PDA

View Full Version : Mijn eerste soundscape projectje



titzenpitzer
12 augustus 2013, 17:36
Oef. Na lang prutsen ben ik eindelijk tevree.

Nog voor ik ben begonnen met de gitaar heb ik altijd al interesse gehad in geluid en sfeer; de twee hangen volgens mij ontegensprekelijk samen. Elke keer ik een speciaal geluid hoor denk ik, dju, dat had ik moeten opnemen...de laatste tijd houd ik me steeds meer bezig met zo'n dingen.

't Is niet voor iedereen.

Er komt wel degelijk gitaar in voor (stukjes zoals vanaf 9.15, waar ik een 4-5-tal lijnen ebow-gitaar met de boss ps3 verknutsel), maar voor de rest vooral percussie, VST's, nintendo DS elektroplankton, zang en galm, veel veel veel galm.

https://soundcloud.com/sodaskye/mellow-is-the-yellow-sun

Goed luid zetten ;)

Cageman
12 augustus 2013, 19:09
Ik kan nog niet luisteren nu en al helemaal niet met degelijk geluid. Zodra ik dat van de week wel kan, zal ik dat direct doen. Ik ben namelijk ontzettend benieuwd naar dit door de beschrijving die je geeft. En inderdaad.. Muziek = sfeer. Ik zit ook al tijden te azen op een geschikte mogelijkheid om wind, metro s vogels en andere geluiden op te nemen. Als dit is zoals ik denk dat het is, vind ik het nu al top. Mn echte reactie volgt over een aantal dagen!

Loeters,

Merijn

HouseMetalJazz
12 augustus 2013, 21:14
Geinig van Soundcloud dat je de sinus-ontwikkeling / geluidsverlooppatroon (hoe noemen ze dat eigenlijk?) van de hele song in een oogopslag kunt zien. Zeker in dit geval maakt dat nieuwsgierig naar het verloop van de song.

Goed gedaan trouwens!

Edit: had ik het verhaaltje nog geeneens gelezen. Intrigerend!

Cageman
16 augustus 2013, 12:18
Ik heb het nu eens goed kunnen beluisteren. Om te beginnen zal ik zeggen dat ik het uiterst knap gemaakt vind. Het geluid is bijzonder goed en je hebt alle afzonderlijke partijen erg mooi gemixt tot één beeld. Ik vind vooral het stuk iets na het begin leuk gecombineerd (kalimba xylofoon (?) achtige ding met het lofi synthje). Verder is het prettig dat het eindigt in iets waar nog wat ritme in zit. Het enige mindere stuk vind ik dat na 20.00 tot aan het laatste stuk. Daar kabbelt t me iets teveel voort.
Ik zou het brengen als EPtje!
Goed bezig!

Loeters,

Merijn

Cageman
16 augustus 2013, 12:27
Trouwens: waarom zo weinig reacties?! Zoiets enorms verdient meer feedback!

titzenpitzer
16 augustus 2013, 21:00
Dank voor de feedback! Ik twijfelde nog om het voorlaatste stukje erbij te zetten, maar 't was de inspiratiebron voor het laatste. En ik dacht, dat verdient een plaatsje. Ik ga me in ieder geval nog wat verdiepen, dit is de eerste keer dat ik er zoveel aandacht aan geef. Eens kijken naar een luminist garden (zeker opzoeken als je houdt van soundscapes en of drones)

Cageman
16 augustus 2013, 22:34
Eens kijken naar een luminist garden (zeker opzoeken als je houdt van soundscapes en of drones)

Holy smozes.. Dat zijn wel behoorlijk kikke gevallen. Dat hele merk Folktek trouwens. Jammer dat ze zo duur zijn.

Duhsjaak
17 augustus 2013, 02:47
Als maar weer ergens uit blijkt dat stemming van de luisteraar van groot belang is, is de laatste dagen maar weer gebleken.
Officieel moet je zo open mogelijk luisteren naar een stuk.
In de praktijk hebben we net mijn vriendje begraven die 11 dagen geleden 52 is geworden.
En dan blijkt dat betrekkelijk korte, lekker frisse zomerdingen nog prima te doen zijn, maar dat een gelaagd nummer, met allemaal verschillende sferen, die om geduld en een zekere laid back stemming van de luisteraar vragen teveel van het goede te zijn.

Ik heb inmiddels verschillende keren verschillende stukken gehoord, en kan het niet uitzitten.
Zegt meer van mij dan van het stuk natuurlijk.

Het heeft mij maar weer met mijn neus op de feiten gedrukt. De luisteraar is bepalender dan de muziek.
Trekt u zich van mij effe [B]niks[B] aan! Het wordt vanzelf weer beter.
Met mij. Want aan je stuk ligt het niet.
Vriendelijke groet, Gus

Heffie
24 augustus 2013, 11:11
Eindelijk even de tijd gehad dit stuk volledig te beluisteren en ik heb onder de indruk. Een half uur muziek/geluid op je laten inwerken is geen sinecure:). Verbluffend dat je met een minimale instrumentatie in de afzonderlijke stukken toch 30 minuten sfeer weet vast te houden. Zoals je zelf al aangaf is het niet voor iedereen en ik kan hier ook geen uren naar luisteren maar het is wel lekker dat dit soort dingen er is.
Ik had het er laatst nog met een collega over: Vroeger luisterde je ook naar de mindere nummers op een LP omdat ze er nu een keer opstonden en je geen zin had steeds naar de pickup te lopen en de naald te verzetten. Op een gegeven moment begon je die mindere nummers dan ook goed te vinden. Tegenwoordig is het zo dat als de eerste 10 seconden niet naar de zin van de luisteraar zijn, het nummer meteen geskipt wordt.
Ik ben het wel met Gus eens dat er van een luisteraar af en toe een wat actievere rol mag zijn in plaats van passieve consumptie, om het zo maar eens te zeggen. Maar ik heb ook geen enkel probleem met pretentieloze popmuziek. Alles op z'n tijd!:)

Zoals gezegd: Knap gedaan en het bewijst dat een rondje gitaarnet een aanzienlijk boeiender geluidslandschap oplevert dan wel radiostation ook:cooler:

@Duhsjaak: gecondoleerd en sterkte.

Duhsjaak
24 augustus 2013, 21:39
Heb me teveel mee laten slepen door mijn emoties. Ik schaam mij niet voor mijn emoties natuurlijk, maar ik had er beter aan gedaan als ik iets meer afstand had gehouden.

Sorry dus.
En, inderdaad, ik heb nog niet opgegeven. Het nodige geduld komt steeds meer terug.
Je hebt een uniek stuk werk afgeleverd. Chapeau kaerel!!!
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
25 augustus 2013, 14:14
Ik doe snel n petje op, zodat ik m kan afnemen voor je. Geweldig! Mijn complimenten. Nu nog proberen wat meer n verhaallijn er in te brengen, maar dat soort dingen komen vanzelf. Ga vooral zo door!