PDA

View Full Version : Vox AC30cc2 reverb tank kapot. Welke replacement?



CatchDude
14 augustus 2013, 22:25
De Reverb van mijn Vox AC30cc2 is kapot; de reverb is nog maar nauwelijks hoorbaar. Zeer waarschijnlijk zijn 1 of 2 veren dus los. Nu vond ik die reverb eigenlijk al niet fantastisch (en vooral veels te lang), maar nu heb ik helemaal een goede reden om hem te vervangen. Ik weet alleen helemaal niets van dat soort 'mods', dus ik weet niet zo snel waar ik moet beginnen met zoeken naar zo'n vervangings spring-reverb tank, en waar ik op moet letten. Any tips?

En ik ga er vanuit dat die vervangende unit simpelweg inpluggen op de plek waar nu de stekkers van de huidige tank ingaan , het enige is wat moet gebeuren (naast montage). Is het zo simpel of komt er meer bij kijken? (Het buisje voor de reverb is nieuw)

Thanks!

cluseau
14 augustus 2013, 23:39
Waarom denk je dat de tank kapot is?

Frits van Mourik
15 augustus 2013, 00:12
Op zich is het vervangen van zo'n verenbak plug & play, mits de in- en output-impedanties en de manier van ophanging
van het verensysteem in de bak overeenkomen met de oorspronkelijke bak.

Heb het ff gechecked: in je VOX zit de BL3EB3C1B.
BL staat voor Belton (fabrikant), 3 voor het type verenstelsel, E is de ingangsimpedantie, in dit geval 600 Ohm.
B is de uitgangsimpedantie; 2250 Ohm, 3 is de nagalmtijd, in dit geval lang. C betekent, dat je input niet, je output wèl geaard is,
de 1 betekent, dat de veren niet vast te zetten zijn tijdens transport en tenslotte B: bedoeld om horizontaal te monteren,
met de veren naar beneden...

Succes!

@ Cluseau:
Heb vijf van zulke VOXjes met dezelfde klacht over de vloer gehad;
alle vijf losgesprongen veren... die Belton dingen schijnen echt niet al te best...
Maar goed, in de CC2 is er voor de reverb een FETje, dat vijf (5!) parallel geschakelde opampjes stuurt, die op hun beurt weer het veertje aanblazen. De recovery gebeurt óók met een FETje...
Daar kan het natuurlijk ook goed misgaan.

guitarnijboer
15 augustus 2013, 00:31
5 opamps parallel voor het aansturen van een veer met een ingangsimpedantie van 600 ohm? Lijkt mij nergens voor nodig, maar ja, ik werk niet bij Korg....

Frits van Mourik
15 augustus 2013, 00:46
't is toch heus zo..!
Het zijn NJM2147D dual opamps...:)

CatchDude
15 augustus 2013, 13:54
@ Cluseau:
Heb vijf van zulke VOXjes met dezelfde klacht over de vloer gehad;


Frits, thanks for the info. Hoe heb je die klachten opgelost? Als in: welke tanks heb je er toen ingezet? Of heb je originelen herbesteld? Want op een zelfde als het origineel zit ik niet te wachten. Wat is een goede plek om te zoeken naar een vervangende tank?

Freeqi
15 augustus 2013, 14:06
heb al belton naast accutronics naast de (relatief recente) TAD tanks gelegd en vergeleken en de TAD's steken er kop en nek bovenuit ... pak meer mid/midhoog waardoor ze meer 3D beeld hebben. Belton was de minste van de 3, flets, stug en flauw. De Tad's kosten ook niet eens belachelijk veel. Wel niet in de voxen waarvan hier sprake, de 4AB3's van fender vergeleken ...

maar meet eerst eens tank met een impedantie metertje of het daar id wel aan ligt ;-)

10us
15 augustus 2013, 15:23
Check ook ff deze draad, staat vanaf p3 het een en ander in.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161987-Vox-Custom-Classic-gebruikers-stock-of-gemod

CatchDude
15 augustus 2013, 18:09
Thanks!!! :-)

cluseau
15 augustus 2013, 18:20
Het zijn NJM2147D dual opamps...:)

Juist, van die fijne high voltage opamps die nergens te krijgen zijn :sssh:.

Losse veer heb ik slechts een keer meegemaakt bij een fender en daar was vocht de oorzaak. Nog nooit een defecte Vox veer gezien en ze komen toch regelmatig voorbij.

Maar een slecht werkende veerunit hoeft natuurlijk niet perse de veerunit zelf te zijn, dat is eigenlijk waar ik aan dacht.

CatchDude
15 augustus 2013, 19:14
Nou, gelijk maar een TAD 9EB2C1B bij Tonefactory besteld. And now we wait. :) Thanks 4 the help!