PDA

View Full Version : Gibson classic 57 pickups, iemand ervaring mee?



mezelf
12 augustus 2013, 20:26
Hallo mensen,

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een SG standard en zit met een verkoper in de onderhandeling over een SG standard (met classic 57's). Ik speel nu op een LP met p90's. De reden waarom ik een SG aan het overwegen ben is, omdat ik er graag een gitaar bij wil hebben met wat meer pit. Een rockgitaar voor het iets hardere werk dus. De p90's vind ik persoonlijk prima, maar stoor mij tijdens het soleren wat aan de lage output en sustain. Ik ben btw niet opzoek naar een metalgitaar. De amp waar ik btw over speel is een Mesa DC5.

Nu dus mijn vraag, heeft iemand ervaring met de classic 57 pickups die vaak in de SG standards zitten? Ik heb zelf namelijk nog nooit over deze elementjes gespeeld. De 57's hebben dacht ik toch ook een lage output? Maar zou ik hiermee over mijn mesa toch nog redelijk kunnen shredden? Of moet ik het dan bij een ander element gaan zoeken (bijv de classic 57' plus)? Ik zit er niet echt op te wachten om gelijk de pickups te moeten vervangen als ik net een gitaar heb aangeschaft.

Ik hoop dat jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen :)
Bij voorbaat dank.

Groet.

Little Jay
12 augustus 2013, 23:21
Ik vind het prima pickups in m'n ES-333, maar ik doe geen heftige scheurdingen, hooguit een randje en wat bluesy crunch, maar dat doen ze dan ook prima. Qua output zitten ze volgens mij wat aan de lagere kant, maar wel gewoon een humbucker hoor, duwt mijn versterkers een stuk eerder in de oversturing dan de single coils op andere gitaren.

Het is een allround pickup, doet alles goed (maar blinkt daardoor misschien nergens echt in uit?!?!?). Ook is de voicing meer mid-georienteerd dan Seymour Duncan 59s waar ik ervaring mee heb (maar niet in dezelfde gitaar helaas). Verder vond ik ze mooier en opener klinken dan StewMac Golden Age humbuckers. En meer ervaring met directe vergelijking heb ik niet, hoop dat je er wat aan hebt.

mezelf
15 augustus 2013, 22:25
Hier heb ik inderdaad wat aan :)
Bedankt voor de info!

nickofzo
15 augustus 2013, 23:18
Laten we zeggen dat als ik er met distortion (veel of weinig maakt niet uit) automatisch neig naar het ac/dc geluid (op het brugelement).
Maar het halselement is gelukkig veel smoother en minder modderig dus en veel meer Jazz en blues georiënteerd. Het zijn goede elementen in mijn opinie maaaaaar er zullen ongetwijfeld een hoop mensen anders over denken (Orpheo?)..

HaroldA
15 augustus 2013, 23:39
Ik vond ze saai. Geprobeerd in m'n Gibby '96 LP Std en m'n SG Silverburst.

Snel weer verkocht.

Fuhgawz
16 augustus 2013, 07:50
Ik heb een SG gehad met '57 Classics. Ik vond ze echt te gek! Lekker smooth. Het halselement is instant Cream. Stevigere dingen kun je er absoluut mee spelen, maar het zijn geenszins metal-elementen. Ik heb tegelijkertijd een SG met P90's gehad en hoewel de verschillen qua output niet zo groot zijn was de '57 Classic SG toch een stuk beter geschikt voor wat zwaarder werk omdat ze wat meer bas hebben en niet gaan brommen als je de gain omhoog draait.

HaroldA
16 augustus 2013, 09:23
Ik heb een SG gehad met '57 Classics. Ik vond ze echt te gek! Lekker smooth.

Oja, "smooth" ... zat ik met m'n "saai" heel erg in de buurt!

Fuhgawz
16 augustus 2013, 11:41
Haha, idd, geluid beschrijven met woorden is niet altijd even duidelijk, zeker wanneer het zo smaakgebonden is. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ze saai vinden hoor. Ze geven immers dat 'klassieke' geluid (om nog maar eens een vage term te gebruiken) dat je van een SG verwacht en daar zit natuurlijk niet iedereen op te wachten. Toch vond ik ze zeer geslaagd in mijn SG.

Trouwens, naar de topicstarter, zit er nu geen Classic Plus in de brugpositie? Dat is toch wel de 'standaard' configuratie voor deze elementen en ook wat ik had. Een brugelement met een iets hogere output dan het halselement is in mijn ervaring toch wel wenselijk.

Thiez
16 augustus 2013, 19:26
Mijn sg 50th anni heeft twee '57 elementen, dus niet de plus in de brug. Ik vind de elementen voor een sg heerlijk klinken. En in combi met mijn engl blackmore kan ik een prima potje metal spelen.
Nu moet ik wel zeggen dat het enige andere element wat ik in een sg gehoord heb de sh4 sh2 combi was..
@harold, wat heb jij nu in je sg silver?

HaroldA
17 augustus 2013, 12:26
@harold, wat heb jij nu in je sg silver?

https://lh5.googleusercontent.com/-3SZuDFQBpKk/Ug9PCNApgxI/AAAAAAAAGbI/RfrTfovNwFc/w958-h719-no/IMG_20130817_122209.jpg

DiMarzio Super Distortion DP100. Dit is een limited edition met chromen kap. De TOM is een Fishman Piezo die ik passief aangesloten heb en schakelbaar is met de pickup switch.

Thiez
17 augustus 2013, 18:50
https://lh5.googleusercontent.com/-3SZuDFQBpKk/Ug9PCNApgxI/AAAAAAAAGbI/RfrTfovNwFc/w958-h719-no/IMG_20130817_122209.jpg

DiMarzio Super Distortion DP100. Dit is een limited edition met chromen kap. De TOM is een Fishman Piezo die ik passief aangesloten heb en schakelbaar is met de pickup switch.

Ah nice, zie je niet zo veel. superdistortion in sg. Klinkt dat goed?
Ik blijf die silverburst nog steeds heel gaaf vinden trouwens!

the sure thing
17 augustus 2013, 20:52
+1 voor deze elementen. Zooooo veel beter dan de T-elementen die stock in veel gitaren hebben gezeten.

mezelf
18 augustus 2013, 13:56
Iedereen heel erg bedankt voor de info. Mijn excuses voor de late reactie.
Deze elementen lijken mij verder ook wel prima en in combi met m'n mesa denk ik dan dat er toch nog wel wat zwaarder werk uit te halen is. Ik heb op het moment een SG 61 reissue op het oog, deze positieve berichten stimuleren alleen mij alleen maar meer om die deal eens te sluiten :)

@Fuhgawz Volgens mij zit er in die 61 RI geen plus in de bridge, maar 100% zeker weet ik het ook niet.