PDA

View Full Version : MXR Noise Clamp vraagje



Brum
14 augustus 2013, 20:35
Ik heb zojuist redelijk impulsief een MXR Noise Clamp besteld. M'n ISP Decimator is naar z'n grootje en ik moet snel een vervangende noise gate hebben, gezien er deze maand opnames aan staan te komen. Ik kon vrij goedkoop de Noise Clamp bij Bax bestellen, dus vandaar. Alleen, dom dat ik ben, ik ben pas achteraf gaan inlezen en nu lees ik her en der dat de Noise Clamp niet bedoeld is voor feedback, maar enkel en alleen voor ruis en hum en dergelijke weg te halen. Klopt deze informatie en heb ik zojuist een verkeerde aankoop gedaan, of werkt dit pedaal wel degelijk ook tegen feedback van de versterker (icm een tubescreamer)? Zo niet, dan heb ik er namelijk geen ene reet wat aan...

Iemand ervaring met dit pedaal?

Tankman
14 augustus 2013, 21:55
Gaat helemaal goed komen. Heb hem ook gehad.

Plant
14 augustus 2013, 21:58
Gaat helemaal goed komen. Heb hem ook gehad.

gehad... ;) dus beviel niet? Daar heeft de TS lekker veel aan.

Tankman
15 augustus 2013, 08:28
gehad... ;) dus beviel niet? Daar heeft de TS lekker veel aan.

Nee hoor. Bij mijn vorige amp (6505) was hij hoognodig, maar ik gebruik nu een Orange Jim Root Terror (en erg goede kabels) en hij bleek bij deze amp overbodig. Mijn amp is gewoon stil. Dan vind ik het zonde om hem te laten verstoffen.

Brum
23 augustus 2013, 11:49
Het is toch de Smart Gate geworden, in plaats van de Noise Clamp. M'n bandmaatje had nog eentje liggen en die heb ik van hem overgenomen. Maar ik heb er toch een vraagje over. Ik heb 'm gister voor het eerst geprobeerd tijdens repeteren, maar had ondanks een ver open geschroefde Smart Gate toch nog vrij veel last van feedback. Nou heb ik 'm aan het einde van m'n keten gezet, maar voor de versterker, dus niet in de fx loop, omdat dit pedaal ook een hoop hiss wegneemt van andere pedalen. Misschien toch beter om 'm in de fx loop te plaatsen? Ik gebruik de scheur van m'n JCM800. i.c.m. een tubescreamer, die de boel wat strakker trekt. Voor de versterker lijkt het pedaal me niet veel te doen aan de feedback van de versterker zelf, klopt dat?

vidar
23 augustus 2013, 12:30
Ja dat klopt, een noisegate kapt je signaal af wanneer het beneden een bepaald niveau komt. Bij feedback vangt je gitaar het akoestische signaal van de speakers op zodat het opnieuw wordt versterkt en nog harder je gitaar bereikt, enz totdat je de bekende luide fluittoon hoord. Hierdoor bereikt het signaalniveau van je gitaar niet het niveau waarbij de noisegate in werking treedt, immers, er is nog steeds signaal door de feedback, ook al sla je niet meer aan.

Als je er voor zorgt dat je gitaar even stil is (hand op de snaren, volume dicht, enz) dan zal er niet meer spontaan feedback optreden, omdat de gate dan al in werking is getreden, maar dat is niet wat jij bedoelt denk ik.

Brum
23 augustus 2013, 13:04
Het punt is een beetje dat ik de Smart Gate dusdanig ver moet open zetten, dat het m'n clean te veel afkapt nu. Ik heb ook wel 's 'stille' momentjes in de nummers zelf en dan feedbackt ie ook teveel. Ik ga 'm denk ik dan toch maar 's in de fx loop proberen. Wat ik ook nog even ga proberen, is hoe ik m'n oude ISP Decimator gebruikte, namelijk in een loop met de tubescreamer, d.m.v. een Boss LS2. Dat werkte met de Decimator in ieder geval erg goed, alleen zit ik dan wel weer met een extra pedaal en daar was ik nu juist zo blij mee dat ik die kwijt dacht te zijn... Des te minder pedalen, des te beter, wat mij betreft, zeker als het om pedalen zoals een LS2 gaat, wat verder niets doet dan switchen.

Ik ga het e.e.a. even proberen en laat het nog even weten wat de beste methode is in dit geval.

edit: Het is toch de NS2 methode geworden, dat werkt toch beter. Het houdt m'n 'cleane' kanaal intact en heb de tubescreamer samen met de Smart Gate in een loop, die ik dus tegelijk met m'n gain kanaal aanzet.

In de fx loop nam het teveel volume weg, zeker op het cleane kanaal en hij pakte niet snel genoeg, dus dat werkt niet voor mij.

Ik dacht er twee dagen terug nog anders over, maar stiekem was die Decimator toch wel wat beter, in al z'n eenvoud... Maar het werkt voor nu, dat is het belangrijkste. Zondag opnames met m'n bandje maken en dan zien we wel hoe de Smart Gate zich verhoudt. Slecht is ie ook niet.