PDA

View Full Version : versterker/dac gezocht voor hoofdtelefoon



LGK
11 augustus 2013, 18:10
Hallo allemaal,

Wil eerst even zeggen dat ik niet zo goed weet of iemand mij hier mee kan helpen, maarja.. niet geschoten is altijd mis.
En ik weet ook niet of ik hem hier goed geplaatst heb.. zo niet, sorry daar voor.

Now to the point,

Ik heb pas mijn eerste "goede" en voor mij best "dure" koptelefoon gekocht. Een philips fidelio L1.
Ik was een beetje sceptisch over een koptelefoon van Philips maar deze was wel erg goed en ik kon hem niet laten liggen.
Ben er erg blij mee, alleen ik denk dat er nog wat wint te behalen valt op het gebied van geluidskwaliteit.
Ik heb gelezen op het internet dat het wel beter is als je een dac/versterker er bij neemt. Dat zou het geluid veel verbeteren.
Ik gebruik hem met mijn telefoon (samsung gio, android) en ook op de computer.

Nou, is het zo als je zo een apparaatje koopt dat het geluid dan een stuk beter word? Via je telefoon maar ook via je computer? En wat zou dan iets zijn voor mij als "beginner op dit gebied"
En ik heb vandaag wel een beetje rond gekeken op het internet maar ik zie door de bomen het bos niet meer.. :(

Hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben, zo niet, ik sta open voor vragen ;)

Alvast bedankt,

Grz

Plant
11 augustus 2013, 23:27
Met DAC bedoel je toch een Digital to Analog Converter?
Voor een pc zijn externe geluidskaartjes te koop die al gauw beter zijn dan wat er in de pc zelf zit. Maar wat je daarmee op je GIO moet aanvangen :???:

LGK
11 augustus 2013, 23:47
En bijvoorbeeld mijn telefoon vs een Ipod. Zou dat nog veel verschil maken.

Ik moet het eigenlijk anders stellen. Ik ben bang dat ik niet alles uit mn hoofdtelefoon haal, en hoe zou ik dat wel kunnen doen?

LGK
11 augustus 2013, 23:49
Ow en ik bedoel idd digital to analog converter ;)

Plant
12 augustus 2013, 01:38
Wat beluister je er trouwens op? mp3? Dan kun je wel stoppen. mp3 compressie verziekt meer aan geluidskwaliteit dan je er weer aan kunt verbeteren.

LGK
12 augustus 2013, 02:10
Ehm.. Ja volgensmij wel.
Weet idd dat daar ook winst te behalen valt.
Waar moet ik dan naar kijken, want heb er alleen niet echt verstand van..

harrie-beton
12 augustus 2013, 09:37
Dat valt reuze mee Plant. Een luisterpanel hoort blind geen verschil tussen mp3 en de CD mits de mp3 van dezelfde bron is.

Het hebben van een nieuwe (goede koptelefoon) kan je veel luisterplezier opleveren. Voor je telefoon, IPOD, enzovoort zou ik het zo laten maar voor je computer zou je voordeel kunnen hebben van een speciale geluidskaart hoewel de gewone computers (mac pc) geen slechte DAC convertors hebben. Voor OPNAME worden meestal de duurdere geluidskaarten gebruikt. Ook hebben sommige laptops matige geluidskaarten maar lang niet allemaal.

LGK
12 augustus 2013, 11:41
Ahaa,

Ik heb ff op internet zitten kijken maar ik begrijp wel zo dat er veel verschil zit tussen bestanden. MP3 vs bijvoorbeeld flac.
Maar dat valt wel mee dus?

En ik had dus zoiets voor ogen,
http://fiio.com.cn/products/index.aspx?ID=100000028262517&MenuID=105026003

Omdat ik dit soort dingen nogal veel lees op het internet,
http://www.headphone.com/learning-center/why-do-i-need-a-headphone-amp.php

En luisteren op mn telefoon valt niet veel meer aan te doen kwa kwaliteit van het geluid?
Dat is wel jammer omdat ik toch ook vaak onderweg luister.

Bedankt voor de reactie's :)

Grz

Plant
12 augustus 2013, 13:43
Wat mp3 betreft heb ik een keer een test gedaan en heb een nummer van een CD die ik heb en goed ken geconverteerd naar achtereenvolgens 128kbps (is meest gebruikte bitrate), 160kbps en 192kbps. Constant bitrate dus.

Pas bij 192kbps moest ik kritisch gaan luisteren om verschil te horen met het origineel. Ik hoorde dus nog steeds verschil, maar met het geluid was redelijk te leven. Zeker 128kbps klinkt in vergelijking veel te rauw en schor.

Dan kun je er nog zo'n mooie DAC en versterker en de duurste hoofdtelefon aan hangen, allemaal waste of money. Geluidskwaliteit word beperkt door de zwakste schakel en als de bron al slecht is word het daarna met de beste apparatuur echt niet meer beter.

Wat geluidskaart betreft heb ik ook wel eens begrepen dat de AD kant vaak minder goed presteert dan de DA kant. Zelf heb ik dus wel een externe converter (M-audio Transit) aan mijn imac voor met name het AD gedeelte.

Dirk_Hendrik
12 augustus 2013, 18:44
Dat valt reuze mee Plant. Een luisterpanel hoort blind geen verschil tussen mp3 en de CD mits de mp3 van dezelfde bron is.

Da's een beetje vlot door het bochtje. Factoren die ook meespelen zijn de gebruikte weergaveapparatuur (En de Sony die ik op dit moment vanwege "kindveiligheid" gebruik gata het daar gierend afleggen) En de gebruikte encoder die van de brondata aan mp3 maakt. Velen beweren ook nog steeds dat het verschil tussen een LP en een Mp3 niet hoorbaar is. Zels een gemiddelde installatie met een versleten naald doet dat al feilloos.

LGK
12 augustus 2013, 19:30
Dus een goed muziek bestand doet wel degelijk iets met je kwaliteit van je geluid.
Hoe komen jullie dan aan je muziek? Vanaf je cd's?
Normaal deed ik gewoon een youtube filmpje converten en ik had mn muziek. Door de mindere koptelefoons die ik gebruikte hoorde je nooit echt veel verschil. Maar nu wel degelijk, hoe kan ik het nu het beste doen dan?

En als ik bijvoorbeeld dit luister dan ben ik al best wel blij met wat ik hoor (zal wel heel goed opgenomen zijn zeker)

http://www.youtube.com/watch?v=p6YddnAaybw

http://www.youtube.com/watch?v=w_UZpxPWaaA


Sorry hoor, maar hier weet ik echt nog niks vanaf :(
Dit is eigenlijk echt de eerste keer dat ik echt na ga denk over de kwaliteit van mijn muziek wat ik luister en download.

Bedankt voor de hulp :grouphug:

LGK
13 augustus 2013, 14:01
Even voor de mensen hier die het mischien leuk vinden om het verschil te horen tussen 128kbps/320kbps/lossless bestanden.
Hier heb ik een test gevonden die je zelf kan doen om te horen of je het verschil kan horen.

http://www.head-fi.org/t/646411/lossless-vs-128kbps-mp3-vs-320kbps-mp3-blind-test

128kbps vs die andere kon ik nog wel een heel klein beetje horen. Maar tussen lossless en 320kbps bijna niks.

Plant
13 augustus 2013, 16:50
Hoe komen jullie dan aan je muziek? Vanaf je cd's?

Yep, ik ben nog zo'n 'sukkel' die betaalt voor muziek. Lp's, cd's... neemt wel een hoop ruimte in, maar dan heb je ook wat. In ieder geval goed geluid.


Normaal deed ik gewoon een youtube filmpje converten en ik had mn muziek.

Heb ik ook weleens gedaan om erachter te komen waarom dat youtube geluid zo slecht klinkt. Da's dus idd 128kbps :ok: Niks voor mij.