PDA

View Full Version : Tokkelschema positieve lied Jeroen van Merwijk



janseke10
10 augustus 2013, 22:56
Hoi,

Ik ben van plan samen met mijn broer op de komende muziekavond van mijn school 'het positieve lied' van Jeroen van Merwijk op te voeren. Ik heb op het internet de akkoorden gevonden maar ik kan het tokkelschema niet vinden en heb zelf ook niet genoeg ervaring hem zelf uit te vogelen, vrees ik. Ik heb een poging gedaan maar het leek nergens op. Waarschijnlijk zijn er hier mensen die daar veel meer gevoel voor hebben. Iemand die mij er mee kan helpen?

Groetjes

gitaarvrouwtje
10 augustus 2013, 23:35
Het klinkt redelijk makkelijk, bas dan hoge melodie snaar dan lagere melodie snaar dat zal per accoord wel wat wisselen, maar het is een ene- twee drie ritmetje en er worden zover ik hoor maar drie snaren geraakt en wel op volgorde :) .. Ik ben er niet goed in schemaatjes op te schrijven sorry :)
Misschien kan iemand anders dat beter.. :)
Edit: hoewel nu ik beter luister hij slaat na de bas eerst hoog aan ( srry )

janseke10
11 augustus 2013, 00:46
Zo had ik zelf de logica dus nooit kunnen vinden. Moet toch beter leren luisteren. Dankjewel! Dat helpt me weer een stuk verder.

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 01:17
Komt vanzelf! Ik heb heel wat afgeknoeit voor ik er handiger in werd en nog steeds gebruik ik graag een goed tabje, misschien kan iemand hier je er nog aan helpen, maar alvast veel succes en plezier met oefenen en met de uitvoering ervan :)

Pepe
11 augustus 2013, 02:28
Het is gewoon op elke tel een snaar aanslaan, van boven naar beneden. Dus 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4 enz.
Kind kan de was.

Harald
11 augustus 2013, 09:11
Wat Pepe zegt kan, lekker simpel houden, duim doet basnoot vingers op GBE

maar ik hoor een wisselbas achtig tokkeltje pipa (p duim i wijsvinger a middelvinger) Let op het basverloop in de du

janseke10
12 augustus 2013, 19:02
Het zal misschien aan mij liggen, maar ik zou echt niet weten wat 'pipa' is en eerlijk gezegd weet ik ook niet wat je bedoeld met 'basverloop in du'. Ik weet het, ik ben een groentje in de gitaarwereld, maar je leert niet als je niet vraagt hè? :)

gitaarvrouwtje
12 augustus 2013, 19:11
Janseke, wat pepe zegt klopt :) en wat de rest zegt ook maar als je niet een heel ervaren gitarist bent en basverloopjes etc nog wat lastig zijn, houdt t dan bij de simpele tokkel, dat is vaak bij zang al genoeg,...andere frutsels komen er vanzelf bij ..maar eerst gewoon simpel instuderen, strak en ritmisch
Daarna kun je altijd nog naar versierseltjes en mooimakers zoeken en die toevoegen

Het is begeleiding he :) en beter eenvoudig en goed, dan te veel gedoe en rommelig

janseke10
12 augustus 2013, 19:21
Dat is helemaal waar, maar ik kan er niet tegen als ik woorden niet begrijp ;) ik ga het inderdaad lekker simpel houden. Ontzettend bedankt dat jullie zo meedenken!

gitaarvrouwtje
12 augustus 2013, 19:23
Het is niet zo ingewikkeld
Je kunt bijv in een accoorden schema zien staan C/B dan heb je in je c accoord niet de C in de bas maar de B, vaak loop je op die manier van het ene naar t andere accoord :)

Harald
12 augustus 2013, 20:02
Kijk ik even niet gaat het helemaal mis...



vingerzettingen in standaardnotatie

frethand
wijsvinger 1
middelvinger 2
ringvinger 3
pink 4
duim T

Deze staat niet in de tab, maar in de standaardnotatie

Vingerzettingen tokkelhand
duim p
wijsvinger i
middelvinger a
ringvinger m
pink n

|---3-------1-----|---0-------0--------|
|-------3-------1-|-------1-------1----|
|-----------------|--------------------|
|-5---5---3---3---|-----2-------2------|
|-----------------|-3-------3----------|
|-----------------|--------------------|




pipa betekend dus duim wijsvinger duim middelvinger.En ik heb me vertikt. in dit geval is het papi (niet pipa), dus duim middel duim wijs. Voor de rest heb ik maar heel kort geluisterd, weet niet hoe hij verder gaat, en de allereerste is net anders. Klinkt niet echt als een brilliant gitarist verder, dus opzet of vergipsing durf ik niet te zeggen.

Met bas verloop bedoel ik hier welke snaren de duim aanslaat. Het is niet helemaal standaard wisselbas. Dit soort begeleidingen echt goed uitgevoerd, luister eens naar oude simon and garfunkel. Paul Simon is een zwaar onderschat gitarist. Krijg je als je geen solo's speelt....

gitaarvrouwtje
12 augustus 2013, 20:36
The boxer is een goed voorbeeld
Grappig dat je S&G aanhaalt paul simon uit die tijd is mijn grote inspiratiebron ik heb met name in het begin ( maar ook nu nog) veel van hen gespeeld om de tokkeltjes en baswisseltjes onder de duim te krijgen, D met Fis in de bas heb ik zo al vroeg geleerd om door te lopen van accoord naar accoord, de C-G baswissel in the boxer is ook zo eentje die je vaak kunt gebruiken

Het is nog steeds terug te horen in mijn speelstijl
Iemand die het heel verfijnt ook prachtig in haar nummers verwerkte vind ik Eva Cassidy waar ik ook tamelijk veel van speel

Het is wel handig om dan ofwel wat klassieke ondergrond te hebben ( dus duim op bassnaren en vingers123 voor melodie snaren) of heeel handig met de guitarpick te worden

janseke10
13 augustus 2013, 14:56
Aaah, ik begrijp het! Ik speel zelf altijd met de duim de bassnaren en met mijn andere vingers elk een melodiesnaar maar ik wist de benaming er niet van. Ik luister veel S&G dus het spelen ervan zal ik leuk vinden, dus daar ga ik mij dan maar mee bezighouden de komende tijd! Mijn oom gaat samen met mij heel het positieve lied doornemen voor de muziekavond dus ook dat komt helemaal goed. Ik was nooit echt van de fora maar dit is echt geweldig. Bedankt allemaal!

gitaarvrouwtje
13 augustus 2013, 16:03
Leuk zeg :) handig zo n oom,..ik geef mn eigen dochter van twaalf haar eerste lessen, ze pikt t aardig op :) drukt snaren goed in,..voelt t wisselenvan accoorden goed aan..dat is gewoon t belangrijkste in t begin,..de rest komt vanzelf
En simon&garfunkel, prima leerschool
The boxer daar leer je die baswissel heel goed van..en kun je ook makkelijk tabs van vinden

Als je wat verder wilt met tabs moet je ook eens naar eva cassidy kijken/luisteren ( luisteren naar de muziek, kijken naar de tabs en je daarmee eens bezig houden) niet allemaal even makkelijk, maar supermooi eleuk om te doen..en buitengewoon leerzaam
Er zitten echt moeilijke bij maar ook heel doenlijke :)

http://www.evacassidy.dk/