfelen gewoon doen. En Oja je moet wel ff opnieuw je sound ontdekken.

kassie
15 augustus 2013, 14:29
Heb de gewone alnico 2 versie. Inderdaad goeie pups. En schonen ook heel mooi op. Zeker met een eventuele treble bleed (wat slash ook in zijn gitaren heeft).

Tip.. ik meet van tevoren altijd even de actuele waarde van de CTS pots (pin 1 en pin 3).. en dan vind ik het smaakvol om de hogere waardes toe te kennen aan de neck pickup.. en de lagere waardes bij de brug.

Orpheo
15 augustus 2013, 14:58
heel toffe pickups inderdaad. ik heb 2 weken geleden een setje omgebouwd van 'braided wire' naar '4 conductor' zodat split en parallel ook kan. heb een 1megaohm CTS volumepot in de hals geplaatst. geeft een enorme dosis helderheid maar met behoud van 'warmte'. het is wat opener. en gesplit klinken deze pups echt lekker!

nickofzo
15 augustus 2013, 17:24
Laat eens horen. (zonder de clichés van Slash te spelen s.v.p)

kassie
15 augustus 2013, 17:36
heel toffe pickups inderdaad. ik heb 2 weken geleden een setje omgebouwd van 'braided wire' naar '4 conductor' zodat split en parallel ook kan. heb een 1megaohm CTS volumepot in de hals geplaatst. geeft een enorme dosis helderheid maar met behoud van 'warmte'. het is wat opener. en gesplit klinken deze pups echt lekker!

In alle eerlijkheid.. hoe verschilt de Slash alnico2 t.o.v. de gangbare alnico2 pro in sound? En hoe is deze Alnico 2 zich te verhouden tot een Heaussel alnico2?

Ik heb laatst een setje GFS vintage 59's geinstalleerd in een andere gitaar. En vond alles op 10 eigenlijk nog lekkerder dan de SD Alnico2. Maar de GFS valt zwaar door de mand als je gaat opschonen met de volumeknop. Zelfs met een treble bleed blijft het doffig.

cannondale_01
15 augustus 2013, 22:17
Is het splitten van de pickup een beetje te doen? Lijkt me wel wat namelijk. En hoe schakel je dan? Met een push/pull of heb je toggles geplaatst.
Heb een set OBL 900L en XL en moet zeggen dat ik die optie regelmtig gebruik. Dusssss.
Als je 1Mohm toepas,
pas je dan ook de cap aan? Tweaken is leuk!

kassie
15 augustus 2013, 22:51
Heb in een gitaar de Jimmy Page wiring gedaan. Wel lekker veelzijdig, maar of het nu echt broodnodig is.. niet echt..

Beste is om de vier pots te bedraden uit de gitaar. Dus een plankje maken met precies de maten van je potmeter gaten in de gitaar. Beetje netjes werken, wat draden twisten enzo. Het is wel in een paar uur te doen. Meestal zijn de pushpull potmeters niet van een denderende kwaliteit.. die van mij begonnen al snel te scratchen. Je kunt het ook met gewone switches doen, maar krijg je weer drukte.

De parallel/series mode op je neck humbucker (tonepot neck pull, switch op de neck pu) geeft wel een hele diepe vette sound trouwens. En leuk om uit fase te kunnen spelen in de middenstand. Beide pups moeten dan eenzelfde output hebben. Dus je kunt met één volumepot op een vaste stand, de andere potmeter/pickup erin en eruit mengen als het ware...

Alleen een coil split op de volumepot is eigenlijk heel erg simpel.

Orpheo
18 augustus 2013, 00:33
ik heb het gedaan met push pull pots maar ik vind de triple shot ringen eigenlijk handiger (sneller!).

de slash pickups verschillen met de gewone qua tone omdat ze ook zeker een andere wind hebben. ook charged duncan zijn magneten zelf en hun 'charge' is wat anders dan wat bijvoorbeeld haussel doet, om maar iemand te noemen.



Nick: Ik heb de gitaar niet meer. ik heb het voor iemand gedaan.

nickofzo
18 augustus 2013, 00:50
Oke, tof Orpheo. :) Op youtube spelen ze allemaal logischerwijs alleen stukken van guns n roses, en denk dat ze veel meer kunnen dan enkel Slash zijn tone proberen te benaderen. Normaliter ben ik namelijk niet zo van "signature" als het maar doet wat ik er zelf mee zou willen doen. anderzijds is en blijft het natuurlijk ook gewoon een gok wat een element in een gitaar doet.

Orpheo
18 augustus 2013, 13:02
Oke, tof Orpheo. :) Op youtube spelen ze allemaal logischerwijs alleen stukken van guns n roses, en denk dat ze veel meer kunnen dan enkel Slash zijn tone proberen te benaderen. Normaliter ben ik namelijk niet zo van "signature" als het maar doet wat ik er zelf mee zou willen doen. anderzijds is en blijft het natuurlijk ook gewoon een gok wat een element in een gitaar doet.
hm ik kan anders behoorlijk goed inschatten hoe een pickup gaat werken hoor... ik zit er zelden naast. maar goed, nee de slash set kan veel meer dan alleen 'slash' hoor. net zoals de george lynch 'screaming demon' meer kan dan alleen 'breaking the chains' of 'mr. scary' :) tis een verdomd goed element en je kan er echt heel, heel veel mee. (maar tis niet een fan mijn favoriete pickups. dat zijn mijn eigen brouwsels, haha!)

cannondale_01
18 augustus 2013, 17:49
Ik heb ze gekozen op basis van de omschrijving. Jazzy warm rock. Niet om GnR te imiteren. Moet zeggen dat ze veelzijdig zijn.

nickofzo
18 augustus 2013, 23:28
Kijk hier hebben we tenminste wat aan.
En eigen brouwsels zegt eigenlijk al genoeg. Dat als je weet wat je zoekt en doet dan zijn die uiteraard het beste, maar dat is met alles zo ;) Ik vind het namelijk juist wel moeilijk te beoordelen als ze "slash" spelen. het is op één of andere manier veel te geforceerd in mijn oren. Ik kan beter oordelen als iemand gewoon zit te "kutten" en zijn of haar eigen stijl speelt.

kassie
19 augustus 2013, 00:14
Kijk hier hebben we tenminste wat aan.
En eigen brouwsels zegt eigenlijk al genoeg. Dat als je weet wat je zoekt en doet dan zijn die uiteraard het beste, maar dat is met alles zo ;) Ik vind het namelijk juist wel moeilijk te beoordelen als ze "slash" spelen. het is op één of andere manier veel te geforceerd in mijn oren. Ik kan beter oordelen als iemand gewoon zit te "kutten" en zijn of haar eigen stijl speelt.

Voor zover ik het kan vergelijken... Alnico 2 klinkt wat ronder, minder output.. maar kan zodoende ook scheller zijn als je de pickups lager zet t.o.v. de snaren. De truc is om de pickups wat hoger te zetten voor een vettere klank. Door minder output ademt de versterker ook wat meer als het ware. Klinkt wat dynamischer ipv een paf kloon die de preamp toch wat meer op z'n donder geeft.

Als je de neck-pu flink naar beneden schroeft, krijg je een mooie klank die de mids wat lijkt te scoopen (Een beetje als het beginstuk van sweet child sorry). Maar de grootste winst vind ik imho hoe ze opschonen met de volumeknop. Dat is zeker handig als je met een eenkanaals dynamische amp speelt die ook goed van clean naar scheur kan. Een alnico5 klinkt wat directer.. terwijl een alnico2 wat vloeiender/sponziger klinkt vooral bij de aanslag.

Plus ze klinken heel strak. Dat merk je als je bijvoorbeeld een extended powerchord speelt. Ik weet niet precies wat het is maar je moet het maar ervaren. Het zal wel iets met harmonischen zijn ofzo. Maar het valt meer mensen op (van de band enzo). Het is net alsof elke snaar in het akkoord heel goed samenvloeit tot één geheel.