PDA

View Full Version : De "allround"gitaar voor zowel rock als clean!



Giac
27 juni 2003, 13:33
Ikzelf speel in een allround coverband, met een uitgebreid repertiore(80x p.j.).
Nu zoek ik een gitaar die zowel goed klinkt met rocknummers als met ballads met een clean-sound.
Mijn oog is gevallen op de Ibanez SA160QM.
Ik zou jullie meningen wel eens willen weten over deze gitaar, of een advies wat een ander merk/type "allround" gitaar kan zijn

Ic3gl0vE
27 juni 2003, 13:40
ligt er natuurlijk maar aan wat voor geluid bij je past hè.
Ook uit veel metalgitaren kun je een fatsoenlijk clean geluid krijgen namelijk, maar dan heb je niet het geluid van een Gretsch.

Polytheme Pam
27 juni 2003, 13:45
ibanez :???: :???: ...Fender Strat natuurlijk (ook de Jappies)...al +50 jaar het werkpaard van de rock/pop muziek...

Mithrandir
27 juni 2003, 13:52
Bijna elk soort gitaar word wel gebruikt in rock/pop muziek, ook ibbies.

Ik zou iig een H - S - H of S - S - H pick-up configuratie nemen en misschien is de S-S-H configuratie dan nog wel de beste keus voor een goed clean geluid en een goeie scheur.

Toaster
27 juni 2003, 14:01
Een telecaster kan ook alles...

Bins
27 juni 2003, 14:02
De andere gitarist in mijn band heeft eergister een SA160 gekocht.
De brughumbucker klinkt best "metal", maar met de 2 singlecoils erbij kan je er een hele zooi geluiden uithalen. Ik zou zelf misschien overwegen om die sc's te vervangen met noiseless pu's, want ze brommen wel heel erg. Als met al klinkt de gitaar beter dan dat ik dacht (375 euro, dat zal wel nix zijn...bevooroordeeld.. :oops: )
Maaaar......
Hij speelt zooooo lekker! Die neck is echt perfect. Ongelakt, best dun, speelt echt vederlicht. Ik stond er echt van te kijken.

Mijn mening: Goede gitaar, goede prijs. Volgens mij vind je voor dat geld weinig (nieuwe) gitaren die beter zijn.

vis
27 juni 2003, 14:15
in feite kun je bijna iedre gitaar wel gebruiken, maar ik zou in jouw geval denk ik voor een telecaster gaan

Bates15
27 juni 2003, 14:20
Een strat met s-s-h combi met spilt op de humbucker? Is dat was. Funky, stratig en de power van een humbucker...... Works for me.

Ic3gl0vE
27 juni 2003, 14:21
wat is trouwens je budget? aangezien je 80 keer per jaar speelt, neem ik aan dat je ook wel een betere gitaar dan de SA kunt betalen? Of je dat ook wìlt is natuurlijk een heel ander verhaal :) Laat je niet onnodig op kosten jagen.

Giac
27 juni 2003, 14:52
Ik speel momenteel op een Fender strat deluxe met s-s-s.(noisless)
Dus ik mis de humbucker voor het rockgeluid. En mijn Fender voorzien van een ander brug-element zie ik niet zo zitten want ik wil hem helemaal orgineel houden, vandaar dat ik uitkijk naar een nieuwe allround gitaar.
Het genre is van top40 tot Frans Mauwer en weer naar Green day.
Ik zie in de reacties dat een Fender een veel voorkomend advies is.
Maar welke elementen zouden er dn in moeten zitten Bedoel hierbij welke types. Want ik denk dat s-s-h voor mij het meest geschikt is.
Ik hoor weer graag jullie reacties, want ik wil wel een goede keus maken.
Mijn budget is tot 600 euro. Want buiten mijn Fender heb ik ook een ibanzes RG die puur voor het rock is.

telecastermaster
27 juni 2003, 14:59
in feite kun je bijna iedre gitaar wel gebruiken, maar ik zou in jouw geval denk ik voor een telecaster gaan

dito

Toaster
27 juni 2003, 15:04
Een standaard amerikanse tele. Je kunt er p 90's inzetten.

Dan heb je by the way bijna dezelfde set als ik :)

Ik heb dat gevoel ook dat ik een humbucker mis dus bij komt er in mijn tele een p90 (in de brug)

Izegrim
27 juni 2003, 16:13
Ik ben natuurlijk (net als iedereen) bevooroordeeld, maar kijk eens of je een Charvel iets vind. Zo allround als het maar kan en kan het één niet beter of slechter dan het ander. O ja en natuurlijk nog mooi ook...

Giac
27 juni 2003, 16:33
Maar wat is jullie oordeel over de SA160QM?

lupoloco
27 juni 2003, 16:48
Ik ben natuurlijk (net als iedereen) bevooroordeeld, maar kijk eens of je een Charvel iets vind. Zo allround als het maar kan en kan het één niet beter of slechter dan het ander. O ja en natuurlijk nog mooi ook...
i agree :)

Dirk_Hendrik
27 juni 2003, 16:48
Een oordeel over de SA160 heb ik niet. Het tele idee staat me vanuit het clean zeker aan maar voor stevige rock met heavy solo's zou ik me op een tele erg beperkt voelen. Evenzo voor een rond warm jazzy humbuckergeluid. Let wel dat is mijn persoonlijke mening en een tele staat wel op mijn verlanglijstje.

Ik speel zelf eigenlijk alles op een Ibanez FGM300 die is gebaseerd op een S540 series. De humbuckers zijn daarbij splittable en dus ook als single coils te gebruiken. Ik heb dus zowel de SSS als de HSS combi's en heb daardoor nog nooit een extra gitaar gekocht vanwege het niet kunnen krijgen van (een benadering van het) het juiste geluid. Een extra voordeel van Ibanez S series over heel veel andere merken en typen gitaren is het lage gewicht (en toch een mahonie body). Dat ga je merken als je eens geen pijn in je schouders krijgt tijdens een (zoals in mijn geval gisteravond) repetitie van 6 uur.

TuuP
27 juni 2003, 18:39
Ik heb nu al anderhalf jaar een SA160QM. Ik heb meteen de brughumbucker eruitgegooid en vervangen door een Dimarzio Fred. Klinkt super. De singlecoils ruisen idd veel, maar ja, dat geeft wat extra sfeer zullen we maar zeggen.

Voor dat geld krijg je absoluut geen betere allround gitaar. De nek speelt fantastisch en de top ziet er mooi uit. Wat ik daarnaast superhandig vind is dat de plugingang aan de voorkant van de gitaar zit. Het enige minpunt vind ik de volume en toonknop, want die draaiden nogal zwaar. Na een half jaar ging de volumepot kapot en heb ik beide vervangen, voor de rest geen problemen gehad.

Ohzoso
27 juni 2003, 22:04
Giac: idd 7ender moet je 7ender laten, dus geen HB`s. Reken maar dat 3 sc`s minstens zo heavy klinkt als HB`s. Luister maar s naar stage struck elpee (rory gallagher). Spaar liever door en verkoop die ibanez, koop je je n G-LP. Heb je alles wat n allround gitarist qua gitaren nodig heeft. btw, n PRS is ook niet verkeerd.

Nesker
28 juni 2003, 19:43
als ik jou was zou ik eens kijken naar een tweedehandse
:strat: music man silhouette special

renier
28 juni 2003, 20:11
ik vind het echt ontzettend triest hoe een stelletje eikels hier steeds elke kans aangrijpen om hun eigen keuze te promoten. elke malloot weet dat een Les Paul en een tele absoluut GEEN veelzijdige gitaren zijn. tuurlijk kun je er alles op spelen, en tuurlijk klinken ze super, maar er zijn duizenden gitaren te verzinnen die veel veelzijdiger zijn, en ik heb het idee dat de posters dit ook wel weten maar toch hun eigen keus goed willen lullen. ik kan me hier best iets bij voorstellen, maar ik vind het toch lullig dat de topicstarter hier totaal verkeerd wordt ingelicht. op een tele kun je namelijk geen vai grappen uithalen, hoe graag je ook wil. ook lijkt het gebruik van een les paul voor funk of een strat voor stonerrock me duidelijk niet de goede keuze.


zelf speel ik op een rg, en dat lijkt me ook niet de beste keus voor het echte allround werk. toch iets te veel rock.

mijn tip: een ibanez S2120 (met piezo), mischien een fat strat, of kijk eens naar yamaha met H-S-S of H-S-H config.

als je een "snelle"gitaar kiest (ibanez, yamaha) let dan goed op de houtsoort. basswood, (elsen) dat ik veel gevallen gebruikt wordt, is wat kill en scherp voor een middle of the road geluid. let ook op het type elementen. seymour duncan is een aanrader, dimarzio's ook (mits niet de hele hoge output types) en EMG's en Bill Lawrence is geen goed idee (erg metal)

ga jevoor de klassiekere types, let er dan op dat ze wel een humbucker hebben voor het nodige scheurwerk.

Mithrandir
28 juni 2003, 20:17
Die S2120 is zeker veelzijdig, wel wat duurder dan de SA160, lijkt me sterk dat je die voor 600 euro vind. Maar het is wel een geil gitaartje.

Neals
28 juni 2003, 20:32
een tele niet veelzijdig?????? van welke planeet kom jij????

renier
28 juni 2003, 21:21
een tele niet veelzijdig?????? van welke planeet kom jij????

van een planeet waar tele's nog altijd geen zwevende brug hebben, en slechts uitgerust zijn met 2 pickups, ook nog eens beide enkelspoels.

SiNiSTRaL
28 juni 2003, 21:22
hell yeah

Kitaarhiero
29 juni 2003, 12:38
Is een Fatstrat geen goed idee? :strat:

Casey
29 juni 2003, 12:58
mijn tip: een ibanez S2120 (met piezo), mischien een fat strat, of kijk eens naar yamaha met H-S-S of H-S-H config.

als je een "snelle"gitaar kiest (ibanez, yamaha) let dan goed op de houtsoort. basswood, (elsen) dat ik veel gevallen gebruikt wordt, is wat kill en scherp voor een middle of the road geluid. let ook op het type elementen. hebben voor het nodige scheurwerk.

Ten eerste is Basswood geen elZen maar Linde hout en ten tweede is dit de eerste keer dat ik Basswood kil en schel heb horen noemen want de eigenschap van Basswood is juist dat het heel warm klinkt .
Je bent echt een tikkie in de war .
:o