PDA

View Full Version : muziekstijl veranderen??



YannickH
12 augustus 2013, 17:41
ik speel nu 9 jaar gitaar en heb altijd metal gespeeld.
nu het laatste jaar ben ik qua leren overgeschakeld op blues, rockabilly en psychobilly.
ik leer qua metal niet veel meer. ik speel toch altijd maar hetzelfde dat ik ken.

ik vind persoonlijk blues enzo veel leuker. als ik een solo moest schrijven kwamen er altijd wel bluesstukjes in. (ik heb nooit blues lessen of videos bekeken! dat is over de tijd vanzelf gekomen)

nu ik heb de eerste 2 jaar lessen gevolgd bij een leraar maar ik ken van theorie alleen maar de basis akkoorden. de rest heb ik allemaal zelf op gehoor geleerd.

ik voel mij eigenlijk veel beter bij rock, blues en rockabilly enzo omdat ik ook al zolang opzoek ben naar een metalgroep te vinden maar dat is niet zo simpel hier... altijd wel een drummer die ontbreekt!

ik mag binnenkort bij het bluesgroepje van mijn gitaarbouwer eens meespelen en daar zie ik echt naar uit en hij zei ook dat als je zo'n oude softere muziek gaat spelen je toch een grotere kans hebt om een groep te vinden.

nu de vraag is: moet ik dan metal helemaal links laten liggen en mij echt focussen op blues enzo (vooral ook de theorie) of moet ik gewoon nog metal blijven spelen. ookal ga ik nooit een groep vinden (kans is klein)...
ik dacht: kies 1 van de 2 en focus je er heel hard op zodat je er toch goed in kan worden.

hopelijk hebben jullie wat advies want ik zit hier mee in mijn kop en kan er niet van slapen.

barno
12 augustus 2013, 17:50
Qua gitaarspel liggen metal en blues toch wel ver uiteen. Maar zo'n rationele keuze vind ik toch wel raar. Speel gewoon wat je graag speelt. Word daar zo goed in dat een groep je niet kan weigeren en hop you go...

YannickH
12 augustus 2013, 17:56
ik vind het gewoon stom dat ik zoveel geld in gear heb gestoken en eigenlijk alleen maar youtube filmpjes kan opnemen...
in metal zal het toch niet ver gaan.
ik had liever mijn geld ergens in gestoken waar ik nog wel iets mee kon bereiken dan alleen maar op mijn slaapkamer spelen.

LGK
12 augustus 2013, 18:28
Moeilijk, maar dat kunnen wij natuurlijk nooit voor jou beslissen. Je kan tuurlijk voor jezelf metal blijven spelen, en rock/blues meer voor optredens doen.
En kwa theorie valt er niet veel te leren hoor van blues, terwijl het wel een van de moeilijkste style is om goed te spelen ;)

En wat jij denkt heb ik ook altijd gedacht. Gewoon 1 ding doen en je daar vol op focussen. Nu doe ik dat ook wel een beetje, ik speel voornamelijk blues. Maar zo nu en dan wil ik ook wel weer is wat leren van Tommy emmanuel, en ik ben nu weer een beetje bezig met jazz.

En kwa gear heb je al de spullen joh, een gibson Flying V en een deluxe reverb :zz:

Succes !

barno
12 augustus 2013, 18:30
Tja, vroeger werkte het andersom, eerst ging je spelen, spelen en daarna kocht je dure gear met de verdiende centen. Het draait niet om gear en geld. Het draait om de muziek. Daarom zeg: speel wat je graag speelt

YannickH
12 augustus 2013, 18:33
ja blues valt nogwel mee qua leren maar als je dan naar rockabilly kijkt dat is toch wel andere koek... ik luister zelf heel graag rockabilly en psychobilly en daar wil ik me toch wel op focussen nu.

Kim Wilson
12 augustus 2013, 18:35
Het gaat niet om de spullen, maar wat je ermee doet.

jerome
12 augustus 2013, 18:40
Jongûh, volgens mij maak je je druk om niets... ;)
Als je nu zin hebt om blues of rock te spelen moet je dat gewoon doen.
En misschien wil je over een jaar of wat weer een andere stijl spelen, leuk toch?
Van al die muziekfases in je leven leer je onwijs veel en je kan bovendien bepaalde dingen van de ene muziekstijl in de andere gebruiken.
Daar wordt je gitaarspel alleen maar beter en interessanter door...
En misschien dat je over 10 jaar ineens weer zin hebt om metal te spelen, gewoon doen waar je zin in hebt!

Rinze
12 augustus 2013, 18:42
Gewoon spelen wat je wilt. Als het goed is speel je op een gegeven moment met je eigen stijl en geluid, wat voor muziek je ook maakt. En je zit nergens aan vast he. Dat is het mooiste van een instrument bespelen, de grenzen bepaal je zelf. Er valt zoveel te leren en van meer verschillende dingen leren wordt je alleen maar beter.

YannickH
12 augustus 2013, 18:50
ja srry, ik denk vaak negatief en zit met dit soort dingen nogal eens vast in mijn kop. daarmee dat ik het hier effe neerzette.
ik ben nog jong en twijfel snel en dan heb je de oudere gitaristen met ervaring hier die toch met goeie info komen en dat helpt dan weer.
bedankt allemaal!

Harry
13 augustus 2013, 09:38
wat anderen al zeiden, doe wat je wilt. Die spullen staan er over 10 jaar ook nog wel. En als je geen zin hebt speel je even niet. Dan komt vanzelf het moment dat je je gitaar weer pakt en dan merk je zelf wel wat er uit komt.

Braindead
18 augustus 2013, 20:35
Gewoon doen wat je hart je ingeeft. Blues en Metal zijn verschillende genres maar heel erg veel metalgitaristen (including myself, alhoewel ik ook van alles ernaast speel) hebben een tijd gehad dat ze Blues speelde. Ook zijn er veel metalgitaristen die nog steeds een bluesy tintje in hun spel weten te houden ondanks dat ze metal spelen (bv Marty Friedman). Dus ja, je kan er zeker inspiratie uithalen en dat geldt eigenlijk voor alle stijlen. In de metal kan je veel gebruiken. Klassiek, Blues, zelfs Country kan veel voor je techniek doen.

Wel kan ik je zeggen dat als het niet kunnen vinden van een drummer je beweegreden is om Blues te spelen dat het dan snel gedaan zal zijn. Dat zou ook geen reden moeten zijn eigenlijk. Overal wonen toch wel metaldrummers in Nederland? Gewoon advertenties plaatsen!

Ohja, En ben je depressief? Zoek een drummer en ga lekker met je band spelen. Also take some vitamines en ga wat sporten. :)

ps: wat heb je voor gear?

Eko
19 augustus 2013, 11:28
Ik heb in m`n muzikale leven ( al 35+ jaren in bands )heel veel gespeeld. Van Folk tot metal en van Punk tot Rockabilly. Altijd in verschillende bands en naar mijn idee wordt je er alleen maar beter van door meer dingen te proberen. Op dit moment in Rockabilly / trashbilly en dat bevalt meer dan uitstekend. Mijn vrouw zingt in een smartlappenkoor en ook daar val ik wel eens in als een ander niet kan, ook daar leer je van.
De techniek die je er bij leert is nooit weg. Hooguit kun je jezelf verbeteren door nieuwe schema`s e.d er bij te leren. Gewoon proberen dus.

Riny
19 augustus 2013, 11:45
Na enige kennis van je gitaarspel speel je op de eerste plaats vanuit je hart/ziel of hoe je het ook wil noemen.
Met twijfelen kom je er niet dus zal je toch een keuze dienen te maken.
Die keuze hoeft natuurlijk niet bij één muziekstijl te blijven, verbreed je horizon en kijk wat je het meeste aantrekt.

Wat materiaal betreft, al heb je een gitaar van 1 miljoen, je spel wordt er echt niet beter door.
Bij een gemaakte keuze zou je kunnen overwegen het overtollige materiaal te verkopen en behouden wat in je "nieuwe" keuze nodig hebt.
Volg je gevoel en streef je droom na, dan kom je er wel.

Succes met een eventuele beslissing.

obiwanjacobi
19 augustus 2013, 11:55
Er zijn geen regels. Niks houdt je tegen om te doen wat je wilt. Ga geen blues of metal spelen maar speel gewoon wat in je opkomt. Speel wat je goed vind klinken. In welk vakje dat dan thuishoort mogen andere mensen bepalen. Ik ken prog metal met bijv. funk en arabic invloeden erin en dat kan je verder voeren in elke richting die je wenst.

Ik zou wel "iets" doen als je niet meer verder komt. Dat je niks meer leert in metal ligt niet aan de metal maar aan jou. Dat is niet erg - je kan gewoon niet alles zelf bedenken/uitzoeken. Ik heb zelf les genomen wanneer ik vast kwam te zitten- maar switchen van genre is ook zeker een optie.

Gear is geen doel maar een middel - hoewel ik zeker niet gaat ontkennen dat nieuwe geluiden je ook nieuwe inspiratie kunnen geven. Focus op een goed instrument en een goede versterker. De rest is bijzaak. Daarna is het kilometers maken. Spelen, spelen, spelen.

Heel veel plezier toegewenst (want daar doen we het toch allemaal om?).

vulvasonic
20 augustus 2013, 02:10
Als ik me in jouw situatie probeer te verplaatsen dan zou ik me iets meer gaan richten op de blues/rock kant. En dan heb ik het puur over de mogelijkheden om in dat geval WEL met een band mee te kunnen spelen. Dus vooral als het gaat om investeringen, zou ik eerder mijn geld uitgeven aan een versterker waarmee je voor de dag kunt komen in je band dan dat je voor een echte metal versterker gaat. Dit omdat je zelf aangeeft van je lang zal ze leven geen metal band bij elkaar te kunnen krijgen.
Echter...., vele gitaren kun je voor beide stijlen goed gebruiken. Geldt ook voor enkele versterkers. En ik zou de metal ZEKER niet laten vallen. Ik bedoel, zolang je niet 5 avonden in de week voor 2000 man staat te spelen, heb je tijd genoeg om in meerdere bandjes te spelen. Je moet gewoon vooral genieten, dus doe dat dan ook maar. :)

Braindead
25 augustus 2013, 22:20
Ik weet niet maar die gast heeft zich al bijna 2 weken niet meer gemeld. Dus of ie dit nog leest?

Tupelo
26 augustus 2013, 07:10
Doe ik toch mijn bijdrage.
Het kan leuke combinaties opleveren.
Wanneer je kijkt naar 'the cardigans' bijvoorbeeld; die lui zijn klassiek geschoold, maar houden eigenlijk van metal.
Nu is het eerste album mierenzoet, en zijn ze dat eigenlijk ook gebleven, maar vanaf 'First band on the moon', via 'Gran turismo' hoor je uiteindelijk met 'Long gone before daylight' & 'Super extra gravity' de drang naar metal goed toenemen.
Juist door Nina Person haar zoete inslag, en het niet gebruiken van 'Metal gear' en het gebruiken van akkoorden die niet bepaald metal zijn krijg je een wonderlijk geslaagde fusion.
Je beseft jezelf nauwelijks dat je metal zit te luisteren, in een dromerig pop jasje.
Ik heb dat altijd heel bijzonder en rustgevend gevonden, dat iets dat erin zit vanzelf naar buiten komt.

Dutch66
26 augustus 2013, 09:55
In een band spelen terwijl het eigenlijk niet (muzikaal) jouw ding is, is toch gewoon kut..

Tuurlijk leuk om een keertje te doen, leer je van, leuk om met andere muzikanten te ouwehoeren,
maar dan weer gauw terug naar de basis.

Cageman
26 augustus 2013, 11:42
Pain of Salvation, Anathema, Katatonia, Ulver, Devin Townsend, Opeth: allemaal bands die behoorlijk van genre zijn gewisseld door hun loopbaan heen. Allemaal met een bepaalde vorm van metal als wortels. Heeft wat mij betreft alleen maar goed resultaat opgeleverd.
Het ooit metal gespeeld hebben, zorgt er volgens mij ook voor dat een band (vaak) uniek klinkt in een genre waarop het later overgestapt is.
Dat merk ik bij mezelf ook. Ik speel zelf nooit echte metal, maar luister er wel bijna alleen maar naar. Het extreme aan metal zorgt ervoor dat ik m'n eigen uitersten qua smaak en acceptatie behoorlijk oprek. Dat heeft (naar mijn idee) ook zijn uitwerking op de zweverige muziek die ik zelf maak.

O en... Vergelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=-O9M8IDl-As
met:
http://www.youtube.com/watch?v=xzvTJ_D1JNI
Is niet helemaal eerlijk, want Bh lijkt me gewoon goed gestoord. Maar toch.

Edit:

Andersom kan ook leuk zijn:

van:
http://www.youtube.com/watch?v=1in8r9L_s5w
naar:
http://www.youtube.com/watch?v=XTg1u9P6aQI

Ik denk trouwens niet dat de gear die je hebt onmogelijk gebruikt kan worden voor blues. Zal prima gaan.