PDA

View Full Version : FX loop gebruik?



cat's eyes
11 augustus 2013, 08:36
Mijn (buizen)versterker heeft een FX loop met HI/LO - SERIE/PARALEL schakelaars en een SERIE/LEVEL-PARALEL/MIX pot.
Als ik de schakelaars op hi en serie zet zonder enige effecten aan te sluiten in de send/return, werkt de level pot als een soort van master volume.
Dit is handig om s’avonds laat met een aanvaarbaar volume te spelen zonder dat ik de gain en volume knoppen zo goed als dicht moet draaien.

Mijn vraag: is dit schadelijk voor de versterker of buizen?

PS auto technieker zijnde, zegt mijn gestoorde gedachtegang dat dit is zoals vol gas rijden met de handrem op.:eek: ;)

Gearjunkie
11 augustus 2013, 09:29
Lijkt me niet schadelijk, vergelijk het met 5000 tpm in de eerste versnelling; mooi motorgeluid in het woonerf. (bij wijze van spreken dan).

Er bestaat wel een handrem, zoals bijv. de Marshall Powerbreak. die zet je tussen de eindversterker en de speakers. Het apparaat snoept het vermogen weg zodat je op acceptabel niveau kan s

Midwolda
11 augustus 2013, 09:37
De FX-loop zit tussen de preamp en de poweramp in, je beperkt dus het signaal wat naar de poweramp gaat.
De eindbuizen werken dan minder hard, lijkt me niet schadelijk, en de preamp buisjes zijn op hun best als ze hard werken.
Het werkt dus niet "als een soort master volume", het is een master volume. Mooie oplossing toch?

cat's eyes
11 augustus 2013, 11:09
Bedankt voor de uitleg.
Heb er onlangs 4 EH-EL84 en 3 TAD 12AX7A-C ingepropt, en wou die al niet direct om zeep helpen.