PDA

View Full Version : tubescreamer plus triple recto



Orpheo
11 augustus 2013, 18:44
als de triple recto zo strak wordt van een tubescreamer, waarom dan niet inbouwen?

Heynis
11 augustus 2013, 19:30
Zou best moeten kunnen. Dan snoep je wat 15V weg uit de switching matrix, klein spanningsregelaartje, beetje knutselen en je bent er.

Brum
11 augustus 2013, 20:54
Dan vinden gitaristen 'm niet meer 'full tube'.:soinnocent:

caliban
11 augustus 2013, 20:54
Je zou ook gewoon een switchable highpass filter kunnen inbouwen ergens vooraan in het preamp circuit, gezien dat de belangrijkste functie van een tubescreamer voor een rectumfryingpan is.

caliban
11 augustus 2013, 20:55
Dan vinden gitaristen 'm niet meer 'full tube'.:soinnocent:

Inderdaad :), dan wordt het de dual channel jcm800 onder de recto's.

Orpheo
11 augustus 2013, 20:57
Dan vinden gitaristen 'm niet meer 'full tube'.:soinnocent:

en dat is ie sowieso niet omdat ik 'm op de silicon recto heb :D

Pepe
11 augustus 2013, 21:02
Ik zou hem gewoon inbouwen, kan jou het rotten. Of misschien in een gitaar inbouwen, dan kan je hem ook gebruiken voor andere amps.
Nog handiger zou los zijn, dan kan je hem voor en andere amps en andere gitaren gebruiken.

Is dat een idee?

Tabula Rasa
11 augustus 2013, 21:09
Nog handiger zou los zijn, dan kan je hem voor en andere amps en andere gitaren gebruiken.

Is dat een idee?
Jaaaaaa...... in een handig trapdoosje ofzo. Ideaal!

Pepe
11 augustus 2013, 21:26
en... met een batterij!
Dat je gewoon, in je binnenzak, op de fiets, het mannetje bent!

Tabula Rasa
11 augustus 2013, 21:28
en... met een batterij!
Dat je gewoon, in je binnenzak, op de fiets, het mannetje bent!En dan signaalgroen maken, zodat ie lekker opvalt.

Pepe
11 augustus 2013, 21:29
en als je hem dan tubescreamer noemt.. want DAT DOET IE OOK! Bij wijze van.

.. nou, we zijn er wel uit.
Goed idee Orph!

macwilliams
11 augustus 2013, 22:47
Ik denk dat ik een bedrijf ga beginnen onder de naam BAASS "de geluid vernieuwer" en dan breng ik een veelvoud van die doosjes uit, allemaal met een andere kleur en knopjes, schuifjes enzo. Met pakkende namen als,

Bloes drijver, desoriëntation, vlaaienger, very mental, very mental ll, shit spitter, e-kwal ijzer, rietverb, chupa chup drijver.

Orpheo
11 augustus 2013, 23:09
humor pantalons zijn jullie ook. Ik wil 'm alleen maar voor de recto en nergens anders voor...

Pepe
11 augustus 2013, 23:15
met ons nieuwe systeem is dat geen probleem.

Orpheo
11 augustus 2013, 23:37
met ons nieuwe systeem is dat geen probleem.
jawel, want ik wil dat de mesa direct de voeding regelt van het pedaal ;)

Braindead
12 augustus 2013, 00:48
Hey Orph, jij had toch eerst/ook een 5150? Hoe bevalt de recto je ivm de 5150?

Ik heb ergens nog steeds een sprankje gas voor een recto...

FruscianteFan
12 augustus 2013, 02:56
als de triple recto zo strak wordt van een tubescreamer, waarom dan niet inbouwen?
Veel gedoe. Alhoewel, als jij je eigen elementen maakt en zodoende e.e.a. voor mekaar heb gekregen bij SD, zou je wellicht ook hier iets voor elkaar kunnen krijgen.

Toch weet ik niet of 't niet makkelijker is om gewoon een tubescreamer voor je amp te zetten. Of op je amp, als je hem toch nooit uitzet.

kassie
12 augustus 2013, 14:05
humor pantalons zijn jullie ook. Ik wil 'm alleen maar voor de recto en nergens anders voor...

Zou een boost circuitje met een snubber cap over een anode weerstand 47pf/100pf op v1 niet beter zijn (enhancement cap idee)? Dat doe ik nogal eens om de fizzle eruit te filteren.

Misery Signals
12 augustus 2013, 14:54
Ik vind een beetje bas wegdraaien veel beter voor de strakte vs een vette sound dan een TS ervoor, ik vind dat dat groene kreng gewoon heel je sound verneukt. Toch bij amps die al gain uit zichzelf genoeg hebben. Je krijgt een fizz erbij en je sound wordt dun en schel.

MS

Braindead
12 augustus 2013, 16:51
Ik kan nou niet zeggen dat mijn sound dun en schel wordt van een tubescreamer ervoor. Het boost je mids en dat kan helpen lekker in de mix te liggen. Het veranderd het geluid inderdaad wel. Als je tevreden bent met je basisgeluid zou je ook gewoon een eq kunnen gebruiken.

Orpheo
13 augustus 2013, 00:13
Ik vind een beetje bas wegdraaien veel beter voor de strakte vs een vette sound dan een TS ervoor, ik vind dat dat groene kreng gewoon heel je sound verneukt. Toch bij amps die al gain uit zichzelf genoeg hebben. Je krijgt een fizz erbij en je sound wordt dun en schel.

MS

ik heb mijn bas al niet hoger dan 8 uur, max. meestal al gewoon op nul. het hoog is OK, maar het mid is te dichtgesmeerd (gaat een tubescreamer niet verhelpen) en voor high gain is dat best hoor. maar ik wil dan wel m'n laag strak en niet flubberig en daar wil ik 'm voor gebruiken.

@kassie: interessant. maar, ik kan dat niet zelf doen :)

De 5150 GEMOD is TE GEK. maar ik kon er niet genoeg mee, had snel geld nodig dus die is weg (sorry maar ik heb gewoon teveel meuk :D ) de recto is veel minder strak. denk kettingzaag ipv cirkelzaag.

het lekkerst is gewoon de SLO, als we het hebben over high gain amps.

Misery Signals
13 augustus 2013, 00:29
Ik dacht dat je een SLO toch niet alles vond? Ik heb hier oa een SLO, dan vind ik de Einstein toch nog net iets beter en veelzijdiger.
En om een SLO metal te krijgen, moet ik toegeven dat een TS wel kan... Niet om hem strakker te maken maar om met een tikkeltje gain wat fizz te geven die hij niet heeft...

MS

Brum
13 augustus 2013, 07:17
Ik vind een beetje bas wegdraaien veel beter voor de strakte vs een vette sound dan een TS ervoor, ik vind dat dat groene kreng gewoon heel je sound verneukt. Toch bij amps die al gain uit zichzelf genoeg hebben. Je krijgt een fizz erbij en je sound wordt dun en schel.

MS

Die ervaring heb ik met meerdere versterkers icm een tubescreamer toch zeer zeker niet. Zo ook met m'n huidige JCM800 2210, wat toch niet echt een erg bassige versterker is van zichzelf en redelijk veel hoog heeft. Als ik de bas vol open zet en het mid en treble rond 1 uur, icm de tubescreamer, waar de gain maar een heel klein tikkeltje open staat, maar de level knop wel wat verder open, let's say 2 uur, dan heb ik een erg vette, maar wel kneiterstrakker gain waar je bang van wordt. Absoluut niet extreem fizzy en al zeker niet dun en schel. Ik kan, als je wilt, binnenkort wel 's een klein stukje met en zonder opnemen, dan hoor je zelf denk ik ook dat de tubescreamer alleen maar goed doet. Als het je geluid alleen maar dun en schel zou maken, dan zouden ook niet zoveel gitaristen hetzelfde truukje gebruiken denk ik.;)

kassie
13 augustus 2013, 08:50
@kassie: interessant. maar, ik kan dat niet zelf doen :)



Hihi, kom kom... je kunt het leren. Als je zelf aan je gitaartjes kunt werken (solderen enz) Kun je ook best een pf capje over (parallel) een anode weerstand solderen hoor.

Overigens... waarom probeer je ook niet iets in de fx loop? Ik heb bijvoorbeeld gemerkt bij mijn Silver Jub... die aardig schel (Jcm800 gritty) kan zijn, dat een kleinulator in de loop het geluid wat 'smoother' maakt. Wat meer Lo-fi... iets rondere bas, iets ronder hoog. Je zou ook een EQ in de loop kunnen proberen. Die neutraal is ingesteld, met iets meer mids, en de superhoge frequenties iets afkappen. Mijn ervaring is dat je hierdoor een 'schoner, gearticuleerder' geluid krijgt. Omdat gain op gain (alla tubescreamer) voor de preamp toch wat meer definitie verliest.

Verder als een Tubescreamer echt is wat je wil... en je besteld bijvoorbeeld een pakketje, dan kan ik van harte ook de 'Baked Mod' van Keeley aanbevelen. Zijn notities heeft hij vrijgegeven op het web dus je kunt zelf modden.

Orpheo
13 augustus 2013, 10:58
Ik dacht dat je een SLO toch niet alles vond? Ik heb hier oa een SLO, dan vind ik de Einstein toch nog net iets beter en veelzijdiger.
En om een SLO metal te krijgen, moet ik toegeven dat een TS wel kan... Niet om hem strakker te maken maar om met een tikkeltje gain wat fizz te geven die hij niet heeft...

MS

nee de hotrod vond ik niks, maar de SLO is te gek. heel veel meer gain heb ik ook niet nodig hoor voor wat ik zie als metal. iron maiden, lynch mob (george speelde immers ook op een SLO), megadeth. das genoeg.

Kassie: ik zal daar eens naar kijken. weet echter niet of ik de tijd kan spenderen om het te gaan leren. heb echt heel veel werk liggen :P

Misery Signals
13 augustus 2013, 16:53
Die ervaring heb ik met meerdere versterkers icm een tubescreamer toch zeer zeker niet. Zo ook met m'n huidige JCM800 2210, wat toch niet echt een erg bassige versterker is van zichzelf en redelijk veel hoog heeft. Als ik de bas vol open zet en het mid en treble rond 1 uur, icm de tubescreamer, waar de gain maar een heel klein tikkeltje open staat, maar de level knop wel wat verder open, let's say 2 uur, dan heb ik een erg vette, maar wel kneiterstrakker gain waar je bang van wordt. Absoluut niet extreem fizzy en al zeker niet dun en schel. Ik kan, als je wilt, binnenkort wel 's een klein stukje met en zonder opnemen, dan hoor je zelf denk ik ook dat de tubescreamer alleen maar goed doet. Als het je geluid alleen maar dun en schel zou maken, dan zouden ook niet zoveel gitaristen hetzelfde truukje gebruiken denk ik.;)

Een 2210 heeft dan ook geen gain genoeg om moderne metal te spelen, zoals ik al zei. Heb zelf de Maxon OD808 en de 820 gehad en Ibanez TS9 en 808

MS

Brum
13 augustus 2013, 21:25
Ik gebruik m'n OD808 nauwelijks voor extra gain he, dat komt voornamelijk uit de versterker. Ook op m'n Framus Dragon destijds gebruikte ik 'm op die manier en die heeft wel behoorlijk wat gain van zichzelf. Ik speel dan ook geen moderne metal.

caliban
14 augustus 2013, 12:28
Naar mijn ervaring voegt een tubescreamer altijd wat sizzle/fizzle(/shizzle) toe. Dat kan leuk zijn, maar als je de amp gewoon strakker wil, is éigenlijk een equalizer voor de amp een beter optie, of het circuit een beetje aanpassen.

kassie
14 augustus 2013, 14:26
Als je de amp vooral strakker wil.. kan het wel aan te raden zijn om een extra 10uf/20uf filtercap parallel op de voedingsreservoir cap te doen. En/of de voedingselco van de eindbuizen. Ronder/strakker laag en hoog.. dus iets meer HIFI en aanslaggevoelig. Te veel wordt te stug.

Als je dan inderdaad een fizz capje installeert om die strakheid in het hoog wat weg te filteren dan ben je er ook. Maar ik heb het idee dat met een Tubescreamert je juist minder laag en hoog wil.. dus meer LOFI als het ware. Dat kan beter met een EQ in de loop (schoner en betere ruisverhouding dan voor de preamp, zeker met high gain). Tenzij je wat meer compressie wil.. heb ook het idee met een TS voor de preamp dat de noten wat langer aanhouden door die compressie. Een goede compressor in de loop zou soortgelijk kunnen werken maar zelf nooit mee geexperimenteerd.

Heynis
14 augustus 2013, 18:12
Dan is een kleinere ontkoppelcondensator op de ingang (minder laag) en een kleine snubber over V1 (minder hoog) toch veel makkelijker? Een TS-9 snoept laag weg met -6dB/oct onder de 700Hz, dus die ingangscondensator mag dan zelfs heel erg klein zijn. Als de toonregeling op 12 uur staat, snoept een TS-9 hoog weg met -3dB/oct vanaf zo'n 800Hz. Dat is die typische TS-9 midhump. Doorgaans noemt men gitaargeluid wat op deze manier ge-EQ'd wordt 'strak', 'direct' en 'gefocust'.

Het beetje meer compressie wat mensen ervaren als ze een clean ingestelde TS-9 voor de versterker zetten, zal wellicht ook wat te maken hebben met een iets hoger signaal in sommige frequentiegebieden. Als je de eerste buis in de amp harder instuurt, zal die (niet per se hoorbaar) meer vervormen. Het is goed mogelijk dat je dat ervaart als compressie. Daarnaast heeft de TS-9 natuurlijk ook wel wat compressie.