PDA

View Full Version : Laney CUB10 geratel tijdens spelen



Leauwie
11 augustus 2013, 12:36
Mijn Laney CUB10 heeft bij wat hoger volume en gain vanaf de 3/10 wat raar geratel. Alsof er iets los zit wat door het geluid begint te trillen. Het gebeurt eigenlijk alleen als ik de bas snaren gebruik.
Ik meende eerst dat de grill aan de achterkant wellicht wat los zou zitten, maar dat blijkt niet het geval.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat ik dit bij het uitproberen in een muziekzaak ook al hoorde, hoort dit er misschien gewoon bij? Gezien het een vrij kleine versterker is. Meer mensen met een Laney CUB10 hier last van misschien?
Of is er iets mis met een van de buizen?

Erik70
11 augustus 2013, 14:46
Weet je zeker dat het geratel uit de amp komt?
Ik heb zelf ook wel eens geratel, bij bepaalde lagere tonen, ik was druk zoekende naar "iets" in of aan de amp wat ratelde totdat bleek dat de deurklink van mijn kamertje begon mee te resoneren..... En echt...het leek uit de amp te komen...
Deurklink vaster gezet...weg ratel.

Rutger Molenberghs
11 augustus 2013, 15:18
Nog nooit iets van gemerkt bij mijn CUB 10. Ga dadelijk eens proberen te doen wat jij beschrijft en laat dan nog wel iets weten.

Edit: Net even geprobeerd. Alles in de omgeving begint te trillen als die 10 watter op vol volume tekeer gaat, maar in de versterker merk ik geen geratel op. Je hebt het alleen met je bassnaren zeg je. Heb je het toevallig ook als je een open E of een A in barré speelt? Ik heb doorheen de jaren gemerkt dat radiotoren met een afdekrooster op die akkoorden durven te resoneren.

Leauwie
11 augustus 2013, 17:16
Bedankt voor de reacties. Het is in elk geval niet de omgeving of iets anders. Ik merkte net dat, wanneer hij uitstaat en ik zachtjes aan de achterkant tegen de grill of net daarboven tik, een zelfde soort getril hoor. Daarom de grill er eens eraf gehaald, en als ik dan zachtjes tik tegen de output tubes (de twee grote) hetzelfde getril wederom hoor (bij de een sterker dan de ander). Zouden die er wat losjes in kunnen zitten ofzo? Ik heb er zelf geen verstand van, dus lijkt me beter even langs te gaan bij de gitaarwinkel.

cluseau
12 augustus 2013, 10:52
Mogelijk zijn je eindbuisjes uit elkaar gerammeld. Dit komt veel voor bij kleine combo's. Toch is het niet zeker dat het je buisjes zijn. Er kan een scheurtje in een las zitten wat een reactie geeft op trillingen. Als dat het geval is zou je het best de hele print nalopen want haarscheurtjes in het laswerk zitten dan meestal over de hele print. Een slechte elko zou ook nog kunnen maar voor die beoordeling zou ik het moeten horen. Eindbuisjes kun je wel vervangen maar dan even bias checke cq afregelen.

Dutch66
19 augustus 2013, 19:29
Ik heb doorheen de jaren gemerkt dat radiotoren met een afdekrooster op die akkoorden durven te resoneren.

eh.... help is, wat bedoel je nu precies.....,(misschien dat ik deze als sig neem..)

Leauwie
14 september 2013, 15:28
Even hier op terugkomend, een van de eindbuisjes bleek toch kapot te zijn, dus dat zorgde voor het geratel. Helaas. Nu vervangen en alles opgelost!

josan
14 september 2013, 18:29
Tsja, buizen he. Hebben ze niet voor niets 50 jaar geleden al vervangen door transistors. :-)

Buzzel
16 september 2013, 12:36
Ik heb laatst een sovtek 5y3gt in mijn champ geduwd, na lijkt net een melkwagen :seriousf: maar doet het wel gewoon.