PDA

View Full Version : Na jaren wil ik gaan Tokkelen op de gitaar



Bertus14
14 augustus 2013, 10:56
Na jaren gewoon rock en zo gespeeld te hebben wilde ik gaan tokkelen op de Taylor, ik dacht dat doe ik wel even, maar niet dus! Wilde vragen hebben jullie enig idee om dit op de juiste wijze op te bouwen en waar kan ik de tabs vinden waar ik van af kan lezen en luisteren. Heb er zin in, maak het spelen op de gitaar alleen maar leuker. Ik hoor graag van jullie.

Han S
14 augustus 2013, 10:59
Tokkelen? Je bent toch geen kip? Je bedoelt waarschijnlijk 'fingerpicking' en dat is niet zo gek moeilijk hoor, gewoon veel oefenen.

gitaarvrouwtje
14 augustus 2013, 11:13
Bertus wil je gaan flatpicken met plectrum, of fingerpicks of echt met je vingers zonder plectrum etc
Het is allemaal " tokkelen" maar de techniekjes verschillen enorm, flatpicking heb ik een leuke video voor je om te oefenen
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=LwbC2uqLHV0
Daar wordt je mooi steady van

Wil je met je vingers , dan is deze techniek een fijne, ik doe dit al jaren zo
Duim gebruik je voor de drie bassnaren,..en dan dus vinger 1 2 en 3 voor de melodie snaren,..
Begin dan met een eenvoudige " tokkel". G acoord en dan met de duim de G en achtereenvolgens de vingers 123 23
Er zijn diverse " tokkels maar een aantal wordt zeer veel gebruikt
Die kun je op youtube prima vinden, verder wat Han zegt ,..veel oefenen
Maar t loont zich wel daar handig in te worden, voegt echt een dimensie toe aan je spel

Ik heb t elders al es gezegd, verdiep je eens in simon and garfunkel want paul simon kun je qua fingerpicking veel van opsteken, daar zijn tabs genoeg van te vinden
En eva cassidy, leuke tabs op evacassidy.dk
Ook erg goed om dit onder de knie te krijgen
Verde YOUTUBE :)

Rizz
14 augustus 2013, 12:22
Is there anybody out there van pink Floyd is erg leuk om mee te beginnen. Vrij eenvoudig, maar blijft eeuwig mooi, ik speel 'm al 20 jaar nog steeds bijna elke dag. Dust in the wind van Kansas is ook erg leuk. Lijkt moeilijk, maar is slechts een handigheidje. Er is vast wel ergens een youtube-tutorial van te vinden. De rest is hierboven al gezegd. Als je al wat geoefend bent in vingerzettingen en alternatieve tunings zou je ook nog Hana van Masaaki Kishibe kunnen proberen, ook erg mooi.

Het is in het begin even zoeken naar de juiste stand van je hand en de positie links,rechts en boven je klankgat, maar idd, oefenen!

Succes!

Tupelo
14 augustus 2013, 14:36
Intro stairway to heaven (OMG dat ik dat moet voorstellen, pijn, pijn) is een goede oefening toch ?
Angie (OMG, nog zo een) ook.

Ik tokkel met 3 vingers; volledig fout aangeleerd, maar helemaal doorgetrokken en op geaccomodeerd.
Zonder duim dus.
Wijsvinger doet dienst als duim (plukt), middelvinger en ringvinger strijken of plukken (soort tap/hammer-on stijl), en soms gebruik ik mijn pink erbij (om met drie vingers te plukken), wanneer ik geen tijd/ruimte voel om met mijn wijs-middel-ringvinger te plukken.
Strijken doe ik wanneer ik mijn wijsvinger niet als duim nodig heb met mijn vier vingers.
Tenzij ik specifiek een harp-effectje wil meegeven, dan met de top van mijn wijsvinger.

Aldus; verfijnd geklooi.
Ik raad je hetzelfde aan, doen wat goed voelt, tenzij je veel met bladmuziek en tabs werkt, dan kan je beter alles volgens het boekje doen. :-)

Muzieknono
14 augustus 2013, 15:48
Wil je gewoon fingerpicken of fingerpicken met alternating bas, het is allemaal verschillend maar erg leuk om te doen, vooral als dingen schijnbaar plots vanzelf gaan.
Veel plezier.
Mvgr. Dirk Jan :B

Midwolda
14 augustus 2013, 18:40
"If" van Pink Floyd. En "Wish you were here". Mooi en leuk.

Luister ook eens naar Crosby Stills Nash & Young, en dan vooral Stephen Stills (4+20, Helplessly Hoping).
En Magna Carta, ook fraaie nummers (bekendste: Airport Song).
Veel popnummers doen ook aan flatpicking hoor, zelfs in Hotel California hoor je het.
Of een gouwe ouwe rocker, Naturträne van Nina Hagen (gitarist Bernhard Potschka).

spykie
14 augustus 2013, 19:14
REM - everybody hurts is ook heel gemakkelijk ;)

--=HANS=--
14 augustus 2013, 19:30
Het is al eerder gemeld maar op youtube is van alles te vinden, ik heb daar nog steeds plezier van. En verder: oefenenen oefenenen en nog eens oefenenen. Dat vergt zeker in het begin nogal wat discipline maar je zal zien dat als je een aantal technieken eenmaal beheerst ze bijna van zelf gaan.

Succes!!

Ron Houben
15 augustus 2013, 13:21
Bertus, er gaat niets boven een goede leraar. Als je al speelt, heb je vaak aan een les een paar lessen genoeg om je op weg te helpen. Daarna zou ik YouTube raadplegen.
Er zit vast wel iemand in jouw omgeving die je even op weg kan helpen.

Harald
15 augustus 2013, 13:27
Is there anybody out there, mooi nummer, en je kunt het ook tokkelen, maar het wordt met een plectrum gespeeld. Wish you were here tokkelen? Niet echt. Op zich zijn wat aanwijzingen irl in het begin toch wel handig. Los daarvan zijn er ook in tokkelen nogal wat verschillende scholen aan te wijzen.

Midwolda
15 augustus 2013, 16:59
Oh ekskuzee, ik had niet op tijd door dat het enkel over fingerpicking ging... :chicken:

gitaarvrouwtje
17 augustus 2013, 15:58
Nou ja, doc watson speelde zowel flatpicking als fingerpicking en daar zijn wat erg leuke tutorials van te vinden
Keuze zat :D

Rizz
17 augustus 2013, 17:11
Is there anybody out there, mooi nummer, en je kunt het ook tokkelen, maar het wordt met een plectrum gespeeld. Wish you were here tokkelen? Niet echt. Op zich zijn wat aanwijzingen irl in het begin toch wel handig. Los daarvan zijn er ook in tokkelen nogal wat verschillende scholen aan te wijzen.

Is dat echt zo? Dacht dat het door een klassieke gitarist werd gespeeld, omdat Gilmour het niet zo strak kon..

Net weer ff geluisterd, maar alleen de bas klinkt alsof het met plectrum gespeeld wordt, de rest hoor ik met de hoofdtelefoon hier en daar een nagel schuiven met aanslaan. Of ik vergis me, dat kan natuurlijk altijd..

Ik speel die overigens wel met 5 vingers van de aanslaghand...

Harald
17 augustus 2013, 18:18
IK ga af op een van de officiele pink floyd transcripties uit een officieel pink floyd boek. Daar zitten een paar details in die wijzen op plectrum ipv vingers. De tokkel over vijf snaren is voor een fingerstyle benadering ook niet heel voor de hand liggend. Kan idd met vijf vingers, maar dat zie ik Gilmour echt niet doen.

mountainman
17 augustus 2013, 20:24
Grappig dat je "Wish you were here" noemt. Als ik dat speel dan maak ik er juist altijd een snel fingerpicking nummer van. Of als ik elektrisch speel een snel punk nummer. Het origineel vind ik namelijk oersaai. :hide:
Klinkt prima op die manier hoor. Alleen moet je dan wel de zanglijnen ontdoen van alle overbodige versieringen (bijvoorbeeld niet "sohoho" zingen maar gewoon "so") anders kom je daarmee hopeloos in de knoop. ;)

Rizz
17 augustus 2013, 23:58
Grappig dat je "Wish you were here" noemt. Als ik dat speel dan maak ik er juist altijd een snel fingerpicking nummer van. Of als ik elektrisch speel een snel punk nummer. Het origineel vind ik namelijk oersaai. :hide:
Klinkt prima op die manier hoor. Alleen moet je dan wel de zanglijnen ontdoen van alle overbodige versieringen (bijvoorbeeld niet "sohoho" zingen maar gewoon "so") anders kom je daarmee hopeloos in de knoop. ;)

Blasfemie!!!! Ga idd maar onder je stoel zitten! :D

Het allereerste nummer wat ik leerde en speel 'm hier in afgelegerije op een 12-string, zoals het hoort.. En heb er een beetje mijn eigen versie van gemaakt, dat maakt het altijd leuker. Ga 'm morgen hier met een percussionist opnemen.. Altijd leuk, mensen met 4 sporen-recorders op verre bestemmingen.. :soinnocent:


IK ga af op een van de officiele pink floyd transcripties uit een officieel pink floyd boek. Daar zitten een paar details in die wijzen op plectrum ipv vingers. De tokkel over vijf snaren is voor een fingerstyle benadering ook niet heel voor de hand liggend. Kan idd met vijf vingers, maar dat zie ik Gilmour echt niet doen.

Zou kunnen hoor, ik heb ook het boek van The Wall, maar het is al zo ongelooflijk lang geleden dat ik daar ingekeken heb.. En was toen zeker nog niet in staat om het zo te bekijken, ik ga geheel af op jouw wijsheid en kunde hierin.

Harald
18 augustus 2013, 07:22
Heb het ook altijd getokkeld trouwens. Kwam hier pas achter toen ik het met een leerling speelde en de transcriptie opzocht in de bieb. Qua techniekoefening voor stringskipping met plectrum handig als je het stuk al kent. Kun je je helemaal op het plectrum concentreren.

Kakihara
18 augustus 2013, 08:58
Streets of London van Ralph McTell! Nauwelijks te geloven dat dit nog niet vermeld werd :) En niets houdt je tegen om iets als The house of the rising sun te tokkelen. De intro van Stairway to heaven is inderdaad ook zoiets. Niet te moeilijk beginnen in ieder geval.
En een paar lessen nemen, is zeker geen slecht idee, al was het maar om de juiste houding van je tokkelhand aan te leren zodat je niet na een kwartier kramp in je hand krijgt of erger...

Tommasini
18 augustus 2013, 10:18
http://www.guitarnick.com/

Midwolda
18 augustus 2013, 11:38
http://www.guitarnick.com/

Thanks! ;)

gitaarvrouwtje
18 augustus 2013, 11:58
Thanks! ;)

ook van mij, leuke link

synapse
18 augustus 2013, 14:22
Volgens mij staat Wish you were here op, je raadt het al, Wish you were here en niet op The wall.

Rizz
18 augustus 2013, 17:06
Volgens mij staat Wish you were here op, je raadt het al, Wish you were here en niet op The wall.

Je hebt helemaal gelijk!

Maar we (Harald en ik) hadden het over Is there anybody out there.. ;) En die staat wel op The Wall.

elena75
18 augustus 2013, 20:27
ook namens mij bedankt voor de site :)

Carra
27 november 2013, 23:44
Zelf ook Is there anybody out there leren spelen als eerste volledige fingerpicking stuk een paar maand geleden. Klinkt heel goed en is best te doen als je er de tijd in wil stoppen.

Het volledige stuk wordt perfect uitgelegd en in slow motion gespeeld op youtube (http://youtu.be/BJyUeX9jTb0). Was erg leerzaam.

--=HANS=--
28 november 2013, 09:52
Zelf ook Is there anybody out there leren spelen als eerste volledige fingerpicking stuk een paar maand geleden. Klinkt heel goed en is best te doen als je er de tijd in wil stoppen.

Het volledige stuk wordt perfect uitgelegd en in slow motion gespeeld op youtube (http://youtu.be/BJyUeX9jTb0). Was erg leerzaam.

Voor mij was dat ook het eerste stukje dat ik helemaal kon spelen maar dan lang geleden. Het kwam bij toeval tot stand. Ik was in die tijd "classical gas" aan het leren en zat wat te pielen rond Am. Ik hoorde ineens iets wat ik herkende maar kon het niet plaatsen. Een week of wat later draaide ik toevallig The Wall en ineens viel het kwartje. Classical gas aan de kant geschoven en eerst zelf anybody out there uitgevlooid. Ik speel het nog altijd regelmatig en dan bij voorkeur op mijn klassieke gitaar, blijf het een mooi deuntje vinden, jammer dat het eerste stuk zich slecht laat vertalen voor gitaar.

Muzieknono
30 november 2013, 07:21
Vreemd dat de topicstarter na vier maanden helemaal niet heeft gereageerd.
Grtz Dirk Jan :B

knutmo
4 oktober 2015, 21:09
Ik tokkel alles altijd. Ik heb denk ik niet eens een plectrum in huis.

jplm
4 oktober 2015, 21:18
Ik heb denk ik niet eens een plectrum in huis.

En waarschijnlijk ook geen kalender; de laatste bijdrage in dit topic was (net zoals het hele topic) bijna twee jaar oud ;) .

Groet, Jan.

knutmo
5 oktober 2015, 14:25
Tokkelen is van alle tijden