PDA

View Full Version : Tips voor het F barre akkoord?



All1990
12 augustus 2013, 20:22
Hallo allemaal, ik ben een aantal weken bezig om het F barre akkoord te leren. Heb voorheen altijd met zo'n halve F gespeeld(waarbij je de onderste 2 snaren indrukt met wijsvinger ipv alle snaren)
Maar het wordt toch een keer tijd om de barre versie te leren.
Op de een of andere manier wil het maar niet lukken..:???:(ik weet dat het een lastige is voor veel mensen om te leren) Maar wordt er soms helemaal frusty van!:mad:
ik kan niet alle snaren met m'n wijsvinger indrukken zodat de snaren goed klinken, en Als het dan wel lukt dan kan ik de andere vingertoppen niet recht op de snaren zetten.
Ik heb al verschillende yoetube filmpjes bekeken en het lijkt andere mensen wel te lukken om je vingertoppen recht op de snaren te zetten en uiteraard met rechte wijsvinger alle andere snaren in te drukken.
Bij mij gaan ook automatisch mijn andere vingers schuin staan, ipv met de vingertop recht op de snaar. En mijn wijsvinger maakt steeds een kromming ipv recht omhoog.(waardoor hij soms over de fret heen gaat)
Het lijkt wel of mijn vingers niet in die stand kunnen staan..
Heeft iemand hier misschien nog tips om het toch te kunnen leren(behalve heel veel oefenen want dat doe ik al):D
En in welke volgorde van vingerzetting is het handigst te leren? (totdat ik het kan)
Ik doe nu vaak eerst mijn wijsvinger en dan mijn middelvinger, ringvinger en pink op het laatst, of is andersom handiger?

Ik weet niet of er al meer op dit forum over staat, want bij de zoekfunctie kwam ik niets tegen.

Gr. All

gitaarvrouwtje
12 augustus 2013, 20:43
Oefening baart kunst, beetje cliche maar wel waar
Verder..zorg dat je de hals van je gitaar wat hoger hangt zodat je genoeg bewegingsruimte hebt voor je pols ( niet voor niets de reden dat klassiek gitaristen hun gitaar tegen de knie omhoog zetten, zo kun je beter bij de hals

Dus de stand van de hals kan verschil maken,..dan maakt t wel verschil uit hoe je gitaar speelt, sommige gitaren ( ik ben geen electrieke gitarist maar ik neem aan dat t daar net zo goed voor geldt) spelen lichter dan anderen. Kan met afstelling te maken hebben

En verder is t toch echt oefenen :) en doorzetten

terrasbeest
12 augustus 2013, 20:58
http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g

HouseMetalJazz
12 augustus 2013, 21:02
Hangt ook een beetje van je gitaar af. Als het een goedkope akoestische is met de snaren op nogal grote afstand van de hals en frets dan is het zwoegen. Zeker op die 1e fretpositie omdat de kam daar de snaren op afstand houdt. Dan is het echt een kwestie van spierballen kweken in je wijsvinger. Misschien moet je eerst eens beginnen om het hoger op de hals te pakken. De F-figuur op de 8ste fret (dan is het een C-akkoord).

Han S
12 augustus 2013, 21:20
Je hoeft niet alle snaren in te drukken met de wijsvinger. Je drukt immers met de andere vingers al snaren in en die hoef je niet nog eens een fret verder terug in te drukken. Bij de F is het voldoende als je met de wijsvinger de lage E snaar, de B en de hoge E snaar indrukt.

GuitarL91
12 augustus 2013, 21:24
Misschien een goede tip: Als je de greep pakt, ga er dan niet van uit dat het in één keer goed klinkt. Houd de greep aan en sla alleen de lage E aan. Klinkt deze goed? Dan pak je de volgende snaar erbij, zorg dan dat je eerste twee snaren klinken zoals het hoort. Klinkt er één niet goed? Los dat op en ga dan pas naar de volgende snaar. Controleer en herstel dus eventueel je voorgaande snaren voor je verder gaat Aan het eind van de serie (ja, het is wat oefenen) moeten al je noten kloppen. Door het controleren van je voorgaande snaren en door te kijken waarom je noot wel of niet goed, is weet je wat er gebeurt. Dit is enorm leerzaam.

Daarnaast zou ik ook overgangen oefenen (F en G bijvoorbeeld) . Dit kun je eerst doen door F en G om de beurt te spelen. Je kunt het ook combineren met het spelen van een liedje waarin deze akkoorden zitten. Zo oefen je de greep zelf ook.

Veel oefenen en dan komt het goed!

Gesualdo
13 augustus 2013, 07:19
Wat hier boven gezegd wordt.

Nog een kleine tip: probeer je wijsvinger een klein beetje van je afgekanteld de snaren in te laten drukken. Dus niet helemaal plat (met de zachte binnenkant van je vingers, maar iets meer met de zijkant die wat harder is).
Hierdoor hoef je minder kracht te zetten en heb je minder kans op gedempte snaren.

Veel blijven oefenen! ;)

All1990
13 augustus 2013, 20:51
Zo he wat een reacties! THANX!
Dus als ik het goed begrijp is het niet zo raar dat dit niet wil lukken en best een tijdje duurt...
Heb aardig wat handige tips gelezen. Vooral die van dat ik me gitaar schever(hals hoger) moet houden, dat scheelt inderdaad best wel. En het filmpje trouwens ook wel.
Voorlopig blijf ik nog effe oefenen met deze tips, heb er weer helemaal motivatie van gekregen!:crazyhappy:

gitaarvrouwtje
13 augustus 2013, 21:08
Super :)
Succes, gaat je vast lukken, en als je die hebt kun je ze allemaal , de hele hals op en neer :) the sky is the limit

Rizz
14 augustus 2013, 14:52
Zo he wat een reacties! THANX!
Dus als ik het goed begrijp is het niet zo raar dat dit niet wil lukken en best een tijdje duurt...
Heb aardig wat handige tips gelezen. Vooral die van dat ik me gitaar schever(hals hoger) moet houden, dat scheelt inderdaad best wel. En het filmpje trouwens ook wel.
Voorlopig blijf ik nog effe oefenen met deze tips, heb er weer helemaal motivatie van gekregen!:crazyhappy:

Het is idd een lastige. Let ook op de positie van je duim op je hals. Als die te hoog staat, gaat het echt niet lukken. Zal ook vast wel in het filmpje aangehaald worden.. In het midden of iets onder het midden werkt voor de meesten. Oefen met verschillende posities en voel wat het makkelijkste en het meest comfortable is..

Succes ermee!

vulvasonic
15 augustus 2013, 04:43
Het is eigenlijk al een beetje gezegd, maar toch nog maar even benadrukken: zorg dat je even de tijd neemt om de greep zo te pakken (desnoods snaar voor snaar) dat alle snaren mooi doorklinken. Al kost het je een kwartier, maar zorg dat het je lukt. Het gaat er namelijk om dat je je hersenen traint die houding van je hand te herkennen, want feitelijk is dát het hele eieren eten. Pas dán kun je op snelheid oefenen. Ook als het dan misgaat zul je in staat zijn jezelf te corrigeren. Succes. :)

Harald
15 augustus 2013, 05:18
Op een redelijk spelende gitaar zul je diezelfde greep op de 5e positie trouwens net wat makkelijker pakken dan op de 1e positie. (zeker bij gitaren waar de kam eigenlijk wel wat lager zou kunnen, en dat is bij veel goedkope gitaren het geval) Lukt het daar, dan lukt het straks ook weer wat makkelijker in de eerste positie.

All1990
15 augustus 2013, 21:13
Ongelofelijk, het gaat ineens ZO veel beter!!:crazyhappy: Op de 5e snaar dan.
soms klinkt het in 1 keer goed! Nu meer oefenen zodat het altijd goed klinkt, en als dat lukt, weer oefenen om het ook op snelheid te kunnen.
Kan het me nu haast niet voorstellen dat ik later de F barre net zo speel als bijv de Am,C,D etc. Was het maar vast zo ver! :dance: