PDA

View Full Version : in de knoop met amps.



jeffv2
14 augustus 2013, 22:09
na mijn verse aanmelding heb ik eigenlijk ook gelijk een vraag vandaar deze nieuwe discussie.

Ik heb 2 amps en fender princeton chorus en een hughes & kettner TRIplexbeide transistors 1 van USA en de Hughes van duitse afkomst.

Beide versterkers hebben beide wel wat maar het is net of ik wat mis.

en dan voornamelijk dat blues geluid.

Ik heb een Maxon od808 pedaal om een randje aan de sound te krijgen maar toch blijft mijn sound dof.

Ik ben dus opzoek na een nieuwe amp maar loop vast in alle keuzes.

Buizen - transistor.

Fender, Vox, Peavey, Marshall of toch wat anders ?

Wil graag jullie meningen/tips.

Mijn muzikale interesses gaan uit na John Mayer, Eric Clapton, SRV

alvast bedankt.

LGK
14 augustus 2013, 22:17
Welkom hier!

En voor je vraag zou ik zeggen buizen, en het merk is meer persoonlijk gebonden. De 3 mannen, zover ik weet (weet niet veel van clapton) zou je toch wel associëren met Fender.

Mischien is het goed om te weten hoeveel je precies wil uitgeven, en of je hem alleen thuis gaat gebruiken of ook ermee het podium op gaat.

Gearjunkie
14 augustus 2013, 22:20
Clapton gebruikt Fender tweed Twin Amps. Zoek het in de Fender hoek. Een Tweed deLuxe als je een klein combootje zoekt. Iets groter een DeLuxe reverb. Probeer eens wat uit zou ik zeggen.

Scarface
14 augustus 2013, 22:39
Hi,

Ik zit,zat met hetzelfde probleem..Heb een Fender Super sonic,clean is die echt super . Maar op het moment dat ik beetje ruiger ga spelen,mis ik de bite van een Marshall... Ik heb dus ook een Marshall,maar die weer totaal niet te vergelijken is met de Fender maar wel weer die bite heeft.En daarbij ligt het er ook weer aan welke gitaar ik gebruik en pedaaltjes......dussssss moeilijk....

Ik zit dus ook in de hoek van zoekende....
Mijn tips...luisteren,luisteren,lezen en uitproberen...daarbij is budget natuurlijk niet onbelangrijk.

En op dit forum zit een bonk ervaring,waar je wellicht ook wijzer van word.

Succes

Groet,
Marco

jeffv2
14 augustus 2013, 22:46
Ik speel op dit moment eigenlijk 95% thuis en de optredentjes die ik heb zijn klein. Ik zag een aantrekkelijke Fender vibro champ XD is dat wat?

jeffv2
15 augustus 2013, 07:00
Het zou dan ook om max 15 watt buizen Amps gaan dat moet meer dan genoeg zijn voor thuis ? Zoals vox AC15C1, Fender Blues Junior maar wellicht ook de Voxac4c1 of moet ik het echt in de Fender hoek zoeken ?

Midwolda
15 augustus 2013, 07:17
Een Princeton Chorus dof? Wauw... dat is toch een van de meest spatzuivere versterkers die ik ken. De overdrive is niet bijzonder goed maar met een 808 op het clean kanaal moet je een eind kunnen komen richting de lekkere blues lead tonen. Het drive-kanaal heeft trouwens ook een erg effectieve limiter- en presence-regeling, goede settings zijn wel op het web te vinden.

- Wat voor gitaar heb je?
- Wat voor kabels heb je?
- Patchkabeltjes in de effectloops geprobeerd?
- Wel eens een Boss GE-7 of een Boss EH-2 in de mono effectloop geprobeerd?
- Wel eens een andere speaker geprobeerd?

De VibroChamp XD (eerste serie?) is een heerlijke thuisversterker met een aantal zeer goede presets. Prop er een Eminence Ragin' Cajun in en experimenteer wat met de buisjes en je krijgt je geluid wel... ik denk alleen dat je uiteindelijk met een goed geconfigureerde PC tevredener zult zijn omdat die een beter basis-geluid heeft.

De H&K ken ik niet, dus geen mening.

geert1976
15 augustus 2013, 09:32
Als ik je verhaal zo hoor, moet je een Carvin Noman gaan proberen.
Compacte 50w 1x12 buizenbak die ook op huiskamerniveau kan en live ook afdoende vermogen heeft (zeker icm een extra cab).
uitstekende clean en mooie gain en goede reverb.

Ik heb zelf een tijdje geleden eenzelfde amp gekocht en ben er geweldig tevreden over

tommus42
15 augustus 2013, 09:52
Epiphone Blues Custom. Goedkoop (China), tweede hands ws. beter:D (buizen), oa. MM heeft er een trafo upgrade voor eventueel, clean netjes (Fender-achtig), overdrive na eenvoudige aanpassingen mooi. Top reverb send en return (twee ecc83), 2x12 Eminence Lady Luck speakers (mode, of te wel V30), heerlijke actieve midboost/regelaar.
Nadeel: niet te verplaatsen zonder auto en sterke rug:).

LGK
15 augustus 2013, 10:10
Maar hoeveel wil je er aan uitgeven?

Little Jay
15 augustus 2013, 10:16
Goedbedoelde adviezen hier, en neem er zeker notie van, maar let's face it: je kunt er niets mee, omdat het gewoon té persoonlijk is.

Je bent net een weg ingeslagen die een lange zoektocht gaat worden naar jouw geluid. Iedere gitarist moet dat pad aflopen en sommigen zijn daarin succesvoller dan anderen - die blijven rondjes lopen of verdwalen. Het helpt als je weet wat je wil en daar ook aan vast blijft houden. Het enige dat dan werkt is trial & error: heel veel proberen en kijken wat je bevalt. En vooral vasthouden aan dat geluid wat je hoort in je hoofd en dat proberen te vinden.

Het enige duwtje dat ik je kan geven is als uitgangspunt eens de klassieke combinaties in de blues te nemen:

1 Marshall met single coils (1a: Strat 1b: Tele)
2 Marshall met humbuckers (2a: Les Paul 2b: ES-335)
3 Fender met single coils (3a: Stat 3b: Tele)
4 Fender met humbuckers (4a: Les Paul 4b: ES-335)

Eigenlijk zijn alle andere versterkers en gitaren subtiele varaties op bovenstaande thema's (of proberen dat te zijn) en ik wil niet ook niet beweren dat je alleen met die amps en gitaren die 'klassieke' geluiden kunt produceren - er leiden vele wegen naar Rome - maar zo heb krijg je wel een idee van wat jouw sound is: "humbuckers op Fender-achtige amp" of juist "tele-achtige op Marshall-achtige amp".

Zelf ben ik na jaren experimenteren (via Strats en Marshalls) uitgekomen op een ES-335 op een Twin Reverb en om een randje te creëren gebruik ik een Ibanez TS-7 (low budget tubesreamer, zit in de hoek van jouw Maxon). Eigenlijk beviel m'n overstuurde geluid me nooit echt, totdat ik een MXR 10-bands EQ-pedaal aanschafte waarmee ik heel precies die frequenties die me niet bevallen er uit kan filteren en het mid nog meer kan boosten en sindsdien ben ik in mijn toon-Nirvana :D

Nou, als goed bedoelde tip waar je misschien toch iets aan hebt dan toch deze: probeer eerst eens met een EQ-pedaaltje (leen er desnoods één van iemand) of je daarme je huidige setup aan je eisen kunt laten voldoen. Goedkoper dan een nieuwe amp i.i.g.

arnoldtims
15 augustus 2013, 11:03
Die Fender die je hebt moet toch behoorlijk bluesy kunnen klinken. Zoals hier boven ook gezegd, probeer het eerst eens met een EQ pedaatje

arjanb01
15 augustus 2013, 11:04
Zoek het niet in de amps, maar je speeltechniek, dynamiek en vingers imo... Je gear is prima om blues mee te kunnen spelen.

Kim Wilson
15 augustus 2013, 11:46
Ik weet niet hoe goed iedereen opgelet heeft, maar de Princeton die hij heeft is de transistor uitvoering.

grayfink
15 augustus 2013, 12:29
De transistor versie is imho niet veel soeps. Vlak, geen sprankel en een waardeloze (lineaire?) volumepotmeter waar het volumeverschil tussen standje 2 en 3 erg groot is. Zo herinner ik me dat ding tenminste.

tommus42
15 augustus 2013, 12:39
Heb hier nog een Guyatone 2x6L6 eindtrap op 480V, met Hammond uitgangstransformator plus een driver. Perfect om een Marshall-achtig pedaal op los te laten.

jeffv2
15 augustus 2013, 12:48
Het klopt inderdaad dat ik de transistor variant heb van deze amp. Deze was 2de hands en denk dat de gene voor mij niet zo zuinig is geweest er zit een irritante brom in soms en het is idd waar dat volume verschil erg groot is. Mijn kan daarom ook niet harder dan 2 anders begint alles te trillen en vervormt het geluid. Tuurlijk heb ik nog een lange weg te gaan qua ontwikkeling maar ik heb gewoon het idee dat ik mijn geluid niet gevonden heb. Vandaar dat ik aangeeft wat mijn idee is van het geluid en daarmee tips probeer in te winnen.
Ik speel voornamelijk op mijn strats
1 squier en 1 John Mayer Relic vervaardigd van een Fender Mexico. Alle bij 3x single coil. Mijn budget ligt max 500

arnoldtims
15 augustus 2013, 13:00
Maakt het idd een ander verhaal als het een transistor is. Je kan ook nog amp modeling proberen.

jeffv2
15 augustus 2013, 15:14
En wat betreft de VOX ac4C1-BL en dan door een speakercab ? Een aantal filmpjes klonken mij erg lekker in de oren.

Gearjunkie
15 augustus 2013, 15:39
Wel leuk, maar headroom heb je dan niet.

LGK
15 augustus 2013, 17:11
Mischien voor marshall is de class 5 wat voor je. En voor fender de fender blues junior mischien. Die liggen wel binnen je budget volgensmij.
2e hands is de fender princeton reverb ook een erg mooi ding (vind ik). Maar weet niet zeker of die onder 500 euro te krijgen zijn.

jeffv2
15 augustus 2013, 20:00
Ik zit er ook aan te denken om andere elementen te laten zetten Fender Texas special of Bigdippers om ook meer richting de sound te komen ik heb een squier strat en een John Mayer relic is dit het waard ?

Gearjunkie
15 augustus 2013, 20:23
Mwah, probeer eerst eens een leuk buizenbakje. Elementen maken wel uit, maar ik schat in dat jij bij een goede amp moet beginnen.

grayfink
15 augustus 2013, 22:01
Bugera V22 volledig buizen kost niks en klinkt leuk zeggen ze. (geen eigen ervaring mee) Een Fender Mustang II of III modeling versterkertje is ook leuk speelgoed, 1000 x leuker dan die Princeton (eigen ervaring). Met 500€ zijn er mogelijkheden zat.

jeffv2
15 augustus 2013, 22:05
Ik heb idd meer over de bugera gehoord vooral veel goede dingen... Zijn er mensen met meer ervaring hier over. Oké de mustang 1 kon mij niet bekoren maar wellicht de 2 of 3 beter. Maar het moet wel een amp zijn waar ik wel FF mee voorruit kan

raabje
16 augustus 2013, 12:14
Hierbij een out of the box reactie. Ik heb een Marshall JTM30 buizenverterker, 2 x 10 inch speakers. Sound is goed maar er mist nog iets, ik vermoed dat de stock speakers niet helemaal top zijn, en/of de buizen te oud. Ik wil uitbreiden met een 1 x 12 inch cabinet met een Celestion 65W Creamback, maar dat duurt nog even ivm budget.

Ik heb ook een paar analoge amp modelling pedaaltjes van Joyo /Harley Benton. (Vox = AC tone en Fender = American Sound). Mijn stomp boxes sluit ik nu aan op een amp pedaal, deze gaat in een DI box, een goedkope Behringer GI-100 met 4x 12 speaker simulatie, dit in mijn Soundcraft mixer, en dan naar actieve monitor speakers. Mixer en monitors had ik al, ik was voorheen veel bezig met synthesizers en drumcomputers, ik ben nu weer terug bij mijn 1e liefde, de gitaar.

Ik vind de routing met de amp modelling pedaaltjes eigenlijk lekkerder klinken dan mijn 30 watt buizen Marshall. Signaal is volledig analoog, geen digitale modeling etc. Behringer 4x12 simulatie is prima. Mooie is ook dat ik in mijn mixer een laptop prik met EZ Drummer voor drum tracks, dit vind ik veel leuker spelen, en de sound van gitaar + drums komen dan samen uit de speakers. En ik kan met koptelefoon spelen 's avonds laat. Maar goed, als je voor zoiets gaat, dan heb je nog geen amp voor een optreden, en je hebt meer nodig alleen een amp pedaal (DI box, mixer, versterker+speakers of actieve monitors).

Een analoge amp modeling pedaal voor een blues sound in je huidige versterker (pre-amp via normale gitaar input of power-amp via EFX loop return) kan ook al veel oplossen denk ik. Joyo's kosten 30,- en zijn clones van Tech21 pedalen.

http://tech21nyc.com/products/sansamp/index.html
http://tech21nyc.com/products/sansamp/characterseries.html
http://www.musicradar.com/reviews/guitars/joyo-british-sound-569684#null

Harley Benton (=Joyo) koop je bij Thomann met 3 jaar garantie.

Ik ben nog wel van plan het 1 x 12 cabinet met de Creamback en nieuwe buizen te kopen, ik heb nogal last van perfectionisme... :-)